Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Hanne Nørby Knudsen
|
Hold
|
2023 TyF/s (1s TyF, 2s TyF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Stadt oder Land
Omfang: Ca 40 sider
Formål:
Eleverne skal gennem arbejdet med teksterne tilegne sig relevant ordforråd og viden om emnet og være i stand til at redegøre for de læste tekster og diskutere fordele og ulemper ved livet i byen.
Grammatik: Sætningsanalyse og kasus, svage verber, kongruens, modalverber + infinitiv
Tekster:
Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt (2009) Fra: https://dd.systime.dk/?id=144
Kurt Tucholsky: Augen in der Großstadt (1930). Fra: Auf uns https://aufuns.systime.dk/?id=179&L=0
Trubel vs. Ruhe. Stadt oder Land – wo lebt es sich besser? (04.01.2019)
https://www.t-online.de/leben/familie/id_85031414/stadt-oder-land-wo-lebt-es-sich-besser-.html
Terra Explore (ZDF): Stadt oder Land: Was macht glücklicher? (2022) https://www.youtube.com/watch?v=qphyVFXuhVc&t=101s
Moritz Lehmann: Sie kam, sie sah, sie klebte (om Barbaras Streetart/Mauerkunst) (Auf Uns s. 195ff)
Internetsøgning + præsentation af Barbaras skilte
Weihnachtsvideos (am Rande des Themas):
Edeka: Heimkommen https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo
Edeka: Fest versprochen https://www.youtube.com/watch?v=bahWtpQ6eKs
In der Weihnachtsbäckerei, Video: https://www.youtube.com/watch?v=uaSEx2WbegU
In der Weihnachtsbäckerei, Text: https://www.sos-kinderdorf.de/resource/blob/94104/b59cc960d0fb83fe79ed15da9238fa6f/text---in-der-weihnachtsbaeckerei--data.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 1: Landsbyliv
|
27-11-2023
|
Tysk 2: Barbaras Schilder
|
11-01-2024
|
Tysk 3: Oversættelse om Barbara i timen
|
16-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 Märchen
Omfang: i alt ca. 45 sider
Formål:
Eleverne skal gennem arbejdet med teksterne kunne læse, referere, analysere og fortolke klassiske og moderne eventyr på tysk, herunder have kendskab til relevant ordforråd og eventyrgenrens kendetegn.
Grammatik: træning af tidligere gennemgået stof + regler for substantivers køn, præpositioner og kasus, bisætningsordstilling, personlige pronominer
Materialer:
• Video: Merkmale von Märchen, Deutsch Klasse 5/6 https://www.youtube.com/watch?v=lBQ_ApWm2-g
• Das Lied "Dornröschen war ein schönes Kind" https://www.kinder-wollen-singen.de/song/pdf/dornroeschen-war-ein-schoenes-kind-dornroeschen.pdf
• Galina Deiwald und Yvonne Quasdorf: Dornröschen in leichter Sprache https://www.ndr.de/fernsehen/barrierefreie_angebote/leichte_sprache/Dornroeschen,dornroeschenleichtesprache100.html
• Brüder Grimm: Dornröschen Fra: Leif Christophersen & Angela Homann: Der Zauberspiegel. Systime 2006.
• Franz Hohler: Die Befreiung. Fra: Leif Christophersen & Angela Homann: Der Zauberspiegel. Systime 2006.
• Supplerende: Dina Goldstein: Snow White (forsiden af „Ein neuer Anfang“ eller http://www.dinagoldstein.com/fallen-princesses/ )
• Rotkäppchen und der Wolf. Billeder og tegnefilm: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=241309210700
• Brüder Grimm: Frau Holle. Fra: Kirsten Arnvig og Niels Kyrsting: Vorwärtsträumen, Gyldendal 1999
• Stefan Heym: Erich Hückniesel und die Fussballfee. Fra: Kirsten Arnvig og Niels Kyrsting: Vorwärtsträumen, Gyldendal 1999
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektie - men prøv at få sovet godt i weekenden, så vi er klar til en god tysktime med godt humør og overskud 😊
-
Alle (også de, der var fraværende i tirsdags) skal til dette modul som minimum have læst "Dornröschen" i den lette version (udleveret på papir og tilgængelig i klassenotesnbogen).
-
Vi fortsætter med tekstanalysen af "Dornröschen". Som lektie til dette modul skal du finde flere eventyrtræk i "Dornröschen", så du ialt har 10 på din liste. Du finder listen over "Merkmale von Märchen" i OneNote.
-
(Gen-)læs vores lille moderne eventyr "Die Befreiung", som vi har i klassenotesbogen. Undervejs skal du forstå handlingen så godt, at vi kan arbejde videre med teksten i undervisningen uden at skulle starte helt forfra med læsning og forståelse af te
-
Kære 1sMine 3g'ere får deres SRP-opgaver her til morgen kl. 8.10 og har muligvis brug for min hjælp ganske kort. Jeg kommer derfor 10-15 minutter senere, dvs. 8.20 / 8.25.I må starte med at gense tegnefilmen om "Rotkäppchen" (se link nedenfor)Vh Hann
-
"Rotkäppchen und der Wolf" på CFU (brug dit uni-login)
-
Ingen lektie. Men jeg vil på forhånd fortælle jer, at vi i dette modul får besøg af to piger fra Kiel, som i denne uge er her på skolen på udvekslingsbesøg. De lærer dansk som fremmedsprog og er med os i dette ene modul, så vi kan træne hinandens spr
-
Hjalti, Malthe, Freja og Tobias: I var fraværende i onsdags og skal derfor have læst op på det, I gik glip af: Vores nye eventyr "Frau Holle". I skal gøre følgende (gerne med Olavs hjælp i lektiecafeen):
-
I skal færdiggøre øvelsen med præpositioner, som vi startede på i mandags. Det er vigtigt, at du forstår sætningerne, for det er faktisk starten på vores nye tekst om "Erich Hückniesel und die Fußballfee"!
-
3. Præpositioner:
-
Det er længe siden, at vi sidst har haft tysk, så vi skal have genopfrisket eventyret om "Erich Hückniesel und die Fussballfee" - og jeg vil gerne have jer til at snakke tysk om begyndelsen af teksten. Forbered dig på at kunne deltage i samtalen om s
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 3: Oversættelse om Barbara i timen
|
16-01-2024
|
Tysk 4: Ein modernes Schneewittchen
|
06-03-2024
|
Tysk 5: Rotkäppchen
|
11-03-2024
|
Tysk 6: Frau Holle
|
20-03-2024
|
Tysk 7: Hückniesel og grammatik
|
09-04-2024
|
Tysk 8: 10 Fragen zu Erich Hückniesel
|
16-04-2024
|
Tysk 9 Hückniesel oversættelse mm.
|
24-04-2024
|
Tysk 10: Märchen-Merkmale
|
01-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 Krimi
Formål
Eleverne skal beherske ordforråd til emnet, kunne gøre rede for de læste tekster til emnet, kunne læse og analysere krimier og påvise genrekendetegn for forskellige krimityper.
Arbejdsformer:
Fokus på ordforråd, læsning og mundtlig træning.
Grammatik:
Træning af kendt stof plus nyt:
○ Bisætningsordstilling ved genfortælling af handlingsforløb
○ Verbernes tider: Referere handling i nutid/datid
○ Præpositioner: Hvor, hvornår og hvordan foregår det?
Materiale:
○ Teori: Erik Christophersen: Der Krimi - Einige Informationen (fra: https://dd.systime.dk/index.php?id=121&L=0 )
○ Jürg Schubiger: Der Tote am Skilift (3,5 ns) (Moderne deutsche Prosa)
○ Natascha Kampusch 3096 Tage. Fra: Eksamenssæt Tysk fortsættersprog A. Tirsdag den 28. maj 2013.
○ Milena Moser: Der Ausflug (Fra: Vorwärtsträumen)
○ Tatort: Borowski und der brennende Mann (2013) http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=241305122015
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs "Der Tote am Schilift" side 17,1 - 18,12.
-
Der Tote am Schilift.pdf
-
Genlæs "Der Tote am Schilift" frem til side 19 linje 12 og færdiggør opgaven "richtig oder falsch" 1-9 dertil. Vi skal kunne snakke tysk om tekstens handling og spørgsmålene i timen.2: Lesen und Aufgaben lösen (Webvisning)
-
April, Tobias, Freja, Malthe, Zeke: Samme lektie som til i tirsdags, hvor I var fraværende:
-
Læs "3096 Tage" frem til linje 63. Brug ordbogen undervejs, så du forstår hele handlingen.
-
Natasha Kampusch - tekstuddrag fra eksamenssæt.pdf
-
Læs resten af "3096 Tage". Undervejs skal du slå gloser op i ordbogen og skrive dem ind i teksten. Lektietid: Indtil du er færdig med teksten, dog maks. 30 min.
-
Læs "Der Ausflug" frem til side 107 linje 26. Undervejs skal du bruge ordbogen og skrive gloser ind i teksten, så du forstår (næsten) det hele.
-
Milena Moser Der Ausflug.pdf
-
Læs videre i "Der Ausflug": Side 107,26 - 109,8. Undervejs skal du bruge ordbogen og skrive gloser ind i teksten.
-
I får en lille lektie, men til gengæld forventer jeg, at I kan den: Lær betydningen af disse meget almindelige verber udenad, så du kan bruge dem, når vi snakker om teksten:
-
Øv dig 15 minutter på krimigloserne her. Der ligger også et printet sæt på lærerens bord i klassen, som du kan låne i lektiecafeen.
-
Krimi-Wortschatz Memory.docx
-
(Gen-)se de første 15 minutter af Tatort-afsnittet "Borowski und der brennende Mann" her på CFU, så vi sammen kan genfortælle det i klassen.
-
CFU-login til "Der brennende Mann"
-
Vi skal videre med vores krimi-film!
-
CFU-login til "Borowski und der brennende Mann"
-
Se "Borowski und der brennende Mann" færdig. De fleste af jer er nået til min. 00:45:00 Hvis du har huller fra tidligere eller ikke kan huske personerne og handlingen, så må du også (gen-)se starten.
-
CFU-login til filmen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5 Multikulturelles Deutschland
Mål:
Eleverne skal tilegne sig viden og ordforråd om befolkningsgrupper i Tyskland med migrationsbaggrund, særligt tyrkiske gæstearbejdere og deres efterkommere, samt flygtninge og etniske tyskeres reaktion på indvandringen. De skal kunne anvende dette til at tale om kendte og ukendte tekster til emnet.
Tekster:
1. Harry Böseke; Martin Burkert: Es kamen Menschen an (fra Gesa Büchert und Hannes Burkhardt: Migrationsgeschichte. Sammeln, sortieren und zeigen. s. 39 https://museen.nuernberg.de/fileadmin/mdsn/pdf/Museum_Industriekultur/Downloads/2014/leitfaden-migrationsgeschichte.pdf )
2. Deutsche Geschichte: Gastarbeiter https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/geschichte_der_gastarbeiter/index.html
3. Film: Almanya (Tyskland 2011)
4. Melda Akbas: So wie ich will (Fra skriftlig eksamensopgave, tysk fortsættersprog 26. august 2013)
5. Omar Ibn Al-Khattab Moschee i Berlin: Arbejde med moskeens hjemmeside https://ivwp.de/ivwp/ og besøg i moskeen på studieturen
6. Opgave med citater fra bl.a. Angela Merkel, Jan Böhmermann og AfD til emnet Migration und Politik
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Zeke & Hjalti: I var fraværende i fredags og skal derfor samle op på det, I gik glip af her: OneNote Læs og oversæt digtet "Es kamen Menschen an" og lav øvelse 2 med øvelser med verber fra teksten.
-
Alle: Øv jer på disse seks små udtryk, så I kan bruge dem om filmens personer:
-
Adgang til filmen mandag - onsdag: CFU-login
-
Opgaverne i OneNote
-
Alle og især Emma-Maria, Freja, Zeke, Mikkel (fraværende onsdag): Se det af filmen Almanya, som du ikke har set, frem til min. 30:00.
-
CFU-login til filmen Almanya
-
Ingen lektie, medmindre du pga. fravær har noget, du skal samle op på.
-
Brug 30 min. i lektiecafeen eller hjemme på at arbejde videre med "Melda Akbas: So wie ich will" (læsning + eksamensspørgsmål) fra undervisningen. I morgen (fredag) "leger vi prøveeksamen", hvor I alene eller i par/grupper snakker med mig om teksten.
-
Vi fortsætter med Melda Akbas: "So wie ich will". Alle skal til dette modul som minimum have læst til linje 99, så I er klar til at skrive den skriftlige opgave.
-
Melda Akbas So wie ich will.pdf
-
Løs opgave 1-2 til Omar Ibn Al-Khattab-moskeens hjemmeside (se OneNote)
-
I dette modul tager vi lige en status på forberedelserne til studieturen til Berlin. Du skal som lektie:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 6: Almanya
|
04-02-2025
|
Tysk 7: Direkte tale i "So wie ich will"
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6 Berlin
Mål:
Eleverne har været på studietur til Berlin og derigennem fået kendskab til byens og landets historie. Vi har set og diskuteret, hvordan historien formidles til besøgende gennem f.eks. museer og mindesmærker. I undervisningen har vi desuden arbejdet med murens fald gennem filmen "Good Bye Lenin" og Claudia Rusch "Mauer mit Banane". Eleverne skal kunne fortælle om disse oplevelser og begivenheder og sammenligne dem med skildringer i andre tekster.
Video: Die Geschichte Berlins https://www.planet-wissen.de/video-geschichte-berlins-100.html
Stadtschloss - Palast der Republik - Humboldtforum https://www.berlin.de/sehenswuerdigkeiten/3561341-3558930-stadtschloss.html
Film: Good bye Lenin
Katrin Sass: Freiheitsdrang und Fernweh Fra: https://www.zeitzeugen-portal.de/videos/kMIv9qxHLZU
Claudia Rusch: Mauer mit Banane. Uddrag af Claudia Rusch: Meine freie deutsche Jugend fra https://aufuns.systime.dk/?id=202
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 8: Præpositioner + geografiske navne
|
14-03-2025
|
Innovationsopgave: Berlinguide
|
09-04-2025
|
Tysk 9 Oplæsning af Berlin-guide
|
11-04-2025
|
Tysk 10a: Nyttige vendinger til mdtl. eksamen
|
01-05-2025
|
Tysk 10b Oplæsning af "Mauer mit Banane"
|
01-05-2025
|
Tysk 11a Good bye Lenin
|
08-05-2025
|
Tysk 11b Oplæsning af opgave 11a
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59263967295",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59263967295",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59263967295"
}