Holdet 2024 dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Kamilla Lillegaard Karbo
Hold 2024 dr (1g dr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 2. monologer
Titel 2 3. Improvisation og Commedia dell arte
Titel 3 4. Forestillings analyse
Titel 4 5. Naturalisme og Stanislavski
Titel 5 6. opgøret med naturalismen - Episk og absurd
Titel 6 7. Eksamensprojket

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 2. monologer

Eleverne skal arbejde med en monolog. De skal iscenesætte med fokus på brug af stemme, pauser og blikretninger. De skal arbejde med enkel scenografi og rekvisitter.
Eleverne skal erfare forskellige teknikker til at lærer en tekst uden ad og blive bevidst om hvad selv små virkemidler kan gøre ved fortællingen
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 3. Improvisation og Commedia dell arte

Vi arbejder med improvisation som redskab, iscenesættelses metode og virkemiddel.

Vi arbejder med Commedia dell arte figuren, om genrens virkemidler, temaer og iscenesættelsesmetode.
eleverne skal i mindre grupper arbejde med små scenarier af moderne art
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 8,9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 4. Forestillings analyse



Klassen præsenteres for forestillings analyse og for til begge forestillinger et særlig fokus  - skuespilleren, scene, handlingen.

Derudover ser vi Manifest 2083 på video

Vi laver fælles analyse på klassen efterfølgende som en proces med gruppe arbejde og fremlæggelser

Vi har set:
16:59 På momentum 19. nov
Kammerat Napoleon på Odense Teater 19. Marts en artist talt med instruktør og skuespiller før forestillingen .
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 1,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 5. Naturalisme og Stanislavski

Historisk periode før 1900
Vi arbejde med naturalismen som genre og stanislavski skuespils system.

Eleverne præsenteres for dramaturgiskanalyse og forstillings analyse af Faderen  og et Dukkehjem

Forløbet afsluttes med et miniprojekt hvor alle iscenesætter scene fra Strindbergs: Faderen eller et Dukkehjem


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11,84 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 6. opgøret med naturalismen - Episk og absurd

Vi arbejder med Episk teater og Brecht og absurd teater til det moderne

Analyserer Episke elementer i forestillingen fra forestillingen af Lære at Dø

Eleverne arbejder med scener fra Det 3. riges frygt.. Forræderiet og med en episk udgave af faderen, samt ser et lille uddrag af melodien der blev væk

Eleverne laver endnu en lille iscenesættelse med fokus på absurde elementer enten venter på Godot, Den luft andre indånder eller 1. scene fra George (selv skrevet scene)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 7. Eksamensprojket

Eleverne skal individuelt eller i grupper
Lave en eksamens forestilling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11,79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer