Holdet 2024 fy/bm - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Erik Holm Mortensen
Hold 2024 fy/bm (1bm fy, 1bm fy øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 - Solsystemet
Titel 2 2 - Lyd
Titel 3 3 -  Lys og atomer
Titel 4 4 - Energi
Titel 5 5 - Universet
Titel 6 Netbaserede hjælpemidler tilladt ved eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 - Solsystemet

MATERIALER
Orbit C (I-bog) afsnit 1.1, 1.2, 8.1, 8.2, 8.3, 8.4
I OneNote:*Læsestof - Ud gennem Solsystemet

Film om solsystemets dannelse: https://www.youtube.com/watch?v=vz0WAqEeMxw

Animationer (ikke eksamensstof):
- programmet Stellarium

FOKUSPUNKTER
Eleven skal
- have kendskab til, hvad der ses på stjernehimlen
- have kendskab til, hvordan vi ser sol, måne, stjerner og planeter bevæge sig på himlen
- have forståelse for Solens, Månens og Jordens placering og bevægelse i forhold til hinanden, herunder
--- Solens placering på himlen herunder døgnet og årstider.
--- Månens faser samt sol- og måneformørkelse.
- have forståelse for afstande og størrelsesforhold mellem Jorden, Månen og Solen.
- have kendskab til planeterne i solsystemet og Keplers love
- have kendskab til, at der er også er andre himmellegemer i solsystemet end de 8 planeter
- have kendskab til symboler, enheder og betydende cifre
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2 - Lyd

MATERIALE   
Orbit C (I-bog) afsnit 1.6, 3.1, 3.2, 3.3,  4.1, 4.2, 4.3, 4.4
Side i OneNote: Læsestof: Mere om resonansfrekvenser

WEB-sider og film (ikke eksamensstof)
http://archive.org/details/SF121 (Kollaps af Tacoma Narrow Bridge - film)
https://www.youtube.com/watch?v=h4OnBYrbCjY   (film om Dopplereffekt)

EKSPERIMENTELT ARBEJDE
Stemmegaffel
Guitarmodel
Stående snorbølger

FOKUSPUNKTER
Eleven skal
- have forståelse for bølgetyper: Mekaniske bølger, længdebølger og tværbølger.
- have forståelse for bølgeegenskaberne: Bølgetop, bølgedal, amplitude, bølgelængde, periode, frekvens og udbredelsesfart.
- have kendskab til præfixer og kunne regne med præfixer
- have forståelse for konstruktiv og destruktiv interferens.
- have kendskab til resonansfrekvens og stående bølger på en snor.
- have forståelse for lydens udbredelse og lydens fart
- have forståelse for dopplereffekten og hvordan lyden fra en bevægende lydkilde opfattes af en stillestående person.
- kunne udføre og efterbehandle et eksperiment hvor periode, frekvens og bølgelængde for stemmegafler bestemmes ved elektronisk dataopsamling.
- kunne udføre og efterbehandle et eksperiment hvor stående bølger på en snor undersøges.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3 - Lys og atomer

MATERIALE
Orbit C: afsnit 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 6.1, 6.2 , 6.3  indtil "Delingsquiz: Bohrs atommodel 1" , 6.4, 6.5  (ikke Hydrogenatomet og Balmerserien)
Andet materiale (ligger i OneNote):
• Læsestof - Om emissions- og absorptionsspektre  (fra FysikCbogen side 131)
• Læsestof: Farvecirkel og farveblanding
• Læsestof: Derfor bliver solen orange og himlen blå
• Læsestof og spørgsmål til Filmen om Niels Bohr (indgår ikke ved eksamen)

FILM
Store danske videnskabsfolk: Niels Bohr (indgår ikke ved eksamen)

EKSPERIMENTELT ARBEJDE
Farver
Bestemmelse af bølgelængde for laserlys
Bestemmelse af bølgelængde for hvidt lys
Lyskilder

FOKUSPUNKTER
Kendskab til
- det elektromagnetiske spektrum, herunder det lysets farver
- blanding af farvet lys og farvecirkel, herunder additiv og subtraktiv farvedannelse
- Bohrs atommodel
- sammenhæng mellem varme legemers temperatur og farve
- beregning af temperatur af varm lyskilde
- fotoner og beregning af fotonenergi
- emission og absorption af lys
- emissionsspektre og absorptionsspektre
- eksperimentel bestemmelse af bølgelængde af lys
- eksperimentel undersøgelse af spektre fra lyskilder med håndspektrometer/briller
- eksperimentel undersøgelse af spektre fra lyskilder med Spectral Analysis
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4 - Energi

MATERIALE
Orbit C (I-bog): afsnit 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2,5, 2.6, 2.8 (til og med Nyttevirkning)
Side i OneNote:  "Læsestof: Energistatistik Danmark 2023"
Side i OneNote: "Læsestof: Temperaturskalaer"

EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
Solfanger
Fordampning af vand (fællesforsøg)

FOKUSPUNKTER
Eleven skal
- have et kvalitativt kendskab til potentiel, kinetisk, elektrisk, varme og kemisk energi samt elektromagnetisk strålingsenergi.
- Have forståelse for energibevarelse, energiomsætning og energikæder, effekt og nyttevirkning.
- Kunne forholde sig til fordele og ulemper ved brug af forskellige energikilder
- Kunne redegøre for vigtigheden af forskellige energikilder i Danmarks energiproduktion
- Have forståelse for tilstandsformer
- Have kendskab til enheder for energi og effekt
- Kunne regne på energi og effekt
- Kunne regne på termisk energi og varmefylde
- Have kendskab til faseomdannelse
- Kunne regne på energiforhold ved faseomdannelse
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5 - Universet

MATERIALER
I-bogen Orbit C:  9.1, 9.2, 9.3, 9.4
OneNote siderne
- Læsestof - Galakser og galaksers bevægelse
- Læsestof - Rødforskydning
- Læsestof - Big Bang
- Læsestof - Fjerne Galakser
Øvelse  - Galaksespektre

Film:
- Første 5 min af https://www.youtube.com/watch?v=-JDhQ702bEY  om mælkevejen
- Om Big Bang: https://video.ku.dk/fysikkens-univers-del-3-fra-big-bang

FOKUSPUNKTER
Eleven skal have kendskab til
- solsystemets placering i galaksen mælkevejen
- bestemmelse af afstanden til nære stjerner ud fra parallakse
- universets opbygning med galakser
- måleenhederne astronomisk enhed, parsec og lysår
- rødforskydning og beregning af galaksers hastighed
- Hubbles lov
- bestemmelse af universets alder
- nogle faser i universets udvikling efter Big Bang
- observationer, som støtter teorien om Big Bang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Netbaserede hjælpemidler tilladt ved eksamen

I-bogen:  Orbit C
OneNote inkl. links i Indholdsbibliotek
Opgaver i Lectio
Links angivet i Undervisningsbeskrivelsen
Wordmat og lommeregner
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer