Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Sidsel Nonnemann
|
Hold
|
2023 Ma/a (1a Ma, 2a Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
3
|
Potensvækst
Materialer:
- Mike Auerbach: Funktioner, s. 35-39 https://www.mathematicus.dk/matematik/kernestof/Funktioner.pdf
Bevis:
- Formlen til at bestemme a og b
Indhold:
• Forskrift
• Betydning af a og b
• Grafens udseende
• Betydning af a i forhold til grafens udseende
• Beregne y når man kender x
• Beregne x når man kender y
• Formel der bruges til at beregne a når man kender to punkter
• Formel der bruges til at beregne b når man kender a og mindst ét punkt
• Beregne hvor mange procent y vokser når x vokser med p_x%
• Potensregression
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Polynomier
Materialer:
- Mike Auerbach: Funktioner, s. 41-54 https://www.mathematicus.dk/matematik/kernestof/Funktioner.pdf
Beviser:
- Løsning af en andengradsligning
- Toppunktsformlen
Indhold:
- Funktionsforskrift, herunder koefficienterne betydning for grafens forløb for andengradspolynomier
- Diskriminant og dens betydning
- Rødder
- Toppunkt
- Faktorisering
- Polynomisk regression
- Grafens forløb for polynomier af højere orden
- Kvadratsætninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer
Materiale:
Mike Vandal Auerbach: Plangeometri s. 5-32
Bevis:
Vinkel mellem vektorer
Indhold:
Eleven skal:
- have forståelse for repræsentationen af en vektor, herunder nulvektor, enhedsvektor, stedvektor, forbindelsesvektor, tværvektor og modsat vektor.
- have forståelse for længden af en vektor og vinklen mellem vektorer
- have forståelse for en vektors koordinater
- have forståelse for regning med vektorer både grafisk og vha. koordinater: Hvordan man ganger en vektor med et tal, hvordan man lægger vektorer sammen, hvordan man trækker vektorer fra hinanden
- have forståelse for skalarprodukt og sammenhængen med ortogonale vektorer
- kunne bestemme vinklen mellem vektorer vha. skalarprodukt
- have forståelse for enhedscirklen
- kunne anvende andengradsligningen til løsning af problemstillinger med ortogonale og parallelle vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deskriptiv statistik
Materialer:
- Mike Auerbach: Statistik, s. 5-36 https://mathematicus.dk/matematik/kernestof/Statistik.pdf
Indhold:
Grupperede og ugrupperede observationer
Observationssæt
Hyppighed
Frekvens
Kumuleret hyppighed
Kumuleret frekvens
Observationssættets størrelse (N)
Typetal
Middelværdi
Fraktiler
Kvartilsæt
Outlier
Variationsbredde
Typeinterval
Sumkurve
Boksplot
Histogram
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Plangeometri
Arbejdsmetoder
Eleverne har i grupper arbejdet med teorien, og har undervejs kunne spørge om hjælp hos lærer.
Indhold
• Linjer
• Linjens parameterfremstilling
• Linjens ligning
• Afstanden fra et punkt til en linje
• Cirkler
• Skæringspunkter mellem cirkler og linjer
• Cirkeltangenter
• Cirklens parameterfremstilling
• Brug af GeoGebra til ovenstående
Beviser
• Linjens ligning
• Afstand fra punkt til linje
• Sammenhæng mellem de to notationer y=ax+b og ax+by+c=0
• Hældningskoefficient for ortogonale linjer
Litteratur:
Mike Auerbach: Geometri i planen, s. 43-59, version 1.5, 14. januar 2021,
Svarende til s. 33-49 i nyeste version https://mathematicus.dk/matematik/kernestof/Plangeometri.pdf.
Indhold:
• Linjens parameterfremstilling
• Linjens ligning
• Ortogonale og parallelle linjer
• Afstanden fra et punkt til en linje
• Cirkler
• Skæringspunkter mellem cirkler og linjer
• Cirkeltangenter
• Cirklens parameterfremstilling
• Brug af GeoGebra til ovenstående
Beviser:
• Linjens ligning
• Afstand fra punkt til linje
Teori:
Mike Auerbach: Geometri i planen, version 1.5, s. 43-59 https://mathematicus.dk/matematik/gamleudgaver/Geometri_i_planen_1-5.pdf
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Funktioner
Indhold
• Definitions- og værdimængde
• Gaffelforskrifter
• Logaritmer
• Sammensat funktion
• Trigonometriske funktioner
Litteratur:
Mike Auerbach: Funktioner, s. 5-11, 55-60 https://mathematicus.dk/matematik/kernestof/Funktioner.pdf
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sandsynlighedsregning
Indhold:
• Kombinatorik
• Permutationer
• Fakultet
• Multiplikationsprincippet
• Additionsprincippet
• Udfald
• Sandsynlighedsfelt (også symmetrisk)
• Hændelse
• Sandsynlighedsfunktion
• Stokastisk variabel
• Udfaldsrum
• Uafhængige og ikke-uafhængige hændelser
• Kontinuerte og diskrete sandsynligheder
• Frekvensfunktion (tæthedsfunktion)
• Fordelingsfunktion
• Binomialfordeling
• Binomialtest
• Simulering af nulhypotese
Brug af Excel, WordMat og GeoGebra til ovenstående.
Teori:
Mike Auerbach: Sandsynlighedsregning, version 1.0, 24. juni 2021, 37 sider https://mathematicus.dk/matematik/kernestof/Sandsynlighedsregning.pdfhttps://mathematicus.dk/matematik/kernestof/Sandsynlighedsregning.pdf[/url]
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Beviser og ræsonnement
Fokus på mundtlig matematik og beviser
• Matematiske beviser, herunder definitioner og sætninger
• Bevis for udvalgte differentialkvotienter x^2, 1/x *, kvadratrod(x) *, sum/differens, konstant gange funktion, produkt *, tangentens ligning
• Bevis for sumreglen, konstant gange funktion og produktreglen *
• Repetition af beviser fra gennemgåede emner
* beviser med * er ikke gennemgået for alle elever
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10,74 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59257544973",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59257544973",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59257544973"
}