Holdet 2022 ol/bft - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Lea Kinttof-Andersen
Hold 2022 ol/bft (3bft ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Epos og den antikke helt
Titel 2 Skulptur
Titel 3 Herodots historieskrivning
Titel 4 Kvinder i antikken
Titel 5 Sokrates' liv og død
Titel 6 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Epos og den antikke helt

Fokus:

Episke genretræk (patronymikon, proimion, musepåkaldelse, homerisk lignelse)
Skæbnen -Moira
Antropomorf
Teofani
Do ut des
Areté
Timé
Kléos
Oíkos
Pólis
Hybris/nemesis
Det homeriske helte-ideal
Det romerske helte-ideal
De homeriske guder
Det Homeriske samfund
Achilleus
Andre personer i Iliaden


Basistekst:

Homers Iliade. Oversat af Otto Steen Due. Gyldendal 1999

Sang 1
Sang 22

Vergils Æniden. Oversat af Otto Steen Due. Gyldendal 2007

Sang 2 v. 1-317

Supplerende tekst:

Paideia. Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Systime 2013

S. 16-19 + 23-30 + 40-43 + 69

Perspektiverende:

Uddrag af filmen Troy (0-56min perspektiv til 1 sang og 1t39min-2t3min perspektiv til 22. sang)

"I Guders og heltes spor". Helle Vang Larsen og Eva Lene Kristensen:

Uddrag af Henrik Christensens "Homindres ild i laden" s. 24 + 26-27

Arbejdsformer
Læreroplæg
Gruppearbejde
Klassediskussioner
Nærlæsning af tekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11,79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Skulptur

SKULPTUR
Fokus:
Arkaisk periode
Tidlig klassisk tid
Højklassisk tid
Senklassisk tid
Hellenistisk tid
Romersk- kejserportrætter
Udviklingen i kroppen
De forskellige perioders kendetegn

Basistekst:
Nikandrekóren
Phrasikleia
Kóre fra Akropolis
’Suonion’-kouros
’Aristodikos’-kouros
’Volomandra’-kouros
Kroisos ”Anavyssos-Kouros
Apollon fra Zeustemplet i Olympia
Guden fra Kap Artemision
Kritiosdrengen
Tyrandræberne
Diskoskasteren
Athene Lemnia af Phidias
Apollon fra Kassel
Karyatiderne på Athens Akropolis
Nike i Olympia
Marathondrengen
Apollon fra Belvedere
Buste af Euripides
Buste af Sofokles
Sandalbinderen
Afrodite og Pan (Slipper slapper group)
Bokseren fra palazzo massimo
Den drikfældige kælling
Den Kapitolinske Venus
Kejser Commodus som Herkules
Augustus Prima Porta

Perspektiv:
Thorvaldsens Venus med æblet
Thorvaldsens Jason med det gyldne skind
Madeleine Vionnet design (https://www.thecultureconcept.com/the-designer-files-by-jo-bayley-vionnet)
Michelangelos' David
Ridolfo Schadows Paris
YSL Kouros parfume (reklame fra 1981)

Supplerende:
Paideia. Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Systime 2013:
45-53
93-100
129-136
171-176
201-206
247-254
Dokumentaren ”Skatte og mysterier i antikkens Grækenland” 2018, afsnit 1 og 2, DRKultur


Forløbet har været computerfrit og eleverne har derfor arbejdet med et kompendie. Herved har eleverne brugt en autoptisk metode til at analysere monumenterne.

Der eksamineres i ukendt skulptur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Herodots historieskrivning

Fokus:

Historieskrivning hos grækerne:
- Homer og Hesiod som historieskrivere
- Herodot og perserkrigen
- Hippokrates (ændrede opfattelsen fra mytisk til logisk)
Metode hos Herodot:
- Autopsi
- Kildekritik
- Subjektiv og objektiv skrivning
- Degressiv skrivestil
- Dramatisering
- Mythos og logos
Tro og overtro i antikken
- Týke, moíra og sofrosýne
- Myter som årsagsforklaringer
Gæstevenskab
Sparta og Athen
Perserkrigen

Basistekst:

Herodot i udvalg. Thure Hastrup og Leo Hjortsø. Gyldendal 1974
s. 7-27 (Bog I, afsnit 1,5-13,26-45,71,75,84-91)
s. 75-95 (Bog VIII, afsnit 39-44, 49-50, 54-64, 67-71, 74-95)


Supplerende tekster:

Paideia. Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Systime 2013 s. 58-71

Perspektiverende tekst:

Uddrag af Saxos Danmarkshistorie kapitel 1 afsnit 1, 3 og 4

Arbejdsformer i forløbet:
Oplæsning i plenum
Klasseopsamling
Gruppearbejde
Matrixgrupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kvinder i antikken

Dette forløb har til formål at vise eleverne, hvordan antik litteratur og mytologi kan bruges til at forstå datidens kultur, kønssyn og kønsroller. Ligeledes skal det åbne elevernes øjne for, at dette kan anvendes til at nuancere vores syn på disse problematikker i vores eget samfund, samt vise, hvordan den antikke mytologi i dag bliver anvendt til dette.

Det primære formål med dette forløb er, at eleverne skal kunne nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster.

Eleverne skal kunne analysere og fortolke materialet i deres egen antikke kontekst såvel som deres relation til den moderne kontekst. Eleverne skal også opnå en forståelse for den antikke litteraturs stadige relevans for moderne problemstillinger.

Basistekster

Uddrag fra Homers Odyssé:
- 5. bog
- 10. bog
Uddrag fra Ovids Metamorfoser:
- 10. bog

Perspektivtekster
Uddrag fra Madeline Miller’s Kirke:
- s. 160-171


Arbejdsformer i forløbet:
Samtalecirkler
Individuel bearbejdning af tekst
Gruppearbejde
Matrixgrupper
Opsamling i plenum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sokrates' liv og død

Fokus:

Filosofiens oprindelse
Den sokratiske dialog
Sofisterne
Sokrates og Platon
Den sokratiske dialog
Mytos og logos

Basistekst:
Sokrates' domfældelse og død. Ved Hartvig Frisch. Gyldendal 1991.
- Sokrates' forsvarstale §I-X, §XVI, XVII, XVIII
Hulebilledet. Platon i udvalg I: Staten. Gyldendal 2014 s. 385-390

Supplerende tekst:
Antikkens store tænkere - Sokrates (dokumentar 59 min.)
Paideia s. 148-154
https://www.youtube.com/watch?v=VDiyQub6vpw (introduktion til Platon)

Perspektiverende tekst:
Søren Kirkegaard - Om menneskets personlighed

Arbejdsformer:
Oplæsning i plenum
Gruppearbejde
Matrixgrupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer