Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Charlotte Urup
|
Hold
|
2023 En/bq (1bq En, 2bq En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet - Open Up + Twisted Minds
Der er afviklet to forløb i grundforløbet fra august til november: 'Open Up - Working With Genre' og 'Twisted Minds'
Open Up - Working With Genre:
Indhold:
Fra Jakob Bækgaard m.fl: "Open Wide" (Lindhardt og Ringhof, 2015):
Tom Lamont and Viv Groskop: "Is Public Speaking Really That Scary?"
"Hansel and Gretel"
"Inaugural Address by President Barack Obama"
Eminem: "Cleanin' Out My Closet"¨
Forløbet har fokus på mundtlig sprogproduktion, dels på basis af forskellige mundtlige genrer som eventyr og taler og dels på basis af diverse communication exercises og ice-breakers.
Twisted Minds:
Indhold:
Fra Jakob Bækgaard m.fl.: "Open Wide" (Lindhardt og Ringhof, 2015):
Zdravka Evttimova: "Blood"
Staze Budzko: "How to Set a House on Fire"
James M. Reasoner: "Graveyard Shift"
Alice Munro: "Gravel"
Faglige mål:
- at skelne mellem referatplan og analyse- og fortolkningsplan
- at analysere og fortolke både fiktion og sagprosa
- at træne brugen af relevante fagbegreber i forhold til fiktion og sagprosa
- at udvide ordforråd
Forløbet har fokus på analyse og fortolkning af skrevne tekster, som indeholder someone twisted eller something twisted. Formålet med forløbet er dels at træne close reading, altså tekstnær analyse af skønlitterære tekster, og dels at arbejde med udvidelse af ordforråd.
Det faglige stof i de to forløb svarer til ca. 27 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Introduktion
Indhold:
Barry Cole: "Reported Missing" - og tilknyttede øvelser - fra Birthe Christensen m.fl.:
"Ord og Tekst" (Uddannelsens temaseriehæfte nr. 25, 2000)
Adrianne Maslen: "Missing teenagers return home after appeal" - fra
http://www.dorsetecho.co.uk/news/8115807.print/
Arbejdsformer:
Klasseundervisning + kreative opgaver
Fokuspunkter:
Sprogproduktion i tale og skrift
Indledende om karakteristiske træk ved forskellige tekst-genrer
Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 2 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The USA and American Values - EKSAMEN
Indhold:
'America - A Beautiful Mosaic' s.166-170 øverst - baggrundstekst fra indtil videre upubliceret bog
Fra Bitten Arildsen og Chris Plougheld: "The Sky is the Limit" (systime, 1984):
Howard Fast: "Spoil the Child" s.30-35
Studs Terkel: "Arnold Schwarzenegger" s.19-20
"Understanding Americans" - fra Jorunn Berntzen m.fl.: "Targets" (Gyldendal Uddannelse, 2001) s.170-173
Kort biografi om Arnold Schwarzenegger - i uddrag - fra http://www.biography.com/people/arnold-schwarzenegger-9476355#synopsis
Arnold Schwarzengger: "Arnold Schwarzenegger Recalls Lessons From 25 Years as a U.S. Citizen - Learn English, Participate in Politics, and Give Back", a comment from U.S. News and World Report website, 2008
Martin Luther King: "I Have a Dream" - i uddrag
LeAlan Jones: 'Our America' i Jonna Engberg-Pedersen m.fl.:"Contexts" (Gyldendal, 2004 & 2010)
Om Black Lives Matter - fra online-versionen af Encyclopedia Britannica
New York-delen af Jim Jarmusch-filmen 'Taxi - Night on Earth''
Fra Anne Mette Finderup og Agnete Fog: "Worlds of English" (systime, 2010):
Emma Lazarus: "The New Colossus"
Barack Obama: "The American Promise"
Bob Hamilton: "A Father Tells His Son About the Statue of Liberty" - kopi - oprindelse ukendt
Arbejdsformer:
Vekslende
Faglige mål:
- gøre rede for indhold og synspunkter i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA i form af basisviden om USA, amerikanske værdier og den amerikanske drøm
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- ordforråd og idiomer
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår en vis basisviden om USA, amerikanske værdier og den amerikanske drøm samt at de trænes i analyse og fortolkning af såvel sagprosatekster som skønlitterære tekster. Forløbet bevæger sig fra the pioneer experience over the immigrant experience til the African-American experience.
Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 31 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Once Upon a Time - Fairy Tales and Storytelling
Indhold:
Fra Jeremy Watts: 'Once Upon a Time' (systime, 2004-2010):
'Reading and Analyzing Fairy Tales' s.9-14
'The Well of the World's End'
Oscar Wilde: 'The Selfish Giant'
Fra Eva Rosenvold: 'Passwords' (systime, 2005):
Roald Dahl: 'Cinderella - A Gory Version'
Fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: "Contexts" (Gyldendal, 2009)
Alison Fell: "The Shining Mountain"
Arbejdsformer:
Vekslende
Faglige mål:
- læse og forstå tekster på engelsk af en vis længde
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
- udvide ordforråd
Formålet med forløbet er at eleverne opnår viden om karakteristiske træk ved eventyr-genren, særligt classical fairy tales men også literary fairy tales, samt at de kan anvende forskellige strukturelle modeller i analysen og fortolkningen af eventyr (the home-out-home model, the contract model, the actantian model).
Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 23 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skriftlighed 1.g
Som optakt til den skriftlige årsprøve bliver der i løbet af foråret arbejdet med grundgrammatik og med at skrive enten dele af eller et fuldt analytical essay ud fra novellerne 'Skinhead' af Richard Allen, 'Butterfly' af Preethi Nair, 'The Dress' af Julia Darling og 'Mid-air' af Jennifer Allott.
Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 15 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Australia - Then and Now - EKSAMEN
Indhold:
Baggrundsstof om the Aborigines og the History of Australia fra CD-rommen til 'Contexts'
'The History of Australia' - part I - dokumentar fra MitCFU
Henry Lawson: "Middleton's Rouseabout" (1896)
A.B. Paterson: "Clancy of the Overflow" (1895)
- begge fra Mogens Frølund: "The Grass was Greener" (systime, 1999) s.177-180
Thea Astley: "Heart is Where the Home is" - fra smartboardudgivelsen Noise
Terry McCarthy: "The Stolen Generation" - fra Time, September 24, 2000
"Stolen Generations Fact Sheet" - afsnittet "Bringing Them Home"- oprindeligt fra http://reconciliation.org.au - men siden er blevet ændret
The stories of Paul, Millicent, Greg, Evie and Karen of the stolen generation from "The Bringing Them Home Report" - https://humanrights.gov.au/our-work/stories-report
Fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: 'Contexts' (Gyldendal, 2005):
Archie Weller: 'Going Home'
'Harper Nielsen: Australian schoolgirl's national anthem protest' - fra https://www.bbc.com/news/world-australia-45495675
CNN-nyhedsindslag med Harper Nielsen - https://edition.cnn.com/videos/world/2018/09/12/australian-girl-refuses-to-stand-during-national-anthem-vpx.9news
Advance Australia Fair - the different versions from 1878-1879, 1901, 1984 and 2021 + the Dharawal version from 2010 - source: wikipedia
Bosely and May: "Australians turn out in large numbers for Invasion Day rallies despite Covid restrictions", The Guardian, Australia, January 26, 2021 - https://www.theguardian.com/australia-news/2021/jan/26/australians-turn-out-in-large-numbers-for-invasion-day-rallies-despite-covid-restrictions
Udarbejdelse af poster om bushfires in Australia - i forbindelse med skolens klimadag
Arbejdsformer:
Vekslende
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster af en vis længde om almene og faglige emner (dokumentar, nyhedsindslag)
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i forskellige typer engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- historiske og aktuelle forhold i Australien
- udvidelse af ordforråd
Forløbet fokuserer på forholdet mellem the Aborigines og the European settlers/white Australians gennem tiden. De overordnede formål med forløbet er, at eleverne opnår viden om Australiens tidlige historie, the Stolen Generation og situationen for Aborigines i nyere tid samt at de trænes i close-reading af særligt litterære tekster.
Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 45 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14,74 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriftlighed start 2.g
I starten af 2.g er der fokus på essay-skrivning om sagprosa-tekster bl.a. "Family Matters" om Tiger Woods og 'How to fix a broken heart' af Guy Winch.
Der arbejdes også med brugen af adverbial linkers i en argumenterede tekst om et emne af eget valg.
Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 8 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Multicultural Britain - EKSAMEN
Indhold:
"The Golden Age" - fra Eva Rosenvold: "Passwords" (systime, 2005) s.107-109
"The History of the British Empire" - (in three minutes) - fra https://www.youtube.com/watch?v=Qm9NlYfjqXw
Professor Jennifer Jenkins: An introduction to English as Lingua Franca - video - https://www.youtube.com/watch?v=ZvWCqvxK9Hg
Forskellige øvelser relateret til English as lingua franca
'Immigration Today' - fra Flensted, Sibbernsen og Toft: "What's Up, Britain?" (Gyldendal, 2008) s.120-123
Benjamin Zephaniah: "The British" - fra https://www.poemhunter.com/poem/the-british/
John Agard: "Listen Mr Oxford Don" - fra Sten Pultz Moslund: 'London Migrant City' (systime, 2006) s.120-121
Hanif Kureishi: "My Son the Fanatic" - fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: "Context" (Gyldendal, 2005) s.193-201
Tez Ilyas: "Made in Britain" - TED-talk - https://www.ted.com/talks/tez_ilyas_made_in_britain
East is East - film
Arbejdsformer:
Vekslende
Fokuspunkter:
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner (TED-talk)
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- standardsprog og variation
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- anvende en grundlæggende engelskfaglig viden om historiske og samfundsmæssige forhold i Storbritannien til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
- det engelske sprog som globalt lingua franca
- udvide ordforråd
Det primære formål med forløbet er, at eleverne opnår viden om Storbritannien som et multikulturelt samfund, bl.a. gennem læsning af tekster som i særlig grad tematiserer 'the immigrant experience'. Det sekundære formål med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til the British Empire som en vigtig del af britisk historie og som en medvirkende faktor i fremkomsten af Multicultural Britain.
Omfanget af det faglige indhold svarer til ca.40 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Animal Farm - EKSAMEN
Indhold:
George Orwell: "Animal Farm" (Penguin Books 1945 & 2008)
"Animal Farm: context and background" (2014) - short video:
https://www.youtube.com/watch?v=SIZ8i9UUQMI
"Propaganda: Power and Persuasion - Defining Propaganda" - a video from British Library:
https://www.youtube.com/watch?v=_uVGLCgqptI
"Animal Farm by George Orwell - BBC Bitesize - Context":
https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/zw2r96f#zmwvg7h
George Lamont: "Animal Farm - Comparison of characters to the Russian Revolution" - fundet på nettet
Sinan Aral: "How can we protect truth in the age of misinformation?" - TED-talk - fra
https://www.ted.com/talks/sinan_aral_how_we_can_protect_truth_in_the_age_of_misinformation
Coldplay's music video: "Trouble in Town":
https://www.youtube.com/watch?v=aKlwJROuo-Q
Arbejdsformer:
Vekslende
Fokuspunter:
Faglige mål:
- værklæsning
- læse og forstå lange og komplekse skrevne tekster på engelsk
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster historisk og til nutiden
- udvidelse af ordforråd
Romanen læses med fokus på plot, de vigtigste karakterer, væsentlige temaer og brugen af propaganda. Efterfølgende tematiseres det, hvordan romanen er en kritik af den russiske revolution, og i den forbindelse inddrages den ændrede slutning på tegnefilmen fra 1954. Romanen relateres også til nutiden, idet der arbejdes med nutidigt perspektiverende tekstmateriale, dels i form af en TED-talk med fokus på fake news og misinformation, og dels i form af en musikvideo med fokus på ulighed i en amerikansk sammenhæng.
Omfanget af det faglige indhold svarer til ca.105 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13,79 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skriftlighed slut 2.g
I slutningen af 2.g er der som forberedelse til en eventuel skriftlig eksamen fokus på at arbejde med hele eksamenssæt - og med frit valg af enten novelle - eller sagprosa-opgaven.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248775475",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248775475",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248775475"
}