Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Marie Niemann Hansen, Rikke Brandt Sterup
|
Hold
|
2023 ke/bq (2bq ke, 2bq ke øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1_Grundstoffer
Indhold:
Mygind,Nielsen og Axelsen: Basiskemi C, Haase & Søns Forlag: side 11-26
Efter forløbet skal eleverne kunne:
-forklare begreberne atom, grundstof, kemisk forbindelse og isotop
-forklare sammenhængen mellem et grundstofs atomnummer, nukleontal og atomets opbygning
-forklare hvordan et atom er opbygget og opskrive elektronstrukturen for de første 18 atomer
-udpege grupper, hovedgrupper og perioder i det periodiske system samt forklare hvad placeringen betyder.
-opskrive og afstemme reaktionsskemaer for kemiske reaktioner samt bruge begreberne koefficienter, reaktanter, produkter, tilstandsform
Øvelse:
- Reaktion mellem dihydrogen og dioxygen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2_Ioner og ionforbindelser
Materiale:
Mygind,Nielsen og Axelsen: Basiskemi C, Haase & Søns Forlag: side 31-50
Eleverne skal kunne:
-forklare dannelse af simple ioner og dermed forklare forskellen mellem et atoms opbygning og en ions opbygning
-sammensætte en formelenhed
-navngive ionforbindelser med både simple og sammensatte ioner
-bruge tabel 8, side 43 til at forudsige om en ionforbindelse vil være let- eller tungtopløselig i vand samt forklare hvordan en ionforbindelse opløses i vand
-opskrive reaktionsskema for en fældningsreaktion samt udpege tilskuerioner i tilfælde, hvor to letopløselige salte ved sammenblanding danner et tungtopløseligt salt
Øvelser:
- Kaliumnitrats opløselighed
- Fældingsreaktioner
- Iondannelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3_Molekyler
Materialer
Mygind m. fl:: Basiskemi C s. 52-64ø, 67-75
Eksperimentelt
Jernvitriol
Fokuspunkter
Eleverne skal efter forløbet kunne:
-forklare hvordan en kovalent binding (=elektronparbinding) dannes og tegne elektronprikformel for molekyler
-forklare hvordan molekyler, der er opbygget af to ikke-metaller, navngives
-redegøre for forskellen på enkelt-, dobbelt- og tripelbindinger
-forklare forskellen på tilstandsformerne fast, væske og gas og redegøre for overgangen
-redegøre for begrebet elektronegativitet og forklare hvordan det afgøres om en binding er polær eller upolær
-forklare hvad der har betydning for om et molekyle er polært eller upolært
-forklare betydningen af et molekyles indhold af hydrofile og hydrofobe grupper for stoffets opløselighed i vand
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4_Kemiske mængdeberegninger
Materialer
BasiskemiC s. 78-93
Eksperimentelt
Natron
Hævemidler i cookies
Fokuspunkter
Eleverne skal kunne udføre mængdeberegninger med faste stoffer, gasser og opløsninger. De skal kunne:
-Opskrive sammenhængen mellem densitet, masse og volumen .
-Forklare hvad der menes med formelmasse og molekylemasse.
-Forklare hvad "et mol" er.
-Beregne den molare masse for en kemisk forbindelse ud fra det periodiske system.
-Opskrive og bruge sammenhængen mellem størrelserne: masse, stofmængde og molarmasse og angive symbol og enhed for størrelserne.
-Forklare begreberne "ækvivalente mængder", "begrænsende mængde" og "overskud".
-Forklare forskellen på begreberne "teoretisk udbytte" og "praktisk udbytte" af et stof fremstillet ved en kemisk reaktion.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5_Opløsninger
Materialer
BasiskemiC s. 101-115
Eksperimentelt
Saltindholdet i madvarer
Fokuspunkter
-Opskrive og bruge sammenhængen mellem densitet, masse og volumen
-Opskrive og bruge sammenhængen mellem størrelserne: stofmængde, stofmængdekoncentration og volumen og angive symbol og enheder for størrelserne.
-Forklare forskellen på aktuel og formel koncentration.
-Titrering som metode
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6_Organisk kemi med vægt på alkoholer
Materialer
BasiskemiC s. 116-127
Kend Kemien s. 105-119
Eksperimentelt
Fremstilling af cider
-gæring
-destillation
-alkoholbestemmelse ved densitet
Fokuspunkter
Eleverne skal kunne:
-Redegøre for alkaners opbygning og navngivning, herunder strukturisomeri
-Redegøre for carbonhydriders fysiske egenskaber f.eks. koge-/smeltepunkter og opløselighed i vand
-Opskrive og afstemme reaktionsskemaet for en organisk forbrændingsreaktion
-Redegøre for opbygning og navngivning af alkoholer
-Redegøre for alkoholers fysiske egenskaber
-Fortælle om alkoholers forbrænding i kroppen og industrielt
-Have kendskab til alkoholers inddeling i primære, sekundære og tertiære alkoholer
-Have kendskab til gæring og destillation
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Syrer og baser
Materialer
BasiskemiC s. 152-171
Eksperimentelt
Potentiometrisk titrering: Syreindholdet i vingummier
Fokuspunkter
Eleverne skal være i stand til at:
-at definere en syre, en base og en syrebasereaktion
-forklare forskellen på syre og sur opløsning samt forskellen på base og basisk opløsning
-at forklare hvorfor en base skal indeholde et ledigt elektronpar
-at give eksempler på syrebasereaktioner og opskrive korrekt reaktionsskemaer for sådanne
-at give eksempler på korresponderende syrebasepar
-at forklare hvad en amfolyt er og give eksempler herpå
-at forklare forskellen på en stærk syre og en svag syre
-at opskrive vands autohydronolyse og fortælle om vands ionprodukt
-at forklare hvordan pH beregnes i opløsninger af stærk syre o
-at forklare hvad en titrering kan bruges til og give eksempler på udregninger i tilknytning til titreringer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8: Redoxkemi
Materialer
BasiskemiC s. 172-188
Eksperimentelt arbejde
Ståluld
Fokuspunkter
Eleverne skal være i stand til at
-definere oxidation, reduktion og redoxreaktion
-forklare betydningen af og bruge spændingsrækken til at forudsige om reaktioner vil ske mellem metaller og syre
-forklare hvad oxidationstal er og tildele oxidationstal
-forklare sammenhængen mellem ændring i oxidationstal og begreberne oxidation og reduktion
afstemme ikke-simple redoxreaktioner i både sur og basisk væske, samt forklare de enkelte trin i afstemningen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65043673867",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65043673867",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65043673867"
}