Holdet 2023 ke/bq - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Marie Niemann Hansen, Rikke Brandt Sterup
Hold 2023 ke/bq (2bq ke, 2bq ke øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1_Grundstoffer
Titel 2 Forløb 2_Ioner og ionforbindelser
Titel 3 Forløb 3_Molekyler
Titel 4 Forløb 4_Kemiske mængdeberegninger
Titel 5 Forløb 5_Opløsninger
Titel 6 Forløb 6_Organisk kemi med vægt på alkoholer
Titel 7 Forløb 7: Syrer og baser
Titel 8 Forløb 8: Redoxkemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1_Grundstoffer

Indhold:
Mygind,Nielsen og Axelsen: Basiskemi C, Haase & Søns Forlag: side 11-26

Efter forløbet skal eleverne kunne:
-forklare begreberne atom, grundstof, kemisk forbindelse og isotop
-forklare sammenhængen mellem et grundstofs atomnummer, nukleontal og atomets opbygning
-forklare hvordan et atom er opbygget og opskrive elektronstrukturen for de første 18 atomer
-udpege grupper, hovedgrupper og perioder i det periodiske system samt forklare hvad placeringen betyder.
-opskrive og afstemme reaktionsskemaer for kemiske reaktioner samt bruge begreberne koefficienter, reaktanter, produkter, tilstandsform

Øvelse:
- Reaktion mellem dihydrogen og dioxygen
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2_Ioner og ionforbindelser

Materiale:
Mygind,Nielsen og Axelsen: Basiskemi C, Haase & Søns Forlag: side 31-50

Eleverne skal kunne:
-forklare dannelse af simple ioner og dermed forklare forskellen mellem et atoms opbygning og en ions opbygning
-sammensætte en formelenhed
-navngive ionforbindelser med både simple og sammensatte ioner
-bruge tabel 8, side 43 til at forudsige om en ionforbindelse vil være let- eller tungtopløselig i vand samt forklare hvordan en ionforbindelse opløses i vand
-opskrive reaktionsskema for en fældningsreaktion samt udpege tilskuerioner i tilfælde, hvor to letopløselige salte ved sammenblanding danner et tungtopløseligt salt

Øvelser:
- Kaliumnitrats opløselighed
- Fældingsreaktioner
- Iondannelse
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3_Molekyler

Materialer
Mygind m. fl:: Basiskemi C s. 52-64ø, 67-75

Eksperimentelt
Jernvitriol

Fokuspunkter
Eleverne skal efter forløbet kunne:
-forklare hvordan en kovalent binding (=elektronparbinding) dannes og tegne elektronprikformel for molekyler
-forklare hvordan molekyler, der er opbygget af to ikke-metaller, navngives
-redegøre for forskellen på enkelt-, dobbelt- og tripelbindinger
-forklare forskellen på tilstandsformerne fast, væske og gas og redegøre for overgangen
-redegøre for begrebet elektronegativitet og forklare hvordan det afgøres om en binding er polær eller upolær
-forklare hvad der har betydning for om et molekyle er polært eller upolært
-forklare betydningen af et molekyles indhold af hydrofile og hydrofobe grupper for stoffets opløselighed i vand
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4_Kemiske mængdeberegninger

Materialer
BasiskemiC s. 78-93

Eksperimentelt
Natron
Hævemidler i cookies

Fokuspunkter
Eleverne skal kunne udføre mængdeberegninger med faste stoffer, gasser og opløsninger. De skal kunne:
-Opskrive sammenhængen mellem densitet, masse og volumen .
-Forklare hvad der menes med formelmasse og molekylemasse.
-Forklare hvad "et mol" er.
-Beregne den molare masse for en kemisk forbindelse ud fra det periodiske system.
-Opskrive og bruge sammenhængen mellem størrelserne: masse, stofmængde og molarmasse og angive symbol og enhed for størrelserne.
-Forklare begreberne "ækvivalente mængder", "begrænsende mængde" og "overskud".
-Forklare forskellen på begreberne "teoretisk udbytte" og "praktisk udbytte" af et stof fremstillet ved en kemisk reaktion.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5_Opløsninger

Materialer
BasiskemiC s. 101-115

Eksperimentelt
Saltindholdet i madvarer

Fokuspunkter
-Opskrive og bruge sammenhængen mellem densitet, masse og volumen
-Opskrive og bruge sammenhængen mellem størrelserne: stofmængde, stofmængdekoncentration og volumen og angive symbol og enheder for størrelserne.
-Forklare forskellen på aktuel og formel koncentration.
-Titrering som metode

Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6_Organisk kemi med vægt på alkoholer

Materialer
BasiskemiC s. 116-127
Kend Kemien s. 105-119

Eksperimentelt
Fremstilling af cider
-gæring
-destillation
-alkoholbestemmelse ved densitet

Fokuspunkter
Eleverne skal kunne:
-Redegøre for alkaners opbygning og navngivning, herunder strukturisomeri
-Redegøre for carbonhydriders fysiske egenskaber f.eks. koge-/smeltepunkter og opløselighed i vand
-Opskrive og afstemme reaktionsskemaet for en organisk forbrændingsreaktion
-Redegøre for opbygning og navngivning af alkoholer
-Redegøre for alkoholers fysiske egenskaber
-Fortælle om alkoholers forbrænding i kroppen og industrielt
-Have kendskab til alkoholers inddeling i primære, sekundære og tertiære alkoholer
-Have kendskab til gæring og destillation
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 7: Syrer og baser

Materialer
BasiskemiC s. 152-171

Eksperimentelt
Potentiometrisk titrering: Syreindholdet i vingummier

Fokuspunkter
Eleverne skal være i stand til at:
-at definere en syre, en base og en syrebasereaktion
-forklare forskellen på syre og sur opløsning samt forskellen på base og basisk opløsning
-at forklare hvorfor en base skal indeholde et ledigt elektronpar
-at give eksempler på syrebasereaktioner og opskrive korrekt reaktionsskemaer for sådanne
-at give eksempler på korresponderende syrebasepar
-at forklare hvad en amfolyt er og give eksempler herpå
-at forklare forskellen på en stærk syre og en svag syre
-at opskrive vands autohydronolyse og fortælle om vands ionprodukt
-at forklare hvordan pH beregnes i opløsninger af stærk syre o
-at forklare hvad en titrering kan bruges til og give eksempler på udregninger i tilknytning til titreringer
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 8: Redoxkemi

Materialer
BasiskemiC s. 172-188

Eksperimentelt arbejde
Ståluld

Fokuspunkter
Eleverne skal være i stand til at
-definere oxidation, reduktion og redoxreaktion
-forklare betydningen af og bruge spændingsrækken til at forudsige om reaktioner vil ske mellem metaller og syre
-forklare hvad oxidationstal er og tildele oxidationstal
-forklare sammenhængen mellem ændring i oxidationstal og begreberne oxidation og reduktion
afstemme ikke-simple redoxreaktioner i både sur og basisk væske, samt forklare de enkelte trin i afstemningen






Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer