Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Erik Holm Mortensen
|
Hold
|
2024 fy/zq (1zq fy, 1zq fy øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 - Solsystemet
MATERIALER
Orbit C (I-bog) afsnit 1.1, 1.2, 8.1, 8.2, 8.3, 8.4
I OneNote: Læsestof - Ud gennem Solsystemet
Film om solsystemets dannelse: https://www.youtube.com/watch?v=vz0WAqEeMxw
Animationer (ikke eksamensstof):
- programmet Stellarium
FOKUSPUNKTER
Eleven skal
- have kendskab til, hvad der ses på stjernehimlen
- have kendskab til, hvordan vi ser sol, måne, stjerner og planeter bevæge sig på himlen
- have forståelse for Solens, Månens og Jordens placering og bevægelse i forhold til hinanden, herunder
--- Solens placering på himlen herunder døgnet og årstider.
--- Månens faser samt sol- og måneformørkelse.
- have forståelse for afstande og størrelsesforhold mellem Jorden, Månen og Solen.
- have kendskab til planeterne i solsystemet og Keplers love
- have kendskab til, at der er også er andre himmellegemer i solsystemet end de 8 planeter
- have kendskab til symboler, enheder og betydende cifre
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 - Lyd
MATERIALE
Orbit C (I-bog) afsnit 1.6, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4
Side i OneNote: Læsestof: Mere om resonansfrekvenser
WEB-sider og film (ikke eksamensstof):
- http://archive.org/details/SF121 (Kollaps af Tacoma Narrow Bridge - film)
- https://hmit.dk/fysik/waves/wave02.html (animation af Dopplereffekt)
- https://www.youtube.com/watch?v=h4OnBYrbCjY (film om Dopplereffekt)
EKSPERIMENTELT ARBEJDE
Stemmegaffel
Stående snorbølger
FOKUSPUNKTER
Eleven skal
- have forståelse for bølgetyper: Mekaniske bølger, længdebølger og tværbølger.
- have forståelse for bølgeegenskaberne: Bølgetop, bølgedal, amplitude, bølgelængde, periode, frekvens og udbredelsesfart.
- have kendskab til præfixer og kunne regne med præfixer
- have forståelse for konstruktiv og destruktiv interferens.
- have kendskab til resonansfrekvens og stående bølger på en snor.
- have forståelse for lydens udbredelse og lydens fart
- have forståelse for dopplereffekten og hvordan lyden fra en bevægende lydkilde opfattes af en stillestående person.
- kunne udføre og efterbehandle et eksperiment hvor periode, frekvens og bølgelængde for stemmegafler bestemmes ved elektronisk dataopsamling.
- kunne udføre og efterbehandle et eksperiment hvor stående bølger på en snor undersøges.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 - Lys og atomer
MATERIALE
Orbit C: afsnit 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 6.1, 6.2 , 6.3 indtil "Delingsquiz: Bohrs atommodel 1" , 6.4, 6.5 (ikke Hydrogenatomet og Balmerserien)
Andet materiale (ligger i OneNote):
• Læsestof: Farvecirkel og farveblanding
• Læsestof: Derfor bliver solen orange og himlen blå
• Læsestof - Om emissions- og absorptionsspektre (fra FysikCbogen side 131)
• Læsestof og spørgsmål til Filmen om Niels Bohr
• Læsestof: Halogenpære, sparepære og LED-pære (uden for bogen)
FILM
Store danske videnskabsfolk: Niels Bohr (indgår ikke ved eksamen)
EKSPERIMENTELT ARBEJDE
Farver (fællesforsøg)
Bestemmelse af bølgelængde for lys
Lyskilder
FAGLIGE MÅL
Kendskab til
- det elektromagnetiske spektrum, herunder det lysets farver
- blanding af farvet lys og farvecirkel
- Bohrs atommodel
- sammenhæng mellem varme legemers temperatur og farve
- beregning af temperatur af varm lyskilde
- fotoner og beregning af fotonenergi
- emission og absorption af lys
- emissionsspektre og absorptionsspektre
- eksperimentel bestemmelse af bølgelængde af lys
- eksperimentel undersøgelse af lyskilder med håndspektrometer/briller og med spektre optaget med Spectral Analysis
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 - Energi og fjernvarme
MATERIALE
Orbit C (I-bog): afsnit 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2,5, 2.6, 2.8 (til og med Nyttevirkning)
Sider i OneNote:
- Læsestof: Energistatistik Danmark 2023
- Læsestof: Temperaturskalaer
- Læsestof: Intro solenergi
- Læsestof - Brændværdi.
Følgende links om Midtfyns Energi:
- Vores brændsel
- Solvarme
- Fjernvarmedeklaration:
EKSKURSION
Besøg hos Midtfyns Energi
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
Solfanger
Fordampning af vand
FAGLIGE MÅL
Eleven skal
- Have et kvalitativt kendskab til potentiel, kinetisk, elektrisk, varme og kemisk energi samt elektromagnetisk strålingsenergi.
- Have forståelse for energibevarelse, energiomsætning og energikæder, effekt og nyttevirkning.
- Kunne redegøre for vigtigheden af forskellige energikilder i Danmarks energiproduktion
- Have forståelse for tilstandsformer
- Have kendskab til enheder for energi og effekt
- Kunne regne på energi og effekt
- Kunne regne på termisk energi og varmefylde
- Have kendskab til faseomdannelse
- Kunne regne på energiforhold ved faseomdannelse
- Kunne lave beregninger med brændværdi
- Kunne redegøre for, hvordan Midtfyns Energi producerer fjernvarme og kunne redegøre for fordele og ulemper ved Midtfyn Energis valg af energikilder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5 - Universet
MATERIALER
I-bogen Orbit C: 9.1, 9.2, 9.3, 9.4
OneNote siderne
- Læsestof - Galakser og galaksers bevægelse
- Læsestof - Rødforskydning
- Læsestof - Big Bang
- Læsestof - Fjerne Galakser
Øvelse 9 - Galaksespektre
Film:
- Første 5 min af https://www.youtube.com/watch?v=-JDhQ702bEY om mælkevejen
- Om Big Bang: https://video.ku.dk/fysikkens-univers-del-3-fra-big-bang
FAGLIGE MÅL
Eleven skal have kendskab til
- solsystemets placering i galaksen mælkevejen
- bestemmelse af afstanden til nære stjerner ud fra parallakse
- universets opbygning med galakser
- måleenhederne astronomisk enhed, parsec og lysår
- rødforskydning og beregning af galaksers hastighed
- Hubbles lov
- bestemmelse af universets alder
- nogle faser i universets udvikling efter Big Bang
- observationer, som støtter teorien om Big Bang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Online hjælpemidler tilladt ved eksamen og årsprøv
I-bogen: Orbit C
OneNote inkl. links i Indholdsbibliotek
Opgaver i Lectio
Links angivet i Undervisningsbeskrivelsen
Wordmat og lommeregner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69213455936",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69213455936",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69213455936"
}