Holdet 2023 En/bq - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Charlotte Urup
Hold 2023 En/bq (1bq En, 2bq En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet - Open Up + Twisted Minds
Titel 2 Introduktion
Titel 3 The USA and American Values - EKSAMEN
Titel 4 Once Upon a Time - Fairy Tales and Storytelling
Titel 5 Skriftlighed 1.g
Titel 6 Australia - Then and Now - EKSAMEN
Titel 7 Skriftlighed start 2.g
Titel 8 The US Presidential Election 2024
Titel 9 Multicultural Britain - EKSAMEN
Titel 10 Animal Farm - EKSAMEN
Titel 11 Skriftlighed slut 2.g
Titel 12 Opsamling, repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet - Open Up + Twisted Minds

Der er afviklet to forløb i grundforløbet fra august til november: 'Open Up - Working With Genre' og 'Twisted Minds'

Open Up - Working With Genre:
Indhold:
Fra Jakob Bækgaard m.fl: "Open Wide" (Lindhardt og Ringhof, 2015):
Tom Lamont and Viv Groskop: "Is Public Speaking Really That Scary?"
"Hansel and Gretel"
"Inaugural Address by President Barack Obama"
Eminem: "Cleanin' Out My Closet"¨

Forløbet har fokus på mundtlig sprogproduktion, dels på basis af forskellige mundtlige genrer som eventyr og taler og dels på basis af diverse communication exercises og ice-breakers.

Twisted Minds:
Indhold:
Fra Jakob Bækgaard m.fl.: "Open Wide" (Lindhardt og Ringhof, 2015):
Zdravka Evttimova: "Blood"
Staze Budzko: "How to Set a House on Fire"
James M. Reasoner: "Graveyard Shift"
Alice Munro: "Gravel"

Faglige mål:
- at skelne mellem referatplan og analyse- og fortolkningsplan
- at analysere og fortolke både fiktion og sagprosa
- at træne brugen af relevante fagbegreber i forhold til fiktion og sagprosa
- at udvide ordforråd

Forløbet har fokus på analyse og fortolkning af skrevne tekster, som indeholder someone twisted eller something twisted. Formålet med forløbet er dels at træne close reading, altså tekstnær analyse af skønlitterære tekster,  og dels at arbejde med udvidelse af ordforråd.

Det faglige stof i de to forløb svarer til ca. 27 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Introduktion

Indhold:
Barry Cole: "Reported Missing" - og tilknyttede øvelser - fra Birthe Christensen m.fl.:
"Ord og Tekst" (Uddannelsens temaseriehæfte nr. 25, 2000)

Adrianne Maslen: "Missing teenagers return home after appeal" - fra
http://www.dorsetecho.co.uk/news/8115807.print/

Arbejdsformer:
Klasseundervisning + kreative opgaver

Fokuspunkter:
Sprogproduktion i tale og skrift

Indledende om karakteristiske træk ved forskellige tekst-genrer

Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 2 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 The USA and American Values - EKSAMEN

Indhold:
'America - A Beautiful Mosaic' s.166-170 øverst - baggrundstekst fra indtil videre upubliceret bog

Fra Bitten Arildsen og Chris Plougheld: "The Sky is the Limit" (systime, 1984):
Howard Fast: "Spoil the Child" s.30-35
Studs Terkel: "Arnold Schwarzenegger" s.19-20

"Understanding Americans" - fra Jorunn Berntzen m.fl.: "Targets" (Gyldendal Uddannelse, 2001) s.170-173

Kort biografi om Arnold Schwarzenegger - i uddrag - fra http://www.biography.com/people/arnold-schwarzenegger-9476355#synopsis

Arnold Schwarzengger: "Arnold Schwarzenegger Recalls Lessons From 25 Years as a U.S. Citizen - Learn English, Participate in Politics, and Give Back", a comment from U.S. News and World Report website, 2008

Martin Luther King: "I Have a Dream" - i uddrag

LeAlan Jones: 'Our America' i Jonna Engberg-Pedersen m.fl.:"Contexts" (Gyldendal, 2004 & 2010)

Om Black Lives Matter - fra online-versionen af Encyclopedia Britannica

New York-delen af Jim Jarmusch-filmen 'Taxi - Night on Earth''

Fra Anne Mette Finderup og Agnete Fog: "Worlds of English" (systime, 2010):
Emma Lazarus: "The New Colossus"
Barack Obama: "The American Promise"

Bob Hamilton: "A Father Tells His Son About the Statue of Liberty" - kopi - oprindelse ukendt


Arbejdsformer:
Vekslende

Faglige mål:
- gøre rede for indhold og synspunkter i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA i form af basisviden om USA, amerikanske værdier og den amerikanske drøm
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- ordforråd og idiomer

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår en vis basisviden om USA, amerikanske værdier og den amerikanske drøm samt at de trænes i analyse og fortolkning af såvel sagprosatekster som skønlitterære tekster. Forløbet bevæger sig fra the pioneer experience over the immigrant experience til the African-American experience.

Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 31 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Once Upon a Time - Fairy Tales and Storytelling

Indhold:
Fra Jeremy Watts: 'Once Upon a Time' (systime, 2004-2010):
'Reading and Analyzing Fairy Tales' s.9-14
'The Well of the World's End'
Oscar Wilde: 'The Selfish Giant'

Fra Eva Rosenvold: 'Passwords' (systime, 2005):
Roald Dahl: 'Cinderella - A Gory Version'

Fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: "Contexts" (Gyldendal, 2009)
Alison Fell: "The Shining Mountain"


Arbejdsformer:
Vekslende

Faglige mål:
- læse og forstå tekster på engelsk af en vis længde
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
- udvide ordforråd

Formålet med forløbet er at eleverne opnår viden om karakteristiske træk ved eventyr-genren, særligt classical fairy tales men også literary fairy tales, samt at de kan anvende forskellige strukturelle modeller i analysen og fortolkningen af eventyr (the home-out-home model, the contract model, the actantian model).

Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 23 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Skriftlighed 1.g

Som optakt til den skriftlige årsprøve bliver der i løbet af foråret arbejdet med grundgrammatik og med at skrive enten dele af eller et fuldt analytical essay ud fra novellerne 'Skinhead' af Richard Allen, 'Butterfly' af Preethi Nair, 'The Dress' af Julia Darling og 'Mid-air' af Jennifer Allott.

Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 15 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Australia - Then and Now - EKSAMEN

Indhold:
Baggrundsstof om the Aborigines og the History of Australia fra CD-rommen til 'Contexts'

'The History of Australia' - part I - dokumentar fra MitCFU

Henry Lawson: "Middleton's Rouseabout" (1896)
A.B. Paterson: "Clancy of the Overflow" (1895)
- begge fra Mogens Frølund: "The Grass was Greener" (systime, 1999) s.177-180

Thea Astley: "Heart is Where the Home is" - fra smartboardudgivelsen Noise

Terry McCarthy: "The Stolen Generation" - fra Time, September 24, 2000

"Stolen Generations Fact Sheet" - afsnittet "Bringing Them Home"- oprindeligt fra http://reconciliation.org.au - men siden er blevet ændret

The stories of Paul, Millicent, Greg, Evie and Karen of the stolen generation from "The Bringing Them Home Report" - https://humanrights.gov.au/our-work/stories-report

Fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: 'Contexts' (Gyldendal, 2005):
Archie Weller: 'Going Home'

'Harper Nielsen: Australian schoolgirl's national anthem protest' - fra https://www.bbc.com/news/world-australia-45495675

CNN-nyhedsindslag med Harper Nielsen - https://edition.cnn.com/videos/world/2018/09/12/australian-girl-refuses-to-stand-during-national-anthem-vpx.9news  

Advance Australia Fair - the different versions from 1878-1879, 1901, 1984 and 2021 + the Dharawal version from 2010 - source: wikipedia

Bosely and May: "Australians turn out in large numbers for Invasion Day rallies despite Covid restrictions", The Guardian, Australia, January 26, 2021 - https://www.theguardian.com/australia-news/2021/jan/26/australians-turn-out-in-large-numbers-for-invasion-day-rallies-despite-covid-restrictions

Udarbejdelse af poster om bushfires in Australia - i forbindelse med skolens klimadag


Arbejdsformer:
Vekslende

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster af en vis længde om almene og faglige emner (dokumentar, nyhedsindslag)
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i forskellige typer engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- historiske og aktuelle forhold i Australien
- udvidelse af ordforråd

Forløbet fokuserer på forholdet mellem the Aborigines og the European settlers/white Australians gennem tiden. De overordnede formål med forløbet er, at eleverne opnår viden om Australiens tidlige historie, the Stolen Generation og situationen for Aborigines i nyere tid samt at de trænes i close-reading af særligt litterære tekster.

Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 45 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14,74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Skriftlighed start 2.g

I starten af 2.g er der fokus på essay-skrivning om sagprosa-tekster bl.a. "Family Matters" om Tiger Woods og 'How to fix a broken heart' af Guy Winch.

Der arbejdes også med brugen af adverbial linkers i en argumenterede tekst om et emne af eget valg.

Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 8 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 The US Presidential Election 2024

Indhold:
"How to Become President of the United States" - video
fra https://www.youtube.com/watch?v=2eXCG-hlaqI  

Statistic about the economy as the top issue for voters in the 2024 election - fra https://www.pewresearch.org/politics/2024/09/09/issues-and-the-2024-election/

"2024 Trump 'Liberation Day' Ad" - campaign video
fra https://www.youtube.com/watch?v=0SuS1SMddOE  

"Kamala Harris Launches Her Campaign for President" - campaign video
fra https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw  

Individual research about why Trump won the election

Donald Trump's Victory Speech - abbreviated version - fra https://www.newsweek.com/donald-trump-victory-speech-full-transcript-1981234

Vice President Kamala Harris' Full Concession Speech - fra https://time.com/7173617/kamala-harris-concession-speech-full-transcript/

Foredrag med Mads Dalgaard Madsen om det amerikanske præsidentvalg

"Trump Rally in Wilkes-Barre, Pennsylvania on 8/17/2024" - extract
: https://www.rev.com/transcripts/trump-rally-in-wilkes-barre-pennsylvania  

Arbejdsformer:
Vekslende

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster om almene og faglige emner
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Forløbet omhandler the US Presidential Election 2024 og tjener som optakt til  SRO for de af klassens elever, der har engelsk på A-niveau, hvor emnet er det amerikanske præsidentvalg. Der arbejdes bl.a. med to kampagnevideoer og de to taler, som henholdsvis Trump og Harris holdt, da valget var afgjort.

Omfanget af det læste stof svarer til ca. 15 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Multicultural Britain - EKSAMEN

Indhold:
"The Golden Age" - fra Eva Rosenvold: "Passwords" (systime, 2005) s.107-109

"The History of the British Empire" - (in three minutes) - fra https://www.youtube.com/watch?v=Qm9NlYfjqXw

Professor Jennifer Jenkins: An introduction to English as Lingua Franca - video - https://www.youtube.com/watch?v=ZvWCqvxK9Hg

Forskellige øvelser relateret til English as lingua franca

'Immigration Today' - fra Flensted, Sibbernsen og Toft: "What's Up, Britain?" (Gyldendal, 2008) s.120-123

Benjamin Zephaniah: "The British" - fra https://www.poemhunter.com/poem/the-british/

John Agard: "Listen Mr Oxford Don" - fra Sten Pultz Moslund: 'London Migrant City' (systime, 2006) s.120-121

Hanif Kureishi: "My Son the Fanatic" - fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: "Context" (Gyldendal, 2005) s.193-201

Tez Ilyas: "Made in Britain" - TED-talk - https://www.ted.com/talks/tez_ilyas_made_in_britain

East is East - film


Arbejdsformer:
Vekslende

Fokuspunkter:
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner (TED-talk)
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- standardsprog og variation
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- anvende en grundlæggende engelskfaglig viden om historiske og samfundsmæssige forhold i Storbritannien til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
- det engelske sprog som globalt lingua franca
- udvide ordforråd

Det primære formål med forløbet er, at eleverne opnår viden om Storbritannien som et multikulturelt samfund, bl.a. gennem læsning af tekster som i særlig grad tematiserer 'the immigrant experience'. Det sekundære formål med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til the British Empire som en vigtig del af britisk historie og som en medvirkende faktor i fremkomsten af Multicultural Britain.

Omfanget af det faglige indhold svarer til ca.40 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Animal Farm - EKSAMEN

Indhold:
George Orwell: "Animal Farm" (Penguin Books 1945 & 2008)

"Animal Farm: context and background" (2014) - short video:
https://www.youtube.com/watch?v=SIZ8i9UUQMI

"Propaganda: Power and Persuasion - Defining Propaganda" - a video from British Library:
https://www.youtube.com/watch?v=_uVGLCgqptI

"Animal Farm by George Orwell - BBC Bitesize - Context":
https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/zw2r96f#zmwvg7h

George Lamont: "Animal Farm - Comparison of characters to the Russian Revolution" - fundet på nettet

Sinan Aral: "How can we protect truth in the age of misinformation?" - TED-talk - fra
https://www.ted.com/talks/sinan_aral_how_we_can_protect_truth_in_the_age_of_misinformation

Coldplay's music video: "Trouble in Town":
https://www.youtube.com/watch?v=aKlwJROuo-Q  


Arbejdsformer:
Vekslende


Fokuspunter:
Faglige mål:
- værklæsning
- læse og forstå lange og komplekse skrevne tekster på engelsk
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster historisk og til nutiden
- udvidelse af ordforråd

Romanen læses med fokus på plot, de vigtigste karakterer, væsentlige temaer og brugen af propaganda. Efterfølgende tematiseres det, hvordan romanen er en kritik af den russiske revolution, og i den forbindelse inddrages den ændrede slutning på tegnefilmen fra 1954. Romanen relateres også til nutiden, idet der arbejdes med nutidigt perspektiverende tekstmateriale, dels i form af en TED-talk med fokus på fake news og misinformation, og dels i form af en musikvideo med fokus på ulighed i en amerikansk sammenhæng.

Omfanget af det faglige indhold svarer til ca.105 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13,79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Skriftlighed slut 2.g

I slutningen af 2.g er der som forberedelse til en eventuel skriftlig eksamen fokus på at arbejde med hele eksamenssæt - og med frit valg af enten novelle - eller sagprosa-opgaven.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Opsamling, repetition og eksamensforberedelse

Årets sidste moduler bruges bl.a. på at repetere og udbygge udvalgte emner. Evt. nyt materiale anføres under beskrivelsen af det relevante emne.


Tilladte web-ressourcer til mundtlig og skriftlig eksamen:
http://www.ordbogen.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.merriam-webster.com/thesaurus
https://www.urbandictionary.com/

Til den mundtlige eksamen må eleverne også tilgå det materiale, der er linket til i beskrivelsen af de relevante forløb.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer