Holdet 2024 sa/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Peter Beier
Hold 2024 sa/s (1s sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitet i en digital tidsalder incl. grundforløb
Titel 2 Politisk deltagelse og medborgerskab
Titel 3 Velfærdsstat og fordeling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitet i en digital tidsalder incl. grundforløb

Centrale begreber:
Normer/roller og socialiseringsformer, herunder dobbeltsocialisering og social kontrol.
Familietyper, venner og medier og anerkendelse.
4 identitetsformer.
Samfundsudviklingen beskrevet gennem identitetsdannelse, herunder SoMe, individualisering, aftraditionalisering og refleksivitet.
Klassesamfund og levekår, herunder sammenhæng mellem klasse og levekår. Social arv mønsterbrydere (social mobilitet).
Kulturelle mønstre (jeg- og vi-kultur) .Integrationsformer og identitetsvalg for indvandrere. Herunder Axel Honneth og anerkendelsens betydning for integration
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer. Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre . Dokumentere faglige sammenhænge formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Politisk deltagelse og medborgerskab

Centrale begreber:

Politiske partier og sammenligning af partierne fordelings- og værdipolitisk
Ideologier (liberalisme, socialisme og konservatisme, socialdemokratime)
Lovgivningsprocessen i en global sammenhæng
Politisk deltagelse i partier og interesseorganisationer (græsrodsbevægelser), særlig fokus på politisk deltagelse og SoMe
Politik og medier med fokus på mediernes rolle i et demokrati, sammenligning med andre lande
Rettigheder og pligter i et demokrati (medborger og modborger)
Styreformer (Demokrati, autokrati, teokrati)
Demokratiteori (konkurrence- og deltagelsesdemokrati)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper. Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer. Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold. Indgå i en faglig dialog.
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærdsstat og fordeling

Centrale begreber:

Velfærdsmodeller med fokus på statens rolle
Konkrete velfærdsopgaver gennem livet
Velfærdsmodeller og ideologi
Velfærdsstatens udfordringer
- demografi
- forventninger
- globalisering
- forsvarsudgifter
Løsninger på velfærdsmodellernes udfordringer
- nedskæringsstrategi med fokus på brugerbetaling
- udvidelsesstrategi med fokus på hvorfor det kan være svært at gennemføre for politikerne
- arbejdsmarkedspolitik - især stramningsstrategien

Det økonomiske kredsløb
Økonomiske mål - med fokus på især beskæftigelse og arbejdsløshed
Økonomisk styring med fokus på arbejdsmarkedspolitik

Samfundsfaglig metode:
Klassen har gennemført spørgeskemaundersøgelse på gymnasiet om holdning til krigsskat.
Fordele og ulemper ved kvantitativ og kvalitativ metode

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer