Holdet 243gTY - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Kristian Jepsen Steg
Hold 243gTY (3g TY)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Deutsche und Dänen
Titel 2 Mordgeschichten
Titel 3 Märchen
Titel 4 Die DDR

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Deutsche und Dänen

Instagrammer: Liam Carp. 2023-24.

Bild: Vergesst den Ballermann - darum ist Dänemark cooler als Mallorca. 2016.
https://www.bild.de/byou/2016/daenemark/so-schoen-ist-daenemark-47371586.bild.html

Süddeutsche Zeitung: Förmliche Deutsche, dutzende Dänen. 2014.
https://www.sueddeutsche.de/muenchen/wolfratshausen/mein-europa-foermliche-deutsche-duzende-daenen-1.1961918

Elmar Jung: Alles wegen Dänen. 2013. Uddrag.

Sebastian Canaves: „Mach jeden Tag zu deinem Abenteuer – wie Reisen zu meiner Identitätsfindung beigetragen
hat“, Off the Path, 2016

Eleven skal kunne:
Redegøre for forskellen mellem dansk og tysk kultur
Diskutere fremstillingen af disse forskelle i materialet
Reflektere over egne og andres forestillinger om dansk og tysk kultur?
Reflektere over egen identitet og betydningen af det nationale aspekt
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 17,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mordgeschichten

Helle Egendal: Gattungen. Systime 2020. Afsnittet om Krimi.

Tatort: Ohnmacht (2014)
Patrick Süskind: Das Parfum (1985)
Milena Moser: Letzte Pizza, Mein fünfter Mord. 1999.
Das Tatortgame: https://tatortgame.de/


Eleven skal kunne:
Have indblik i krimigenren og kunne påpege krimi-elementer i tekst og film.
Analysere Süskinds værk og diskutere mulige tolkninger af romanen
Påpege feminismen hos Milena Moser
Indhold
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 22,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Märchen

Formål: At eleven opnår kendskab til eventyrgenren, herunder Brødrene Grimm, forskellen på Volksmärchen og Kunstmärchen samt eventyrkendetegn (Märchenmerkmale). Desuden indblik i, hvordan eventyrgenren kan bruges til at udtrykke moderne synspunkter

Eleven skal kunne fortælle om Michael Endes budskaber i Die unendliche Geschichte.

Eleven skal kunne fortælle om Otfried Preuslers liv og budskabet i romanen Krabat (som vi har talt om, men ikke læst).

Eleven skal kunne diskutere forskelle og ligheder mellem eventyr og fantasy

Materiale:

Helle Egendal: Gattungen. Systime 2020. Afsnittet om Märchen.

Br. Grimm: Eleverne læste og fremlagde et eventyr:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/list

1.Der Froschkönig: Rebekka
11.Brüderchen und Schwesterchen: Shahad + Rikke
20.Das tapfere Schneiderlein: Laura
21. Aschenputtel: Sebastian
24. Frau Holle: Asbjørn + Josefine
27. Die Bremer Stadtmusikanten: Louise
55.Rumpelstilzchen: Anna
85. Die Goldkinder: Emilie + Casper

Michael Ende: Die unendliche Geschichte. Kapitel 1+2

ASP: Krabat: https://www.youtube.com/watch?v=IH9J6zsRjGc


Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 22,53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Die DDR

Lærerforedrag om DDR (KS)
Film: Goodbye Lenin (2003)
Marie Søgaard Thellesen m.fl.: Niemals vergessen. Systime 2016, side 26-27, 121-133, 142-144
Johannes R. Becher: Auferstanden aus Ruinen. 1949.
Claudia Rusch: Ein Zimmer voller Raider. Fra: Meine freie deutsche Jugend. Systime 2003.


Eleven skal kunne:
Redegøre for DDR som stat og system med særligt fokus på befolkningens levevilkår
Diskutere begrebet Ostalgie og påpege, hvor i det læste stof, man kan se det
Diskutere begrebet Vergangenheitsbewältigung i forbindelse med DDR
Analysere erindringer og synspunkter mhp. at forklare, hvilke erindringsstrategier der er anvendt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11,79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer