Holdet 2022 ol/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Anja Czepluch
Hold 2022 ol/x ()

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Odysseen
Titel 2 2 Græske myter
Titel 3 3 Skulptur
Titel 4 4 Græsk tragedie
Titel 5 5 Filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Odysseen

FOKUS
det græske helteideal, de homeriske guder, episke genretræk, gæstfrihed, kønsroller, civilisation/barbari

MATERIALE

Basis:
Homer, Odysseen:
1. sang v.1-366
5. sang v.1-227
9. sang
10. sang v.135-495
19. sang v.123-163
23. sang v.205-288


Supplerende:
- Paideia: side 11-13, 16-19+22 (fra kapitlet om epos)
- Keld Zeruneith, Træhesten - fra Odysseus til Sokrates - en bevidsthedshistorie, afsnit 1-3 af kapitlet "Det homeriske heltekompleks"

Perspektiverende:
- The Odyseey.1997.part 9 12 - YouTube min 1:53-05:07, https://www.dailymotion.com/video/xsy6rw
- Odyssand (uddrag: besøget hos kyklopen)


Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2 Græske myter

FOKUS
den græske gudeverden, ætiologiske myter, forholdet mellem guder og menneske/helte

MATERIALE

Basis:
Homer, Iliaden, sang 1 v.488-611 (til bords med den olympiske gudefamilie)
Hesiod, Theogonien, v.453-520 (Zeus' magtovertagelse), v.521-590 (Zeus og Prometheus)
Ovid, Metamorfoser, 3. sang v.253-510 (Jupiter og Semele, Tiresias, Narcissus og Ekko)
Ovid, Metamorfoser, 8. sang v.152-235 (Minotaurus og labyrinten, Ikaros)
Ovid, Metamorfoser, 10. sang v.243-297 (Pygmalion)

Supplerende:
- Paideia, Den tidligste historiografi, s.58-59 (om Homer og Hesiod)
- God latin 3, Ovids forvandlinger, s.4-6 (Om forfatter og værk)
- Video: The fall of the House of Cadmus - Iseult Gillespie (om starten af 3. sangs indhiold): https://www.youtube.com/watch?v=H7ZhDe1K8uU
- https://lex.dk/sofrosyne
- https://lex.dk/hybris
- https://lex.dk/Nemesis
- https://lex.dk/Ate

Perspektiv:
Netflix-serien KAOS, Sæson 1 episode1
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3 Skulptur

Fokus:
Mennesket i sten: græsk skulpturs opståen og udvikling i stil, udtryk, karakteristika og populære motiver, påvirkningen af romersk skulptur og efterantikkens kunst.

Eleverne vil blive eksamineret i ukendte skulpturer

Basis:

Arkaisk:
Antenor-kore
Berliner-koren
Peplos-koren
Nikandre-koren
Phrasikleia
Kore fra Akropolis
Sounion-kouros
Aristodikos-kouros
Volomandra-kouros
Anavyssos-kouros

Tidligklassisk:
Kritios-drengen
Vognstyreren
Guden fra Kap Artemision
Tyrandræberne
Diskoskasteren
Apollon fra Zeustemplet i Olympia, vestgavlen

Højklassisk:
Polyklets Spydbærer
Apollon fra Kassel
Nike i Olympia
Karyatiderne på Athens Akropolis
Den sårede amazone

Senklassisk:
Hermes og Dionysosbarnet
Afrodite fra Knidos
Skraberen
Apollon Belvedere
Sandalbinderen
Herkules Farnese

Hellenistisk:
Laokoon-gruppen
Galler, der dræber sig selv og sin hustru
Nike fra Samothrake
Bokseren fra Palazzo Massimo
Den drikfældige kælling (fuld, gammel kone)
Den kapitolinske Venus

Romersk:
Augustus Prima Porta
Buste af Commodus som Herkules fra Musei Capitolini
Rytterstatue af Marcus Aurelius fra Musei Capitolini

Perspektiverende:
Botticell, Venus' fødsel
Thorvaldsen, Jason
YSL Kouros, Parfume-reklame fra 1981
Lemmertz, The Undead
uddrag af Riefenstahl, Olympia (prolog)
Efterantikke værker i Paideia


Supplerende :

Paideia side 45-53
(skulpturens opståen, udvikling og funktion i arkaisk tid)
Paideia side 93-100
(skulpturens udvikling og funktion i tidlig klassisk tid)
Paideia s.129-136
(skulpturens udvikling og funktion i højklassisk tid)
Paideia s.171-176
(skulpturens udvikling og funktion i senklassisk)
Paideia s.201-206
(skulpturens udvikling og funktion i hellenistisk tid)
Uddrag af dokumentarrækken "Skatte og mysterier i antikkens Grækenland"
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4 Græsk tragedie

FOKUS

I dette forløb har vi fokuseret på den græske tragedie-genre og Euripides' version af myten om Jason og Medea.

MATERIALE

Basis:
- Euripides’ Medea (oversat af Marcel L. Lech)

Supplerende:
- Paideia side 101-108 midt (om "De store Dionysier", Dionysosteatret i Athen og tragedie-genrens særlige indhold, stil og opbygning)

Perspektiverende:
- Uddrag af David Vann, Den lyse luft sort, 2017 (del 2 fra "Nye Perspektiver - antikken i et nyt årtusinde")


Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5 Filosofi

Fokus: Platons idélære og Sokrates’ dialektik

Basistekst:
- Platon, Hulebilledet (uddrag af Staten bog 7)
- Platon, Sokrates’ forsvarstale §I-X og §XVII-XVIII (uddrag af Apologien I)

Perspektiverende:
- ”Indvielsen” digt af A.W. Schack von Staffeldt

Supplerende:
- Info-ark om erkendelsesteori, dialektik og Sokrates
- Info-ark om naturfilosoffer og sofister, anklagen, domstolen og processen mod Sokrates
- Paideia, side 160-163 (om stoicisme)
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer