Holdet 2023 En/my - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Britt Borchert-Jørgensen, Eva Pors
Hold 2023 En/my (1my En, 2my En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fairy tales (ca. 43 sider) - EKSAMEN
Titel 2 Great Britain (ca. 50 sider) EKSAMEN
Titel 3 Communication (ca. 25)
Titel 4 Express Yourself! (10 sider) - EKSAMEN
Titel 5 American Values - 30 s. EKSAMEN
Titel 6 SRO: Beyoncé - Cowboy Carter (ca. 15 sider)
Titel 7 Style of writing - A Christmas Carol (ca. 10 sider
Titel 8 Ireland (120 sider) - EKSAMEN
Titel 9 Stand-Up Comedy (30 sider) - EKSAMEN
Titel 10 Repetition
Titel 11 Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fairy tales (ca. 43 sider) - EKSAMEN

Kort forløb om eventyr med fokus på analyse, fællestræk og eventyrs udvikling og deres plads i kulturen.

Indhold:

"6.6 Fairy Tale" fra Østergård, "The English Handbook" 2017

"Jack and the Beanstalk" fra: Jacobs, J. "English Fairy Tales" 1890 (5 s.)


"Tattercoats" web: https://sacred-texts.com/neu/eng/meft/meft14.htm (2,5 s)

Trousdale and Wise "Beauty and the Beast" 1991 (20 s)

Batt and Cortland "How the Disney Princesses went from fairy tales to feminism" Study breaks magazine 2018 web: https://studybreaks.com/tvfilm/disney-princess-movies/ (5 s)

Parks "How Fourth-Wave Feminism is Changing Disney’s Princesses" Highbrow Magazine, 2014 web: https://www.highbrowmagazine.com/4388-how-fourth-wave-feminism-changing-disney-s-princesses (3 s)

Garner "Little red riding hood" fra: "Politically Correct Bedtime Stories:" 1994 (3 s)

Packer "Why we need fairy tales" 2012 web: https://storynet.org/why-we-need-fairy-tales/  (1,5 s)

Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Great Britain (ca. 50 sider) EKSAMEN

Elever introduceres til Storbritanniens historie og kultur. Der er tale om en generel oversigt over historiske perioder, eleverne laver projektarbejde om hver sin historiske periode, efterfulgt af enkelte nedslag i specifikke situationer og konflikter, med fokus på klasseforskelle, fordomme og racisme.

Materiale:

"What's in a name" fra Chris Plougheld: “Britain – Past and Present. An Area Study” (Systime, 2008)

Churchill "We shall fight on the beaches" 1940 (2,5 s.)

Facebook update: Johnson "Rather than tear some people down we should build others up" 15 juni 2020 https://www.facebook.com/borisjohnson/photos/it-was utterly-absurd-that-a-load-of-far-right-thugs-and-bovver-boys-converged
o/10157562722171317/ (Først trykt i The Telegraph 14 juni 2020
https://www.telegraph.co.uk/politics/2020/06/14/rather-tear-people-should-build others/) (3 s.)

Higson, "The Red Line" 1993 (7 s.)

Davies "What Is The British Class System?" (uddrag) 2021
https://historyofyesterday.com/what-is-the-british-class-system-63ee7731b33f (7,5s.)

Sang: Allen "LDN" 2006 (1 s.)

Ben Okri: Grenfell Tower (digt, 2017)

Film:
Good Morning Britain "Should we be ashamed of Winston Churchill?" web: https://www.youtube.com/watch?v=XhXoAkW9i88&t=91s (1 s)

Scherfig "The Riot Club" 2014 (20 s.)

Hjemmeside:
British History https://primaryhomeworkhelp.co.uk/history/index.html (set 25/3/22) (5 s.)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12,9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Communication (ca. 25)

Vi arbejder med kommunikation, engelsk som lingua franca og standard vs nonstandard engelsk. Formålet er at introducere eleverne til forskellige kommunikationsstrategier, træne deres kommunikative evner, samt give eleverne viden om ELF og de fordele og udfordringer det giver.

Materiale:

"English as Lingua Franca" fra Østergaard The English Handbook, Systime (4 s.)

Pratchett, The colour of magic, 1983 (uddrag) (3 s.)

Firth, Alan. "The discursive accomplishment of normality: On "lingua franca" English and conversation analysis." Journal of Pragmatics 26:2. 237-259, 1996 (uddrag) (0,25 s.)

Young, "Lecturer provoked by poor English evaluation" 2010.
https://uniavisen.dk/en/lecturer-provoked-by-poor-english-evaluation/ (0,25 s.)

Fox, "Happy this, congratulations that", 2016 (uddrag)
https://www.cnet.com/culture/happy-this-congratulations-that/ (6 s.)

Leith "How emojis became the planet's lingua franca" 2017 (uddrag)
https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/emojis-are-not-just-for-kids (3 s.)

Enoch "Crying face: Emoji 'are ruining the English language because young people use them to communicate and don't bother with words'" (uddrag) 2018 https://www.dailymail.co.uk/news/article-5628765/Emoji-ruining-English-language.html (2 s.)

Cambridge University Press ELT "Academic English - Prof. David Crystal on standard vs. non-standard English" 2012 https://www.youtube.com/watch?v=hGg-2MQVReQ (1 s.)

"English around the world" fra: Berntzen "Targets" 2001) (3 s.)

Hjemmesider:
https://www.hofstede-insights.com/
http://www.dialectsarchive.com/globalmap

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,95 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Express Yourself! (10 sider) - EKSAMEN

Forløbet har til formål at sætte fokus på elevernes mundtlighedsproduktion, kommunikationsstrategier, samtalen og talen som genrer.

Eleverne bliver bevidste om nogle af de sociale, psykologiske og kognitive udfordringer, som kan medføre, at man er tilbageholdende med at deltage aktivt i den mundtlige del af engelskfaget, og eleverne arbejder med forskellige kommunikationsstrategier til netop at overkomme disse udfordringer, så de rustes til at deltage aktivt med mundtlige input i undervisningen fremover.

Eleverne stifter bekendtskab og laver øvelser med prosodi, udtale-regler og kommunikationsstrategier. Eleverne arbejder desuden med forskellene mellem mundtligt og skriftligt sprog og kan gøre rede for disse forskelle.

Eleverne opnår kendskab til de 3 overordnede talegenrer (informational, ceremonial, persuasive), til appelformer, og til sproglige analysegreb og retoriske virkemidler, når man skal lave taleanalyse. Eleverne træner i den forbindelse tale-analyse med udgangspunkt i det retoriske pentagram

INDHOLD:
Øvelser fra www.udtalenu.dk (sætligt betoning og intonation, og elevernes egne udvalgte vokal- og konsonanudtaletøvelser).

Learn Academy English: 7 Rules for Intonation in English: https://www.youtube.com/watch?v=CstysyXcKGA&t=2s

List of commucation strategies. Adapted from:  Lidya Ayuni Putri: Communication Strategies in English as a Second Language (ESL) Context. In: Advances in Language and Literary Studies Vol. 4 No. 1; January 2013).

Characteristics of Spoken Language. In: Bækgaard, Jakob: West Indies: The Rhythm & Struggle of Life. LRU, 2017. (dokumentet findes på bogens tilhørende website)

Television Academi: Supporting Actress in a Limited or Anthology Series or Movie: 75th Emmy Awards: https://www.youtube.com/watch?v=1I5vvRWo1TE&t=155s
Guardian News: Emma Gonzalez's powerful March for Our Lives speech in full: https://www.youtube.com/watch?v=u46HzTGVQhg

TED: Remember to Say Thank You: https://www.ted.com/talks/laura_trice_remember_to_say_thank_you?referrer=playlist-ted_in_3_minutes&subtitle=en

Martin Luther King: I Have A Dream (full speech): https://www.youtube.com/watch?v=bNBGvaSHWbY

Excerpts (first 4 minutes) of the following speeches:
John F Kennedy: Inaugural Address (1961): https://www.youtube.com/watch?v=NwM6s55no6U
Barack Obama: Yes, We Can (2008)

Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 American Values - 30 s. EKSAMEN

Indhold:
Bækgaard, Jakob: "A Beautiful Mosaic" in: Connections, Forlaget Praxis (forthcoming)
"The Declaration of Independence" (uddrag) - fra Arildsen og Plougheld: "Follow That Dream" (systime, 1997) s.122
"Which ideologies do the two parties represent?" - fra Peter Brøndum m.fl.: "USA Now" (Columbus, 2014) s.88-90

Videoer om Declaration of Independence fra Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=LKJMWHCUoiw
https://www.youtube.com/watch?v=yb7MI8NQLoo
https://www.youtube.com/watch?v=JeuU9s1xkVQ

J.D. Vance: "Hillbilly Elegy" (the introduction). 2016.
Amanda Gorman: "The Hill We Climb" (2021)
Emma: Lazarus: "The New Colossus" (1883)
Martin Luther King: "I have a dream" (1963)
Alexandra Ocasio-Cortez: Speech at the Democratic National Convention, 2024. https://www.youtube.com/watch?v=hJskN5GLZpw
Dana White: Speech at the Republican National Convention, 2024. https://www.youtube.com/watch?v=anZ_4mf6BWE
Bernie Sanders: Commencement address Brooklyn college graduates: "Don’t allow Demagogues to Divide Us’” (2017)
LeAlan Jones: Our America (in: Contexts, Gyldendal, 2004)


Forløbet tager udgangspunk i American Values - med fokus på Amerikansk politik og det amerikanske valg i 2024. Eleverne skal kende til grundlæggende kulturelle værdier og samfundsforhold, der gør sig gældende i USA, og de skal kende til historiske baggrunde fra hvilke disse værdier og samfundsforhold udspringer.

Endvidere har eleverne arbejdet med retorisk analyse i forbindelse med analyse af non-fiction.

Endelig har der været fokus på skriftlig fremstilling og at skrive analytical essays om non-fiction tekster.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 SRO: Beyoncé - Cowboy Carter (ca. 15 sider)

Eleverne arbejder med Beyoncés album Cowboy Carter, med særligt fokus på hvordan Beyonce i dette album iscenesætter (national)identiet, race, historie, og stemme igennem sin musik.
Der arbejdes især med lyrikanalyse af udvalgte tekster fra sangene på albummet, samt med brugen af de forskellige musikalske genrer på albummet. Eleverne bliver bevidste om, hvordan de kan trække på deres viden om amerikanske værdier i forbindelse med at analysere nye kulturprodukter. Desuden opnår eleverne bevidsthed om, hvordan man tilgår et ubearbejdet kulturprodukt/værk, fx i forbindelse med research til en større skriftlig opgave.
I forbindelse med albummet har eleverne særligt haft fokus på: Title, Genres, country music, cover image, identity as black - black history, views on American values.

Eleverne har arbejdet med hele albummet, men der har været særlig fokus på sangene Ameriican Requiem, Blackbird, Jolene, Texas Hold'em og Amen.

Endelig har forløbet dannet grundlag for studieretningsopgaven for de elever, der har musik og engelsk i studieretningen.

Beyonce: Cowboy Carter. (music album, 2024):  https://www.youtube.com/watch?v=aJMl-K7HcZk&list=PLxA687tYuMWgbOZZGuf4YFdQaU5Q6PSk5

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Style of writing - A Christmas Carol (ca. 10 sider

Eleverne har særligt fokus på at lave stilistisk analyse og bruge denne analysemetode som udgangspunkt for næranalyse i tekstanalyse.

Der er særligt fokus på word choice, language features og sentence forms, og elever skal kende til begreber som:
connotations, metaphor, simili, anaphora, alliteration, juxtaposition, antithesis, imperative sentences, interrogative sentences og sentence fragments.

Charles Dickens: A Christmas Carol - Stave I. (excerpt) (1843)
Brian Henson: The Muppet Christmas Carol (film, 1992)
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Ireland (120 sider) - EKSAMEN

Eleverne opnår kendskab til historie og samfundsforhold i Irland, med særligt fokus på
-The Irish Famine
- the Easter Rising
-den katolske kirke i samfundet (særligt abortproblematikker)

Eleverne skal kunne redegøre for væsentlig historiske begivenheder, der har haft indflydelse for Irsk identitet og forholdet til Storbritannien.
Eleverne skal kunne læse tekster og analysere disse i lyset af historiske og samfundsmæssige forhold i Irland. Derudover er der fokus på skriftlig fremstilling af analytical essay om fiction.


INDHOLD:
The Irish Potato Famine. Tekst sammensat fra: https://www.parliament.uk/about/living-heritage/evolutionofparliament/legislativescrutiny/parliamentandireland/overview/the-great-famine/
https://www.britannica.com/event/Great-Famine-Irish-history
https://www.crf-usa.org/bill-of-rights-in-action/bria-26-2-the-potato-famine-and-irish-immigration-to-america.html

Simple History: "The Irish Potato Famine" (Youtube)The Irish Potato Famine (1845–1852)

The Dubliners: "Skibbereen" (1973) (song)

Sinnead O'Conner: "Famine" (1994) (song)

Eleverns egen research på begreberne: Gaelic,  Home Rule, Nationalist,  Unionist,  Ulster,
Sinn Fein.

1916 Easter Rising: The Executed Leaders (Youtube):  https://www.youtube.com/watch?v=SjbvDCpDcwY

The History of Ireland in 11 Minutes (Youtube): https://www.youtube.com/watch?v=YXV5I0S12VU

W.B. Yeats: "16 Dead Men" (1917) (poem)

Rosanne McCollum: "3. The Catholic Church's waning influence: Pro-life campaign and No More Shame". From: The Island of Ireland, Systime 2024: https://ireland.systime.dk/?id=1

The Economist: "Ireland: divided by abortion" (Youtube)

BBC Newsnight: "Ireland's abortion referendum". (Youtube)

Lucy Caldwell: "Mayday" (2016) (Short story, https://www.lucycaldwell.com/mayday/)

David Micklem, “Girls and Boys”, 2022. (Fra eksamenssæt, Eng B, 31-05-2024)

Claire Keegan: Foster (2010) (VÆRK).

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13,74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Stand-Up Comedy (30 sider) - EKSAMEN

Eleverne har i forløbet opnået viden om den historiske baggrund for stand-up comedy. Eleverne skal kunne redegøre for de forskellige stand-up comedy-genrer, samt analysere og fortolke stand-up comedy med anvendelse af faglige begreber og metoder, der knytter sig til denne genre.
De skal kunne skelne mellem genrerne observational, anecdotal, topical, found og one-liner comedy. De skal kunne analysere komikerens persona med begreber som instant character, authentic self og character comedy. De skal kunne redegøre for en jokes opbygning med begreber som set-up, punch, tag og segue. De skal kunne anvende begreber der knytter sig til publikum som fx hecklers, spontaneous interaction, insult. Endvidere skal eleverne kunne redegøre for (klassisk) brug af rekvisitter som barstolen, mikrofonen, tæppet og muren. Endelig skal eleverne kunne analysere den sproglige stil med relevant terminologi.
I forløbet har eleverne selv optrådt med mindre segmenter inden for one-liner comedy og observational comedy.

Indhold:
Pors, Eva: "Introduction to stand-up" (Forlaget Columbus, forthcoming)

Henny Youngman on the Ed Sullican Show, 1969: https://www.youtube.com/watch?v=jm9ZDn2lzKo

Rowan Atkinson: "The Devil" (1980 / 2018) https://www.youtube.com/watch?v=VrwIs10XvKA

Eddie Murphy: "Half" (in Raw, 1987) https://www.youtube.com/watch?v=QZoTKXxlgpo&list=PLC2OiS73j-0gmZN27jgu6EL9mp2-L6Um6&index=7

Jerry Seinfeld: The Supermarket Experience, 2010 https://www.youtube.com/watch?v=QOmSQfYB1iE

Trevor Noah: "How the British Took over India" (from: Afraid of the Dark, 2017): https://www.youtube.com/watch?v=QhMO5SSmiaA

Taylor Tomlinson: "On dating someone with no emotional baggage" (on Conan on TBS, 2019) https://www.youtube.com/watch?v=bq4sO_AtbAg

Hannah Gadsby: Nanette (Netflix, 2017)

Elevernes selvvalgte segmenter af selvvalgte stand-up comedians.


Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Repetition

Eleverne repeterer eksamensemner og fokuserer især på den mundtlige præsentation til eksamen ved at fokusere på fluency, grammatik korrekthed og anvendelse af fagbegreber.

Eleverne repeterer desuden strukturer i analytical essays og repeterer grammatiske emner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Hjælpemidler til eksamen

Hjælpemidler til prøver i engelsk:

Du må ikke benytte interaktive programmer som f.eks. AI (Chat GPT og lign.), Google Translate eller Grammarly (og tilsvarende tilføjelsesprogrammer) og leksika. Dette gælder både online og off line versioner.

Du må benytte dine egne dokumenter fra engelskundervisningen.
Du må benytte dokumenter, opgaver, vejledninger o.l som EP  har brugt i undervisningen.
Filer skal ligge lokalt på din pc/mac, dvs. du skal inden prøven hente dem i Lectio og lægge dem på dit ”skrivebord”.

Du må benytte følgende links. De skal ikke tilgås via din browser, men tilgås via listen herunder. Læg derfor dette dokument på dit ”skrivebord”. Tjek hjemmefra at de virker!
HUSK at medbringe høretelefoner til eventuelle lytteøvelser!

Ordbøger:

www.ordbogen.com

Oxford Learner’s Dictionary
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Merriam-Webster dictionary
https://www.merriam-webster.com/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer