Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Birgitte Herløv Madsen
|
Hold
|
2024 sa/y ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Identitet i det senmoderne samfund
Materialer: (ca 75 ns)
Peter Brøndum mf. "Luk Samfundet op" 1 udgave (2010) s. 36-62
Matthiesen, Tobias mf. "Fri eller fortabt. En bog om ungdomssociologi" Columbus (2019) s. 10-15, 26-31, 54-91
”Det er ikke længere samfundets skyld” skrevet af Niels Ulrik Sørensen og Jens Christian Nielsen
”Unge i dag er ikke narcissister – de er pressede” skrevet af Ida Eriksen på Videnskab.dk
”Vi bliver ikke lykkeligere af at kunne vælge frit” skrevet af Dennis Nørmark på Politikkens hjemmeside
”Sociolog: I dag er det aldrig samfundets skyld, men dig selv den er gal med” skrevet af Rasmus Willig på Kristlig Dagblads hjemmeside
”Forfatter: Unge kan ikke bare vælge smartphonen fra” skrevet af Camilla Mehlsen på Altinget.dk.
”Er du en digital indfødt eller en digital immigrant?” af Frank Faurholt på ing.dk.
”7 trin til at slippe af med FOMO” skrevet af Sofie Hviid på alt.dk
”Psykoterapeut: De unge er ved at kvæles under stress og pres” skrevet af Fie Sandfeld på Kristeligt Dagblad
”De unge vælger arbejde med mening” skrevet af Berit Villadsen på finansforbundet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk politik
Peter Brøndum mf. "Luk Samfundet op" 1 udgave (2010) s. 104-109, 112-118, 127-134
Projekt om de forskellige partier. Eleverne har i mindre grupper undersøgt vælgere, ideologi og selv været i "partileder-runde" og lavet projekt / fremlæggelse om de enkelte partier.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi og velfærd
Peter Brøndum mf. "Luk Samfundet op" 1 udgave (2010) s. 155-57, 166- 179, 187-97
Kernestof:
Økonomiske prioriteringer,
økonomiske mål
Det økonomiske kredsløb
finanspolitik
Velfærdsstatsmodeller og udfordringer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985616045",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985616045",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985616045"
}