Holdet 2024 sa/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Birgitte Herløv Madsen
Hold 2024 sa/y ()

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Grundforløb. Arbejde
Titel 2 Identitet i det senmoderne samfund
Titel 3 Medier. Sandhed. Propaganda
Titel 4 Dansk politik
Titel 5 Økonomi og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Grundforløb. Arbejde

Luk samfundet op

Metode: 23
Socialisering og normer: 39-45
Livsformer: 87-89
Levevilkår og social arv: 94-99
Arbejdsmarkedspolitik: 180-181
https://www.dr.dk/ligetil/maend-og-kvinder-har-forskellige-job
Politiske ideologier: 127-136
https://www.avisen.dk/urimeligt-at-man-skal-undskylde-for-at-vaere-arbejd_369505.aspx
DR-dokumentar "En vej to verdener" afsnit 2
Hvad er 'den danske model'?
https://luksamfundetop.dk/kapitel-5/instruktionsvideoer


Kernebegreber
Socialisering (primærsocialisering især)
Normer
Social kontrol
Social arv og social mobilitet
Livsformer
Primær sektor, sekundær sektor, tertiær sektor
Arbejdsløshedstyper
Stramningsstrategi og opkvalificeringsstrategi
Den danske model
Politiske ideologier
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Identitet i det senmoderne samfund

Materialer: (ca 75 ns)
Peter Brøndum mf. "Luk Samfundet op" 1 udgave (2010) s. 36-62
Matthiesen, Tobias mf. "Fri eller fortabt. En bog om ungdomssociologi" Columbus (2019) s. 10-15, 26-31, 54-91
”Det er ikke længere samfundets skyld” skrevet af Niels Ulrik Sørensen og Jens Christian Nielsen
”Unge i dag er ikke narcissister – de er pressede” skrevet af Ida Eriksen på Videnskab.dk
”Vi bliver ikke lykkeligere af at kunne vælge frit” skrevet af Dennis Nørmark på Politikkens hjemmeside
”Sociolog: I dag er det aldrig samfundets skyld, men dig selv den er gal med” skrevet af Rasmus Willig på Kristlig Dagblads hjemmeside
”Forfatter: Unge kan ikke bare vælge smartphonen fra” skrevet af Camilla Mehlsen på Altinget.dk.
”Er du en digital indfødt eller en digital immigrant?” af Frank Faurholt på ing.dk.
”7 trin til at slippe af med FOMO” skrevet af Sofie Hviid på alt.dk
”Psykoterapeut: De unge er ved at kvæles under stress og pres” skrevet af Fie Sandfeld på Kristeligt Dagblad
”De unge vælger arbejde med mening” skrevet af Berit Villadsen på finansforbundet.dk

Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Medier. Sandhed. Propaganda

Tværfagligt forløb med dansk med fokus på kommunikationsmodeller, mediernes rolle, misinformation, fake news og propaganda.

De korte propagandafilm

”Commando Duck” (1944): https://www.youtube.com/watch?v=IWAf3dQxAfQ (6 minutter)

“The Spirit of ’43” (1943) https://www.youtube.com/watch?v=XNMrMFuk-bo (6 minutter)

”Der Fuehrer’s Face” (1943) https://www.youtube.com/watch?v=bn20oXFrxxg&t=80s Linket er indstillet til at springe en indledende forklaring om filmen over. (7 minutter)

”Education for Death” (1943) https://www.youtube.com/watch?v=6vLrTNKk89Q (10 minutter)

1944 fra tysk side: https://www.youtube.com/watch?v=4VFs97rMw_U (1,5 minutter)

1936 fra japansk side: https://www.youtube.com/watch?v=icVu-acHlpU  (8 minutter)
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dansk politik

Peter Brøndum mf. "Luk Samfundet op" 1 udgave (2010) s. 104-109, 112-118, 127-134

Projekt om de forskellige partier. Eleverne har i mindre grupper undersøgt vælgere, ideologi og selv været i "partileder-runde" og lavet projekt / fremlæggelse om de enkelte partier.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Økonomi og velfærd

Peter Brøndum mf. "Luk Samfundet op" 1 udgave (2010) s. 155-57,  166- 179, 187-97

Kernestof:
Økonomiske prioriteringer,
økonomiske mål
Det økonomiske kredsløb
finanspolitik
Velfærdsstatsmodeller og udfordringer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer