Holdet 2022 re/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Janne Oksbjerg
Hold 2022 re/s (3s re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendommen
Titel 4 Buddhismen
Titel 5 Nordisk religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Fokuspunkter:
Introduktion til faget, dets arbejdsmetoder og begrebet religion samt karakteristiske træk ved religion i det senmoderne samfund.

Derudover fagterminologi, bl.a. i form af grundlæggende religionsfaglige begreber:
- Religionsfænomenologi, religionshistorie og religionssociologi
- Indefra/udefra
- Myte og mytens kendetegn
- Ritual, herunder ritual-myte model og Van Gennep - overgangsritualer
- Andre religionsfaglige begreber: Helligt-profant, elite-mainstream, os -dem, minimalisme-maksimalisme, synkretisme mm.
- Introduktion til Ninian Smart 7 dimensioner.

Arbejdsformer:
Klasseundervisning og gruppearbejde, hvor vi primært har øvet religionsfagets analysemetoder og grundbegreber ud fra små videoklip og hjemmesider.


Læst:
Madsen, Lene m.fl.: "Grundbog til Religion C": s. 11-12, 15-20, 245-246, 251-257, 262-269, 277
SPESIAL: Religionshistorie(n) på 5 minutter: https://vimeo.com/165586373

Antal sider ca. 25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Materiale:

Madsen, Lene m.fl.: Grundbog til Religion C: s. 92-106, 110- 118 (minus tekst 4 og 5) + Religionerne i spil (online) https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=161

Forman, Jens: Muslimernes religion (2006): s. 12, 37-39, 49-55 samt teksterne: 10, 11, 14, 15 og 48

Forman, Jens: Islam og muslimerne (2011): s. 124 og tekst 23, 25

Ahle, Allan, m.fl.: "Horisont" Grundbog til religion, Gyldendal 2013: s. 160-166

https://www.religion.dk/viden/hvad-er-en-mosk%C3%A9

Khader, Naser: "Ære og skam": Hvordan islams forskrifter regulerer muslimens hverdag, s. 76-78, Borgen, 2009

Uddrag fra artikel: https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2020-09-25-skilsmissedokument-afsloerer-sharialov-i-vollsmose

Wulff Pedersen, Edvard: Islam: "Familiens religiøse karakter", s. 163-163 og "Islam" er underkastelse under Gud

Tranholm-Mikkelsen, V.: "Islam", tekst 15, s. 72-73, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1993

Video: BBC Hadj

https://www.bbc.co.uk/newsround/24118241

21-årig kombinerer mode og tørklæde: https://nyheder.tv2.dk/video/b1VrQXk2UDFOX3Y0ZVFFUU9vbktTaFZ1cHk1akdJZ18=?fbclid=IwAR1EJHjVRs8JianhFdWOBMpleNDvgzh06Oc5d91FDLZklVS5-jHUTKiRV84


Arbejdsformer: Vekslende
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om væsentlige sider ved islam, herunder religionens grundlæggelse, profetens Muhammeds betydning, muslimsk tro og praksis, livsmønster, forholdet mellem religion og politik samt islam i en europæisk og dansk sammenhæng. Derudover opnår eleverne kendskab til begreber indefra og udefra, myter, overgangsritualer, helligt og profant samt Ninian Smarts 7-dimensionelle religionsmodel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendommen

Materiale:
Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: "Kristendom i Nutiden", Munksgaard, 1997, s. 108-113 + 137-139

Allan Poulsen: "Kristendom fra oldkirke til folkekirke", 2011, s. 13 - 26 + 77 - 80 + 116 - 120

Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl.: "Begrebsnøglen til religion", Systime 2016, s. 82-84

Stig Sørensen: "Perspektiver på religion" s. 208-216

Jens Forman: "De kristnes religion" s. 91-94 + 149 - 150

Poul Storgaard Mikkelsen: "Kristendom - en moderne dansk virkelighed", Sustime, 2013, s. 8 - 11

Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen: "Kristendom - tro og Praksis", 2023, https://kristendom.systime.dk/?id=183&L=0

Jens Forman: "Muslimernes religion" Systime, 2016, s. 134-135

Madsen, Lene m.fl.: "Grundbog til Religion C", Systime 2. udg. 2012-2015, s. 70 - 73 + faktaboks s. 76 - 77

Tekster fra GT:
1. Mosebog 1 + 3 + 17

2. Mos 19.1-25 + 20.1-21 + 31.1-3 + 3.,1-3

3. Mos 1.1-17 + 11.1-12 + 15.19-29 + 19.17-18 + 19.26-37

5. Mos 23,18-19

Esajas' bog kap. 11.1-8 + 52.13-53.12

1. Kor. 6.9-11 + 1.3-22

Dan 17.1 + 7.13-15

Tekster fra NT:
Markus kap. 1.1-20 + 2.1-3.6 + 3.20-22 + 3.31-35 + 4.3-9 + 4.35-41 + 5.35-43 + 6.1-4 + 6.14-16 + 7.1-23 + 10.1-45 + 14.1-16.20

Lukas kap. 3.21-23 + 10.25-37 + 18.10-14 + 19.1-10 + 30.32

Matthæus kap. 4.1-11 + 5 - 7 + 8.1-4 + 8.28-34 + 20,1-16 + 21,10-17 + 21.28-32 + 22,34-40 + 25,14-30

Johs. 10.11-16

1. Kor 6.9-11


Den apostolske trosbekendelse

Dorothee Sölle: "Syndefald, arbejde og kærlighed". fra Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: "Kristendom i Nutiden", Munksgaard, 1997, tekst 6

Agnete Brink: Prædiken over Markus 1.1-12. fra Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: "Kristendom i Nutiden", Munksgaard, 1997, tekst 77

Marie Krarup: "Den syriske flygtning er ikke min næste"

Kim Hartzner: Den syriske flygtning i nød er også min næste"

Johannes Sløk: "Her og nu og det evige liv"

Luther: "Troen - ikke gerninger frelser" fra: "Ordet og jorden", Johnny Thiedecke s. 56-57

Jens Forman: "En folkekirke - to evangelier" fra Storgaard Mikkelsen: "Kristendom og en moderne dansk virkelighed", tekst 54

Knud Gjesing: "Genuin kristendom og historisk kristendom". fra Jens Forman: "De kristnes religion", tekst 12

Poul Langagergaard: Genuin kristendom. Nix. fra Jens Forman: "De kristnes religion", tekst 13

Henrik Højlund: "Drop in-dåb smager af fastfood-kristendom"

Lars Ulrik Lousdal: "Drop in-dåb sænker tærsklen til kirken"

Karen Lerbech Pedersen: medlemsfald: "Stadig færre danskere er medlem af folkekirken", 25.02.2016, https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/medlemsfald-stadig-faerre-danskere-er-medlem-af-folkekirken

Billeder:
Åby-krucifikset (Nationalmuseet) (o. 1100)

Matthias Grünewald: Isenheimeralteret (1512-16)

Emil Nolde: Korsfæstelsen (1911-12)

Niels Larsen: Kristi Genkomst (1921)



Online:
Podcast: Bibelen Leth fortalt: https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-23

Natholdet om Den barmhjertige samaritaner: https://www.google.dk/search?source=hp&ei=ZUsRXPzvEM_FwQKs5pTABg&q=natholdet+n%C3%A6stek%C3%A6rlighed&oq=Natholdet+N%C3%A6&gs_l=psy-ab.1.0.0.1503.17045..21342...4.0..0.181.1389.15j1......0....1..gws-wiz.....0..0i131j0i13j0i22i30.TRh7j1AD6QU

https://www.kristendom.dk/troens-hovedpersoner/immanuel-kant-1724-1804

Aslan Reza: Jesus : https://www.youtube.com/watch?v=yFAN5Xtqvws&fbclid=IwAR2q4PU6vVEb37iI8ahT_NmpkG88tMAB1MnoVu63HZUJ1ctdgk-stafK0Fo (minutter 1-8)

https://www.kristendom.dk/troens-hovedpersoner/paulus-ca.-10-67

https://www.youtube.com/watch?v=2OALSdC15hY (Luther)

Folkekirken i dag: https://www.fkuv.dk/videnscenteret/kirkestatistik/medlemstal

Arbejdsform: vekslende

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative periode og rødder i jødedommen (herunder pagtsbegrebet og messiasforståelsen), den kristne grundfortælling, Jesus og hans betydning, frelsestanken, kristen etik, det rituelle samt overordnet om europæisk kirkehistorie, den rituelle dimension i luthersk-protestantisk kristendom samt tendenser i nutidens danske kristendom.

Faglige mål:
- grundlæggende sider ved kristendommen
- karakteristik, analyse og perspektivering
- elementær religionsfaglig terminologi
- religiøse fænomener
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhismen

5 skarpe om buddhisme (dr.dk.gymnasium)

Anders Nielsen: "Buddhisme introduktion og tekster", Systime, 2015, s. 19-25

Anders Nielsen: "Buddhisme" fra Lene Madsen m. fl.: "Grundbog til religion C", Systime, 2012, s. 143-145+ 147-162 + 167-170

Bruun m.fl. ”Buddhismen. Tanker og livsformer” s. 26-34 + 58-61

Rebecca Albinus m. fl.: "Religioner lever - Grundbog til religion", Lindhardt og Ringhof, 2017,  s. 160-161 + 176-177

Boile Nielsen m.fl.: "Buddhismen", Gyldendal, 1982, tekst 7 afsnit 2 og 3, tekst 9 og 10

Esben Andreasen: "Buddhismen - introduktion, udbredelse og tekster til de første århundrede", Gyldendal, 2002 tekst 19 ("Vejen")  + 33 + 34 + 40 + 41

Ole Nydahl: "Mødet med genfødte lamaer" (uddrag) fra Jacobi og Josephsen: "Religionerne", 1995, s. 133-134

Film:
Therevada Buddhisme fra Religionsportalen, Systime

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=rMH8lpH1agg (00.00-07.32) (Diamantsvejsbuddhisme i Danmark)

https://www.youtube.com/watch?v=l8qMw32PuUM (meditation)

Antal sider: 55 sider + youtube og film om therevada

Arbejdsformer: Vekslende

Formålet er at eleverne opnår viden om væsentlige sider af buddhismen: religionens grundlæggelse, lære, praksis, munkevæsnet, samt de 3 overordene retninger inden for buddhismen samt buddhismen i Danmark. Der vil i forløbet blive repeteret religionsfaglige terminologier og begrebet axis mundi introduceres.

Faglige mål:
- elementær religionsfaglig terminologi
- religiøse fænomener
- karakteristik, analyse og perspektivering
- væsentlige sider af buddhismen
- forholdet mellem religion og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nordisk religion

Materiale:


"Kilder til nordisk religion og livsanskuelse" fra Uffe Hartvig Larsen: Vikinger tro og tanker, Akademisk forlag, 2001, s. 8-10

"Gylfaginning" (afsnit 3-8) fra Uffe Hartvig Larsen: Vikinger tro og tanker,  Akademisk forlag, 2001, s. 34-37

Visuel guide til nordisk religion:
https://www.religion.dk/yggdrasil
https://www.religion.dk/viden/visuel-guide-de-nordiske-guders-stamtræ


"Gylfaginning" (kap. 33-41) fra Jens Peter Schiødt, " Det førkristne Norden - Religion og mytologi", Samlerens bogklub, 1999, s. 77-86

"Loke" fra Jens Peter Schiødt, "Vikingetidens guder efter de skriftlige kilder", i KM Boe (red.), "Ragnarok. Odins verden", Silkeborg Museum, 2005, s. 17-19 (ikke læst på klassen, kun talt om)

Uddrag fra Ibn Fadlan om vikingernes skikke: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/

Hjardar, Kim: "Vikingernes liv og færden": TURBINE, 2017, s. 46-52

Andersen, Birgit, m. fl.: "Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime, 2008, s. 7-15 + 32-34 + 39-41

Harreskoven Blótgilde: trosgrundlag: http://www.blotgilde.dk/index.php?side=Trosgrundlag&menu=Blotgilde

https://www.dr.dk/undervisning/religion/asatro-hele-udsendelser (Hedning på høje hæle)

Arbejdsform: vekslende

Formålet:
Formålet med forløbet er, at eleverne får viden om nordisk religion og mytologi med særlig fokus på den mytologiske verden, guderne (aserne og vanerne), skabelsen, Balders død samt ragnarok samt Ibn Fadlans beskrivelse af en bålfærd.


Faglige mål:
- elementær religionsfaglig terminologi
- karakteristik, analyse og perspektivering
- Nordisk religions mytologi og praksis

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer