Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Anja Czepluch
|
Hold
|
2022 ol/s ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Odysseen
FOKUS
det græske helteideal, de homeriske guder, episke genretræk, gæstfrihed, kønsroller, civilisation/barbari
MATERIALE
Basis:
Homer, Odysseen:
1. sang v.1-366
5. sang v.1-227
9. sang
10. sang v.135-495
19. sang v.123-163
23. sang v.205-288
Supplerende:
- Paideia: side 11-13, 16-19+22 (fra kapitlet om epos)
- Keld Zeruneith, Træhesten - fra Odysseus til Sokrates - en bevidsthedshistorie, afsnit 1-3 af kapitlet "Det homeriske heltekompleks"
Perspektiverende:
- The Odyseey.1997.part 9 12 - YouTube min 1:53-05:07, https://www.dailymotion.com/video/xsy6rw
- Odyssand (uddrag: besøget hos kyklopen)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 Græske myter
FOKUS
den græske gudeverden, ætiologiske myter, forholdet mellem guder og menneske/helte
MATERIALE
Basis:
Homer, Iliaden, sang 1 v.488-611 (til bords med den olympiske gudefamilie)
Hesiod, Theogonien, v.453-520 (Zeus' magtovertagelse), v.521-590 (Zeus og Prometheus)
Ovid, Metamorfoser, 3. sang v.253-510 (Jupiter og Semele, Tiresias, Narcissus og Ekko)
Ovid, Metamorfoser, 4. sang v.765-803 (Perseus og Medusa)
Ovid, Metamorfoser, 8. sang v.152-235 (Minotaurus og labyrinten, Ikaros)
Ovid, Metamorfoser, 10. sang v.243-297 (Pygmalion)
Supplerende:
- Paideia, Den tidligste historiografi, s.58-59 (om Homer og Hesiod)
- God latin 3, Ovids forvandlinger, s.4-6 (Om forfatter og værk)
- Video: The fall of the House of Cadmus - Iseult Gillespie (om starten af 3. sangs indhiold): https://www.youtube.com/watch?v=H7ZhDe1K8uU
- https://lex.dk/sofrosyne
- https://lex.dk/hybris
- https://lex.dk/Nemesis
- https://lex.dk/Ate
Perspektiv:
Netflix-serien KAOS, Sæson 1 episode1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 Arkitektur
FOKUS
Udviklingen af tempelarkitekturen hos grækerne og dens indflydelse på romersk arkitektur, templers opbygning, de tre søjleordener, tempeltyper og templers funktion.
Eleverne eksamineres i ukendte monumenter.
MATERIALE
Basis:
Dorisk stil:
- Heratemplet i Paestum, ca. 550-525 fvt
- Aphaiatemplet, ca. 500-490 fvt
- Hefaistostemplet på Agora, 449-444 fvt
- Tholos i Delphi, ca. 380-360 fvt
Jonisk stil:
- Nike-templet, 427-421 fvt
- Athena-Polias, 350-330 fvt
- Artemistemplet i Ephesos, 334-300 fvt
- Pergamonaltret, 164-156 fvt
Romersk stil:
- Portunus-templet, 120-80 fvt
- Maison Carrèe, 19-16 fvt
- Septimius Severus-triumfbue, 203 evt
- Pantheon, 120 evt
- Basilika Aemilia, 179 fvt.
Perspektiverende:
Renæssance:
- Albertis facade af Sant Andrea i Mantua fra 1471
- Bramantes Il Tempietto i Rom fra1502
Barok:
- Facaden af Santa Susanna, Rom 1597-1603
Nyklassicisme:
- Harsdorfs hus på Kongens nytorv i Kbh
- Vor Frue kirke i København ved CF Hansen
Historicisme:
- Fyns Kunstmuseum i Odense
Modernisme:
- Palazzo della Civilta Italiana i Rom
- Indgangsbygning til tunnel til Siegessäule i Berlin
Supplerende:
- Uddrag af Kunsten at se på Monumenter om græsk tempelarkitektur: "De tidligste templer", "Den doriske ordens kendetegn", "Tempelgrundplaner", "Det peripterale tempel og templets funktion", "den joniske orden", "den korinthiske orden"
- Woodford, Græsk og romersk kunst, s.103-110 (det romerske tempel)
- Bonde, Græsk arkitektur - og sporene i eftertiden, s.51-63 (afsnittene om arkitekturen i renæssance, 1800-tal, 1900-tal)
- Thiedecke, Antikkens arkitektur og dens efterliv, s.48-51 (om triumfbuer og basilikaer)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 Det græske drama
FOKUS
I dette forløb har vi fokuseret på det græske dramas forbindelse til demokratiet, den græske myte om forholdet mellem Jason og Medea.
MATERIALE
Basis:
- Euripides’ Medea (oversat af Marcel L. Lech)
Supplerende:
- Paideia side 101-108 midt (om "De store Dionysier", Dionysosteatret i Athen og tragedie-genrens særlige indhold, stil og opbygning)
- Dokumentar, ”Ancient Greece: The greatest Show on Earth - Democrats” 2013.
Perspektiverende:
- Uddrag af Sara Stridsberg, Medealand, scene 1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5 Filosofi
Fokus: Platons idélære, Sokrates’ dialektik og Senecas breve til Lucilius
Basistekst:
- Platon, Hulebilledet (uddrag af Staten bog 7)
- Platon, Sokrates’ forsvarstale §I-X og §XVI-XVIII (uddrag af Apologien I)
- Seneca, Brev 7 til Lucilius
- Seneca, Brev 47 til Lucilius
Perspektiverende:
- ”Indvielsen” digt af A.W. Schack von Staffeldt
Supplerende:
- Info-ark om erkendelsesteori, dialektik og Sokrates
- Info-ark om naturfilosoffer og sofister, anklagen, domstolen og processen mod Sokrates
- Paideia, side 160-163 (om stoicisme)
- videoen The philosophy of Stoicism - Massimo Pigliucci: https://www.youtube.com/watch?v=R9OCA6UFE-0
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985149820",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985149820",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985149820"
}