Holdet 243gEN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Jakob Bækgaard
Hold 243gEN (3g EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Britain after Brexit
Titel 2 American Voices
Titel 3 Dystopian Fiction + VÆRK
Titel 4 The World of Power (Shakespeare & ELF)
Titel 5 South Africa - Apartheid or Rainbow Nation?
Titel 6 The Liverpool Poets

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Britain after Brexit

Fra Anne Hess Thaysen og Lise Debel Christensen: Divided Kingdom - Brexit and Beyond, Columbus, 2023:
What is Brexit
What is BrexLit?
Financial Times: The Brexit Effect:
https://www.ft.com/video/91b8a350-5817-4b40-a5ea-c62ec832aa9c
Kae Tempest song: "People's faces"
The Brexit Song - Live Sketch Comedy
David Cameron: Speech on the EU Referendum, May 9, 2016
Nikesh Shukla: "We Who"
Charlene James: "Go Home"


Andet materiale:
The Truth About Brexit: Britain BETRAYED
https://www.youtube.com/watch?v=HLF_ZkIpVrQ

Brexit means what? Time for the metaphors to stop
https://www.bbc.com/news/uk-politics-40726215

Forløb om Brexit med henblik på at kunne inddrage viden om Brexit i analysen af forskellige typer tekster. Eleverne skal opnå baggrundsviden om Brexit og litteratur, der handler om Brexit (BrexLit). I forløbet har eleverne læst forskellige typer tekster (novelle, dokumentar, tale, sang) med fokus på Brexit. Herudover har der også været fokus på sprogbrug og metaforik i italesættelsen af Brexit. Eleverne har desuden arbejdet kreativt med at skrive deres egen Brexit-fiktion.
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15,63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 American Voices

Fra Kristine Lund Knudsen og Jakob Bækgaard: Horizons, Praxis, In Press:
A Beautiful Mosaic
Sherman Alexie: Happy Trails
Amanda Gorman: "The Hill We Climb"
Karenne Wood: My Standard Response
Black Americans
¡Vamos! Latino Culture on the Rise
Sandra Cisneros: My Name
Democracy the American Way
The COPS model

Andet materiale:
Angie Thomas: The Hate U Give
Kendrick Lamar’s “Alright”
Ugly Betty Episode 1, Season 1
What are the current swing states?
https://usafacts.org/articles/what-are-the-current-swing-states-and-how-have-they-changed-over-time/>
Presiden Trump’s Mount Rushmore Speech

Forløb om amerikanske værdier og de forskellige stemmer i det amerikanske samfund. Gennem forløbet har der været fokus på den oprindelige amerikanske befolkning, afroamerikanere og latinos. Teksterne præsenterer amerikansk demokrati i al dets kompleksitet, hvor forskellige stemmer giver forskellige perspektiver på, hvad det vil sige at være borger i Amerika, samtidig med at de deler fælles værdier og et politisk system; demokrati, som kan være truet af falske nyheder og misinformation. For at tematisere dette problem introducerer forløbet også eleverne til COPS-modellen, der kan bruges til at kontrollere kilders pålidelighed.





Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14,74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dystopian Fiction + VÆRK

Margaret Atwood: The Handmaid's Tale (uddrag af kapitel 6 og 42)
Trine Østergaard: "Dystopian Fiction" i The English Handbook, Systime, 2024
Cormac McCarthy: The Road, Alfred. A. Knopf, 2006

Forløb om dystopisk litteratur. Med udgangspunkt i en definition af dystopisk fiktion har eleverne læst og analyseret Cormac McCarthys roman The Road. Undervejs har der været fokus på de dystopiske træk i romanen. Eleverne skal kunne læse og analysere en dystopisk tekst med inddragelse af genretræk og kunne perspektivere til Cormac McCarthys The Road.
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 The World of Power (Shakespeare & ELF)

Shakespeare: Macbeth (akt 1, scene 1-7, akt 2, scene 2, akt 3, scene 4, akt 4, scene 1, akt 5, scene 1 og 8)

Shakespeare: Sonnet 94

Roman Polanski: Macbeth (1971)

French and Raven’s Forms of Power: A Simple Summary:
https://worldofwork.io/2019/08/french-and-ravens-forms-of-power/

TIME100: The Most Influential People of 2024
https://time.com/collection/100-most-influential-people-2024/

Hannah Simpson: "With Great Power"
https://dangerouswomenproject.org/2017/01/08/with-great-power/

Mamphela Ramphele: "The power of language beyond words":
https://www.clubofrome.org/blog-post/ramphele-language/

An introduction to English as a Lingua Franca: ELFpron speaks to Professor Jennifer Jenkins: https://www.youtube.com/watch?v=ZvWCqvxK9Hg

Word of Mouth: English as a Lingua Franca
https://www.bbc.co.uk/sounds/play/b013q210

“Intercultural Breaks 1, Part 2” http://www.routledgetextbooks.com/textbooks/9780415638449/intercultural.php


Tematisk forløb om magt. Med udgangspunkt i en læsning og analyse af William Shakespeares Macbeth med fokus på den rolle magt spiller i stykket undersøges forskellige former for magt. Eleverne skal kende til forskellige former for magt og kunne inddrage French og Ravens teori om magt i forbindelse med analysen af tekster. Forløbet har også haft fokus på forholdet mellem sprog og magt og engelsk som lingua franca (ELF) er blevet tematiseret i forløbet med inddragelse af magtforholdet mellem standard English og ELF.

Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12,74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 South Africa - Apartheid or Rainbow Nation?

Fra Kristine Lund Knudsen og Jakob Bækgaard: Horizons, Praxis, In Press:
Nelson Mandela: Excerpt of The Rivonia Speech (1964)
Desmond Tutu: The Nobel Lecture (1984)
Alex La Guma: The Lemon Orchard (1962)
Nadine Gordimer: Country Lovers (1989)
Andrew Kenny: Taboo debate: For better or worse after Apartheid? (2023)

South Africa: 30 Years after Apartheid | Tracks East | ARTE.tv Documentary:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=s-Eiti4i2uc

Forløb om Sydafrika med særligt fokus på den rolle som apartheid har spillet for landets identitet. I analysen af sydafrikanske tekster skal eleverne kunne trække tråde til apartheid og kunne inddrage viden om hvordan apartheid tematiseres i forskellige typer tekster. De skal desuden kunne perspektivere til forholdene i Sydafrika efter apartheid.
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13,74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The Liverpool Poets

Example Poetry Analysis, Prepared by Sara Patrick
http://www.oregonartscommission.org/sites/default/files/publication_or_resource/resource_file/POL-Example-Poetry-Analysis.pdf

Karl Hapiro: "Auto Wreck"

Ian Mackean: The Liverpool Poets Introduction fra The Essentials of Literature in English Post-1914, Hodder Arnold, 2005. http://www.literature-study-online.com/essays/liverpool-poets.html

Heather Holden: Still life poem

Fra The Mersey Sound, Penguin, 1967:

Adrian Henri:
Tonight at Noon
Adrian Henry’s Last Will and Testament
Liverpool Poems
Love Is..

Roger McGough:
Comeclose and Sleepnow
Café Portraits
Sad Aunt Madge
My Busconductor

Brian Patten:
After Breakfast
Room

The Liverpool Scene: Love Is
https://www.youtube.com/watch?v=PKGM5hcJMks

McGough & McGear: “Comeclose and Sleepnow”
https://www.youtube.com/watch?v=CINF-t4C9PQ

Comeclose and Sleepnow analysis
https://www.youtube.com/watch?v=_jwy9Nn1yuw

Mike Brown: The Diamond Decades: The 1960s in The Telegraph, 29 May, 2012:
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/the_queens_diamond_jubilee/9288411/The-Diamond-Decades-The-1960s.html

The Post: 'Love is fish and chips on winter nights': why were the Liverpool Poets so obsessed with food?
https://www.livpost.co.uk/love-is-fish-and-chips-on-winter/

$ex Chips and Poetry - 50 Years of the Mersey Sound | Documental BBC (dokumentar)
https://www.youtube.com/watch?v=az5kjFF9lYY

The Liverpool Poets: https://www.bbc.co.uk/sounds/play/b0076css (podcast)

Forløb om The Liverpool Poets med fokus på lyrikanalyse. Eleverne er blevet introduceret til lyrikanalyse via et digt af Karl Shapiro med tilhørende modelanalyse. Herefter har forløbet koncentreret sig om The Liverpool Poets: Adrian Henri, Roger McGough og Brian Patten. Eleverne skal kunne analysere lyrik med fokus på de sproglige virkemidler og bruge viden om kendetegnene ved The Liverpool Poets i en analyse, samt kunne perspektivere kort til den historiske periode (60’erne).
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer