Holdet g1 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jakob Bækgaard
Hold 2025 DA/g1 (g1 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skriftlighed: Sprog og magt
Titel 2 TF2 med samfundsfag og dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skriftlighed: Sprog og magt

Marie Thams: Tale ved mødet i Statens Kunstfonds
Repræsentantskab: https://www.dansketaler.dk/tale/marie-thams-tale-ved-modet-i-statens-kunstfonds-repraesentantskab

Olivia Kubasiak Kløvedal Reichs tale ved Klimapåmindelsen: https://www.dansketaler.dk/tale/olivia-kubasiak-kloevedal-reichs-tale-ved-klimapaamindelsen-2020/

Dokumentar af Helle Hansen: Ordet fanger (2012): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/ordet-fanger

DR dokumentar: Ikke i min baghave: https://www.dr.dk/drtv/serie/ikke-i-min-baghave_543969

Reklame fra Energiselskabet Andel: "Det er tid at ændre billedet på dansk idyl": https://www.youtube.com/watch?v=TgK0p4JCjvk

De retoriske appelformer: https://www.youtube.com/watch?v=RZO78xy56T8

"Framing". Fra: Illum, Barbara; Kastberg Søndergaard, Rune: TEXTUR, Systime, 2019

"Framing og Newspeak". Fra: Johnsen, Marianne; Gade, Bodil-Marie: Grundbog i retorik, Systime, 2017

Annika Smith: "Newspeak skjuler sandheden for borgerne", Jyllands-Posten, februar, 2021

Grundforløb i dansk med fokus på skriftlighed. I forløbet er der fokus på, hvad der kendetegner den gode skriftlighed. Eleverne skal opnå viden om sammenhæng i tekster, herunder afsnit, emnesætninger og koblingsord samt tegnsætning og sproglig korrekthed. Den overordnede ramme for forløbet har været sprogets magt med særligt fokus på begreberne framing og newsspeak. Undervejs i forløbet er der blevet analyseret dokumentarer med fokus på brugen af framing. Framingen af indvandrere og klimadebatten er her inddraget som eksempler. Sprogets retoriske magt er desuden blevet belyst i talen som genre med fokus på brugen af appelformer og gentagelsen som retorisk virkemiddel. Sidste del af forløbet leder hen mod det tværfaglige samarbejde med samfundsfag: TF2, hvor eleverne lærer om redegørelsen som genre og redegørelsesmarkører. Undervejs i forløbet har der været skriveøvelser med fokus på skriftlighed og redegørelse.
  
Begreber eleverne skal kende til ved forløbets afslutning:  
Afsnit
Emnesætning
Sammenhæng i tekster
Koblingsord
Tegnsætning
Sproglig korrekthed
Retorik (gentagelsesfigurer)
Appelformer
Framing
Newspeak   
Redegørelse
Redegørelsesmarkører


Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 TF2 med samfundsfag og dansk

Emne: Hvilke sandheder om arbejde fremstilles der i vores samfund fra medier og politikere?

Opgave: Skrive en redegørelse, som handler om medierne og sandheden med fokus på arbejde. Redegørelsen skal fylde cirka 2 sider. Eleverne bestemmer selv, hvilket underemne, de skriver om, men det skal handle om hvilke udfordringer og dynamikker, der findes i samfundet, som handler om arbejde.  Til dette skal bruges mindst tre forskellige materialer. Vinklen på emnet kan f.eks. være: Kvindens rolle på arbejdsmarkedet, det gode arbejdsliv, arbejde og fritid osv.   

Faglige mål:

- Skrive en redegørelse (cirka 2 sider)

- Informationssøgning + finde en relevant nyere artikel.

- Refleksioner over materiale

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer