Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
|
Lærer(e)
|
Jakob Bækgaard
|
|
Hold
|
2025 EN/g4 (g4 EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Express Yourself
Vocabulary test on https://my.vocabularysize.com/
Video on intonation patterns: https://www.youtube.com/watch?v=CstysyXcKGA&t=2s
Video about the phonemic chart: https://www.youtube.com/watch?v=MaBess5ygYo
3 differences between spoken and written English: https://www.youtube.com/watch?v=Yg50bgJngH8
Dolores Whiskyman: "So Tell Me About This Guy" fra Eva Rosenvold og René Bühlmann: A New Entrance, Systime, 2001
Emma Gonzalez's powerful March for Our Lives speech: https://www.youtube.com/watch?v=u46HzTGVQhg
Laura Trice: Remember to say thank you: https://www.ted.com/talks/laura_trice_remember_to_say_thank_you?referrer=playlist-ted_in_3_minutes
Steve Jobs: Stanford Commencement Address
https://news.stanford.edu/stories/2005/06/youve-got-find-love-jobs-says
Forløbet har til formål at sætte fokus på elevernes mundtlighedsproduktion, kommunikationsstrategier, samtalen og talen som genrer. Eleverne bliver bevidste om nogle af de sociale, psykologiske og kognitive udfordringer, som kan medføre, at man er tilbageholdende med at deltage aktivt i den mundtlige del af engelskfaget, og eleverne arbejder med forskellige kommunikationsstrategier til netop at overkomme disse udfordringer, så de forhåbentlig får lyst til at deltage aktivt med mundtlige input i undervisningen fremover. Eleverne stifter bekendtskab og laver øvelser med prosodi, udtale-regler og gambitter. Her bliver eleverne desuden bevidste om forskellene mellem mundtligt og skriftligt sprog og kan gøre rede for disse forskelle. Eleverne opnår kendskab til de 3 overordnede talegenrer (informational, ceremonial, persuasive), til appelformer, og til sproglige analysegreb og retoriske virkemidler, når man skal lave taleanalyse. Eleverne læser og analyserer i den forbindelse en tale af Steve Jobs. Der sluttes af med at eleverne laver deres egne korte taler.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10,45 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Feelings in Fiction
Fra Kristine Lund Knudsen og Jakob Bækgaard: Horizons, Praxis, In Press:
Rita Felski’s four categories of reader response
Matthew Fray: "Matched"
Chimamanda Ngozi Adichie: "Chinasa"
Max Andrew Dubinsky: "Thirst"
Katherine Mansfield: "Sixpence"
Introforløb til litteraturanalyse. Med udgangspunkt i Rita Felskis fire kategorier af emotionel respons på litteratur har eleverne arbejdet med deres oplevelse af litteratur med fokus på den rolle som følelserne spiller i teksten og hos dem selv. Eleverne skal kunne redegøre for Felski og uddybe hvilken rolle følelser kan spille i læsningen af litteratur. Gradvist bliver den følelsesmæssige tilgang suppleret med mere traditionel litteraturanalyse, hvor klassiske analysebegreber som setting, plot, point of view, characterisation og theme bliver introduceret.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71944865792",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71944865792",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71944865792"
}