Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Charlotte Urup
|
Hold
|
2022 re/a (3a re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Indhold:
Fra Lene Madsen m.fl.: "Grundbogen til Religion C" (systime, 2012):
"Brillekursus" - s.11-15 + s.18-19
"Tre centrale religionsfaglige begreber" s.251-257
Ninian Smarts 7-dimensionelle religionsmodel
Arbejdsformer:
Klasseundervisning + gruppearbejde
Fokuspunkter:
Introduktion til faget og begrebet religion samt karakteristiske træk ved religion i det senmoderne samfund
Kort oversigt over verdensreligionerne
Fagterminologi, bl.a. i form af de tre centrale religionsfaglige begreber myte, ritual og helligt-profant
Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 16 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Indhold:
Baggrundsstof:
Jens Forman: "Muslimernes Religion" (systime, 2006):
s.9-18 (om islams grundlæggelse), s.35 (om hellig krig), s.37-39 (om overgangsritualer) og s.40-41 (om påklædning)
Allan Ahle m.fl.: "Horisont. Grundbog i religion" (Gyldendal, 2013):
s.153-155 (om Koranen)
s.160-166 (om renselse og de første 4 af de 5 søjler)
Lene Madsen m.fl.: "Grundbogen til Religion C" (systime, 2012):
s.101-103 (om valfarten)
s.104-106 (om helligsteder i islam)
s.108-109 (om islamiske trosforestillinger),
s.110-112 (om det islamiske samfundssyn og sharia)
s.115 midtpå -118 (om former for sharia)
Naser Khader: "Ære og Skam" (Borgen, 1996 og 2001) s.76-78
Dokumentarprogram om valfarten til Mekka - i uddrag
Dokumentar: Muslimske pigers dagbog afsnit 1 - fra www.dr.dk
Jens Forman: 'Islam og muslimerne' (systime, 2011) s.124-125 (om tørklædet)
Koran-tekster:
Koranen om Muhammeds autoritet = tekst 5 på s.65-66 i "Muslimernes Religion"
Morgenlyset - om Muhammed - fra Jens Steffensen: "Islam - fra beduinkult til verdensreligion" (systime, 2001) s.64
Koranen om Dommedag - fra "Muslimernes religion" s.81-82
Sura 2,185 om fasten + sura 62, 9-10 om bønnen + sura 3, 94-97 om valfarten - alle fra "Horisont" s.181, 189 og 193
"Koranens Ti Bud" = tekst 40 i Formans "Muslimernes Religion" s.134-135
Hadith-tekster:
V. Tranholm-Mikkelsen: "Islam" (Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1993) s.72-73 (sammensat traditionstekst)
Edward Wulff-Pedersen: "Islam. Tekster og stemmer" (Gyldendal, 1980 og 1982) t. 35 (bekendelsen) og t.53 (almissen)
Moderne tekster:
Seyyed Hossein Nasr: "Familiens religiøse karakter" - fra Wulff-Pedersen s.162-163
Tekstcollage til former for sharia - Sherin Khankan om sharia og demokrati + Fire eksempler fra 'islam Q & A' (fra 'Muslimernes religion) + tekst 4 og 5 på side 114-115 i Grundbogen til Religion C
Arbejdsformer:
Vekslende
Fokuspunkter:
Faglige mål:
- væsentlige sider ved islam
- karakteristik og analyse af forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakteristik af religiøse synspunkter og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af indefraperspektiver
- væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om væsentlige sider ved islam, herunder religionens grundlæggelse, profeten Muhammed og hans betydning i islam, muslimsk tro og praksis (de 6 trosartikler og de 5 søjler), det muslimske livsmønster, sharia og fortolkninger heraf i en moderne sammenhæng (typologien fra Grundbogen til Religion C) samt islam i en dansk sammenhæng. Som en del af arbejdet med disse underemner tematiseres begreber som indefra-/udefra-synsvinkel, myter, kalenderritualer, overgangsritualer, helligt og profant, axis mundi og Ninian Smarts 7-dimensionelle religionsmodel.
Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 57 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Indhold:
Baggrundsstof:
Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: "Kristendom i Nutid" (Munksgaard, 1997):
s.46-49, s.52-56, s.57-64, s.135-136 (om den kristne kirkes grundlæggelse og Paulus og kristendommens udbredelse), s.137-139, s.140-142 og s.143-146
Om den kristne grundmyte - fra Poul Storgaard Mikkelsen: "Kristendom og en moderne dansk virkelighed" (systime, 2003) s.9-10
Fra Lene Madsen m.fl.: 'Grundbogen til Religion C' (systime, 2012):
'Kristne forestillinger's.70-73
'Oversigt over kristendommens formative periode' s.59
Jens Forman: "De kristnes religion" (systime, 2008) s.175-176
Kort video om Martin Luthers liv:
https://www.youtube.com/watch?v=FhGGjRjvq7w
Kort video om reformationen mere generelt:
https://www.youtube.com/watch?v=IATyzSAjC1w
Præst Kirsten Højstrup Nielsen om dåb - video fra systimes religionsportal (læreradgang)
Drop In dåb på Frederiksberg:
https://www.youtube.com/watch?v=jqC1TP7vdwc
Drop in dåb Kristkirken 2017:
https://www.youtube.com/watch?v=m8Fv_WJhALI
5 skarpe om Jesus
Tekster fra GT:
1 Mos 3
2 Mos 19,1-8; 20,1-17; 35,1-3
3 Mos 1,1-17; 11,1-8
5 Mos 23,18-19
Tekster fra NT:
Matt 5,17-48; 21,10-17; 21,28-32
Mark 2,23-3,6; 7,1-23; 14,12-25; 14,32-65 + 15,1-16,20
Luk 7,36-50; 15,11-32
Tekster fra Kristendom i Nutid:
t.26, 27 og 28; t.46
Andre tekster:
Marie Krarup: "Den syriske flygtning er ikke min næste" - fra http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
Kim Hartzner: "Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste" - fra http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste
Svend Bjerg: 'Påskens myte' - fra Jyllandsposten 21/4 - 1984
Martin Luther: "Troen - ikke gerningerne frelser" - fra Johnny Thiedecke: "Ordet og Jorden" (Pantheon, 1990) s.56-57
Henrik Højlund: "Drop-in dåb smager af fastfood-kristendom" - kronik fra Kristeligt Dagblad 7/10, 2018 - fra https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/drop-daab-foerer-alt-let-til-drop-ud-daab
Faglige mål:
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendommen
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere religiøse etiske synspunkter og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om grundlæggende sider ved kristendommen, herunder den kristne grundfortælling, kristendommens rødder i jødedommen (f.eks. pagtsbegrebet og Messiasbegrebet), Jesus og hans betydning, frelsestanken, kristen etik, lidt europæisk kirkehistorie (overordnede forskelle mellem katolsk og luthersk-protestantisk kristendom) og den rituelle dimension af luthersk-protestantisk kristendom (med fokus på dåb) samt kendskab til tendenser i nutidens danske kristendom. I forbindelse med den kristne grundfortælling og Jesu død og opstandelse som modmyte til Syndefaldsmyten tematiseres begreberne kaos og kosmos.
Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 56 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Indhold:
Baggrundsstof:
Anders Nielsen: "Buddhisme" i Lene Madsen m.fl.: "Grundbogen til Religion C" (systime, 2012) s.143-145, s.147-160 + s.167-170
'Hovedretninger i buddhismen' - fra systimes 'Religionsportalen'
Allan Ahle m.fl.:"Horisont. Grundbog i Religion" (Gyldendal, 2013) s.253-257
Dokumentarprogram om Walter Troelsen, dansk buddhistisk munk i Thailand
Reportage om tibetansk buddhisme - fra systimes Religionsportalen (læreradgang)
Tekster:
Buddha-legenden - fra Albinus m.fl.: 'Religioner lever' (Lindhardt og Ringhof, 2017 og 2018) s.160-161
Jens Bruun m.fl.:" Buddhismen - tanker og livsformer" (Gyldendal, 1982 & 1997) t.10 og 13
Tekst 3, 4 og 5 (om buddhistisk praksis) fra Grundbogen til Religion C
"Optagelse i munkeordenen" - fra Frede Møller-Kristensen: "Tekster til Buddhismen" (Gyldendal, 1980) s.81-83
Ole Nydahl: "Mødet med genfødte lamaer" - i uddrag fra Jacobi og Josephsen: 'Religionerne' (Munksgaard, 1995) s.133-134
Tekst 10 (om buddhisme i DK) på s.171 i Grundbogen til Religion C
Dalal Lama om buddhistisk praksis - fra 'Medfølelse er vejen. Dage med Dalai Lama' (Sankt Ansgars Forlag, 1999) s.29-31 - som eksempel på eksamenstekst
Arbejdsformer:
Vekslende
Fokuspunkter:
Faglige mål:
- elementær religionsfaglig terminologi
- religiøse fænomener
- karakteristisk, analyse og perspektivering
- væsentlige sider af buddhismen
- forholdet mellem religion og samfund
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om væsentlige sider af buddhismen, herunder religionens grundlæggelse, den buddhistiske lære, den buddhistiske praksis (bl.a. i form af nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme) og munkevæsenet samt kendskab til de 3 overordnede retninger inden for buddhismen. Som en del af arbejdet med disse underemner repeteres religionsfaglige begreber og terminologi som indefra-/udefra-synsvinkel, overgangsritualer og Ninian Smarts 7-dimensionelle religionsmodel.
Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 37 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Konversion
Indhold:
Baggrundsstof:
Fra Mogens S. Mogensen: "Når danskerne skifter tro" (Unitas Forlag, 2005):
Omvendelse i en senmoderne sammenhæng s.31-35 + s.39
Lewis Rambos model for omvendelse s.48 + s.51-52
Motiver for omvendelse s.52-54 + s.87-93
Omvendelse i kristendom, islam og buddhisme s.58-59 + s.61-64
Fra Tim Jensen m.fl.: "Minoritetsreligioner i Danmark - religionssociologisk set" (Columbus, 1991):
Identitet og omvendelse s.26-33 (Lofland-Stark-modellen for omvendelse)
Fra Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: "Religion i det senmoderne samfund" (systime, 2007):
Oversigten over de tre samfundstyper s.30-31
Tekster:
"Interview med Yasmin om konversion" - fra Kate Østergaard: "Danske Verdensreligioner - Islam" (Gyldendal, 2006) s.210-211
"De omvendte, del 6" - dokumentarprogram fra dr.dk.undervisning - om konversion fra jødedom til kristendom og fra kristendom til jødedom
Hannah og Ole Nydahls overtagelse af tibetansk buddhisme - et sammendrag på baggrund af teksterne: A. Bryllupsrejsen. Søgen efter nye bevidsthedstilstande og B.Mødet med genfødte lamaer - fra Jacobi og Josephsen: "Religionerne" s.129-135
Arbejdsformer:
Vekslende
Faglige mål:
- væsentlige sider af emnet og fænomenet konversion
- karakteristik og analyse af forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om emnet og fænomenet konversion, herunder Lofland-Stark-modellen og Lewis Rambos model for omvendelse samt forskellige motiver for omvendelse, så de kan anvende denne viden på konkrete tekster om omvendelse. Det er også et mål med forløbet, at eleverne opnår viden om karakteristiske træk ved det senmoderne samfund, idet forløbet fokuserer på omvendelse i nyere tid, samt kendskab til overordnede forhold i det moderne og det traditionelle samfund.
Omfanget af stoffet svarer til ca. 38 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985179868",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985179868",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985179868"
}