Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Kamilla Lillegaard Karbo
|
Hold
|
2024 dr (1g dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
2. monologer
Eleverne skal arbejde med en monolog. De skal iscenesætte med fokus på brug af stemme, pauser og blikretninger. De skal arbejde med enkel scenografi og rekvisitter.
Eleverne skal erfare forskellige teknikker til at lærer en tekst uden ad og blive bevidst om hvad selv små virkemidler kan gøre ved fortællingen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
3. Improvisation og Commedia dell arte
Vi arbejder med improvisation som redskab, iscenesættelses metode og virkemiddel.
Vi arbejder med Commedia dell arte figuren, om genrens virkemidler, temaer og iscenesættelsesmetode.
eleverne skal i mindre grupper arbejde med små scenarier af moderne art
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
8,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
4. Forestillings analyse
Klassen præsenteres for forestillings analyse og for til begge forestillinger et særlig fokus - skuespilleren, scene, handlingen.
Derudover ser vi Manifest 2083 på video
Vi laver fælles analyse på klassen efterfølgende som en proces med gruppe arbejde og fremlæggelser
Vi har set:
16:59 På momentum 19. nov
Kammerat Napoleon på Odense Teater 19. Marts en artist talt med instruktør og skuespiller før forestillingen .
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
1,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
5. Naturalisme og Stanislavski
Historisk periode før 1900
Vi arbejde med naturalismen som genre og stanislavski skuespils system.
Eleverne præsenteres for dramaturgiskanalyse og forstillings analyse af Faderen og et Dukkehjem
Forløbet afsluttes med et miniprojekt hvor alle iscenesætter scene fra Strindbergs: Faderen eller et Dukkehjem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
11,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
6. opgøret med naturalismen - Episk og absurd
Vi arbejder med Episk teater og Brecht og absurd teater til det moderne
Analyserer Episke elementer i forestillingen fra forestillingen af Lære at Dø
Eleverne arbejder med scener fra Det 3. riges frygt.. Forræderiet og med en episk udgave af faderen, samt ser et lille uddrag af melodien der blev væk
Eleverne laver endnu en lille iscenesættelse med fokus på absurde elementer enten venter på Godot, Den luft andre indånder eller 1. scene fra George (selv skrevet scene)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
7. Eksamensprojket
Eleverne skal individuelt eller i grupper
Lave en eksamens forestilling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11,79 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898717254",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898717254",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898717254"
}