Titel
4
|
Performance og videokunst
Indhold:
Forløbets fokus er på bevægelse i kunstrummet og det offentlige rum med hovedvægt på performance og videokunst. Happenings, aktioner, eksperimentalfilm og politisk teater er også introduceret for at sammenligne og specificere performance og videokunst og gøre opmærksom på fælles grænseflader og hvor de fors. medier adskiller sig fra hinanden. Det digitales indtræden i kunsten er diskuteret - herunder nye muligheder og praktiske udfordringer.
Begrebsafklaring af performativitet, performance og performativ samt kort kunsthistorisk gennemgang af konceptkunsten og fluxus-bevægelsen samt sociologerne Ervin Goffmanns og Joshua Meyrowitz´ termer om front-, back- og middlestage er koblet på som forståelsesramme.
En lang række fagbegreber er ud fra lektie, læreroplæg og dialog med eleverne gennem hele forløbet noteret af eleverne. Begreber som præsentation - repræsentation, re-inactment, parafrase, institutionskritik, kunstinstitutioners struktur, paradoks, fremkomsten af nye værkformer/-typer - også immaterielle, kunstens grænser - grænseløshed vs. samfundets normer og love, dokumentation, filmiske virkemidler fx zoom, lydside, musisk dramatik, reallyd, tempo, ældre værker får ny betydning i kraft af ny aktualitet.
Et historisk blik på performance og videokunst er givet og tidsperioden løber fra 1950´erne til samtiden. Geografisk set er vi i USA, Latinamerika og Europa.
Der er gjort meget ud af at skabe viden og forståelse om tiden, hvor der sker ekstremt meget på kunstfronten med udvidelser af kunstens rammer og kunstens grænser og hvordan den nye kunst blev modtaget af publikum.
En række kunstnere er præsenteret og vist værker af samt diskuteret i forhold til hinanden. Disse er bl.a. Yves Klein, Marina Abramović og Ulay, Francis Älys, Kirsten Justesen, teatergruppen Solvognen, Peter Land, Morten Holm Larsen, Bill Viola. Derudover elevoplæg om: Paul McCarthy, Yoko Ono, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Tony Hawk, Kirsten Justesen og Anne Imhof.
Praktisk opgave og analyse:
- Ud fra en performancekunstner og en performance (enten fra lærerforslag eller selvvalgt) skulle eleverne enkeltvis lave en fremlæggelse, indeholdende en præsentation af kunstneren og vedkommendes praksis, udvælge og præsentere en performance med inddragelse af kontekst i både egne ord og fagbegreber.
Længere opgave:
- Eleverne fik valget mellem at skabe en performance eller et videokunstværk. Performanceværket dokumenteredes via foto, videooptagelse, lydoptagelse eller blev performet foran holdet. Videokunstværkerne blev afspillet til gennemgangen.
Emnet var med udgangspunkt i a) et digt eller en sang eller b) et aktuelt emne, der optog eleven. Værket kunne en poetisk, politisk, kritisk, drømmende, fordømmende, medlevende, distancerende tilgang etc. Afsluttedes med en gennemgang.
Teori:
- S. 194-199, kapitlet ”Performativitet” i bogen "TAP-Teori til Analyse og Praksis i Billedkunst", Andersen og Porse, praxis.dk
6 sider
- Avisartikel om Yves Klein: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/om-det-%C3%A5ndelige-i-kunsten
3 sider
- Teksterne: ”Fluxus, happening og performance” og ”Videokunst” fra
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/kulturfag/fag-paa-tvaers/billedkunstbogen/tidslinje
8 sider
Videoer:
- Anthropometries of the Blue Period and Fire Paintings 1960 Yves Klein www.youtube.com/watch?v=zEW2mjpAW6M&t=2s
7 min.
- Marina Abramović https://channel.louisiana.dk/video/marina-abramovi%C4%87-ulay-living-door-museum
4:20 min.
- Julemandshæren 1974 www.youtube.com/watch?v=tNAAGawrHjA
3:49 min.
- Francis Alÿs: ”Railings”, ”Duett”, ”Painting”
19 min. i alt
- Kirsten Justesen: https://www.youtube.com/watch?v=YMU92GiVTLo
10 min.
- Peter Land: https://nicolaiwallner.com/video/the-staircase-1998/ og
https://www.youtube.com/watch?v=1SP6VUaRgfc
9 min i alt
- Morten Holm Larsen, ”Zoneplate”
9:40 min.
- Bill Viola: https://www.youtube.com/watch?v=sejLU9ndUdU&list=RDEMkkuFX0Ijt4KS_H1Yc1RIgA&start_radio=1 og https://www.youtube.com/watch?v=bg6wW3EOY94&list=RDEMkkuFX0Ijt4KS_H1Yc1RIgA&index=3
12:15 min. i alt
|