Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Brian Bech Knudsen
|
Hold
|
2023 fi/s (2s fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Menneskesyn
NB: ved eksamen i filosofi kan flg. anvendes:
· OneNote - klassenotesbogen
· Ordbøger: Ordnet.dk, sproget.dk, Gyldendals ordbøger
· Lærebøger og egne noter
----------------------------------
1. Intro til forløbet. Hvad er filosofi? Grundbegreber. Introduktion til filosofi og læreplan. Introduktion til forløb 1: Skriveøvelse og refleksion over indsamlede billeder: (personer, kunst mm): hvad gør et menneske til et menneske?
MSN: 38-42
Filosofiske spørgsmål - hvad er mennesket? https://www.youtube.com/watch?v=8Qi8qV7vkug
6s
2. Film: The Matrix (1999). Sammenligning Platons filosofi og The Matrix.
3. Platon - uddrag af Faidon. Sjæl-legeme. Sjælens udødelighed. Hulelignelsen. (FM). Intro og brug af SENAT-metoden. 5s
4. Materialisme og determinisme. Naturalistisk menneskesyn. D’Holbach.:
D’Holbach: Naturens system – fra: Frihed og ansvar. Filosofiske tekster. Systime 1997, s. 14-19 (FA) og MSN: 74-74 (Naturalisme) herunder brug af SENAT-metoden og http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Filosofi/Oplysningstiden,_engelsk_deisme_og_kritisk_filosofi/Paul_Heinrich_Dietrich_Holbach og to artikler (determinisme/fri vilje:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/kaempe-europaeisk-undersoegelse-bestemte-gener-oeger-risikoen-alkoholmisbrug og https://www.bt.dk/krimi/det-er-samfundets-skyld
Metafysiske grundbegreber - oplæg/oversigt. Øvelse - dualistisk menneskesyn.
7 s
5. Descartes - dualistisk menneskesyn. Grundbegreber: N: Dualisme, idealisme, materialisme. Sjæl-legeme problemet. Omverdensproblemet: http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Filosofi/Filosofiske_begreber_og_fagudtryk/omverdensproblemet
PFL (Descartes) og MSN (Descartes ): 43-48, 289, PFL (sjæl-legeme), s. 399.
8 s
6. Nihilisme. Friedrich Nietzsche.
Baggrund: Sokrates-Platon-Nietzsche. Uddrag af Bjergprædiken (Matt. 5). Intro - Nietzsche: Genius of the Modern World:https://www.youtube.com/watch?v=_poZE8833t4
Friedrich Nietzsche: Således talte Zarathustra. Det lille Forlag. 1999. Zarathustras fortale og s. 23-24 (Zarathustras taler), MSN: 62-67 og opslag i PFL
6 s
7. Det eksistentialistiske menneskesyn - Søren Kierkegaard: MSN – Kierkegaard: 81-89 + lærernote om eksistentialismen. Rollespil: Kierkegaards stadielære.
9 s
8. Ateistisk eksistentialisme Jean Paul Sartre: Eksistentialisme er humanisme –fra Nielsen, Niels Arne: Frihed og ansvar. Filosofiske tekster. Systime 1997, s. 28-33. Fokus: eksistens-essens, menneskets situation. Problemet om viljens frihed: PFL s. 144 - og Sartres position.
MSN: 90-93 Sartres filosofi.
Eksamensøvelse.
10 s
9. opsamling - Afslutning
Materialer:
Fink, Hans: Menneske, samfund, natur. Gyldendal, 1993. (MSN)
Holm, Astrid: Fire menneskesyn. Systime 1996. (FM)
Lübcke, Poul (m.fl.): Politikens filosofileksikon. Politikens Forlag, 1996. (PFL)
Nielsen, Niels Arne: Frihed og ansvar. Filosofiske tekster. Systime 1997 (FA)
Elevers brug af www.
Den store danske: D’Holbach: http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Filosofi/Oplysningstiden,_engelsk_deisme_og_kritisk_filosofi/Paul_Heinrich_Dietrich_Holbach
Den store danske: Omverdensproblemet: Omverdensproblemet: http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Filosofi/Filosofiske_begreber_og_fagudtryk/omverdensproblemet
Filosofiske spørgsmål - hvad er mennesket? https://www.youtube.com/watch?v=8Qi8qV7vkug
Nietzsche: Genius of the Modern World: https://www.youtube.com/watch?v=_poZE8833t4
Arbejdsformer:
Individuelle oplæg
Gruppearbejde.
Matrixarbejde
Essayskrivning
Fokuspunkter:
identifikation af filosofiske problemstillinger
Logik og argumentation
Kritisk refleksion
Metafysiske grundbegreber
Antal lektioner:
21
Omfang: 52 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politisk filosofi
1. Intro til forløbet og Platon:
Skriveøvelse: Hvad er retfærdighed?
MSN side 144-146 (sofisterne og Sokrates), 146-49, 149-56, Lynkursus i Platons filosofi (PP) De fire dyder og samfundsklasser. Organismetanken. 16 s
2. Platon. MSN side 144-146 (sofisterne og Sokrates), 146-49, 149-56, Lynkursus i Platons filosofi (PP) De fire dyder og samfundsklasser. Organismetanken. Staten. Museum Tusculanums Forlag 1999. kort uddrag fra bog 4 (+ 1 s).
3. Machiavelli: Af: Fyrsten (Ret og magt s. 49-51). Historisk oversigt fra Platon til renæssancen: Mennesket i centrum. Perspektiv: Machiavelli og universet i Game of Thrones. 5 s
4. Kontraktteorier. Tre kontraktteorier (matrixgrupper/elevundervisning): 32 s
Hobbes, Thomas: Af: Leviathan (Ret og magt) + MSN: 169-177
Locke, John: Af: To afhandlinger om regering (Ret og magt) + MSN: 177-181
Rousseau, Jean-Jaques: Af: Samfundspagten (Ret og magt) + MSN: 182-183
5. Marx: Læreroplæg om Marx’ samfundsfilosofi. Sammenligning med Platon og Machiavelli. Karl Marx: Det kommunistiske partis manifest (1848) (Uddrag) + MSN: 210-217. 10 s.
6. Kropotkin: ”Kort definition af begrebet anarkisme” i Michael Helm: Anarkismens grundideer. Hans Reitzel, 1980. s. 8-12. Anarkisme. Skriveøvelse: refleksioner over muligheder og begrænsninger i den anarkistiske tanke. Klassediskussion. 6s
7. Perspektiv: Thomas Piketty - Kapital og ideologi. https://www.zetland.dk/historie/sOJvKN6L-a8dQKjjz-d460c 2 s.
8. Rawls, John: Hovedideen i ”En teori om retfærdighed” (Ret og magt). fordelingsretfærdighed vs. Berettigelsesteorien, argumenter for de klassiske politiske ideologier: liberalisme, socialisme, socialliberalisme, konservatisme. Desuden MSN: 234-237 (om Rawls’ filosofi). Sammenligning med en anden filosof fra forløbet. Eksamensøvelse. 6s
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Elevoplæg og præsentation
Klassediskussion – sammenligning af filosoffer.
Fokuspunkter:
At lære og at anvende grundbegreber inden for politisk filosofi
At få et historisk overblik over væsentlige ideer og positioner i den politiske filosofi.
At sammenligne, diskutere og vurdere disse positioner indbyrdes og i forhold til aktuelle samfundsmæssige problemstillinger
Antal lektioner:
14
Litteratur og materialer:
Rensch, Bent: Ret og magt. Retsfilosofi mellem etik og politik. Systime 1993.
Fink, Hans: Menneske, samfund, natur. Gyldendal, 1993. (MSN)
Helm, Michael: Anarkismens grundideer. Hans Reitzel, 1980.
Lübcke, Poul (red.): Politikens filosofileksikon. Politikens Forlag, 1983. Diverse opslag (POL)
Platon: Staten. Museum Tusculanums Forlag 1999.
www: individuel brug/søgning
Zetland - artikel om Piketty: https://www.zetland.dk/historie/sOJvKN6L-a8dQKjjz-d460c
Antal lektioner:
13
Omfang: 78 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Etik
1. Introduktion til forløbet : introduktion og etiske grundbegreber.
Skriveøvelse: hvad skal vi med etik?
Poul Lübcke (red.): Politikens filosofileksikon. Politikens Forlag, 1983 s. 120-121 (Etik)
Anders Bodelsen: Alt er tilladt (novelle), 1965. Fokus: Har Jakob ret? 12s
2. Utilitarisme - Bentham. (konsekvensetik).
Jeremy Bentham: Af En indføring i principperne for moral og lovgivning (1789). Fra Bjarne Troelsen: Moralen og dens begrundelse. Systime 2006. Særligt: kapitel 1 afsnit 1-6 og hele kapitel 4
POL: opslag - "Bentham" og "Utilitarisme". Øvelse: opstil et lykke-smerte regnskab.
9s
3. Pligtetik - Kant. Pligtetik vs. Konsekvensetik.
Immanuel Kant: Af Grundlæggelse af moralens metafysik (s. 47-53). (1785). Fra Bjarne Troelsen: Moralen og dens begrundelse. Systime 2006. + indledning s. 45-46 til Kant-teksten.
Læsning om Kant i MSN:182-191 og POL.
12s
4. Nietzsche - kritik af moralen. Slavemoralen.
Fr. Nietzsche: Af Moralens oprindelse. Fra Karin Ann Madsen & Rita Östblom: Praxis. Praktisk filosofi. Gyldendal 1995, s. 20-22. Opslag om Nietzsche i POL og MSN. 6s
5. Afslutning. Belysning af forskellige etiske positioner. Skriveøvelse: Kig på Extinction Rebellion Danmark (xrdk.org). Skriveøvelse:
Brug det du har lært i etik-forløbet og argumentér for, hvorfor det er rigtigt - eller forkert - at kæmpe for klimaet som Extinction Rebellion gør det. - herunder inddragelse af samfundsmæssige og naturvidenskabelige aspekter.
6. Repetition.
Materialer:
Poul Lübcke (red.): Politikens filosofileksikon. Politikens Forlag, 1983. Diverse opslag.
Jeremy Bentham: Af En indføring i principperne for moral og lovgivning (1789). Fra Bjarne Troelsen: Moralen og dens begrundelse. Systime 2006
Immanuel Kant: Af Grundlæggelse af moralens metafysik (1785). Fra Bjarne Troelsen: Moralen og dens begrundelse. Systime 2006
Fr. Nietzsche: Af Moralens oprindelse. Fra Karin Ann Madsen & Rita Östblom: Praxis. Praktisk filosofi. Gyldendal 1995.
Selvkørende biler: https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/40-millioner-mennesker-har-talt-hvem-maa-selvkoerende-biler-koere-ned
https://xrdk.org/ (Extinction Rebellions side på www)
Fokuspunkter:
Identifikation af filosofiske problemstillinger
Logik og argumentation
Kritisk refleksion
Etiske grundbegreber
Formidling
Antal moduler: 10
Omfang: 40 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898776388",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898776388",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898776388"
}