Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Jakob Bækgaard
|
|
Hold
|
2025 DA/g1 (g1 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Skriftlighed: Sprog og magt
Marie Thams: Tale ved mødet i Statens Kunstfonds
Repræsentantskab: https://www.dansketaler.dk/tale/marie-thams-tale-ved-modet-i-statens-kunstfonds-repraesentantskab
Olivia Kubasiak Kløvedal Reichs tale ved Klimapåmindelsen: https://www.dansketaler.dk/tale/olivia-kubasiak-kloevedal-reichs-tale-ved-klimapaamindelsen-2020/
Dokumentar af Helle Hansen: Ordet fanger (2012): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/ordet-fanger
DR dokumentar: Ikke i min baghave: https://www.dr.dk/drtv/serie/ikke-i-min-baghave_543969
Reklame fra Energiselskabet Andel: "Det er tid at ændre billedet på dansk idyl": https://www.youtube.com/watch?v=TgK0p4JCjvk
De retoriske appelformer: https://www.youtube.com/watch?v=RZO78xy56T8
"Framing". Fra: Illum, Barbara; Kastberg Søndergaard, Rune: TEXTUR, Systime, 2019
"Framing og Newspeak". Fra: Johnsen, Marianne; Gade, Bodil-Marie: Grundbog i retorik, Systime, 2017
Annika Smith: "Newspeak skjuler sandheden for borgerne", Jyllands-Posten, februar, 2021
Grundforløb i dansk med fokus på skriftlighed. I forløbet er der fokus på, hvad der kendetegner den gode skriftlighed. Eleverne skal opnå viden om sammenhæng i tekster, herunder afsnit, emnesætninger og koblingsord samt tegnsætning og sproglig korrekthed. Den overordnede ramme for forløbet har været sprogets magt med særligt fokus på begreberne framing og newsspeak. Undervejs i forløbet er der blevet analyseret dokumentarer med fokus på brugen af framing. Framingen af indvandrere og klimadebatten er her inddraget som eksempler. Sprogets retoriske magt er desuden blevet belyst i talen som genre med fokus på brugen af appelformer og gentagelsen som retorisk virkemiddel. Sidste del af forløbet leder hen mod det tværfaglige samarbejde med samfundsfag: TF2, hvor eleverne lærer om redegørelsen som genre og redegørelsesmarkører. Undervejs i forløbet har der været skriveøvelser med fokus på skriftlighed og redegørelse.
Begreber eleverne skal kende til ved forløbets afslutning:
Afsnit
Emnesætning
Sammenhæng i tekster
Koblingsord
Tegnsætning
Sproglig korrekthed
Retorik (gentagelsesfigurer)
Appelformer
Framing
Newspeak
Redegørelse
Redegørelsesmarkører
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
TF2 med samfundsfag og dansk
Emne: Hvilke sandheder om arbejde fremstilles der i vores samfund fra medier og politikere?
Opgave: Skrive en redegørelse, som handler om medierne og sandheden med fokus på arbejde. Redegørelsen skal fylde cirka 2 sider. Eleverne bestemmer selv, hvilket underemne, de skriver om, men det skal handle om hvilke udfordringer og dynamikker, der findes i samfundet, som handler om arbejde. Til dette skal bruges mindst tre forskellige materialer. Vinklen på emnet kan f.eks. være: Kvindens rolle på arbejdsmarkedet, det gode arbejdsliv, arbejde og fritid osv.
Faglige mål:
- Skrive en redegørelse (cirka 2 sider)
- Informationssøgning + finde en relevant nyere artikel.
- Refleksioner over materiale
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71944818117",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71944818117",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71944818117"
}