Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Jeppe Uddegaard Jørgensen
|
Hold
|
2023 bi/a (2a bi, 2a bi øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
forløb 1: kost og sundhed
Hver dag træffer du valg om, hvad du spiser – men har du tænkt over, hvad maden egentlig gør ved din krop? I dette forløb dykker vi ned i, hvordan kulhydrater, fedt og proteiner bliver optaget, nedbrudt og omsat til energi i kroppens celler. Du lærer, hvordan fordøjelsessystemet arbejder, og hvad der sker med næringsstofferne, når de føres med blodet til muskler og organer. Vi ser også på, hvordan blodsukkeret reguleres, og hvorfor det betyder noget, hvad og hvornår du spiser. Gennem praktiske forsøg og konkrete data får du mulighed for at forbinde teori med virkelighed – og måske udfordre nogle af dine egne forestillinger om kost og sundhed. Forløbet giver dig indsigt i kroppens biokemi og fysiologi, men også i hvordan livsstil kan påvirke sundheden på lang sigt.
Pensum og materialer:
-------------------------------------
Biologi i udvikling (1. udgave, 4. oplag 2016), sider: 74-101, 105-107
-------------------------------------
De officielle kostråd:
- https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig/om-de-officielle-kostraad/spis-planterigt-varieret-og-ikke-for-meget
- https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig/om-de-officielle-kostraad/spis-flere-groentsager-og-frugter
- https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig/om-de-officielle-kostraad/spis-mindre-koed-vaelg-baelgfrugter-og-fisk
- https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig/om-de-officielle-kostraad/spis-mad-med-fuldkorn
- https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig/om-de-officielle-kostraad/vaelg-planteolier-og-magre-mejeriprodukter
- https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig/om-de-officielle-kostraad/spis-mindre-af-det-soede-salte-og-fede
- https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig/om-de-officielle-kostraad/sluk-toersten-i-vand
- https://foedevarestyrelsen.dk/publikationer/2024/de-officielle-kostraad-godt-for-sundhed-og-klima-pjece
-------------------------------------
Læringsvideoer:
- https://vimeo.com/866353836
- https://vimeo.com/89242492
- https://vimeo.com/88582686
- https://vimeo.com/89177549
- https://vimeo.com/178302820
-------------------------------------
dokumentar: hvad er værst - sukker eller fedt?
-------------------------------------
www.biotechacademy.dk:
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/kulhydrater/
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/fordoejelsessystemet/
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/blodsukkerregulering-og-diabetes/
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/proteiner/
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/fedtstoffer/
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/vitaminer-og-mineraler/
-------------------------------------
Supplerende materiale:
- https://iform.dk/sund-mad/kostraad/naeringstoffer-protein#chapter-4
- https://frida.fooddata.dk/?
-------------------------------------
Øvelser:
- Spytamylases nedbrydning af stivelse
- Diæters indflydelse på blodsukkeret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13,74 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
forløb 2: mikrobiologi
Hver dag lever du side om side med milliarder af mikroorganismer – på huden, i maden og i kroppen. Nogle beskytter dig, andre kan gøre dig syg. I dette forløb undersøger vi, hvad mikroorganismer egentlig er, hvordan de vokser og formerer sig, og hvad der sker, når de invaderer kroppen. Du får også indblik i, hvordan bakterier og virus kan bekæmpes – og hvordan de bruges industrielt til fx insulinproduktion. Samtidig går vi tæt på kroppens biokemi: Hvad er et enzym, og hvordan kan ét enkelt protein få kemiske reaktioner til at eksplodere i hastighed? Hvordan optager celler næringsstoffer – og hvordan udnytter de energi? Du kommer til at arbejde med centrale begreber som diffusion, osmose, aktiv transport og cellemembranens opbygning – og ser, hvordan mikroskopiske detaljer har kæmpe betydning for både sygdom og sundhed.
Pensum og materialer:
-------------------------------------
Biologi i udvikling (1. udgave, 4. oplag 2016), sider: 8-21
-------------------------------------
Biologi i udvikling C-niveau, (2. udgave, Systime), afsnit:
(findes under 'læsestof til test i OneNote)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=130
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=153
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=154
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=155
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=156
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=157
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=159
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=161
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=162
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=145
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=146
-------------------------------------
Læringsvideoer:
- https://vimeo.com/98807678
- https://vimeo.com/98812518
- https://vimeo.com/97972371
- https://vimeo.com/98946196
- https://vimeo.com/98928333
-------------------------------------
Supplerende materiale:
- https://bioaktivator.systime.dk/?id=1682
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/oel-verdens-foerste-svar-paa-anvendt-bioteknologi/gaering/
-------------------------------------
Øvelser:
- Temperaturens betydning for gæringsraten
- Mikroskopi af løgceller og kindceller
- Håndhygiejne og bakterier på agarplader
- Bromelin i ananas
- Osmose i kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
forløb 3: genetik
Hvordan kan det være, at nogle mennesker får blå øjne, mens andre får brune? Og hvordan kan en enkelt fejl i et gen føre til alvorlig sygdom? I dette forløb dykker du ned i genetikken – læren om arvelighed. Du lærer, hvordan DNA er opbygget, og hvordan gener koder for de proteiner, kroppen består af. Vi ser på, hvordan mutationer opstår, og hvilke konsekvenser de kan få – både i evolution og i sygdom. Du arbejder med arvelige egenskaber og bliver i stand til at analysere krydsningsskemaer, forstå begreber som dominante og recessive gener, genotype og fænotype, samt hvordan kønsbundet arv fungerer. Samtidig får du indsigt i moderne genteknologi og de etiske spørgsmål, den rejser: Må man ændre i menneskers arvemateriale? Hvor går grænsen mellem behandling og forbedring?
Pensum og materialer:
-------------------------------------
Biologi i udvikling (1. udgave, 4. oplag 2016), sider: 168-185, 189-192, 196-198, 201
-------------------------------------
Læringsvideoer:
- https://vimeo.com/97913867
- https://vimeo.com/89225215
- https://vimeo.com/89225216
- https://vimeo.com/89256722
-------------------------------------
Øvelser:
- Dig og dine gener
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
forløb 4: evolution
Alt liv på Jorden har en fælles oprindelse – men hvordan kan én fælles forfader føre til millioner af forskellige arter? I dette forløb arbejder du med evolution: den proces, der gennem millioner af år har formet planter, dyr og mennesker. Du lærer, hvordan variation, naturlig selektion og mutationer driver udviklingen fremad, og hvordan nye arter kan opstå. Gennem eksempler fra virkeligheden, som resistens hos bakterier og næbformer hos finker, ser du, hvordan evolution kan måles og dokumenteres. Du får også indsigt i evolutionens genetiske grundlag – hvordan DNA og gener spiller sammen med miljøet – og hvordan man kan bruge fossiler, anatomiske strukturer og molekylære data til at kortlægge livets historie. Undervejs diskuterer vi, hvad det egentlig vil sige at være tilpasset, og hvilke begrænsninger evolutionen har.
Pensum og materialer:
Biologi i udvikling (1. udgave, 4. oplag 2016), sider: 222-223, 232-237
-------------------------------------
www.evolution.dk
- Variation
Genetisk variation
Tab og vind
Genetisk drift
- Naturlig selektion
Selektion hele livet
Seksuel selektion
Selektion i alle retninger
- Hvad er en art?
Artsdannelse
Hvor mange arter findes der på Jorden?
Fylogeni
- Co-evolution
Mutualisme
Parasitisme
- Sex
En milepæl
Gåden om sex
Hypoteser (kun ”Red Queen”)
- Evolutionen i dag
Bakterieevolution
Evolution og truede arter
indavl
- Genetik og nedarvning
Arvelighed
De mendelske arvelove
-------------------------------------
Dokumentar: Vejen ud af Afrika
-------------------------------------
Øvrigt materiale:
- Manakiner (artikel) af Jens Bremer
- Hvorfor har vi forskellige blodtyper? | Videnskab.dk
- http://insilico.ehu.es/align/index.html
-------------------------------------
Øvelser:
- Simulering af evolution med ris
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
forløb 5: økologi
Hvad sker der, når en art forsvinder fra et økosystem – og hvordan hænger alting egentlig sammen i naturen? I dette forløb får du indblik i økologiens verden. Du lærer, hvordan energi strømmer gennem fødekæder, og hvordan næringsstoffer genbruges i kredsløb, som binder organismer og omgivelser sammen. Vi ser på samspillet mellem planter, dyr og mikroorganismer – fra konkurrence og symbiose til rov og bytte. Du kommer til at arbejde med begreber som primærproduktion, stofkredsløb, bæreevne og økologisk niche, og du lærer, hvordan menneskelige aktiviteter påvirker både biodiversitet og balancen i økosystemer. Forløbet giver dig viden, du kan bruge til at forstå naturen – og måske også til at tage stilling til, hvordan vi mennesker bør forvalte den.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65043796638",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65043796638",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65043796638"
}