Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Hanne Nørby Knudsen
|
Hold
|
2022 re/hq (3hq re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget
Introduktion til faget og dets metoder
• Læreplanen for religion c
• ”Brillekursus”. Fra: Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2012. Side 11-20
• Smarts 7 dimensioner : https://religionb.systime.dk/?id=127 inkl. øvelsen om fodbold som religion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1 Islam
Forløbet dækker disse faglige mål fra læreplanen 2.1:
Eleverne skal kunne:
• redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formål:
Eleverne skal gennem arbejdet med teksterne opnå viden om
• islams opståen og slægtskab med jødedom og kristendom,
• profeten Muhammed og hans status i islam,
• åbenbaring og Koran
• de 6 trosartikler (Gud, englene, bøgerne, Profeten, dommedag og forudbestemmelsen),
• de 5 søjler (trosbekendelse, bøn, faste, almisse, pilgrimsfærd),
• Sharia og de fire kilder hertil
• jihad (stor og lille jihad)
På grundlag heraf diskuteres forskellige former for religiøs praksis og tro (fundamentalisme, traditionalisme, modernisme og sekularisme) i dansk og global kontekst.
Som en del af tekstarbejdet opnås kendskab til begreber som indefra/udefra-synsvinkel, ritualteori og Smarts 7 religiøse dimensioner.
Materialer:
• Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2012. Side 92- 117 (om islam)
• Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2012. Side 251-258 (om myter og ritualer)
• Ninian Smarts 7 dimensioner (fra religionsportalen / Religions C s. 268)
• BBC-dokumentar om valfarten: Hajj The Journey of a Lifetime (2001) (vist i uddrag) ( https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030301091930 )
• ens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia. Systime 2006: Tekst 5, 14.1, 18.1.
• Religionsportalen: Interview og fredagsbøn med Abdul Wahid Pedersen. https://religion.systime.dk/?id=540#c2734 (I kan bruge gratis prøveadgang til religionsportalen til eksamenslæsning!)
• Hadith om omskærelse Fra: Merete Munk og Cilla Transøe: Islam. Klassiske og nutidige kilder. Pantheon. s. 118
• Josefine Fjelstervang: Koranen kræver ikke omskæring. Kristeligt Dagblad 28. november 2018
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/koranen-kraever-ikke-omskaering-omskaeringsritualet-har-stoerre-teologisk-vaegt-hos-joeder
• Mathias Overgaard: Derfor skal vi have lov at omskære vores drengebørn. Avisen Danmark 11. september 2020.
Fra <https://apps.infomedia.dk/mediearkiv/link?articles=e7e23a05>
• Korantekster om tørklædet: Sura 33,59-60 + 24,30-31 + 7,26. Fra: Ellen Wulff: Koranen i ny dansk oversættelse. Forlaget Vandkunsten ( http://www.forlagetvandkunsten.dk/97507/ ).
• Renna Rose Agger: En dansk muslim fortæller, hvad der skete, da hun smed tørklædet 22.01.2019 https://www.vice.com/da/article/nexj8k/en-dansk-muslim-fortaeller-hvad-der-skete-da-hun-smed-toerklaedet
To eksamenstekster til træning:
• Naveed Baig: Fredagsprædiken: Den intellektuelle jihad. 16. jan 2009. Fra www.religion.dk
• Omar Shah: Ramadan er tid til tanker. Information 5. november 2002
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2 Kristendom
Formål
Forløbet dækker disse faglige mål fra læreplanen 2.1:
Eleverne skal kunne:
· redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i
· europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
· karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
· karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
· karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund
Eleverne skal gennem arbejdet med teksterne få indsigt i og kunne diskutere:
· De to skabelsesberetninger og mulige moderne fortolkninger heraf (herunder begrebet myte samt designargumentet)
· Syndefaldet, det ondes problem og frelseslæren
· Kristendommens rødder i jødedommen, herunder især pagtstanken og Messiasprofetierne
· Jesus som reformator af jødedommen (ritualer og etik)
· Sakramenterne: Dåb og nadver (i denne forbindelse ritualteori)
· Luther og reformationen
· Grundtvigianisme og Indre Mission
· Folkekirken og grundloven, sekularisering.
Materialer (Alle materialer undtagen Bibelteksterne ligger i klassenotesbogen. Bibelen må som det eneste tilgås online på https://www.bibelselskabet.dk/ ):
Introduktion:
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2012. Side 52
Den apostolske trosbekendelse: http://www.folkekirken.dk/fileadmin/files/Pdf/bekendelsesskrifter/den-apostolske-bek-u-forsagelse.pdf
Øvelser og læreroplæg med udgangspunkt i Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: Kristendom i nutid. Munksgaard 1997. Side 133-139
Skabelse og syndefald:
1. Mos. Kap. 1-3: Skabelsen og syndefaldet
Brorson: Op al den ting, som Gud har gjort http://www.dendanskesalmebogonline.dk/salme/15
Casper Andersen og Anders Munk Jensen: Videnskab og religion i historisk perspektiv. Systime 2006. Side 33-40.
Jesus som reformator af jødedommen:
3. Mos 11,1-8: Spørgsmålet om rent og urent
Mark. 7,1-23: Loven om rene og urene dyr
2. Mos 35,1-3: Overholdelsen af sabbatten
Mark 2,23-3,6: Aksplukningen på sabbatten og helbredelsen af manden med den visne hånd
Matt 5,21-48: Bjergprædikenen
3. Mos 19,17-18: Næstekærlighedsbuddet
Matt 22,34-40: Det dobbelte kærlighedsbud
Luk 10,25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
3. Mos. 1,1-17: Brændofferet
Matt. 21,10-17: Tempelrensningen
Jesus som Messias og frelser
Enten: Mindst halvdelen af podcasten "Kampen om historien: Den historiske Jesus - hvem var han?" DR P1
26. mar 2024 https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2024/den-historiske-jesus-hvem-var-han-11032415132
Eller: Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: Kristendom i nutid. Munksgaard 1997. Side 46-49 + 57-59
Matt 26
Jens-André Herbener: Går verden under i dag? Politiken 21. dec. 2012
Kristendommen fra Paulus til Luther
Grundbogen til Religion C side 54-55 "Paulus: Kristendom selvstændiggøres fra jødedom" + "Romerriget som ideel missionsmark" + tidslinjen på side 59-62 (Nota: side 72/75 + 78/81)
Film: Eric Till: Luther. Tyskland/USA 2003
Luther: Et opgør med gerningsretfærdigheden (fra: Finn Jacobi og Hanne Josephsen: Religionerne. Tekster og fremstillinger, Munksgaard 1987).
Indre Mission og grundtvigianisme
Jens Forman: De kristnes religion. Systime 2008. S. 48-54 (tekst 12-13): Gjesing: Genuin Kristendom og historisk kristendom & Langagergaard: Genuin kristendom. Nix!
Sekularisering, Folkekirken og Grundloven:
Folkekirken og Grundloven: http://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/folkekirken-og-grundloven/
Sakramenterne: dåb og nadver
Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: Kristendom i nutid. Munksgaard 1997. Side 99-100
Matt 26, 17-29: Nadveren
Folkekirkens dåbsritual (Se Word-dokument med forkortet tekst fra https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/5/b/a/c/5bacc44a1a1149b82949280167f2e7f4b719a96d/Hele%20d%C3%A5bsliturgien%2C%20d%C3%A5b%20i%20kirken%2C%20hjemmed%C3%A5b%2C%20n%C3%B8dd%C3%A5b%20og%20fremstilling.pdf )
Ritualteori fra Grundbogen til religion C s. 253-257
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter på kristendom . Ingen lektie ud over evalueringen til i går :-)
-
Før ferien læste vi begyndelsen af Biblen om skabelsen. Men hvordan er det med forholdet mellem religion og naturvidenskab? Kan man tro på både videnskab, Biblen og Gud? Eller udelukker det ene det andet? Læs i det vedhæftede side 33-40 (altså ikke h
-
3 Videnskab og relgion i historisk perspektiv kap 3 Naturteologi og designargument.pdf
-
Sidste gang syndede Adam og Eva ved at spise frugten af Kundskabens Træ og blev smidt ud af Paradis. De har brug for Kristus for at blive frelst og komme hjem igen. Men hvem var han, ham Jesus/Kristus?
-
Hør mindst halvdelen af podcasten og bliv klogere!
-
Kig noter og materialer fra de sidste to moduler om Jesus grundigt igennem, så du forstår det og har et rimeligt overblik. Hvis noget er uklart, så skriv det ned, så du kan spørge og få styr på det!
-
Kristendommens begyndelse: Fra jødisk sekt til ny statsreligion
-
mitCFU.dk
-
Til dette modul skal I have set filmen "Luther" på CFU (enten i tirsdags i 4. modul eller hjemme, når det passer jer)
-
Brug 15 min. på at kigge noter/materialer om Luther fra i torsdags igennem. Noter evt. spørgsmål, hvis der er noget, der er uklart, vi tager en opsamlingsrunde i starten af modulet.
-
De sidste gange har vi set, hvordan den kristne kirke i Europa blev splittet i tre hovedretninger: Den katolske kirken med paven som overhoved i Rom, den ortodokse kirke i øst (fra 1054) og Luthers protestantisme i Nordeuropa (fra 1517). Og i Danmark
-
Indre Mission og grundtvigianisme fra Jens Forman De kristnes religion.pdf
-
Gruppe 2, 4 og 5: Vær klar med jeres fremlæggelser om Folkekirkens rolle i det danske samfund 2024!
-
Lektie nr.1: Analyse af Folkekirkens dåbsritual fra sidst (Se OneNote).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3 Buddhisme
Formål:
Forløbet dækker disse faglige mål fra læreplanen 2.1:
Eleverne skal kunne:
· redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
· karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
· karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
· karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
· disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Eleverne skal opnå kendskab til:
· den historiske Buddha og buddhismens oprindelse
· buddhismens lære (herunder de fire ædle sandheder, den 8-foldige vej, karma, samsara, nirvana, jeg’et, de tre juveler/tilflugter)
· etik og religiøs praksis (herunder munkelivet, de 10 forskrifter, meditation, tiggergang, stupatilbedelse)
· buddhismens hovedretninger: Theravada, Mahayana og tibetansk Vajrayana-buddhisme.
· Mahayana- og Vajrayana-buddhismens begreber: boddhissatva, upaya, tomheden, nirvana = samsara, det rene land.
· Ole Nydahl og Buddhistisk Center i København som eksempel på buddhismens popularitet i vesten
På dette grundlag skal eleverne kunne analysere klassiske og moderne tekster om buddhismen og kunne diskutere og sammenligne buddhismen fx i forhold til andre religioner.
Materiale:
· Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2012. Side 147-149 + 156-162 + 167-170
• Tre tekster fra: Esben Andreasen: Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. Gyldendal 2002: Tekst 12: Buddhas sidste dage, Tekst 16: Genfødelsesprocessen, Tekst 19: Vejen
• Kongen og skarnbassen. Fra: Tuxen, Poul: Æventyr fra det gamle Indien. Gad 1924, s. 49-52.
• De fem, otte og ti forskrifter + Da Baan blev munk. Fra: Anders Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster. Systime 2015.
• Religionsportalen: 2 videoreportager af Vivi & Jens Walter om Theravada-buddhisme og tibetansk buddhisme. (I kan bruge gratis prøveadgang til religionsportalen til eksamenslæsning)
• Læreroplæg om buddhismens historie og udbredelse / læs selv: Jørn Borup: Buddhismens udviklingshistorie. Fra: https://www.religion.dk/buddhisme/udviklingshistorie-buddhisme
• Citat 7: Shantideva: Om en boddhisatvas livsform + Citat 10: Song Chol: At lede efter vand i vandet. Fra: Anders Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster. Systime 2015.
• Ole Nydahl: Mødet med genfødte lamaer. Fra: Hanne Josephsen og Finn Jacobi: Religionerne. Munksgaard.
• Lama Ole Nydahl i God morgen Danmark 16. juli 2015: https://www.youtube.com/watch?v=OQn_CBUNAog
Tre tekster til eksamenstræning:
• 1: Trine Birk: Morten blev buddhist som 21-årig: Før var jeg hurtig til at skyde skylden på andre. dr.dk 17. marts 2019 (uddrag)
• 2: Kristian Villesen: Plus på karmakontoen. Information 3. juli 2007 (uddrag)
(Evt. hvis vi når det: • 3: Interview med Dalai Lama fra Frankfurter Allgemeine Zeitung 31. maj 2016. Uddrag. Oversat af Hanne Nørby Knudsen. http://www.faz.net/aktuell/politik/dalai-lama-tenzin-gyatso-im-interview-zur-fluechtlingskrise-14260431-p3.html?printPagedArticle=true#pageIndex_3 )
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4 Etik
Formål:
Forløbet dækker disse faglige mål i læreplanen 2.1:
Eleverne skal kunne:
· disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
· redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
· redegøre for væsentlige sider af […] et veldefineret religionsfagligt emne
· karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
· karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
· karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
· behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Eleverne skal have kendskab til grundlæggende etiske principper i kristendom og sekulær etik og kunne anvende disse til analyse og diskussion af etiske dilemmaer
· Kristen etik med udgangspunkt i skabelsesberetningen og begrebet næstekærlighed (repeteret fra kristendomsforløbet)
· Sartres eksistentialistiske tilgang til etikken
· Benthams og Singers nytteetik
· Kants pligtetik
· Løgstrups interdependensetik
Materialer:
Baggrund:
· Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur en grundbog. Systime. Side 239-252
· Nissen og Gjerris: Liv og magt. Systime 2012. Side 38-42: Kristen etik.
· Løgstrup: Etiske begreber og problemer. Fra Bjarne Troelsen: Moralen og dens begrundelse. Systime 2006
Cases:
· For og imod: Præsters holdning til aktiv dødshjælp https://www.etik.dk/aktiv-d%C3%B8dshj%C3%A6lp/og-imod-pr%C3%A6sters-holdning-til-aktiv-d%C3%B8dshj%C3%A6lp
· DR: Flere millioner mennesker har talt: Hvem må selvkørende biler køre ned? https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/flere-millioner-mennesker-har-talt-hvem-maa-selvkoerende-biler-koere-ned
· Thilde Thordahl Andersen: Hendes kamp handler om retten til at eksistere, selv om man ikke kan betale sig. Kristeligt Dagblad 17. marts 2024.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985397987",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985397987",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985397987"
}