Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Thomas Lund
|
Hold
|
2024 mu (1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Form og rytmik (grundforløbet)
Grundforløbet:
Form og formtyper med udgangspunkt i forskellige sange:
Go Down Moses
Du som har tændt millioner af stjerner
Go' nu nat
Papirsklip
Can't Help Falling In Love
Formanalyser:
Can't Stop Loving You (Toto)
Power Of Love (Huey Lewis)
Musiklære:
Rytmik
Sang og sammenspil
Rytmesession
Læst antal sider: 9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grooveanalyse
Forløbet bygger videre på Rytmik og form fra grundforløbet.
Gennemgang af centrale parametre fra grooveanalyse:
Grooveskema, puls-/taktrammen, komplementaritet/call and response, ostinater, swingfeeling mm.
Gennemgåede eksempler:
Rock around the clock
Honey, Honey
Billy Jean
Sideløbende diverse sange og sammenspil mhp. lille intern "julekoncert".
Læst antal sider: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nedslag i klassisk musik
Gennemgang af symfoniorkesterets instrumenter og instrumentgrupper samt de menneskelige stemmetyper.
Formanalyse og gennemgang af J.S. Bach's violinkoncert, 3. sats.
Spille med på Pachelbels "Kanon" og "Still D.R.E. (Dr. Dre) og snakke om ostinater i klassisk musik og sammenligne med Rap.
Kort gennemgang af den klassiske musikhistorie med lytteeksempler og indplacering af forskellige kendte komponister.
Quiz: "Gæt en periode"
Musiklære:
Node-systemet, nøgler, toner og noder, fortegn og intervaller.
Sammenspil i grupper og diverse sange.
Læst antal sider: 8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Musikken i samfundet
Musik som talerør - når musik anvendes til at fremme et budskab, herunder med et kig på danske forhold.
Arbejde i grupper med fremlæggelser:
Vi kan ikke leve alene (Tøsedrengene)
Plutonium (Jomfru Ane band)
Blowin' in The Wind (Bob Dylan)
Russians (Sting)
We Are The World (Michael Jackson/Lionel Richie)
Sunday Bloody Sunday (U2)
Blues.
Blues'ens historie og kendetegn.
Lytteeksempler med sammenligning/diskussion:
St. Louis Blues (Louis Armstrong)
Bad Luck Blues (trad.)
Talk To Your Daughter (Robben Ford)
I'm Your Hoochie Coochie Man (Muddy Waters)
Jail House Rock (Elvis Presley/Blues Brothers)
Shake, Rattle and Roll
Sunget St. Louis Blues og bad Luck Blues
Diverse sange
Sammenspil: Forberedelse til forårskoncert
Musiklære:
Akkorder (treklange) samt kvintcirklen og hvad den kan bruges til
Læst antal sider: 9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Queen
Særligt studeret emne til eksamen.
Queens historie og musikalske rødder.
Progressiv rock:
Gruppearbejde : Finde eksempler på numre (ikke Queen), der er progressiv rock.
Gennemgåede analyser:
Crazy Little Thing Called Love
Bohemian Rhapsody
I Want to Break Free
I Want It All
The Show Must Go On
Andre materialer:
Bohemian Rhapsody - film
How Queen Changed Music - video:
https://www.youtube.com/watch?v=otObYcuHC0E
Diverse sange.
Vedligeholdelse af sammenspilsnumre til eksamen.
Læst antal sider: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985111287",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985111287",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985111287"
}