Holdet 2022 re/my - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Charlotte Urup
Hold 2022 re/my (3my re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Hinduisme
Titel 5 Konversion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

Indhold:
Fra Lene Madsen m.fl.: "Grundbogen til Religion C" (systime, 2012):
"Brillekursus" - s.11-15 + s.18-19
"Tre centrale religionsfaglige begreber" s.251-257

Ninian Smarts 7-dimensionelle religionsmodel

Arbejdsformer:
Klasseundervisning + gruppearbejde

Fokuspunkter:
Introduktion til faget og begrebet religion samt karakteristiske træk ved religion i det senmoderne samfund
Kort oversigt over verdensreligionerne
Fagterminologi, bl.a. i form af de tre centrale religionsfaglige begreber myte, ritual og helligt-profant

Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 16 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Indhold:
Baggrundsstof:
Jens Forman: "Muslimernes Religion" (systime, 2006):
s.9-18 (om islams grundlæggelse), s.35 (om hellig krig), s.37-39 (om overgangsritualer) og s.40-41 (om påklædning)

Allan Ahle m.fl.: "Horisont. Grundbog i religion" (Gyldendal, 2013):
s.153-155 (om Koranen)
s.160-166 (om renselse og de første 4 af de 5 søjler)

Lene Madsen m.fl.: "Grundbogen til Religion C" (systime, 2012):
s.101-103 (om valfarten)
s.104-106 (om helligsteder i islam)
s.108-109 (om islamiske trosforestillinger),
s.110-112 (om det islamiske samfundssyn og sharia)
s.115 midtpå -118 (om former for sharia)

Naser Khader: "Ære og Skam" (Borgen, 1996 og 2001) s.76-78

Dokumentarprogram om valfarten til Mekka - i uddrag

Jens Forman: 'Islam og muslimerne' (systime, 2011) s.124-125 (om tørklædet)


Koran-tekster:
Koranen om Muhammeds autoritet = tekst 5 på s.65-66 i "Muslimernes Religion"
Morgenlyset - om Muhammed - fra Jens Steffensen: "Islam - fra beduinkult  til verdensreligion" (systime, 2001) s.64
Koranen om Dommedag - fra "Muslimernes religion" s.81-82
Sura 2,185 om fasten + sura 62, 9-10 om bønnen + sura 3, 94-97 om valfarten - alle fra "Horisont" s.181, 189 og 193
"Koranens Ti Bud" = tekst 40 i Formans "Muslimernes Religion" s.134-135

Hadith-tekster:
V. Tranholm-Mikkelsen: "Islam" (Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1993) s.72-73 (sammensat traditionstekst)
Edward Wulff-Pedersen: "Islam. Tekster og stemmer" (Gyldendal, 1980 og 1982) t. 35 (bekendelsen) og t.53 (almissen)

Moderne tekster:
Tekstcollage til former for sharia - Sherin Khankan om sharia og demokrati + Fire eksempler fra 'islam Q & A' (fra 'Muslimernes religion) + tekst 4 og 5 på side 114-115 i Grundbogen til Religion C

Tekster brugt til rollespil om tørklædedebatten i DK:
Fra Jens Forman: "Islam og muslimerne" (systime, 2011):
Aminah Tønnsen: "Tørklædet er malplaceret i Danmark"
Sheik Raed Hlayhel: "Uden tørklæde er Helvede nær"
Lone Nørgaard: "Tørklædet er islamismens flag"
Fra Deniz Kitir: "Klassisk og Moderne Islam" (systime, 2010):
Interview med Helen Latifi: "Tørklædet har styrket min identitet".

Fra Edvard Wulff Pedersen: "Islam. Tekster og stemmer":
Interview med Abdul Halim Mahmud: "Islam er underkastelse under Gud" - brugt til skriveøvelse og som eksempel på eksamenstekst

Arbejdsformer:
Vekslende

Fokuspunkter:
Faglige mål:
- væsentlige sider ved islam
- karakteristik og analyse af forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakteristik af religiøse synspunkter og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af indefraperspektiver
- væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om væsentlige sider ved islam, herunder religionens grundlæggelse, profeten Muhammed og hans betydning i islam, muslimsk tro og praksis (de 6 trosartikler og de 5 søjler), det muslimske livsmønster, sharia og fortolkninger heraf i en moderne sammenhæng (typologien fra Grundbogen til Religion C) samt islam i en dansk sammenhæng. Som en del af arbejdet med disse underemner tematiseres begreber som indefra-/udefra-synsvinkel, myter, kalenderritualer, overgangsritualer, helligt og profant samt axis mundi.

Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 56 sider + 6 sider til rollespilsaktivitet
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom

Indhold:
Baggrundsstof:
Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: "Kristendom i Nutid" (Munksgaard, 1997):
s.46-49, s.52-56, s.57-64, s.135-136 (om den kristne kirkes grundlæggelse og Paulus og kristendommens udbredelse), s.137-139, s.140-142 og s.143-146

Om den kristne grundmyte - fra Poul Storgaard Mikkelsen: "Kristendom og en moderne dansk virkelighed" (systime, 2003) s.9-10

Fra Lene Madsen m.fl.: 'Grundbogen til Religion C' (systime, 2012):
'Kristne forestillinger's.70-73
'Oversigt over kristendommens formative periode' s.59

Jens Forman: "De kristnes religion" (systime, 2008) s.175-176

Kort video om Martin Luthers liv:
https://www.youtube.com/watch?v=FhGGjRjvq7w

Kort video om reformationen mere generelt:
https://www.youtube.com/watch?v=IATyzSAjC1w

Præst Kirsten Højstrup Nielsen om nadveren og dåb - videoer fra systimes religionsportal (læreradgang)

Nyhedsindslag om drop-in dåb: "Drop-ind dåb skal sikre flere kirkegængere" - fra https://www.tveast.dk/nyheder/16-12-2018/1930/drop-ind-dab-skal-sikre-flere-kirkegaengere

5 skarpe om Jesus


Tekster fra GT:
1 Mos 3
2 Mos 19,1-8; 20,1-17; 35,1-3
3 Mos 1,1-17; 11,1-8
5 Mos 23,18-19


Tekster fra NT:
Matt 5,17-48; 21,10-17; 21,28-32
Mark 2,23-3,6; 7,1-23; 14,12-25; 14,32-65 + 15,1-16,20
Luk 15,11-32


Tekster fra Kristendom i Nutid:
t.26, 27 og 28; t.46; t.80

Andre tekster:
Marie Krarup: "Den syriske flygtning er ikke min næste" - fra  http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste  
Kim Hartzner: "Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste" - fra http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste  
Svend Bjerg: 'Påskens myte' - fra Jyllandsposten 21/4 - 1984
Martin Luther: "Troen - ikke gerningerne frelser" - fra Johnny Thiedecke: "Ordet og Jorden" (Pantheon, 1990) s.56-57
Henrik Højlund: "Drop-in dåb smager af fastfood-kristendom" - kronik fra Kristeligt Dagblad 7/10, 2018 - fra https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/drop-daab-foerer-alt-let-til-drop-ud-daab

Faglige mål:
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendommen
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere religiøse etiske synspunkter og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om grundlæggende sider ved kristendommen, herunder den kristne grundfortælling, kristendommens rødder i jødedommen (f.eks. pagtsbegrebet og Messiasbegrebet), Jesus og hans betydning, frelsestanken, kristen etik, lidt europæisk kirkehistorie (overordnede forskelle mellem katolsk og luthersk-protestantisk kristendom) og den rituelle dimension af luthersk-protestantisk kristendom samt kendskab til tendenser i nutidens danske kristendom. I forbindelse med den kristne grundfortælling og Jesu død og opstandelse som modmyte til Syndefaldsmyten tematiseres begreberne kaos og kosmos.

Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 57 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hinduisme

Indhold:
5 skarpe om hinduismen

Lene Madsen m.fl.: 'Grundbogen til Religion C' (systime, 2012) s.122-134 og s.137-140

'Renhed og urenhed' - uddrag af en længere artikel om kastesystemet af Hanne Kjærgaard fra www.religion.dk/artikel/248514:Hinduisme--Kastesystemet--hinduisme

Allan Poulsen: 'Hinduismen' (systime, 2012) s.58-60 (7.3 Kulten i templet) + s.93-94 (13.3 Overgangsriter) + s.97 (13.5 Etik)

To korte videoer om puja:
https://www.youtube.com/watch?v=Pbxlh8oRNWU
https://www.youtube.com/watch?v=e_vv5Gecosk

Eksempel på online puja: http://www.saranam.com/

Dokumentar om Kumbh Mela-festivalen- fra MitCFU

'Gudinden og Teenageren' - dokumentarprogram fra MitCFU

Følgende klip fra systimes religionsportal (læreradgang):
Dinesh om demokrati og kastesystemet
A Breaking Taboo - om ægteskaber på tværs af kaster og religioner
Erik Sand om Vishnu og Shiva
Dinesh om de 4 livsstadier
Dinesh om døden/begravelse


Tekster:
Fra Allan Ahle m.fl.: 'Horisont. Grundbog i religion' (Gyldendal, 2013):
s.226-228: tekst 1/Chandogya Upanishad III, 14 + tekst 2/Brihadaranyanka Upanishad IV, 3-4 + Fyrsten som søgte gud
s.229-230: tekst 4/De fire livsstadier
s.231: tekst 5/Kvindens stilling

Fra Svend Aage Bay: 'Fremmede religioner i nutiden' (Gyldendal, 1975):
s.148-149/Uddrag af Bhagavadgita: Den rette handlemåde
s.150-152/Uddrag fra Bhagavadgita: Bhakti

Fra Allan Poulsen: 'Hinduismen':
s.147-148: tekst 16: Huyler: Puja for gudinden

Fra 'Grundbogen til religion C':
s.136: tekst 9: Hinduer strømmer til Ganges

Arbejdsformer:
Vekslende

Faglige mål:
- centrale sider ved hinduismen
- forholdet mellem religion og samfund
- karakteristik, analyse og perspektivering
- religiøse fænomener

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om centrale sider af hinduismen, herunder hinduismens udvikling og centrale forestillinger (bl.a. kastesystemet, opfattelsen af det guddommelige, frelsestanken og frelsesvejene), religiøs praksis i form af puja, pilgrimsfærd og centrale overgangsritualer samt hinduisme i en dansk/vestlig sammenhæng. Som en del af arbejdet med disse underemner repeteres og tematiseres religionsfaglige begreber og terminologi som indefra-/udefra-synsvinkel, renhed og urenhed samt Ninian Smarts 7-dimensionelle religionsmodel.

Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 53 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Konversion

Indhold:
Baggrundsstof:
Fra Mogens S. Mogensen: "Når danskerne skifter tro" (Unitas Forlag, 2005):
Omvendelse i en senmoderne sammenhæng s.31-35 + s.39
Lewis Rambos model for omvendelse s.48 + s.51-52
Motiver for omvendelse s.52-54 + s.87-93
Omvendelse i kristendom, islam og hinduisme s.58-59 + s.61-63 + s.64-65

Fra Tim Jensen m.fl.: "Minoritetsreligioner i Danmark - religionssociologisk set" (Columbus, 1991):
Identitet og omvendelse s.26-33 (Lofland-Stark-modellen for omvendelse)

Fra Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: "Religion i det senmoderne samfund" (systime, 2007):
Oversigten over de tre samfundstyper s.30-31

Tekster:
"Interview med Yasmin om konversion" - fra Kate Østergaard: "Danske Verdensreligioner - Islam" (Gyldendal, 2006) s.210-211

"De omvendte, del 6" - dokumentarprogram fra dr.dk.undervisning - om konversion fra jødedom til kristendom og fra kristendom til jødedom

Laura Elisabeth Lind: 'Hare Krishna er min nye familie' - fra Kristeligt Dagblad,d.4/7, 2009
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hare-krishna-er-min-nye-familie


Arbejdsformer:
Vekslende

Faglige mål:
- væsentlige sider af emnet og fænomenet konversion
- karakteristik og analyse af forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om emnet og fænomenet konversion, herunder Lofland-Stark-modellen og Lewis Rambos model for omvendelse samt forskellige motiver for omvendelse, så de kan anvende denne viden på konkrete tekster om omvendelse. Det er også et mål med forløbet, at eleverne opnår viden om karakteristiske træk ved det senmoderne samfund, idet forløbet fokuserer på omvendelse i nyere tid, samt kendskab til overordnede forhold i det moderne og det traditionelle samfund.

Omfanget af stoffet svarer til ca. 39 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer