Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Lea Kinttof-Andersen
|
Hold
|
243gla/2 (3g la/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Introduktionsforløb
1 Introforløb
Fokus
Introduktion til Romerriget og det latinske sprog samt den elementære latinske grammatik.
Grundbogen i forløbet var Latinbogen – Grundbog til latin C af Lasse Asger Pedersen og Sara Ahrendt Svenningsen. Her er læst s. 7-57.
Gennemgået Grammatik:
- Substantivers bøjning
- Verballed
- Verbers valens
- Nexus
- Direkte objekt
- Adverbialled (præpositionsforbindelser og kasus ablativ)
- Genitiv
- Infinitiv
- Imperfektum
- Subjektsprædikat
- Indirekte objekt
Øvrigt materiale:
A Day in Pompeii - Full-length animation
Domus Romana - Roman House - Latin - Minecraft
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Martial og romersk humor
2. Martial og romersk humor
Fokus på epigramgenren, Martial og romersk humor.
Grundbogen i forløbet var Latinbogen – Grundbog til latin C af Lasse Asger Pedersen og Sara Ahrendt Svenningsen. Her er læst s. 79-121
Grammatik gennemgået:
- Vokativ
- Pronominer
- Passiv og aktive verber
- Verbers tempus og modus
Statarisk gennemgået:
- Martial 5.43
- Martial 1.9
- Martial 4.36
- Martial 12.88
- Martial 2.38
- Martial 7.3
- Martial 10.8
- Martial 11.64
- Martial 1.64
- Martial 6.60
- Martial 1.10
- Martial 9.97
Kursorisk
- 3 grafittier s. 112-113
Læst i oversættelse:
Martial 1.73
Martial 1.33
Martial 1.19
Martial 5.73
Martial 1.20
I undervisningen er der arbejdet med oversættelsesvurdering i forbindelse med brugen af AI.
Remediering af antikke epigrammer.
I alt 4 sider latinsk originaltekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kvinder
3. Kvinder
Fokus på den romerske kvindes status i samfundet og afbildning i litteraturen.
Grundbogen i forløbet var Latinbogen – Grundbog til latin C af Lasse Asger Pedersen og Sara Ahrendt Svenningsen. Her er læst s.72-74, 190-192, 219-244
Desuden er bogen Ovid - Forvandlingerne af Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen brugt til arbejdet med Apollo og Daphne.
Grammatik gennemgået:
- Ledsætninger og hovedsætninger
- Ablativ (separativ, lokativ og instrumental)
- Perfektum
- Participier (PPP og IPA)
- Frit prædikat
Statarisk læst:
- Sulpicia digt 2
- Sulpicia digt 3
- Ovids Amores 1.5
- Ovids metamorfoser sang 1 v. 468-471, 504-508, 510-512, 512-520, 545-451 (Apollo og Daphne)
I oversættelse er læst:
Ovids Apollo og Daphne 1. sang v. 452-467 og 553-559
Lucretia myten af Livius
I alt 7,5 sider latinsk original tekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,74 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068166132",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068166132",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068166132"
}