Holdet 243gde - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Marianne Vandsøe
Hold 243gde (3g de)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Designerens vidensbank
Titel 2 Årets gang på Midtfyns Gymnasium
Titel 3 En stol til en kendt
Titel 4 Arkitektur  - plads til familien
Titel 5 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Designerens vidensbank

Et introforløb til designfaget, hvor eleverne får en basal grundviden, som de kan bruge i skoleårets projekter.
Eleverne opnår, via teori, analyse og korte, praktiske øvelser, kendskab til:
- Formsprog (statisk/dynamisk, symmetrisk/asymmetrisk, geometrisk/organisk)
- De 5 gestaltlove
- Komposition (fx det gyldne snit, tre-deling, hierarki, åben/lukket, kontrastpar)
- Farvelære
- Typografi
- Tid og stil (særlig fokus på: art noveau, art deco, popart, grunge og tidlig og senere funktionalisme/modernisme)
- Målgrupper (køn, alder, Minerva)

Praktiske øvelser:
Formsprog/gestaltove: Eleverne arbejder med udklippede grundformer, når de skal gengive forskellige grafiske layouts. Eleverne vælger et grafisk layout, som de aftegner med grundformer på mellemlægspapir. Eleverne laver analyse af deres valgte design med fokus på formsprog og gestaltove

Komposition og farvelære: Eleverne arbejder med et fysisk produkt – en vare, de selv har medbragt hjemmefra. Igennem en lyskasse og diverse selvvalgte materialer (stof, silkepapir, karton, naturprodukter, lys, snor) opstilles deres fysiske produkt, så det på forskellig vis viser forskellige kompositioner og farvekontraster/harmonier

Typografi: Viden om typografi. Grundig analyse af tre logos, også med fokus på form, funktion og kommunikation. Eleverne skal udvælge en typografi, som siger noget om dem selv inde på 1001fonts.com og argumentere for deres valg

Tid og stil: Gennemgang af lektien og fokuks på designhistorien. Snak om håndværk vs industri og det dekorerede vs det udekorerede. Eleverne trækker en stilart og laver et grafisk layout til en MfG-bryg i samme stil. Gør rede for valg og fravalg

Målgrupper: Analyse af to kønnede produkter fra Gillette med fokus på form, funktion og kommunikation. Teori om Minerva-modellen. Eleverne omskaber emballagen fra PAMA grødris, så det taler mere til enten det blå eller grønne segment.

Forløbet afsluttes med en analyseopgave, hvor eleverne vælger mellem 4 forskellige kommunikationsdesign.

Vi læser:
Gestaltlovene: https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/
Kim Pedersen og Henrik Birkvig: ”Grundbog i grafisk design”: Om Farver. Om Stil. Om typografi
Jesper Bek: ”Design og arkitektur”, s. 11-17, 20-25, 74-76



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Årets gang på Midtfyns Gymnasium

Introduktion og definition af kommunikationsdesign. Vi laver analyser fælles i klassen og bruger af vores viden fra forrige forløb

I forløbets projekt skal eleverne lave en årsvæg til Midtfyns Gymnasium. Eleverne arbejder ud fra problemformuleringen:  Hvordan kan vi gøre opmærksom på årets gang på Midtfyns Gymnasium?

Designparametre: Form, funktion og målgruppe

Årsvæggen skal knytte an til MfG’s værdier (som vi undersøger) og kan enten læne sig op ad ELLER være i kontrast til skolens visuelle identitet (som vi undersøger). Det er vigtigt, at det grafiske design taler til målgruppen.  

Æstetikudvalget og rektor vil stå for at kåre en vinder, hvis ide vil blive forstørret og malet på væggen

Designkrav:
- Der skal indgå skrift (typografi)
- Der skal indgå en illustration / et ikon
- Det grafiske design skal appellere til målgruppen
- Overvej, hvilken designperiodes træk, designet læner sig op ad
- Du skal kunne argumentere for dine valg og fravalg (i forhold til typografi, farve, formsprog, komposition)
- Du skal finde en løsning, så fotografier kan tilføjes og udskiftes løbende.  

Produktkrav:
- Et grafisk design printet i farve i A3-format
- En mundtlig præsentation af resultatet
- En præsentation af proces i portofolio.

Proces: Eleverne skal researche, ideudvikle og visualisere. Igennem 4C-modellen arbejder eleverne med observationer, interviews, desktop research, gruppering, mood boards, personaer, tinkerings, mind maps, mockups. Igennem valg og fravalg når eleverne frem til deres endelige produkt.  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 En stol til en kendt

Introduktion til produktdesign og de grundlæggende parametre (fom, funktion, kommunikation)

Teori om branding og brandimage med analyser af selvvalgte produkter. Teori om forbrugskultur og købemotiver – hvorfor køber vi som vi gør.

Det større projekt arbejder ud fra problemformuleringen: Hvordan kan man skabe en stol, som hylder en kendt?

Eleverne skal igennem 4c-modellen arbejde praktisk med forskellige kreative faser og metoder. Eleverne arbejder med observationer, interviews, desktop research, gruppering, mood boards, personaer, tinkerings, mind maps, mockups. Igennem valg og fravalg når eleverne frem til deres endelige produkt.  

Indenfor emnet arbejder vi med stolens formsprog. Vi arbejder med stolens udvikling, særligt fra klassicisme til modernisme.

Produktkrav:
1. En 3-d-model af siddemøbel
2. En tegning af modellen set fra mindst 2 sider, inkl. mål.  
3. En fremlæggelse, hvor eleverne gør rede for jeres proces og produkt.

Vi læser:
Tekst om branding
Ida Engholm: ”Design gennem 200 år” – om modernisme


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Arkitektur - plads til familien

Introduktion til arkitekturens grundbegreber (form, funktion, facade, grundplan, materialer, kommunikation) med analyse af professionel design og analyse af elevernes egen bolig

Arkitekturhistorie med fokus på parcelhusets udvikling fra 1850 til særlige kendetegn i dag. Særligt fokus på typehuset fra 1960’erne med pistolgange og større fællesområder.  
Forløbet handler om boligarkitektur (parcelhuset), særligt typehuset fra 1960’erne og 1970’erne.

I det større praktiske projekt skal eleverne tage udgangspunkt i et konkret hus og konkrete ønsker som familien ønsker til ombygning og tilbygning.
- Der ønskes et bud på en ny planløsning, hvor der tages hensyn til familiens drømme. Husets store badeværelse og køkkenet kan ikke flyttes.
- Herunder skal indtænkes et forslag til en tilbygning til familien på max 30 kvm.
- Indtænk, om jeres forslag i materialer og form skal være i stil med det eksisterende hus (respekt) eller i kontrast til det eksisterende hus (modspil).
- Indtænk en eller flere tendenser fra de fokuspunkter, vi ser i parcelhuse i dag.  
- Anvend arkitekturens grundbegreber og reflekter over:
- Funktion
- Form
- Facade
- Rum og grundplan
- Materiale
- Kommunikation

Løsningsforslag:
- Det hele skal præsenteres som én samlet løsning med
o Målfaste tegninger af planløsning og af tilbygning
o En rumlig model af tilbygning i målestoksforholdet 1:50
o Specifikationer, der giver indtryk af materialevalg.  
o En kort video på max 3 minutter, hvor eleverne gør rede for deres resultat, som gives videre til kunden.

Proceskrav:
- Eleverne skulle selv udvælge, hvilke faser og metoder de ville anvende for at finde frem til deres endelig produkt.
- Hele processen skal dokumenteres fra idearbejde, skitser, research til det endelige projekt

Vi har læst:
Jesper Bek: ”Design og arkitektur”, s. 46-61
Parcelhusets historie: https://www.bolius.dk/parcelhusets-arkitektur-og-historie-17537

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensforberedelse


Elverne får introduktion til opbygning af eksamenspræsentation.

Eleverne vælger emne og hovedområder.

Eleverne går i gang med deres eksamenspræsentation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer