Holdet 2023 Ke/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Erik Holm Mortensen
Hold 2023 Ke/s (1s Ke, 1s Ke øv, 2s Ke, 2s Ke øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 - Grundstoffer og det periodiske system
Titel 2 2 - Ioner og ionforbindelser
Titel 3 3 - Mængdeberegninger
Titel 4 4 - Blandinger
Titel 5 5 - Molekyler
Titel 6 6 - Spektrofotometri
Titel 7 7 - Organisk kemi del 1
Titel 8 8 - Syrer og baser del 1
Titel 9 9 - Redoxreaktioner
Titel 10 10 - Organisk kemi del 2
Titel 11 11 - Lægemiddelkemi
Titel 12 12 -  Reaktionshastighed
Titel 13 13 - Kemiske ligevægt
Titel 14 14 - Syrer og baser del 2
Titel 15 15 - Carbondioxid
Titel 16 Netbaserede hjælpemidler tilladt ved eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 - Grundstoffer og det periodiske system

MATERIALER:
Mygind m.fl. Basiskemi C: side 7-28 (Haase & Søns Forlag, 1. udgave, 2011)

FAGLIGE MÅL:
Eleven skal opnå kendskab til
• Afstemning af kemiske reaktioner
• Atomets opbygning
• Bohrs atommodel
• Opdeling i grupper og perioder
• Aflæsning af elektronfordeling i skaller
• Opdeling i metaller og ikke-metaller
• Oktetreglen (ædelgasreglen)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2 - Ioner og ionforbindelser

MATERIALER:
Mygind m.fl. Basiskemi C: side 30-50 (Haase & Søns Forlag, 1. udgave, 2011)

EKSPERIMENTER:
· Reaktion mellem magnesium og dioxygen
· Kobber og dibrom
· Fældningsreaktioner
· Oprensning af forurenet kaliumnitrat

FAGLIGE MÅL:
Eleverne skal efter forløbet kunne:
· forklare dannelse af simple ioner og dermed forklare forskellen mellem et atoms opbygning og en ions opbygning
· sammensætte en formelenhed
· navngive ionforbindelser med både simple og sammensatte ioner
· forklare betydningen af krystalvand i en formelenhed
· bruge tabel 8, side 43 til at forudsige om en ionforbindelse vil være let- eller tungtopløselig i vand samt forklare, hvordan en ionforbindelse opløses i vand
· opskrive reaktionsskema for en fældningsreaktion samt udpege tilskuerioner i tilfælde, hvor to letopløselige salte ved sammenblanding danner et tungtopløseligt salt
· aflæse farlighed ud fra mærkning
· forklare hvad der forstås ved exoterm reaktion og endoterm reaktion
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3 - Mængdeberegninger

MATERIALER:
Mygind m.fl. Basiskemi C: side 79-87, 89-93, 96-97 (Haase & Søns Forlag, 1. udgave, 2011)

EKSPERIMENTER:
Forsøg med gæring
Omdannelse af natron
Lightergas

Eleverne skal kunne udføre mængdeberegninger med faste stoffer, gasser og opløsninger.
Eleverne skal kunne:
• Forklare hvad densitet er, og lave beregninger med densitet, volumen og masse
• Forklare hvad der menes med formelmasse og molekylmasse.
• Forklare hvad "et mol" er.
• Beregne den molare masse for en kemisk forbindelse ud fra det periodiske system.
• Opskrive og bruge sammenhængen mellem størrelserne: masse, stofmængde og molarmasse og angive symbol og enhed for disse størrelser
• Forklare begreberne "ækvivalente mængder", "begrænsende mængde" og "overskud".
• Forklare forskellen på begreberne "teoretisk udbytte" og "praktisk udbytte" af et stof fremstillet ved en kemisk reaktion
•  Lave mængdeberegninger med gasser
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4 - Blandinger

MATERIALE
Basiskemi C: side  101-102, 104-114

EKSPERIMENTER
Saltindholdet i havvand

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal
- kende stofmængdekoncentration (molær koncentration), masse% og volumen%
- kunne regne på stofmængdekoncentration, masse% og volumen%
- kende til formel og aktuel koncentration
- kunne udføre og regne på titrering
- kende forskel på homogene og heterogene blandinger
- kende forskel på formel og aktuel koncentration
- kende til mættede og umættede opløsninger
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5 - Molekyler

MATERIALE
Basiskemi C: side 53-75

EKSPERIMENT
Blandbarhed  
Tyggegummi og chokolade (indgår ikke ved eksamen)

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne redegøre for
- navngivning af molekyler
- dannelse af kovalent binding
- elektronprikformler og strukturformler
- forklaring på molekylers form
- stoffers tilstandsformer
- elektronegativitet
- polære bindinger og polære molekyler
- hydrofile og hydrofobe grupper
- hvordan stoffers opbygning bestemmer opløselighed, blandbarhed og kogepunkt
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6 - Spektrofotometri

MATERIALE
3 sider kopier om spektrofotometri
           (side 1-3 i  dokument i OneNote:  "6 - Spektrofotometri" - "Læsestof")

EKSPERIMENTER
Forsøg 1: (Fælles forsøg) Spektrum af farvede stoffer
Forsøg 2:  Farvestof i blå Fanta
Forsøg 3: Alkohols indflydelse på cellemembranen

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal få kendskab til
- princippet i opbygningen af et spektrofotometer
- sammenhæng mellem en opløsnings farve og hvilke farver, der absorberes mest
- sammenhæng mellem absorbans og koncentration af farvestof
- anvendelse af colorimeter
- eksperimentel bestemmelse af koncentration af farvestof i en opløsning
- hvordan alkohols skadevirkning på cellemembran kan vises i et modelforsøg
- hydrofil og hydrofob del af cellemembran
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7 - Organisk kemi del 1

MATERIALER:
Basiskemi C side 116-146midt
Læsestof om alkoholer i OneNote Side 1-8    (fra Aurum 1 side 143, 149-150, 155midt-160)

EKSPERIMENT:
Substitution i heptan
Alkoholers opløselighed
Destillation og alkoholbestemmelse

FAGLIGE MÅL:
Eleven skal
- kunne gøre rede for alkaners opbygning og navngivning
- kunne forklare hvad der forstås ved isomeri
- kunne opskrive en forbrændingsreaktion og kunne forklare forskellen på en fuldstændig og en ufuldstændig forbrænding.
- kunne redegøre for substitutionsreaktioner i alkaner
- kunne gøre rede for carbonhydridernes fysiske egenskaber dvs. kogepunkter, smeltepunkter og opløselighed i vand
- kunne forklare hvordan kogepunkt påvirkes af polaritet, kædelængde og forgreninger
- kunne gennemgå princippet i et olieraffinaderi
- kunne gøre rede for alkeners opbygning, navngivning og additionsreaktioner
- kunne gøre rede for opbygning og navngivning af cycloforbindelser og aromatiske carbonhydrider
- kunne gøre rede for opbygning og navngivning af alkoholer
- kunne gøre rede for alkoholers blandbarhed med vand og benzin
- kunne forklare hvad der sker ved en destillation
- kunne bestemme alkoholindhold i øl ved destillation og bestemmelse af densitet
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8 - Syrer og baser del 1

MATERIALER
Basiskemi C s. 153-170

EKSPERIMENTER
Måling af pH (indgår ikke ved eksamen)
Syre-basetitrering (citronsaft)

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal være i stand til
-at definere en syre, en base og en amfolyt
-forklare forskellen på syre og sur opløsning samt forskellen på base og basisk opløsning
-at forklare hvorfor en base skal indeholde et ledigt elektronpar
-at give eksempler på syrebasereaktioner
-at give eksempler på korresponderende syrebasepar
-at forklare hvad en amfolyt er og give eksempler herpå
-at forklare forskellen på en stærk syre og en svag syre samt på stærk base og svag base
-at opskrive vands autohydronolyse og fortælle om vands ionprodukt
-at regne på sammen mellem pH, koncentration af oxonium og koncentration af hydroxid
-at forklare hvordan pH beregnes i opløsninger af stærk syre og i opløsninger af stærk base
- at udføre og efterbehandle en syre-basetitrering

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 9 - Redoxreaktioner

MATERIALER
Basiskemi C s. 173-186               
Foredrag om organiske solceller (indgår ikke ved eksamen)
Om organiske solceller (fra Aktuel naturvidenskab)  (indgår ikke ved eksamen)

EKSPERIMENTELT ARBEJDE
Spændingsrækken
Mangans oxidationstin
Jernindholdet i ståluld

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal være i stand til at
-definere oxidation, reduktion og redoxreaktion
-forklare betydningen af og bruge spændingsrækken til at forudsige om reaktioner vil ske (både metaller i syre og metaller i metalion-opløsninger) samt at opskrive reaktionsskemaer for reaktioner, der vil ske.
-forklare hvad oxidationstal er og tildele oxidationstal
-forklare sammenhængen mellem ændring i oxidationstal og begreberne oxidation og reduktion
-afstemme redoxreaktioner i både sur og basisk væske, samt forklare de enkelte trin i afstemningen
- udføre og efterbehandle en redoxtitrering

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 10 - Organisk kemi del 2

MATERIALER
Basiskemi C side 74-75
Basiskemi B side 121-126, 133, 143-177

Modul om kost og klima (indgår ikke ved eksamen)

EKSPERIMENTELT ARBEJDE  
Primære, sekundære og tertiære alkoholer
Reaktioner med aldehyder og ketoner  
Estere

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal have kendskab til
-Opbygning, navngivning og egenskaber af alkoholer, phenoler, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, ethere, estere, aminer og amider
- Alkoholers fysiske og kemiske egenskaber samt fremstilling af alkoholer
-Redoxreaktion med oxidation af alkoholer og af oxoforbindelser ved milde oxidationer.
-Flere reaktionstyper (elimination, substitution, addition, kondensation)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 11 - Lægemiddelkemi

MATERIALER:
Kopier som ligger i OneNote ” Læsestof Lægemiddelkemi (uden for Basiskemi) - Samlet”:  Side 2-10, 13-20, som stammer fra
• H. Parbo m.fl. "Kend Kemien 2" (Gyldendal, 2007) :  side 241-242, 246-248, 250-253   (ligger i OneNote som "Læsestof - Om medicin (fra Kend Kemien 2))
• Søren Munthe: Kemi der virker s. 66-69 (ligger i OneNote)
• Ole Vesterlund Nielsen og Vibeke Axelsen: Basiskemi A s. 226-229  (ligger i OneNote)
• Side i OneNote:  Læsestof - Optisk isomeri
• Side i OneNote:  Læsestof - Om smeltepunkt
Video hos gymnasiekemi.com: Spejlbilledisomeri (indtil 6:40)
Basiskemi B side 121-126, 149, 193-198. 201-205midt, 238-243

EKSPERIMENTER:
Syntese af paracetamol (suppleret med TLC og bestemmelse af smeltepunkt)
Fremstilling af ost (indgår ikke ved eksamen)

FAGLIGE MÅL:
Eleverne skal kunne gøre rede for
- hvordan paracetamol kan fremstilles i laboratoriet ud fra 4-aminophenol
- hvordan man med TLC og smeltepunktsbestemmelse kan undersøge, om der er dannet det ønskede stof
- opbygningen af paracetamol inkl. karakteristiske grupper
- hvordan medicin-molekyler kan binde sig til receptorer
- hvad der afgør, om molekyler er vandopløselige eller fedtopløselige
- proteiners opbygning
- forskellige typer af isomeri
- optisk isomeri (ikke navngivning med R- og S-)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 12 - Reaktionshastighed

MATERIALE
Kend kemien 2 side 205-215midt, 218midt-221, 229, 231, 233)
(ligger i OneNote som Læsestof - Reaktionshastighed - Kend Kemien 2 - kapitel 8  og Læsestof - Enzymer (Kend Kemien 2, side 229, 231-233)

EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
- Brusetablet
- Landolts forsøg
- Bromelin fra ananas

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne
- definere reaktionshastigheden, v
- redegøre for forskellige faktorer, der kan påvirke en reaktionshastighed (koncentration, temperatur, katalysator, overfladeareal)
og kunne forklare, hvorfor disse faktorer påvirker reaktionshastigheden ud fra kollisionsteorien
- forklare hvad aktiveringsenergien er
- forklare princippet i, hvad et enzym gør, og hvordan inhibitorer kan hæmme enzymers funktion
- forklare nogle overvejelse i forbindelse med produktion af ammoniak med henblik på reaktionshastighed og ligevægt
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 13 - Kemiske ligevægt

MATERIALER:
Basiskemi B side 29-45, 51-52, 56-58, 289-290
I OneNote: Læsestof:  Om ammoniakfremstilling - H. Parbo m.fl. "Kend Kemien 2" (Gyldendal, 2007) :  side 219-221
Filmen   https://www.gymnasiekemi.com/ligevaegte.html

EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
Indgreb i ligevægtssystem

FAGLIGE MÅL:
at eleverne skal kunne
- forklare hvad der forstås ved dynamiske ligevægte og give eksempler på disse
- opskrive ligevægtsloven for en homogen ligevægt og forklare, hvad der forstås ved reaktionsbrøk (Y) og ligevægtskonstant (K)
- forklare forskydning af ligevægte ved hjælp af både Le Chateliers princip og Reaktionsbrøk
- forklare hvordan temperaturen påvirker K for exoterme og endoterme reaktioner
- forklare, hvad der er anderledes ved en heterogen ligevægt
- redegøre princippet i udformning af anlæg til ammoniakfremstilling
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 14 - Syrer og baser del 2

MATERIALE
Mygind m. fl: "Basiskemi B" side 53-55, 73-96, 105-114                   

EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
• En svag syres hydronolysegrad
• Syrebasetitrering af ethansyre
• Syrebasetitrering af phosphorsyre (fælles forsøg)
• Syrebasetitrering af cola (fælles forsøg)

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne
• redegøre for syre-base-reaktioner
• forklare syrestyrke og basestyrke, herunder definere Ks og pKs samt Kb og pKb.
• beregne pH i opløsninger af stærk syre, svag syre og opløsninger af base
• redegøre puffersystemer
• gøre rede for titrerkurve for svag syres titrering med stærk base og for phosphorsyres titrering med stærk base
• udføre og efterbehandle en potentiometrisk titrering
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 15 - Carbondioxid

MATERIALE
•  Læsestof - CO2 (i OneNote)  (side 2-19)

EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
• Målinger af CO2 (med sensor)
• Syrebasetitrering af cola (fælles forsøg)

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne redegøre for
• Ligevægte med CO2
• Målinger af CO2
• Virkemåden af "Birdie"
• Relevansen af målinger af CO2 i forhold til indeklima
• Carbons kredsløb (både biologisk og geologisk)
Forekomst af CO2 på Jorden, Venus og Mars
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Netbaserede hjælpemidler tilladt ved eksamen

OneNote inkl. links i Indholdsbibliotek
Opgaver i Lectio
Links angivet i Undervisningsbeskrivelsen
Wordmat og lommeregner
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer