Holdet 2024 bk/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Marianne Vandsøe
Hold 2024 bk/b (1b bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - liv i farverne
Titel 2 Billedfortællinger
Titel 3 Fremtidens bolig
Titel 4 Kroppen i kunsten
Titel 5 Slutprojekt - Nyt blik på verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - liv i farverne

I grundforløbet ”Liv i farverne” har vi fokus på forskellige måder at
anvende farver på.

Fokus på
- Farvelære (Ittens farvecirkel, farve som rumskabende element, farve som blikfang)
- Ekspressionisme og ekspressiv farvebrug (spontan farvebrug)
- Street art og brugen af farver

Hvad har vi lavet:
- Tegneøvelse med fokus på brugen af komplementærfarver)
- Ekspressiv farvebrug - musikmaleri
- I digital portofolio: Udvælge forskønnende og kritisk street art på STREET ART UTOPIA | We declare the world as our canvas
- Kunst i det offentlige rum - udsmykningsopgave i Ringe by

Hvad har vi læst (20 sider):
- s. 36-40 i Billedkunst (farvelære)
- s. 163-168 i ”Billedkunst” (om ekspressivitet)
- s. 133-140 i Jonas Wolter ”Temaer i kunsten” om street art.

Eleverne arbejder på forskellig vis med farve. Forløbet munder ud i et projekt, hvor eleverne vælger at udsmykke en bestemt lokation i Ringe by og laver street art dertil, enten forskønnende eller kritisk. Eleverne skal lave fremlæggelser, hvor de kommer ind på bevidste valg i forhold til retning, farver, placering og arbejdsproces.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Billedfortællinger

Forløbet har fokus på forskellige virkemidler i billede på flade:

Komposition, rum, lys/skygge og farver. Gennem teori og øvelser stifter eleverne bekendtskab med de forskellige virkemidlers måde at skabe en blikfang og en fortælling i billedet med.

Der er særlig fokus på, hvordan følgende tre samtidskunstnere anvender virkemidlerne og skaber fortællinger i billederne i deres produktion: Julie Nord (tegning), Kathrine Ærtebjerg (maleri) og Frederik Næblerød (maleri)

Derudover fokus på udviklingen af centralperspektivet i renæssancen.  

Hvad har vi lavet:
- Digital portofolio:
- Analyse af ”Salomons Dom”.
-       Additiv komposition
- Finde selvvalgte malerier af Kathrine Ærtebjerg.
- Finde maleri med forsvindingspunkt fra renæssancen og indtegne orthogonaler
- Færdig analyse af maleri (enten Kirchner eller Hammershøi)
- Gøre rede for arbejdsprocessen til ”Min billedfortælling”

Praktisk arbejde:
-       Statisk eller dynamisk komposition i abstrakt værk
-       Tegning med hierarki
-       Tegning med lys og skygge
-       2-punkts-perspektiv - tegn en stol
-       Tegneserie med forskellige former for rum
- En mystisk drøm - værk med fokus på bevidst komposition
- Baggrund til Julie Nord-maleri (arbejde med lys og mørke)  
- Større projekt, hvor eleverne skal anvende deres viden om komposition, lys/skygge, farver og rum i billeder til at lave en bevidst billedfortælling under overskriften: SKÆVT


Hvad har vi læst (32 sider):
- S. 7-35 i ”Billedkunst” (billedets virkemidler)
- S. 106-110 i ”Billedkunst” (om renæssance)  





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fremtidens bolig

I forløbet "Fremtidens bolig" lærer eleverne, hvad de kan se efter, når de skal analysere en bolig (funktion, konstruktion, udseende, ide). Fokus er på den modernistiske arkitekturs forskellige udtryksformer (geometrisk modernisme, organisk modernisme, nymodernisme) og på bæredygtighed.

Eleverne skal bygge "Fremtidens bolig" - med særlig fokus på funktionalistisk og modernistisk byggestil og inkorporere bæredygtige tiltag

Hvad har vi lavet:
- Perspektivtegning efter en film
- Projekt om "Fremtidens bolig", hvor eleverne skal gøre rede for inspirationskilder og bæredygtige tiltag. De skal tegne facaden af deres hus og en grundplan. Huset bygges i en 3d-model.  

Vi har læst: (ca. 15 sider)
DAC: Modernisme
DAC: Er fremtidens boliger bygget af halm
Set film om Fremtidens parcelhus:
https://www.youtube.com/watch?v=ggb82c6Rnzk&t=675s

Arbejdsformer: Analysearbejde til portofolio + planlægning af proces. Praktisk arbejde med at bygge 3-dimensionelt.  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kroppen i kunsten

Et forløb med fokus på kroppen i kunsten gennem tiden.
Vi laver korte nedslag i antikken, renæssancen, barokken og op i starten af 1900'tallets modernisme med f.eks. Picasso og Giacometti.

Vi ser desuden på, hvordan kroppen i kunsten indgår i samtidskunsten, hvor kroppen både kan være kunstnerens egen, beskuerens - og hvor kroppen også må være grim.

Fokus er på:
Figurativ til abstrakt skulptur
Fagbegreber til skulpturanalyse
I samtidskunsten er der ekstra fokus på installationskunst

Vi laver:

- Abstrakte tråd-skulpturer
- Større praktisk opgave, der siger noget om kroppen i dag. Her arbejder eleven med installation eller skulptur. Værket skal fremlægges for en klassekammerat og skal sættes ind i en større ramme omkring samtidskunst.

- Vi laver analysearbejde af ældre og nyere skulpturer og samtidsværker. Det ligger i elevernes portofolio.

Vi har læst (cirka 21 sider):
side 53-63 i Jonas Wolter: Temaer i kunsten, afsnittet: Kroppen i kunsten
Jonas Wolter: Temaer i kunsten, 145-156 om 'Installationskunst i dansk og internationalt perspektiv'

Vi har set (45 min):
Optakt og introduktion:     https://vimeo.com/album/4509725 - En film om samtidskunst. Vi arbejder videre med 15 begreber fra filmen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Slutprojekt - Nyt blik på verden


Eleverne skal lave en parafrase over et eksisterende kunstværk, og herigennem gøre opmærksom på en relevant og aktuel problemstilling i verden ud fra problemformuleringen:

Hvordan kan man gøre opmærksom på ét af FN's 17 verdensmål ved hjælp af en nytænkning af et eksisterende kunstværk?

Udtryksform er frivillig.
Viden om verdensmål og om det parafraserede værk (værk, kunstner eller kunstnerisk periode)  er et krav.

Eleverne laver en præsentation, hvor de bl.a.  redegør for proces og analyserer deres produkt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer