Holdet 2023 TyF/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Kristian Jepsen Steg, Nikoline Thordrup Pedersen
Hold 2023 TyF/2 (1g TyF/2, 2g TyF/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Du, ich und wir
Titel 2 Liebe und Geschlechterrollen
Titel 3 Märchen
Titel 4 Krimi
Titel 5 DDR
Titel 6 Deutsche und Dänen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Du, ich und wir

introduktion til tysk - fokus på tekster med nærhed på elevernes hverdag og på at få gang i mundtligheden.

Mette Hermann: Los geht's. Kapitel 1+2

Tim Bendzko: Keine Maschine
Julia Engelmann: Kein Modelmädchen, Ich habe einen Traum og Sag mir, wer
Dilek Güngör: Anderssein ist kein Widerspruch
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Liebe und Geschlechterrollen

Eleven skal kunne spejle sig i tekster om kærlighed og kønsroller fra Goethe til Die Milena Moster. Eleven skal kunne føre en samtale om emnerne ud fra de læste tekster.

Die Prinzen: Gabi und Klaus (sang). 1991.

Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (digt). 1822.

Milena Moser: Sonnenbrand (Literatur um die Jahrtausendwende). 1999.

Goethe: Heidenröslein (Spiegelungen). 1771.

Goethe: Willkommen und Abschied (samme). 1775.

Hansi Hinterseer: Ein Paradies auf Erden. 1999.

Film: Goethe in Love. 2010.



Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Märchen

Formål: At eleven opnår kendskab til eventyrgenren, herunder Brødrene Grimm, forskellen på Volksmärchen og Kunstmärchen samt eventyrkendetegn (Märchenmerkmale). Desuden indblik i, hvordan eventyrgenren kan bruges til at udtrykke moderne synspunkter

Materiale:

Helle Egendal: Gattungen. Systime 2020. Afsnittet om Märchen.

Br. Grimm: Rotkäppchen, Hänsel und Gretel og Rapunzel

Gudrun Pausewang: Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung wollte (fra Ponsaing: Beziehungen. Systime 1993)



Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Krimi

Formål: At eleven opnår indblik i krimigenren og kan påpege krimi-elementer i tekst og film.

Endvidere skal eleven
- kunne redegøre for problematikken i Der brennende Mann: Flygtningeproblematikken efter i 1945 og forholdet mellem dansk og tysk i Sydslesvig.
- beskrive Armin Meiwes' barndom og forklare, hvorfor han har psykiske problemer

Materiale:
Helle Egendal: Gattungen. Systime 2020. Afsnittet om Krimi

Film: Tatort - Der brennende Mann. (NDR 2013).  https://www.youtue.com/watch?v=9Y-vQL6kvzY

Tatort: Das ewige Meer

Stern: Der Kannibale
https://www.stern.de/panorama/kriminalitaet-der-kannibale-3514316.html

Spil: https://tatortgame.de/



Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 DDR

Formål:
Generel viden om DDR og die Wende
Redegøre for Claudia Ruschs barndom i DDR og hendes bearbejdning af samme
Redegøre for handlingen i Goodbye Lenin, herunder karakterisere hovedpersonerne og vurdere, hvordan filmen skildrer DDR-tiden, herunder om man kan sige, at filmen er udtryk for Ostalgie
Diskutere gode og - primært - dårlige sider ved DDR


Materiale:
Lærerforedrag om DDR og Murens fald

Claudia Rusch: Die Stasi hinter der Küchenspule, Honeckers kandierter Apfel og Die Schwedenfähre.
Fra: Claudia Rusch: Meine Freie deutsche Jugend. Fischer 2004.

Film: Goodbye Lenin (2003)

Danske udsendelser om murens fald:
https://www.youtube.com/watch?v=q2K9cXoeMOw

https://www.youtube.com/watch?v=EV5gedHvuj8

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Deutsche und Dänen

Instagrammer: Liam Carp. 2023-24.

Bild: Vergesst den Ballermann - darum ist Dänemark cooler als Mallorca. 2016.
https://www.bild.de/byou/2016/daenemark/so-schoen-ist-daenemark-47371586.bild.html

Süddeutsche Zeitung: Förmliche Deutsche, dutzende Dänen. 2014.
https://www.sueddeutsche.de/muenchen/wolfratshausen/mein-europa-foermliche-deutsche-duzende-daenen-1.1961918

Elmar Jung: Alles wegen Dänen. 2013. Uddrag: side 35-43


Eleven skal kunne:
Redegøre for forskellen mellem dansk og tysk kultur
Diskutere fremstillingen af disse forskelle i materialet
Reflektere over egne og andres forestillinger om dansk og tysk kultur
Reflektere over egen identitet og betydningen af det nationale aspekt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer