Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Kristian Jepsen Steg
|
Hold
|
243gTY (3g TY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deutsche und Dänen
Instagrammer: Liam Carp. 2023-24.
Bild: Vergesst den Ballermann - darum ist Dänemark cooler als Mallorca. 2016.
https://www.bild.de/byou/2016/daenemark/so-schoen-ist-daenemark-47371586.bild.html
Süddeutsche Zeitung: Förmliche Deutsche, dutzende Dänen. 2014.
https://www.sueddeutsche.de/muenchen/wolfratshausen/mein-europa-foermliche-deutsche-duzende-daenen-1.1961918
Elmar Jung: Alles wegen Dänen. 2013. Uddrag.
Sebastian Canaves: „Mach jeden Tag zu deinem Abenteuer – wie Reisen zu meiner Identitätsfindung beigetragen
hat“, Off the Path, 2016
Eleven skal kunne:
Redegøre for forskellen mellem dansk og tysk kultur
Diskutere fremstillingen af disse forskelle i materialet
Reflektere over egne og andres forestillinger om dansk og tysk kultur?
Reflektere over egen identitet og betydningen af det nationale aspekt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
17,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mordgeschichten
Helle Egendal: Gattungen. Systime 2020. Afsnittet om Krimi.
Tatort: Ohnmacht (2014)
Patrick Süskind: Das Parfum (1985)
Milena Moser: Letzte Pizza, Mein fünfter Mord. 1999.
Das Tatortgame: https://tatortgame.de/
Eleven skal kunne:
Have indblik i krimigenren og kunne påpege krimi-elementer i tekst og film.
Analysere Süskinds værk og diskutere mulige tolkninger af romanen
Påpege feminismen hos Milena Moser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
22,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Märchen
Formål: At eleven opnår kendskab til eventyrgenren, herunder Brødrene Grimm, forskellen på Volksmärchen og Kunstmärchen samt eventyrkendetegn (Märchenmerkmale). Desuden indblik i, hvordan eventyrgenren kan bruges til at udtrykke moderne synspunkter
Eleven skal kunne fortælle om Michael Endes budskaber i Die unendliche Geschichte.
Eleven skal kunne fortælle om Otfried Preuslers liv og budskabet i romanen Krabat (som vi har talt om, men ikke læst).
Eleven skal kunne diskutere forskelle og ligheder mellem eventyr og fantasy
Materiale:
Helle Egendal: Gattungen. Systime 2020. Afsnittet om Märchen.
Br. Grimm: Eleverne læste og fremlagde et eventyr:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/list
1.Der Froschkönig: Rebekka
11.Brüderchen und Schwesterchen: Shahad + Rikke
20.Das tapfere Schneiderlein: Laura
21. Aschenputtel: Sebastian
24. Frau Holle: Asbjørn + Josefine
27. Die Bremer Stadtmusikanten: Louise
55.Rumpelstilzchen: Anna
85. Die Goldkinder: Emilie + Casper
Michael Ende: Die unendliche Geschichte. Kapitel 1+2
ASP: Krabat: https://www.youtube.com/watch?v=IH9J6zsRjGc
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
22,53 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Die DDR
Lærerforedrag om DDR (KS)
Film: Goodbye Lenin (2003)
Marie Søgaard Thellesen m.fl.: Niemals vergessen. Systime 2016, side 26-27, 121-133, 142-144
Johannes R. Becher: Auferstanden aus Ruinen. 1949.
Claudia Rusch: Ein Zimmer voller Raider. Fra: Meine freie deutsche Jugend. Systime 2003.
Eleven skal kunne:
Redegøre for DDR som stat og system med særligt fokus på befolkningens levevilkår
Diskutere begrebet Ostalgie og påpege, hvor i det læste stof, man kan se det
Diskutere begrebet Vergangenheitsbewältigung i forbindelse med DDR
Analysere erindringer og synspunkter mhp. at forklare, hvilke erindringsstrategier der er anvendt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11,79 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068166925",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068166925",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068166925"
}