Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Kristian Jepsen Steg, Nikoline Thordrup Pedersen
|
Hold
|
2023 TyF/2 (1g TyF/2, 2g TyF/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Du, ich und wir
introduktion til tysk - fokus på tekster med nærhed på elevernes hverdag og på at få gang i mundtligheden.
Mette Hermann: Los geht's. Kapitel 1+2
Tim Bendzko: Keine Maschine
Julia Engelmann: Kein Modelmädchen, Ich habe einen Traum og Sag mir, wer
Dilek Güngör: Anderssein ist kein Widerspruch
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Liebe und Geschlechterrollen
Eleven skal kunne spejle sig i tekster om kærlighed og kønsroller fra Goethe til Die Milena Moster. Eleven skal kunne føre en samtale om emnerne ud fra de læste tekster.
Die Prinzen: Gabi und Klaus (sang). 1991.
Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (digt). 1822.
Milena Moser: Sonnenbrand (Literatur um die Jahrtausendwende). 1999.
Goethe: Heidenröslein (Spiegelungen). 1771.
Goethe: Willkommen und Abschied (samme). 1775.
Hansi Hinterseer: Ein Paradies auf Erden. 1999.
Film: Goethe in Love. 2010.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Märchen
Formål: At eleven opnår kendskab til eventyrgenren, herunder Brødrene Grimm, forskellen på Volksmärchen og Kunstmärchen samt eventyrkendetegn (Märchenmerkmale). Desuden indblik i, hvordan eventyrgenren kan bruges til at udtrykke moderne synspunkter
Materiale:
Helle Egendal: Gattungen. Systime 2020. Afsnittet om Märchen.
Br. Grimm: Rotkäppchen, Hänsel und Gretel og Rapunzel
Gudrun Pausewang: Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung wollte (fra Ponsaing: Beziehungen. Systime 1993)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krimi
Formål: At eleven opnår indblik i krimigenren og kan påpege krimi-elementer i tekst og film.
Endvidere skal eleven
- kunne redegøre for problematikken i Der brennende Mann: Flygtningeproblematikken efter i 1945 og forholdet mellem dansk og tysk i Sydslesvig.
- beskrive Armin Meiwes' barndom og forklare, hvorfor han har psykiske problemer
Materiale:
Helle Egendal: Gattungen. Systime 2020. Afsnittet om Krimi
Film: Tatort - Der brennende Mann. (NDR 2013). https://www.youtue.com/watch?v=9Y-vQL6kvzY
Tatort: Das ewige Meer
Stern: Der Kannibale
https://www.stern.de/panorama/kriminalitaet-der-kannibale-3514316.html
Spil: https://tatortgame.de/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DDR
Formål:
Generel viden om DDR og die Wende
Redegøre for Claudia Ruschs barndom i DDR og hendes bearbejdning af samme
Redegøre for handlingen i Goodbye Lenin, herunder karakterisere hovedpersonerne og vurdere, hvordan filmen skildrer DDR-tiden, herunder om man kan sige, at filmen er udtryk for Ostalgie
Diskutere gode og - primært - dårlige sider ved DDR
Materiale:
Lærerforedrag om DDR og Murens fald
Claudia Rusch: Die Stasi hinter der Küchenspule, Honeckers kandierter Apfel og Die Schwedenfähre.
Fra: Claudia Rusch: Meine Freie deutsche Jugend. Fischer 2004.
Film: Goodbye Lenin (2003)
Danske udsendelser om murens fald:
https://www.youtube.com/watch?v=q2K9cXoeMOw
https://www.youtube.com/watch?v=EV5gedHvuj8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deutsche und Dänen
Instagrammer: Liam Carp. 2023-24.
Bild: Vergesst den Ballermann - darum ist Dänemark cooler als Mallorca. 2016.
https://www.bild.de/byou/2016/daenemark/so-schoen-ist-daenemark-47371586.bild.html
Süddeutsche Zeitung: Förmliche Deutsche, dutzende Dänen. 2014.
https://www.sueddeutsche.de/muenchen/wolfratshausen/mein-europa-foermliche-deutsche-duzende-daenen-1.1961918
Elmar Jung: Alles wegen Dänen. 2013. Uddrag: side 35-43
Eleven skal kunne:
Redegøre for forskellen mellem dansk og tysk kultur
Diskutere fremstillingen af disse forskelle i materialet
Reflektere over egne og andres forestillinger om dansk og tysk kultur
Reflektere over egen identitet og betydningen af det nationale aspekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59264026183",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59264026183",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59264026183"
}