Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Peter Beier
|
Hold
|
2024 sa/s (1s sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitet i en digital tidsalder incl. grundforløb
Centrale begreber:
Normer/roller og socialiseringsformer, herunder dobbeltsocialisering og social kontrol.
Familietyper, venner og medier og anerkendelse.
4 identitetsformer.
Samfundsudviklingen beskrevet gennem identitetsdannelse, herunder SoMe, individualisering, aftraditionalisering og refleksivitet.
Klassesamfund og levekår, herunder sammenhæng mellem klasse og levekår. Social arv mønsterbrydere (social mobilitet).
Kulturelle mønstre (jeg- og vi-kultur) .Integrationsformer og identitetsvalg for indvandrere. Herunder Axel Honneth og anerkendelsens betydning for integration
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer. Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre . Dokumentere faglige sammenhænge formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politisk deltagelse og medborgerskab
Centrale begreber:
Politiske partier og sammenligning af partierne fordelings- og værdipolitisk
Ideologier (liberalisme, socialisme og konservatisme, socialdemokratime)
Lovgivningsprocessen i en global sammenhæng
Politisk deltagelse i partier og interesseorganisationer (græsrodsbevægelser), særlig fokus på politisk deltagelse og SoMe
Politik og medier med fokus på mediernes rolle i et demokrati, sammenligning med andre lande
Rettigheder og pligter i et demokrati (medborger og modborger)
Styreformer (Demokrati, autokrati, teokrati)
Demokratiteori (konkurrence- og deltagelsesdemokrati)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper. Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer. Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold. Indgå i en faglig dialog.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Velfærdsstat og fordeling
Centrale begreber:
Velfærdsmodeller med fokus på statens rolle
Konkrete velfærdsopgaver gennem livet
Velfærdsmodeller og ideologi
Velfærdsstatens udfordringer
- demografi
- forventninger
- globalisering
- forsvarsudgifter
Løsninger på velfærdsmodellernes udfordringer
- nedskæringsstrategi med fokus på brugerbetaling
- udvidelsesstrategi med fokus på hvorfor det kan være svært at gennemføre for politikerne
- arbejdsmarkedspolitik - især stramningsstrategien
Det økonomiske kredsløb
Økonomiske mål - med fokus på især beskæftigelse og arbejdsløshed
Økonomisk styring med fokus på arbejdsmarkedspolitik
Samfundsfaglig metode:
Klassen har gennemført spørgeskemaundersøgelse på gymnasiet om holdning til krigsskat.
Fordele og ulemper ved kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64892829428",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64892829428",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64892829428"
}