Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Nikoline Thordrup Pedersen
|
Hold
|
242gps/1 ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Ungdom og identitetsdannelse
Kernestof:
Larsen, O. S.: Psykologiens Veje, Systime (2016):
• The Big Five
• Stress: indre og ydre faktorer
• Lazarus’ copingstrategier
• Kønsforskelle: kognitionspsykologi, neuropsykologi, postmoderne psykologi og
evolutionspsykologi
Ravn, F. og Wolf, T.: Fra Celle til selfie, Columbus (2015)
• Sociale medier: belønning og afhængighed
Netstof.dk: https://netstof.dk/temasider/
• alkohol og afhængighed
Identitet og Jagten på anerkendelse
Venskaber
Ensomhed
Bobby Zachariae: Stress: https://www.youtube.com/watch?v=UmTV7yD6Cwo
Supplerende stof:
• Første afsnit af serien ”Limbo - når sabbatår er fucked”
• Læreroplæg om depression
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Kognition og læring
Kernestof:
Ole Schultz Larsen, i-bog: Psykologiens Veje, Systime, 2016:
● Opmærksomhed
● Gardners mange intelligenser
● Hukommelsen: hukommelsesmodellen og eksplicit og implicit hukommelse
● Motivation: Ydre og indre motivation, Bandura og self efficacy
● Geller: motivation
● Indre og ydre motivationsfaktorer
● Opmærksomhed
● Stroop-testen
● Free recall-testen
Tod Geller: "The psychology of self-motivation": https://www.youtube.com/watch?v=7sxpKhIbr0E&t=51s
Magnus Riisager: Psyk.C
● Kahnemans dobbeltprocessteori
A Class Divided: https://www.youtube.com/watch?v=1mcCLm_LwpE&t=1744s
Supplerende stof:
● Opmærksomhedstest: http://www.youtube.com/watch?v=oSQJP40PcGI
● Videoklip: ”Manden uden hukommelse”
● Små hukommelsestests om bl.a chunking
● Forskellige cases
● Læreroplæg om ADHD
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Barndom på godt og ondt
Kernestof:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens Veje, Systime, 2016:
• Bowlby: tilknytning- og udforskningsadfærd, Circle of Security
• Ainsworth
• Omsorgssvigt og reaktioner på omsorgssvigt
• Resiliens og resiliensfaktorer
• Sårbarhed, risiko/årsagssammenhæng, KAUAI-undersøgelsen
• Baumrinds opdragelsesstile
• Freuds forsvarsmekanismer
• Thomas og Chess: medfødt temperament
Zetland: “Én særlig evne gør forskellen mellem succes og sammenbrud” om selvregulering (spotify)
CFU: "Babyernes vidunderlige verden", 00:00 - ca. 50:00: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Babyernes%20vidunderlige%20verden&orderby=title&SearchID=b0aef322-58bc-4ee7-a2bc-5622fc6823f4&index=1
Ravn, F. og Wolf, T.: Fra Celle til selfie, Columbus (2015)
• Erikson
Supplerende stof:
● Programmet ”Sådan er det bare”, DR 2, om eksperimentet Strange Situation
● Youtube-videoer og forskellige cases
● Forskellige videoer til spædbarnsalderen, Institut for Psykologi, KU
●. Exit bandeliv
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068167204",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068167204",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068167204"
}