Holdet 2023 TyF/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Hanne Nørby Knudsen
Hold 2023 TyF/s (1s TyF, 2s TyF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Stadt oder Land
Titel 2 2 Märchen
Titel 3 3 Historische Hits
Titel 4 4 Krimi
Titel 5 5 Multikulturelles Deutschland
Titel 6 6 Berlin

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Stadt oder Land

Omfang: Ca 40 sider

Formål:
Eleverne skal gennem arbejdet med teksterne tilegne sig relevant ordforråd og viden om emnet og være i stand til at redegøre for de læste tekster og  diskutere fordele og ulemper ved livet i byen.

Grammatik: Sætningsanalyse og kasus, svage verber, kongruens, modalverber + infinitiv

Tekster:
Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt (2009) Fra: https://dd.systime.dk/?id=144
Kurt Tucholsky: Augen in der Großstadt (1930). Fra: Auf uns https://aufuns.systime.dk/?id=179&L=0

Trubel vs. Ruhe. Stadt oder Land – wo lebt es sich besser? (04.01.2019)
https://www.t-online.de/leben/familie/id_85031414/stadt-oder-land-wo-lebt-es-sich-besser-.html

Terra Explore (ZDF): Stadt oder Land: Was macht glücklicher? (2022) https://www.youtube.com/watch?v=qphyVFXuhVc&t=101s

Moritz Lehmann: Sie kam, sie sah, sie klebte (om Barbaras Streetart/Mauerkunst) (Auf Uns s. 195ff)
Internetsøgning + præsentation af Barbaras skilte

Weihnachtsvideos (am Rande des Themas):
Edeka: Heimkommen https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo
Edeka: Fest versprochen https://www.youtube.com/watch?v=bahWtpQ6eKs
In der Weihnachtsbäckerei, Video: https://www.youtube.com/watch?v=uaSEx2WbegU
In der Weihnachtsbäckerei, Text: https://www.sos-kinderdorf.de/resource/blob/94104/b59cc960d0fb83fe79ed15da9238fa6f/text---in-der-weihnachtsbaeckerei--data.pdf
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysk 1: Landsbyliv 27-11-2023
Tysk 2: Barbaras Schilder 11-01-2024
Tysk 3: Oversættelse om Barbara i timen 16-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2 Märchen

Omfang: i alt ca. 45 sider

Formål:
Eleverne skal gennem arbejdet med teksterne kunne læse, referere, analysere og fortolke klassiske og moderne eventyr på tysk, herunder have kendskab til relevant ordforråd og eventyrgenrens kendetegn.

Grammatik: træning af tidligere gennemgået stof + regler for substantivers køn, præpositioner og kasus, bisætningsordstilling, personlige pronominer

Materialer:
• Video: Merkmale von Märchen, Deutsch Klasse 5/6 https://www.youtube.com/watch?v=lBQ_ApWm2-g

• Das Lied "Dornröschen war ein schönes Kind" https://www.kinder-wollen-singen.de/song/pdf/dornroeschen-war-ein-schoenes-kind-dornroeschen.pdf
• Galina Deiwald und Yvonne Quasdorf: Dornröschen in leichter Sprache  https://www.ndr.de/fernsehen/barrierefreie_angebote/leichte_sprache/Dornroeschen,dornroeschenleichtesprache100.html
• Brüder Grimm: Dornröschen Fra: Leif Christophersen & Angela Homann: Der Zauberspiegel. Systime 2006.  
• Franz Hohler: Die Befreiung. Fra: Leif Christophersen & Angela Homann: Der Zauberspiegel. Systime 2006.  

• Supplerende: Dina Goldstein: Snow White (forsiden af „Ein neuer Anfang“ eller http://www.dinagoldstein.com/fallen-princesses/ )

• Rotkäppchen und der Wolf. Billeder og tegnefilm: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=241309210700

•  Brüder Grimm: Frau Holle. Fra: Kirsten Arnvig og Niels Kyrsting: Vorwärtsträumen, Gyldendal 1999

• Stefan Heym: Erich Hückniesel und die Fussballfee. Fra: Kirsten Arnvig og Niels Kyrsting: Vorwärtsträumen, Gyldendal 1999

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysk 3: Oversættelse om Barbara i timen 16-01-2024
Tysk 4: Ein modernes Schneewittchen 06-03-2024
Tysk 5: Rotkäppchen 11-03-2024
Tysk 6: Frau Holle 20-03-2024
Tysk 7: Hückniesel og grammatik 09-04-2024
Tysk 8: 10 Fragen zu Erich Hückniesel 16-04-2024
Tysk 9 Hückniesel oversættelse mm. 24-04-2024
Tysk 10: Märchen-Merkmale 01-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3 Historische Hits

Mål:
Med afsæt i sangene arbejder vi med overblik over vigtige temaer i Tysklands historie og diskussion af tysk national identitet
Fokus: ordforråd, elementær grammatik og mundtlige færdigheder

Materialer:
Rammstein: Deutschland (2019) (Geschichte und Nationalstolz) Musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=NeQM1c-XCDc
Læreroplæg, ordforrådstræning mm med udgangspunkt i https://www.kinderweltreise.de/kontinente/europa/deutschland/daten-fakten/geschichte-politik/geschichte-deutschlands-ii/
Hofmann von Fallersleben: Das Deutschlandlied (1841) (Nationalhymne der BRD) https://www.youtube.com/watch?v=cIff7EB7pvc
Johannes R. Becher: Auferstanden aus Ruinen (Nationalhymne der DDR) https://www.youtube.com/watch?v=3HnC0BSyET8&list=RDbWe6k1F5WKQ&index=2
Supplerende materiale om DDR: propagandaplakater fra 1950erne
Nena: 99 Luftballons (1983) (Berliner Mauer, Kalter Krieg) https://www.youtube.com/watch?v=Fpu5a0Bl8eY
Werner Köhler:Nena – "99 Luftballons" https://www.swr.de/swr1/rp/hus-nena-99luftballons-100.html (17.11.2023)
Trettmann: Grauer Beton (Nach der Wende) Video: https://www.youtube.com/watch?v=hHT_hEuTtxg ,
Tekst og opgaver til Grauer Beton: https://www.blz.bayern.de/data/pdf/zfp_songtext_und_arbeitsmaterial_grauer_beton-1026-0819-53.pdf
Böhmermann: Be deutsch (Flüchtlingskrise 2015-16)  https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=HMQkV5cTuoY
Bodo Wartke: Barbara:  1: https://www.youtube.com/watch?v=ZYkBf0dbs5I , 2: https://www.youtube.com/watch?v=I1o4dyFhvTM
Bodo Wartke: Regen (Klimawandel)  https://www.bodowartke.de/medien/822

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysk 11: Rammstein Deutschland 13-05-2024
12: Das Deutschlandlied 21-05-2024
Tysk 1: Ordstilling DDR 27-08-2024
Tysk 2: Grauer Beton 19-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4 Krimi

Formål
Eleverne skal beherske ordforråd til emnet, kunne gøre rede for de læste tekster til emnet, kunne læse og analysere krimier og påvise genrekendetegn for forskellige krimityper.
Arbejdsformer:
Fokus på ordforråd, læsning og mundtlig træning.
Grammatik:
Træning af kendt stof plus nyt:
○ Bisætningsordstilling ved genfortælling af handlingsforløb
○ Verbernes tider: Referere handling i nutid/datid
○ Præpositioner: Hvor, hvornår og hvordan foregår det?

Materiale:
○ Teori: Erik Christophersen: Der Krimi - Einige Informationen (fra: https://dd.systime.dk/index.php?id=121&L=0 )
○ Jürg Schubiger: Der Tote am Skilift (3,5 ns) (Moderne deutsche Prosa)
○ Natascha Kampusch 3096 Tage. Fra: Eksamenssæt Tysk fortsættersprog A. Tirsdag den 28. maj 2013.
○ Milena Moser: Der Ausflug (Fra: Vorwärtsträumen)
○ Tatort: Borowski und der brennende Mann (2013) http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=241305122015

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5 Multikulturelles Deutschland

Mål:
Eleverne skal tilegne sig viden og ordforråd om befolkningsgrupper i Tyskland med migrationsbaggrund, særligt tyrkiske gæstearbejdere og deres efterkommere, samt flygtninge og etniske tyskeres reaktion på indvandringen. De skal kunne anvende dette til at tale om kendte og ukendte tekster til emnet.

Tekster:

1. Harry Böseke; Martin Burkert: Es kamen Menschen an (fra Gesa Büchert und Hannes Burkhardt: Migrationsgeschichte. Sammeln, sortieren und zeigen.  s. 39 https://museen.nuernberg.de/fileadmin/mdsn/pdf/Museum_Industriekultur/Downloads/2014/leitfaden-migrationsgeschichte.pdf )
2. Deutsche Geschichte: Gastarbeiter  https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/geschichte_der_gastarbeiter/index.html
3. Film: Almanya (Tyskland 2011)
4. Melda Akbas: So wie ich will (Fra skriftlig eksamensopgave, tysk fortsættersprog 26. august 2013)
5. Omar Ibn Al-Khattab Moschee i Berlin: Arbejde med moskeens hjemmeside https://ivwp.de/ivwp/  og besøg i moskeen på studieturen
6. Opgave med citater fra bl.a. Angela Merkel, Jan Böhmermann og AfD til emnet Migration und Politik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysk 6: Almanya 04-02-2025
Tysk 7: Direkte tale i "So wie ich will" 28-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6 Berlin

Mål:

Eleverne har været på studietur til Berlin og derigennem fået kendskab til byens og landets historie. Vi har set og diskuteret, hvordan historien formidles til besøgende gennem f.eks. museer og mindesmærker. I undervisningen har vi desuden arbejdet med murens fald gennem filmen "Good Bye Lenin" og Claudia Rusch "Mauer mit Banane". Eleverne skal kunne fortælle om disse oplevelser og begivenheder og sammenligne dem med skildringer i andre tekster.


Video: Die Geschichte Berlins https://www.planet-wissen.de/video-geschichte-berlins-100.html

Stadtschloss - Palast der Republik - Humboldtforum https://www.berlin.de/sehenswuerdigkeiten/3561341-3558930-stadtschloss.html

Film: Good bye Lenin

Katrin Sass: Freiheitsdrang und Fernweh Fra: https://www.zeitzeugen-portal.de/videos/kMIv9qxHLZU

Claudia Rusch: Mauer mit Banane. Uddrag af Claudia Rusch: Meine freie deutsche Jugend fra https://aufuns.systime.dk/?id=202


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysk 8: Præpositioner + geografiske navne 14-03-2025
Innovationsopgave: Berlinguide 09-04-2025
Tysk 9 Oplæsning af Berlin-guide 11-04-2025
Tysk 10a: Nyttige vendinger til mdtl. eksamen 01-05-2025
Tysk 10b Oplæsning af "Mauer mit Banane" 01-05-2025
Tysk 11a Good bye Lenin 08-05-2025
Tysk 11b Oplæsning af opgave 11a 08-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer