Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Hanne Nørby Knudsen
|
Hold
|
242g3gfi (2g3g fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Etik
Mål:
Eleverne skal have kendskab til følgende etiske ideer: Kants pligtetik, nytteetik (Benthams handlingsutilitarisme og Mills regelutilitarisme), Løgstrups interdependens-etik samt dydsetikken fra Aristoteles og Hursthouse. De skal desuden kunne anvende og diskutere disse ideer og deres berettigelse i relation til konkrete etiske dilemmaer.
Grundbog:
Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi. Mennesket i verden. Systime (Side 16-32) / https://filosofigrund.systime.dk/ (Kapitlet om etik undtagen primærteksten af Peter Singer)
Primærtekster
Immanuel Kant: Grundlæggelse af moralens metafysik (1785) (uddraget i grundbogen)
Jeremy Bentham: En indføring i principperne for moral og lovgivning (1780) (uddrag fra Bjarne Troelsen: Moralen og dens begrundelse. Systime 1995)
John Stuart Mill: Utilitarisme (1863) (uddraget i grundbogen)
Knud Ejler Løgstrup: Etiske begreber og problemer (1971) (uddrag fra Bjarne Troelsen: Moralen og dens begrundelse. Systime 1995)
Rosalind Hursthouse: Om dydsetik (2010) (uddraget i grundbogen)
Supplerende materiale:
Om Løgstrup: Side 245-247 i Esben Andreasen m.fl: Religion og kultur. En grundbog. Systime 2002.
TV2 News om førerløse biler: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-07-05-skal-foererloese-biler-undvige-fodgaengere-og-draebe-dem-i-bilen
DR om førerløse biler: https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/flere-millioner-mennesker-har-talt-hvem-maa-selvkoerende-biler-koere-ned
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs grundbogen side 14-19: "Hvad er etik?" + "Pligtetik - fokus på den etiske pligt". En stor del af det er opsamling på det, vi arbejdede med tirsdag, og derefter får du forklaret nogle af de vigtige ideer i Kants moralfilosofi.
-
Læs side 22-25: Kritik af Kant + Konsekvensetik (t.o.m. dilemmaet om forsøgspersoner)
-
Brug 10-15 min. på at kigge materialer/noter fra sidst igennem, så vi er klar til at gå videre med nytteetikken!
-
Vi skal være færdige med utilitarismen i dag! Læs i grundbogen side 26 - 30m om Mills regelutilitarisme og kritik af utilitarismen.
-
I slipper for læselektie. Men tænk lige over, om det kan være rigtigt, at vi etisk set gør forskel på folk som i eksemplet om jeres forældres betaling af jeres studietur vs. peruvianske gadebørns fremtid! Kan man virkelig retfærdiggøre det?
-
Brug 15 min på at kigge materialet om Løgstrup fra sidste gang igennem, så du er klar til at tage fat på arbejdet med primærteksten i timen.
-
Nu skal vi altså have styr på ham Løgstrup! Genlæs primærteksten. Jeg håber, at I så får en aha-oplevelse, når brikkerne begynder at falde på plads. Måske kan du endda knække koden til, hvad det er Løgstrup prøver at vise med argumenterne (markeret m
-
Læs denne fine artikel om, hvad dydsetikken kan bruges til i praksis!
-
Forsker vil have skoleledere til at være dydige sandhedssøgere (folkeskolen.dk)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 Natursyn
Mål:
Eleverne skal gennem arbejdet med de forskellige tekster blive bevidste om forskellige syn på naturen (bioontologi). De skal opnå forståelse af, hvad disse natursyn er begrundet i, og hvilke konsekvenser de har for vores måde at behandle naturen på (bioetik).
Materiale:
Bibelen: 1. Mos 1,24-31, 1. Mos 2,15-20, 1. Johannesbrev 2,15-17 Fra: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1
Anna von Sperling: Religionshistoriker: "Det er uholdbart at mennesket hersker over otte-ni millioner arter". Information
18. november 2020. Fra <https://www.information.dk/kultur/2020/11/religionshistoriker-uholdbart-mennesket-hersker-otte-ni-millioner-arter>
Immanuel Kant: Pligter over for dyr (1792) Fra <https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=232>
Jeremy Bentham: Indføring i principperne for moral og lovgivning (1780) Fra <https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=233>
Mickey Gjerris: Sårbarhedens pris (2001) Fra: Teknologi og filosofi 2 side 58-61 / https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=239&L=0
Elevoplæg om materialisme, dualisme og darwinisme på grundlag af uddrag fra Hans Fink m.fl.: "Menneske, samfund, natur"
Læreroplæg om Hans Jonas og bio-ontologi, Ansvarets princip og forsigtighedsprincippet.
Hans Jonas: Lad os klone et menneske. Fra Technik, Medizin und Ethik. Suhrkamp 1985 (oversat af Hanne Nørby Knudsen)
Arne Næss: Den overfladiske og den dybe, langtrækkende økologibevægelse (1973) Fra: https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=236
Høvding Seattles tale: "Vi er en del af jorden". Oversættelse og forord ved Asger Liebst. Gyldendal 2017.
Oversat fra engelsk: "We may be Brothers after all" United Nations Environment Programme 1976
Fra: https://ereolen.dk/ting/object/870970-basis%3A53476783/read (uddrag)
Høvding Seattle - en økoindianer. Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur en grundbog. Systime 202. Side 198 - 201
Diverse selvvalgte cases
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 Eksistensfilosofi
Mål:
Eleverne skal opnå kendskab til eksistensfilosofi gennem eksemplariske tekster af Kierkegaard, Nietzsche, Sartre og de Beauvoir.
Grundbogsmateriale:
Søren Harnow Klausen: Eksistensfilosofi https://denstoredanske.lex.dk/eksistensfilosofi
Lone Brinkmann: Kierkegaards arketyper https://lonebrinkmann.dk/documents/Kierkegaard-arketyper.pdf
Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi. Mennesket i verden. Systime (afsnittene om Nietzsche og Sartre i kapitlet om menneskesyn)
Supplerende materiale:
Anders Bodelsen: Alt er tilladt (fra novellesamlingen Drivhuset (1965))
Kierkegaard rollespil (eget materiale)
PhiloSphere.app
Primærtekster:
Søren Kierkegaard: Enten-Eller. Andet Halvbind. (1843) Side 165n-169
Søren Kierkegaard: Kjerlighedens Gjerninger (1847) Uddrag fra siderne 227-231
Friedrich Nietzsche: Således talte Zarathustra (1883-85) Det lille forlag.
1: Fortalen. Om mennesket, overmennesket og linedanseren (Side 11-14)
2: Zarathustras taler: Om de tre forvandlinger (side 23-25)
3: Om verdensfordoblerne + Om kroppens foragtere (side 29-30)
Jean-Paul Sartre: Eksistentialisme er humanisme (1946) (uddrag fra Bjarne Troelsen: Moralen og dens begrundelse. Systime 2006)
Simone de Beauvoir : "Det andet køn" (1949) (Uddrag fra: Filosofi i en digital tid https://filosofiiendigitaltid.systime.dk/?id=170#c696 )
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensrepetition
Kendt materiale fra årets løb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068166825",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068166825",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068166825"
}