Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Tina Ebbesen Bang
|
Hold
|
2022 ol/a (3a ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ifigenia i Aulis
Eleverne har i dette forløb analyseret og fortolket Euripides’ tragedie Ifigenia i Aulis. Forløbets hovedfokus har været at forstå fortællingen om kong Agamemnons ofring af Ifigenia med alle dens facetter, men med særligt fokus på Agamemnons dilemma. Eleverne har arbejdet med forskellige relevante begreber, der alle tjener til en dybere forståelse af tragedien. Ydermere har eleverne arbejdet med den antikke tragedie som genre, Euripides som tragediedigter, Dionysosfesten og det antikke græske teaters opbygning.
KERNESTOF
- Euripides: Ifigenia i Aulis (Garff og Hastrup, 1975).
I ALT: 54,5 sider.
SUPPLERENDE STOF
- Madeline Miller - Achilleus’ sang (uddrag), s. 190-196.
I ALT: 6 sider.
SÆKUNDÆRLITTERATUR
- Paideia (2012-16), s. 101-108: Dionysosfesten i Athen, Dionysosteatret i Athen og Tragedien.
- Paideia (2012-16), s. 109: Sofokles.
- Mykensk kultur, s. 28-33 i Oldtidens Grækenland (1989).
- Troy: The Fall of a City (Netflix, 2018) - uddrag (sæson 1, afsnit 1 - 0.03.00-0.09.00).
I ALT: 13 sider.
Vigtige begreber og fokuspunkter udover de ovenfor nævnte fokuspunkter:
- Tragediens opbygning.
- Korets funktion i den græske tragedie.
- Den trojanske krig - årsagen hertil, selve krigen og afslutningen på krigen.
- Helt vs. antihelt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arkitektur
Projektarbejde med overskriften: Den antikke arkitekturs påvirkning på senere arkitektur – i Ringe og resten af verden.
KERNESTOF
- Poseidontemplet i Paestum.
- Afaiatemplet på Aigina.
- Colosseum i Rom.
- Pantheon i Rom.
- Triumfbuen for Titus i Rom
- Templet for Hercules på Forum Boarium i Rom.
SUPPELRENDE STOF
Selvvalgt litteratur om de fire nedenstående arkitektoniske stilarter:
- Romansk arkitektur.
- Gotisk arkitektur.
- Renæssancearkitektur.
- Barokarkitektur.
- Klassicistisk arkitektur.
- Fascistisk arkitektur.
SEKUNDÆRLITTERATUR:
- Antikkens Arkitektur og dens efterliv (Thiedecke, 2007), s. 1-62.
I ALT: 62 sider.
Der har i forløbet været særlig fokus på:
- At eleverne kan analysere et antikt monument ved brug af dertilhørende fagbegreber.
- At eleverne kan genkende antik inspiration i senere arkitektoniske byggestile.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Odysseus
Eleverne har i dette forløb analyseret og fortolket uddrag af Homers Odyssé. Forløbets hovedfokus har været Odysseus’ eventyrlige hjemrejse, fra han sejler fra Troja, til han når Ithaka. Det overordnede formål med forløbet har været at vise eleverne Homers fremstilling af Odysseus som helt og eventyrer, samt hvordan moderne mediefortællinger genbruger og fremstiller Odysseus’ eventyrlige oplevelser.
KERNESTOF
Homer: Odysseen (Due, 2002):
- 1.1-95 - Gudernes råd.
- 5.43-170 - Hos Kalypso.
- 9.82-566 - Hos lotofagerne og Polyfemos.
- 10.187-399 - Hos Kirke.
- 12.144-449 - Sirenerne, Skylla og Charybdis og Helions kvæg.
I ALT: 40,5 sider.
SUPPELRENDE STOF
- Percy Jackson og lyntyven (Fox, 2010) - uddrag (1.10-1.20).
- Herkules (Disney, 1997) - uddrag (1.12-1.16).
- Ice Age 4 (Disney, 2012) - uddrag (0.59-1.01.30).
- Wednesday (Netflix, 2022) - uddrag (sæson 1, afsnit 2 - 0.33-0.35).
- O Brother, Where Art Thou? (2000).
I ALT: 42 sider.
SEKUNDÆRLITTERATUR:
- Paideia (2015): Epossets karakteristiske træk og Det homeriske spørgsmål, s. 23-29.
I ALT: 7 sider.
Vigtige begreber og fokuspunkter i forløbet udover forløbets hovedfokus på Homers fremstilling af Odysseus har været:
- Odysseens struktur og opbygning.
- Det homeriske formsprog.
- Det homeriske spørgsmål.
- Gudernes rolle hos Homer.
- Guderne som antropomorfe.
- Den Trojanske Krig.
- Gæstevenskab.
- Hero
- Mythos
- Tragisk ironi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Demokrati og filosofi
Eleverne har i dette forløb arbejdet med det athenske demokrati. Forløbets fokus har været at læse antikke tekster, der hhv. hylder og kritiserer det athenske demokrati. Med udgangspunkt i det danske demokratis opbygning har forløbets fokus ligeledes været at forstå opbygningen af det athenske demokrati. Som et ekstra element til forståelsen af Platons kritisk af demokratiet, har eleverne læst Platons hulebillede, og i den forbindelse har de yderligere arbejdet med at forstå Platons idélære.
KERNESTOF
- Thukydid: Thukydids historie - bog 2, §37 - 0,5 s.
- Platon: Staten, 8.557a-564a – Kritik af demokratiet (Harbsmeier et al, 2013) - 9,5 s.
- Platon: Staten, 7.514a-520a – Hulebilledet (Harbsmeier et al, 2013) - 7 s.
I ALT: 17 sider.
SUPPLERENDE STOF:
- H. C. Andersen: Klokken (1845).
I ALT: 4 sider.
SEKUNDÆRLITTERATUR
- Paideia: Thukydid; Thukydids metode og stil og Thukydids placering, s. 71-80.
- Paideia: Sokrates, s. 146-48.
- Paideia: Platon, s. 148-154.
- Livet i det klassiske Athen: Den græske polis og Attikas bekolkning, s. 31-38
- Livet i det klassiske Athen: Politik og retsvæsen, s. 50-64.
- Jostein Gaarder: Sofies verden (2017), s. 67-76 + s. 87-94.
I ALT: 54,5 sider.
Vigtige begreber og fokuspunkter i forløbet:
- Thukydids metode og stil.
- Platons idélære.
- Den synlige fænomenverden.
- Den intelligible idéverden.
- Doxa >< episteme.
- En absolutte sandhed.
- Platons dialektiske metode.
- Sokrates’ jordemoderteknik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ovid
Eleverne har i dette forløb analyseret og fortolket uddrag fra Ovids metamorfoser. Forløbets hovedfokus har været Ovids behandling af temaerne forvandling, årsagsforklaring og kærlighed, samt eposset som genrer og Metamorfosernes opbygning som værk.
KERNESTOF
Ovid: Ovids Metamorfoser (Due, 2005):
- 3.131-255 - Actaeon og Diana.
- 3.341-510 - Ekko og Narcissus.
- 4.32-166 - Pyramus og Thisbe.
I ALT: 14,5 side.
SUPPLERENDE STOF
- Homer: Iliaden, 2.484-760 - Skibskatalogen (Due, 1999).
- Ovid: Ovids Metamorfoser, 3.316-340 - Tiresias (Due, 2005).
I ALT: 10 sider.
SEKUNDÆRLITTERATUR
- Paideia (2012-16): Ovids forvandlinger, s. 37-39.
- Romerriget (Steg, 2015): Octavian alias Augustus, s. 49-54.
- Ovid - The Poet and the Emperor (BBC, 2019) - https://www.youtube.com/watch?v=unyZDpy_22k
I ALT: 23,5 side.
Vigtige begreber og fokuspunkter i forløbet udover de tidligere nævnte har været:
- Ovids brug af og fornyelse af den episke tradition herunder referencer til Homer og herunder opsamling på det homeriske formsprog.
- Hundekataloget
- Ovid som person og digter.
- Augustus’ moralprogram
- Ovids og særligt Metamorfosernes indflydelse på moderne litteratur og kultur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985129387",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985129387",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985129387"
}