Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Jeppe Stig Haugaard Nielsen, Mia Kraglund
|
Hold
|
243gId (3g Id, 3g Id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk gymnastik og idrætshistorie
Eleverne arbejder med koreografiske virkemidler og sammensætning af grundelementer til en opvisning på omkring 3 minutter i grupper a´4. Der arbejdes med en fællesserie gennem hele forløbet.
I teori er der fokus på idrætshistorie med udvikling af foreninger og forskel mellem sport, idræt og gymnastik.
Teori: Idræt B - idrætsteori (2.udgave) side 20-35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9,79 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Introduktion til træningslære
Introduktion til træningslære med fokus på styrketræning/sportsstøttetræning. Der arbejdes med bevægelseskvalitet i squats, dødløft og bænkpres og vi stifter bekendtskab med bevægelighedstræning, spændstighedstræning, muskeludholdenhedstræning og tung styrketræning.
Teori: Eget materiale om træning - 10 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball og samfund, krop og identitet
Der arbejdes med grundlæggende færdigheder i basketball; bevægelse, driblinger, afleveringer og skud.
Teori: Idræt B - idrætsteori side 111-136 og danskernes idrætsdeltagelse og krop og identitet.
25 sider i alt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton og sportens ånd og doping
Der arbejdes med grundlæggende færdigheder i badminton (bygger videre på forløb fra elevernes c-niveau, da der sættes fokus på double (både mix og ikke-mix), hvor eleverne skal lære placering og relevante slag.
De skal kunne: kort serv + svip serv, returnering af kort serv, netdrop, løft, flat spil og holde ketcher højt og bryde spillet ved nettet.
Teori: Bogen side 137-158 og doping i elitesport og sport og politik + artikler om doping i sport
35 sider i alt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Volleyball
Træning af grundslag og spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Idræt og syndhed
Forløbet fokuserer på sammenhæng mellem fysisk aktivitet og sundhed
Troels Wolf: Idræt - teori og træning kapitel 7
Jesper Franch med flere - Idræt B side 137-144
Teoretisk skal eleverne kunne diskutere forskellige forståelser af sundhed og hvorfor vi lever i et fedmefremmende samfund. Derudover skal de kunne redegøre for sammenhænge mellem fysisk aktivitet og sundhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pickleball
Der er fokus på grundslag, anvendelse af grundslag i spil og placering på banen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsplanlægning
Vi arbejder med træningsplanlægning og fysiologiske tilpasninger til træning.
Idræt B - idrætsteori (3.udgave) side 15 - 90 og side 161 - 243
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Udarbejdelse af drejebøger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Litteratur til teori
Elever opgiver følgende sider i Idræt B - idrætsteori 3.udgave fra Systime:
23-35
111-159
193-239
Derudover om sportens ånd og væsen side 137-148 i Idræt B - idrætsteori 1.udgave fra Systime:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068166391",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068166391",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068166391"
}