Holdet 243gla/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Lea Kinttof-Andersen
Hold 243gla/2 (3g la/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introduktionsforløb
Titel 2 2. Martial og romersk humor
Titel 3 Kvinder
Titel 4 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Introduktionsforløb

1 Introforløb
Fokus
Introduktion til Romerriget og det latinske sprog samt den elementære latinske grammatik.
Grundbogen i forløbet var Latinbogen – Grundbog til latin C af Lasse Asger Pedersen og Sara Ahrendt Svenningsen. Her er læst s. 7-57.

Gennemgået Grammatik:
- Substantivers bøjning
- Verballed
- Verbers valens
- Nexus
- Direkte objekt
- Adverbialled (præpositionsforbindelser og kasus ablativ)
- Genitiv
- Infinitiv
- Imperfektum
- Subjektsprædikat
- Indirekte objekt

Øvrigt materiale:
A Day in Pompeii - Full-length animation
Domus Romana - Roman House - Latin - Minecraft
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Martial og romersk humor

2. Martial og romersk humor

Fokus på epigramgenren, Martial og romersk humor.
Grundbogen i forløbet var Latinbogen – Grundbog til latin C af Lasse Asger Pedersen og Sara Ahrendt Svenningsen. Her er læst s. 79-121

Grammatik gennemgået:
- Vokativ
- Pronominer
- Passiv og aktive verber
- Verbers tempus og modus


Statarisk gennemgået:

- Martial 5.43
- Martial 1.9
- Martial 4.36
- Martial 12.88
- Martial 2.38
- Martial 7.3
- Martial 10.8
- Martial 11.64
- Martial 1.64
- Martial 6.60
- Martial 1.10
- Martial 9.97

Kursorisk
- 3 grafittier s. 112-113

Læst i oversættelse:

Martial 1.73
Martial 1.33
Martial 1.19
Martial 5.73
Martial 1.20


I undervisningen er der arbejdet med oversættelsesvurdering i forbindelse med brugen af AI.
Remediering af antikke epigrammer.

I alt 4 sider latinsk originaltekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kvinder

3. Kvinder
Fokus på den romerske kvindes status i samfundet og afbildning i litteraturen.
Grundbogen i forløbet var Latinbogen – Grundbog til latin C af Lasse Asger Pedersen og Sara Ahrendt Svenningsen. Her er læst s.72-74, 190-192, 219-244
Desuden er bogen Ovid - Forvandlingerne af Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen brugt til arbejdet med Apollo og Daphne.

Grammatik gennemgået:
- Ledsætninger og hovedsætninger
- Ablativ (separativ, lokativ og instrumental)
- Perfektum
- Participier (PPP og IPA)
- Frit prædikat

Statarisk læst:
- Sulpicia digt 2
- Sulpicia digt 3
- Ovids Amores 1.5
- Ovids metamorfoser sang 1 v. 468-471, 504-508, 510-512, 512-520, 545-451 (Apollo og Daphne)

I oversættelse er læst:
Ovids Apollo og Daphne 1. sang v. 452-467 og 553-559
Lucretia myten af Livius

I alt 7,5 sider latinsk original tekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tilladte hjælpemidler

https://ordnet.dk/ddo

https://latinskordbog.dk/

https://www.latin-is-simple.com/en/vocabulary/ (Kun ordbogen)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer