Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Hanne Nørby Knudsen
|
Hold
|
2023 TyF/1 (1g TyF/1, 2g TyF/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Musik (grundforløbet)
På grundforløbsholdene har eleverne som intro til faget arbejdet med et bredt udvalgt af tysk musik fra forskellige perioder og med forskelligt indhold.
Grammatik: Hjælpeverber og svage verber i præsens samt sætningsanalyse og den bestemte artikel.
Omfang: ca. 10 sider.
Da eleverne har læst forskellige sangtekster på forskellige grundforløbshold, vil der ikke være eksamensspørgsmål til dette emne.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 Stadt oder Land?
Formål:
Eleverne skal gennem arbejdet med teksterne tilegne sig relevant ordforråd og viden om emnet og være i stand til at redegøre for de læste tekster og diskutere fordele og ulemper ved livet i byen og på landet.
Grammatik:
- Svage verber,
- kongruens,
- modalverber + infinitiv
Tekster (omfang ca 40 sider inkl. opgaver, ordforrådstræning, grammatik)
Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt (2009) Fra: https://dd.systime.dk/?id=144
Kurt Tucholsky: Augen in der Großstadt (1930). Fra: Auf uns https://aufuns.systime.dk/?id=179&L=0
Trubel vs. Ruhe. Stadt oder Land – wo lebt es sich besser? (04.01.2019)
https://www.t-online.de/leben/familie/id_85031414/stadt-oder-land-wo-lebt-es-sich-besser-.html
Terra Explore (ZDF): Stadt oder Land: Was macht glücklicher? (2022) https://www.youtube.com/watch?v=qphyVFXuhVc&t=101s
Moritz Lehmann: Sie kam, sie sah, sie klebte (om Barbaras Streetart/Mauerkunst) (Auf Uns s. 195ff)
Internetsøgning + præsentation af Barbaras skilte
Weihnachtsvideos (am Rande des Themas):
Edeka: Heimkommen https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo
Edeka: Fest versprochen https://www.youtube.com/watch?v=bahWtpQ6eKs
In der Weihnachtsbäckerei, Video: https://www.youtube.com/watch?v=uaSEx2WbegU
In der Weihnachtsbäckerei, Text: https://www.sos-kinderdorf.de/resource/blob/94104/b59cc960d0fb83fe79ed15da9238fa6f/text---in-der-weihnachtsbaeckerei--data.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1: Otto Dix: Grossstadt
|
21-11-2023
|
2: Wortschatz + Modalverben zu Barbara
|
15-12-2023
|
3: Barbaras Schilder
|
18-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 Märchen
Formål:
Eleverne skal gennem arbejdet med teksterne kunne læse, referere, analysere og fortolke klassiske og moderne eventyr på tysk, herunder have kendskab til relevant ordforråd og eventyrgenrens kendetegn.
Grammatik: træning af tidligere gennemgået stof + regler for substantivers køn, præpositioner og kasus, bisætningsordstilling, personlige pronominer
Materialer (i alt ca. 40 sider)
• Video: Merkmale von Märchen, Deutsch Klasse 5/6 https://www.youtube.com/watch?v=lBQ_ApWm2-g
• Børnesangen Dornröschen war ein schönes Kind…
• Brüder Grimm: Dornröschen (Fra: Leif Christophersen & Angela Homann: Der Zauberspiegel. Systime 2006.)
• Franz Hohler: Die Befreiung. (Fra: Leif Christophersen & Angela Homann: Der Zauberspiegel. Systime 2006.)
• Supplerende: Dina Goldstein: Snow White (forsiden af „Ein neuer Anfang“ eller http://www.dinagoldstein.com/fallen-princesses/ )
• Brüder Grimm: Frau Holle. Fra: Kirsten Arnvig og Niels Kyrsting: Vorwärtsträumen, Gyldendal 1999
• Stefan Heym: Erich Hückniesel und die Fussballfee Fra: Kirsten Arnvig og Niels Kyrsting: Vorwärtsträumen, Gyldendal 1999
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs starten af "Dornröschen" og find mindst 15 verber heri, som du noterer i dit hæfte:
-
Brug 20 min. på at arbejde videre med oversættelsen af sætningerne om kongen, dronningen og frøen fra fredag (papir, som I lagde ind i jeres hæfter).
-
Det er såååå længe siden, at vi sidst har haft tysk. Brug 10 min. på at kigge tekst/opgaver/noter igennem, så du har det i frisk erindring og er klar til at gå videre.
-
Så skal vi i gang igen efter ferien! Som opvarmning til vores første tekst får I en lille ordforrådsøvelse: Sæt de tyske verber ind i tabellen allernederst, så I har en gloseliste klar til timen.
-
(Gen-)læs "Die Befreiung" fra sidste gang og marker/notér, hvis der er noget, du ikke forstår.
-
Repeter den bestemte artikel (der-den-des-dem....) fra i fredags, så du kan den udenad!
-
Kan du stadig huske bøjningen af den bestemte artikel der - den - des - dem, die - die - der.....? Øv dig lige én gang til, så den sidder 100%!
-
Træn disse gloser fra sidste moduls stationsarbejde til vores næste tekst "Frau Holle". Der er mange, men en del af dem er heldigvis velkendte eller transparente:
-
Hvor vigtige er præpositioner for vores kommunikation? Man skulle tro, at sådan nogle småord er ret ubetydelige, men faktisk har de en afgørende funktion, når vi vil fortælle om forholdet mellem ting og personer! Derfor er det ret smart at vide, hvad
-
Kan du huske disse fodbold-ord fra sidst?
-
Alle:Vi skal have fokus på verberne igen! Find dit grammatikark frem (hvis du har mistet det, så findes det også digitalt i OneNote) og løs følgende opgaver:1. Lær de svage verbers endelser i nutid udenad, så du kan bøje et hvilket som helst svagt ve
-
Brug 2 x 10 minutter på disse to opgaver
-
I stationsarbejdet i tirsdags læste vi "Erich Hückniesel" frem til side 25,14. Det vil være lidt forskelligt, om I nåede det hele og hvor godt I har forstået det, men jeg vil bede jer bruge 15 min. på at genlæse teksten ca. 23n - 25,14, så vi er klar
-
Alle, som var fraværende fredag: Læs supergrundigt (dvs. med ordbog, blyant og god tid) Erich Hückniesel side 24,29 - 25,27, som I skal referere på tysk i timen. I får 15-20 min til at øve jer sammen på det mundtlige referat i disse grupper:
-
Husk at få disse ting med i tasken:
-
Sidste gang blev vi (næsten) færdige med historien om Erich Hückniesel, men vi nåede ikke så meget skriftligt og grammatik. Husk derfor til denne gang:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
4: Hoved- og bisætninger i Dornröschen
|
22-02-2024
|
5: Die Befreiung
|
05-03-2024
|
5b Genaflevering: Die Befreiung
|
08-03-2024
|
6: Modernes Schneewittchen
|
14-03-2024
|
7: Frau Holle
|
02-04-2024
|
8: Tysk
|
11-04-2024
|
9 Ist "Erich Hückniesel..." ein Märchen?
|
03-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 Fußball
Mål:
Eleverne skal tilegne sig ordforråd til emnet Fußball und Nationastolz og kunne anvende det i samtale om forskellige tekster og film om fodboldsportens betydning for tysk identitet i historiske og nutidige kontekster, herunder i sammenhæng med mærket Adidas og det tyske flag. Der er desuden fokus på personbeskrivelse og formulering af egne holdninger.
Grammatik:
Træning af kendt stof plus nyt:
- Præpositioner
- Tidsangivelser
- Pronominer: til karakteristik af personer og relationer mellem dem
Tekster:
• Stefan Heym: Erich Hückniesel und die Fußballfee (overgang fra emnet Märchen)
• Video: Das ist das neue Heimtrikot: Das ist das neue Heimtrikot - YouTube
• Tagesschau: Reaktionen auf DFB-Adidas-Entscheidung "Unpatriotisch", "unverständlich", "Fehlentscheidung"
22.03.2024. Fra https://www.tagesschau.de/inland/dfb-adidas-ausruestung-100.html
• Film: Die Dasslers (CFU)
• Film: Das Wunder von Bern (CFU)
• Hofmann von Fallersleben: Das Deutschlandlied (1841) (+ arbejde med Hymnen und Fahnen i historisk perspektiv)
• Video: Einigkeit und Recht und Vielfalt (mit Jonatan Tah) https://www.sportschau.de/video/einigkeit-und-recht-und-vielfalt,video-tah-100.html
• Das ist die Hölle (om Kevin Prince Boateng) (fra: skriftlig eksamensopgave Tysk fortsættersprog A 20. maj 2020)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gense videoen.
-
Herzlich willkommen nach den Sommerferien!
-
I slipper alligevel for lektie - nyd solen og lov mig til gengæld at arbejde rigtigt godt og effektivt i morgen 😊
-
Genlæs med arbejdsro og god koncentration teksten om Adidas/Nike fra sidste gang. (Skulle du have smidt den væk, så ligger den i OneNote, men papir er bedst!)
-
Was bedeuten diese 10 Wörter?
-
Se resten af "Die Dasslers" afsnit 1 færdigt hjemme (ca. 1 time). Prøv at fokusere på at koble de tyske undertekster med, hvad du hører, så du forstår gloserne og meningen.
-
Die Dasslers på CFU
-
Vær klar med din mundtlige præsentation af tirsdagens gruppearbejde. Du skal kunne snakke frit uden at læse op, hvilket kræver, at du har dit ordforråd nogenlunde på plads.Desuden skal du være færdig med dine 10 sætninger, som afleveres i hæftet i ti
-
Sidste gang nåede vi kun én øvelse med tidsangivelser, så det er lektie at begynde på den anden: Brug vejledningen i OneNote til at finde ud af, hvad de understregede tidsangivelser hedder på tysk! (Den ikke-understregede del af sætningerne oversætte
-
Vi skal have noget læse- og ordforrådstræning, så vi kan holde os i form - også frem mod eksamen, hvor eksamensteksten er 1-1½ normalside/60 min. forberedelse:
-
Se "Das Wunder von Bern" frem til min. 60:00.
-
CFU-login til "Das Wunder von Bern"
-
Sidste gang fik vi set slutningen af "Das Wunder von Bern". Sikke en happy end... I dag skal vi se på, hvilken betydning fodbolden og dette verdensmesterskab fik for tyskernes nationalfølelse.
-
Brug 20 min. på at kigge de tre stationer fra i torsdags igennem. Du skal kunne snakke om dem, dvs. fx bruge gloserne fra station 1 til at snakke om opgaverne til nationalsangen i station 2 og perspektivere til flagenes betydning i station 3.
-
Færdiggør (så godt du kan) opgaverne til videoen "Einigkeit und Recht und Vielfalt" fra tirsdag.
-
(Gen-)Læs de to første sider af teksten om Kevin Prince Boateng.
-
Efter stationerne i tirsdags samlede jeg de efterladte grammatikopgaver ind og må konstatere, at det var.... en ommer (medmindre I løste opgaven meget flottere på jeres computere end på de efterladte papirer) Lav dem igen hjemme - og du skal kunne f
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
9b genaflevering af nr 9
|
14-05-2024
|
10: 84 Millionen Bundestrainer
|
14-05-2024
|
1 Adidas und Nike
|
20-08-2024
|
2 Die Dasslers
|
28-08-2024
|
3 Das Wunder von Bern
|
26-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5 Krimi
Formål
Eleverne skal beherske ordforråd til emnet, kunne gøre rede for de læste tekster til emnet, kunne læse og analysere krimier og påvise genrekendetegn for forskellige krimityper.
Arbejdsformer:
Fokus på ordforråd, læsning og mundtlig træning.
Grammatik:
Træning af kendt stof plus nyt:
○ Bisætningsordstilling ved genfortælling af handlingsforløb
○ Verbernes tider: Referere handling i nutid/datid
○ Præpositioner: Hvor, hvornår og hvordan foregår det?
Materiale:
○ Teori: Erik Christophersen: Der Krimi - Einige Informationen (fra: https://dd.systime.dk/index.php?id=121&L=0 )
○ Jürg Schubiger: Der Tote am Skilift (3,5 ns) (Moderne deutsche Prosa)
○ Natascha Kampusch 3096 Tage. Fra: Eksamenssæt Tysk fortsættersprog A. Tirsdag den 28. maj 2013.
○ Milena Moser: Der Ausflug (Fra: Vorwärtsträumen)
Tatort: Borowski und der brennende Mann (2013) http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=241305122015
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
4 Der Tote am Schilift
|
22-10-2024
|
5 3095 Tage
|
23-10-2024
|
6 3096 Tage (grammatiktest)
|
31-10-2024
|
7 Der Ausflug - Dialog (gruppeafl.)
|
14-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6 Reisen
Formål
Gennem arbejdet med tekster og opgaver trænes alle fire sproglige færdigheder samt ordforråd om emnet. I analysen og fortolkningen af teksterne lægges vægt på kulturforskelle, motivationen for at rejse og rejsen som anledning til/symbol på personlig udvikling. Desuden giver arbejdet med den sidste tekst et indblik i det delte Tyskland og genforeningens problematikker.
Grammatik:
Træning af kendt stof plus nyt:
• Modalverber + infinitiv: Hvad man kan/vil/skal/må på rejsen
• Konjunktiv II: Høflighed på rejsen
• Præpositioner + geografiske navne
• Perfektum til genfortælling af rejseoplevelser
• Sammenligninger med als og wie til beskrivelse af kulturforskelle
Materialer
Einfach weg. Skriftlig opgave: Skriftlig studentereksamen tysk begyndersprog A-niveau. 23. Maj 2011.
Fatih Akin: Im Juli (Deutschland 2000)
Auswanderer in Dänemark: Gekommen, um zu bleiben: https://www.sueddeutsche.de/panorama/daenemark-deutsche-auswanderer-hygge-1.5621175?fbclid=IwAR11mEQSW2f7GEXWoNn5-a8tIRCnkUXODn-Qfr2sa5-zKkcTSl87JksQZFg
Annika Kiehn: Volker floh aus der DDR, Michael blieb. Der reiche Westbruder kommt zurück. Spiegel Online 23. November 2019. (uddrag)
Øvrige opgaver og aktiviteter
Ekskursion til Flensborg med besøg på Duborgskolen, fotosafari og julemarked.
Planlægge og præsentere en rejse til et selvvalgt rejsemål i Tyskland, Østrig eller Schweiz
Einmal im Ausland arbeiten? Finde stillingsopslag på nettet og skrive ansøgning til et sommerferiejob eller sabbatår Tyskland, Østrig eller Schweiz.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brug 20 min på at kigge materialerne fra sidste modul om "Du oder Sie" igennem og færdiggør opgaver, du ikke blev færdig med.
-
Vær klar med jeres gruppes rejsepræsentationer!
-
Einfach weg... en vild, men sand historie!
-
Einfach weg.docx
-
Læs resten af "Einfach weg" og tag håndskrevne noter til spørgsmålene:
-
Vi arbejder videre med jobsøgning i Tyskland/Østrig/Schweiz! Brug hjemmefra 30 min. på at finde et job, du vil søge, og starte med at skrive opgaven! I får det meste af modulet til opgaven og kommer undervejs ud for at snakke tysk om jeres ideer og a
-
Se "Im Juli" 00:30 - 15:00, dvs. 2 minutter mere, end vi så sidst!
-
Løs denne opgave til "Im Juli" 15:00 - 35:00:
-
Vi fortsætter med "Im Juli". Til modulet i dag skal I have set frem til min. 1:00:00. I har adgang til filmen på CFU alle dage til og med i dag (De fleste har set det meste i onsdags, men en del var fraværende bl.a. pga. Martin Lidegaards besøg)
-
Im Juli Wortschatz kriminelles Osteuropa.docx
-
Læs teksten "Tim der Gamer" og løs sandt eller falsk-opgaven dertil (udleveret på papir tirsdag og vedhæftet nedenfor)
-
Forsøgsopgave Tekst + opgave 1.docx
-
Jeres skriftlige aflevering nr. 12 om "Im Juli" (med præpositioner + geografiske navne) er rettet. Gennemgå dine rettelser og find de rigtige løsninger vha. kommentarerne.
-
Ord til ny tekst!
-
Gloser:
-
Opsamling fra sidst:
-
Volker floh - 6 stationer til start.docx
-
ALLE (uanset om I var der i tirsdags og torsdags eller ej) skal have læst side 1-2-3 af teksten "Volker floh aus der DDR, Michael blieb" og kunne svare på spørgsmålene dertil.
-
Volker floh aus der DDR Michael blieb - forkortet og gloseret.docx
-
Velkommen hjem fra studietur! Overvej/repeter fra sidst, hvad du oplever som typisk dansk, typisk schweizisk/fransk og typisk tysk. Slå gerne et par gloser op, så du i modulet i dag kan snakke/skrive om det på tysk!
-
(Gen-)Læs "Auswanderer in Dänemark" frem til linje 52 grundigt, dvs. med ordbog og blyant (til at skrive gloser ind i teksten med).
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
9 Typisch dänisch in "Der brennende Mann"
|
13-01-2025
|
10 Einfach weg-oversættelse
|
29-01-2025
|
11 Einmal im Ausland arbeiten
|
06-02-2025
|
12 Im Juli præpositioner+geografi
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59264015762",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59264015762",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59264015762"
}