Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Anja Czepluch
|
Hold
|
2022 ol/x ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Odysseen
FOKUS
det græske helteideal, de homeriske guder, episke genretræk, gæstfrihed, kønsroller, civilisation/barbari
MATERIALE
Basis:
Homer, Odysseen:
1. sang v.1-366
5. sang v.1-227
9. sang
10. sang v.135-495
19. sang v.123-163
23. sang v.205-288
Supplerende:
- Paideia: side 11-13, 16-19+22 (fra kapitlet om epos)
- Keld Zeruneith, Træhesten - fra Odysseus til Sokrates - en bevidsthedshistorie, afsnit 1-3 af kapitlet "Det homeriske heltekompleks"
Perspektiverende:
- The Odyseey.1997.part 9 12 - YouTube min 1:53-05:07, https://www.dailymotion.com/video/xsy6rw
- Odyssand (uddrag: besøget hos kyklopen)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 Græske myter
FOKUS
den græske gudeverden, ætiologiske myter, forholdet mellem guder og menneske/helte
MATERIALE
Basis:
Homer, Iliaden, sang 1 v.488-611 (til bords med den olympiske gudefamilie)
Hesiod, Theogonien, v.453-520 (Zeus' magtovertagelse), v.521-590 (Zeus og Prometheus)
Ovid, Metamorfoser, 3. sang v.253-510 (Jupiter og Semele, Tiresias, Narcissus og Ekko)
Ovid, Metamorfoser, 8. sang v.152-235 (Minotaurus og labyrinten, Ikaros)
Ovid, Metamorfoser, 10. sang v.243-297 (Pygmalion)
Supplerende:
- Paideia, Den tidligste historiografi, s.58-59 (om Homer og Hesiod)
- God latin 3, Ovids forvandlinger, s.4-6 (Om forfatter og værk)
- Video: The fall of the House of Cadmus - Iseult Gillespie (om starten af 3. sangs indhiold): https://www.youtube.com/watch?v=H7ZhDe1K8uU
- https://lex.dk/sofrosyne
- https://lex.dk/hybris
- https://lex.dk/Nemesis
- https://lex.dk/Ate
Perspektiv:
Netflix-serien KAOS, Sæson 1 episode1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 Skulptur
Fokus:
Mennesket i sten: græsk skulpturs opståen og udvikling i stil, udtryk, karakteristika og populære motiver, påvirkningen af romersk skulptur og efterantikkens kunst.
Eleverne vil blive eksamineret i ukendte skulpturer
Basis:
Arkaisk:
Antenor-kore
Berliner-koren
Peplos-koren
Nikandre-koren
Phrasikleia
Kore fra Akropolis
Sounion-kouros
Aristodikos-kouros
Volomandra-kouros
Anavyssos-kouros
Tidligklassisk:
Kritios-drengen
Vognstyreren
Guden fra Kap Artemision
Tyrandræberne
Diskoskasteren
Apollon fra Zeustemplet i Olympia, vestgavlen
Højklassisk:
Polyklets Spydbærer
Apollon fra Kassel
Nike i Olympia
Karyatiderne på Athens Akropolis
Den sårede amazone
Senklassisk:
Hermes og Dionysosbarnet
Afrodite fra Knidos
Skraberen
Apollon Belvedere
Sandalbinderen
Herkules Farnese
Hellenistisk:
Laokoon-gruppen
Galler, der dræber sig selv og sin hustru
Nike fra Samothrake
Bokseren fra Palazzo Massimo
Den drikfældige kælling (fuld, gammel kone)
Den kapitolinske Venus
Romersk:
Augustus Prima Porta
Buste af Commodus som Herkules fra Musei Capitolini
Rytterstatue af Marcus Aurelius fra Musei Capitolini
Perspektiverende:
Botticell, Venus' fødsel
Thorvaldsen, Jason
YSL Kouros, Parfume-reklame fra 1981
Lemmertz, The Undead
uddrag af Riefenstahl, Olympia (prolog)
Efterantikke værker i Paideia
Supplerende :
Paideia side 45-53
(skulpturens opståen, udvikling og funktion i arkaisk tid)
Paideia side 93-100
(skulpturens udvikling og funktion i tidlig klassisk tid)
Paideia s.129-136
(skulpturens udvikling og funktion i højklassisk tid)
Paideia s.171-176
(skulpturens udvikling og funktion i senklassisk)
Paideia s.201-206
(skulpturens udvikling og funktion i hellenistisk tid)
Uddrag af dokumentarrækken "Skatte og mysterier i antikkens Grækenland"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 Græsk tragedie
FOKUS
I dette forløb har vi fokuseret på den græske tragedie-genre og Euripides' version af myten om Jason og Medea.
MATERIALE
Basis:
- Euripides’ Medea (oversat af Marcel L. Lech)
Supplerende:
- Paideia side 101-108 midt (om "De store Dionysier", Dionysosteatret i Athen og tragedie-genrens særlige indhold, stil og opbygning)
Perspektiverende:
- Uddrag af David Vann, Den lyse luft sort, 2017 (del 2 fra "Nye Perspektiver - antikken i et nyt årtusinde")
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5 Filosofi
Fokus: Platons idélære og Sokrates’ dialektik
Basistekst:
- Platon, Hulebilledet (uddrag af Staten bog 7)
- Platon, Sokrates’ forsvarstale §I-X og §XVII-XVIII (uddrag af Apologien I)
Perspektiverende:
- ”Indvielsen” digt af A.W. Schack von Staffeldt
Supplerende:
- Info-ark om erkendelsesteori, dialektik og Sokrates
- Info-ark om naturfilosoffer og sofister, anklagen, domstolen og processen mod Sokrates
- Paideia, side 160-163 (om stoicisme)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985167386",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985167386",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985167386"
}