Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Jeppe Uddegaard Jørgensen
|
Hold
|
2023 fy/s (2s fy, 2s fy øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
forløb 2: bølgelære
Bølger er overalt – i vand, i lyd, i lys og i de toner, du hører fra en guitar. I dette forløb lærer du at beskrive bølger som periodiske fænomener, der gentager sig i tid og rum. Du arbejder med begreber som frekvens, bølgelængde, amplitude og udbredelseshastighed, og ser hvordan de hænger sammen gennem bølgeligningen. Du undersøger forskellen på tværbølger og længdebølger, og hvordan bølger kan interferere, brydes, reflekteres og bøjes – fx i en dobbeltspalte eller et optisk gitter. Gennem eksperimenter og beregninger opnår du forståelse for, hvordan stående bølger skaber toner i strengeinstrumenter, og hvordan lys kan opføre sig både som partikel og som bølge. Forløbet giver dig redskaberne til at forstå bølgers rolle i naturen og teknologien – præcist, kvantitativt og fysisk funderet.
Pensum og materialer:
-------------------------------------
En Verden Af Fysik C (Systime)
3: Bølger, lyd og lys
3.1 Bølger
3.1.1 Periodiske fænomener
3.1.2 Periode og frekvens
3.1.3 Bølgers fysik
3.1.4 Bølgeligningen
3.2 Bølgers egenskaber
3.2.1 Interferens
3.2.2 Refleksion
3.2.3 Brydning og totalrefleksion
3.2.4 Diffraktion
3.3 Lyd
3.3.1 Lydbølger
3.3.3 Strengeinstrumenters fysik
3.4 Lys
3.4.1 Elektromagnetiske bølger
3.4.2 Det elektromagnetiske spektrum
3.4.3 Diffraktion i optisk gitter
3.4.4 Gitterligningen
3.4.5 Øjet og farvesynet
-------------------------------------
Supplerende materiale:
- https://phet.colorado.edu/en/simulations/sound-waves
- https://phet.colorado.edu/en/simulations/waves-intro
- https://phet.colorado.edu/en/simulations/wave-interference
- https://phet.colorado.edu/en/simulations/wave-on-a-string
-------------------------------------
Øvelser:
- stående bølger på en snor
- bølgelængden af en laser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
forløb 3: atomfysik
Hvordan er et atom bygget op, og hvordan hænger det sammen med det lys, vi ser? I dette forløb kommer du tæt på den moderne atommodel og opdager, hvordan elektroner bevæger sig i bestemte skaller omkring en lille, men massiv atomkerne. Du lærer at bruge begreber som protontal, nukleontal og isotoper og ser, hvordan energien i lysets fotoner knytter sig direkte til elektroners spring mellem energiniveauer i atomet. Du arbejder med emissionsspektre, kvantiserede tilstande og får en forståelse for begreber som excitation, fluorescens og fosforescens. Forløbet giver et grundlæggende indblik i kvantemekanikken og Bohrs atommodel og viser, hvordan lys og stof hænger sammen på det mest fundamentale niveau.
Pensum og materialer:
-------------------------------------
En Verden Af Fysik C (Systime)
4: Atomfysik
4.1.1 Atomets byggesten
4.1.2 Atomets opbygning
4.2 Atomer og lys
4.2.1 Lys som partikler: Fotonen
4.2.2 Atomare emissionsspektre
4.2.3 Atomare absorptionsspektre
4.2.4 Fluorescens og fosforescens
4.2.5 Moderne lyskilder
4.2.6 Nordlys
-------------------------------------
Supplerende materiale:
- https://phet.colorado.edu/en/simulations/models-of-the-hydrogen-atom
-------------------------------------
Øvelser:
- linjespektrum fra spektrallamper
- karakteristisk af LED-pærer med forskellige temperaturer (spektralanalyse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
forløb 4: Universet og Solsystemet
Hvordan blev vores billede af Universet til det, vi har i dag? I dette forløb følger du menneskets opdagelse af Solsystemet og galakserne – fra Aristoteles’ geocentriske verdensbillede til Hubbles opdagelse af Universets udvidelse. Du lærer om vigtige begreber som retrograd bevægelse, parallakse, solformørkelser og rødforskydning. Du møder nøglepersoner som Kopernikus, Tycho Brahe, Kepler og Galilei, og ser, hvordan deres observationer og beregninger førte til det heliocentriske verdensbillede og den moderne forståelse af Universets struktur og alder. Undervejs arbejder du med data, modeller og diagrammer og får et overblik over de fysiske fænomener, der former alt fra dag og nat til galaksernes flugt gennem rummet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898807576",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898807576",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898807576"
}