Holdet g4 EN (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Jakob Bækgaard
Hold 2025 EN/g4 (g4 EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Express Yourself
Titel 2 Feelings in Fiction

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Express Yourself

Vocabulary test on https://my.vocabularysize.com/

Video on intonation patterns: https://www.youtube.com/watch?v=CstysyXcKGA&t=2s

Video about the phonemic chart: https://www.youtube.com/watch?v=MaBess5ygYo

3 differences between spoken and written English: https://www.youtube.com/watch?v=Yg50bgJngH8

Dolores Whiskyman: "So Tell Me About This Guy" fra Eva Rosenvold og René Bühlmann: A New Entrance, Systime, 2001

Emma Gonzalez's powerful March for Our Lives speech: https://www.youtube.com/watch?v=u46HzTGVQhg

Laura Trice: Remember to say thank you: https://www.ted.com/talks/laura_trice_remember_to_say_thank_you?referrer=playlist-ted_in_3_minutes

Steve Jobs: Stanford Commencement Address
https://news.stanford.edu/stories/2005/06/youve-got-find-love-jobs-says


Forløbet har til formål at sætte fokus på elevernes mundtlighedsproduktion, kommunikationsstrategier, samtalen og talen som genrer. Eleverne bliver bevidste om nogle af de sociale, psykologiske og kognitive udfordringer, som kan medføre, at man er tilbageholdende med at deltage aktivt i den mundtlige del af engelskfaget, og eleverne arbejder med forskellige kommunikationsstrategier til netop at overkomme disse udfordringer, så de forhåbentlig får lyst til at deltage aktivt med mundtlige input i undervisningen fremover. Eleverne stifter bekendtskab og laver øvelser med prosodi, udtale-regler og gambitter. Her bliver eleverne desuden bevidste om forskellene mellem mundtligt og skriftligt sprog og kan gøre rede for disse forskelle. Eleverne opnår kendskab til de 3 overordnede talegenrer (informational, ceremonial, persuasive), til appelformer, og til sproglige analysegreb og retoriske virkemidler, når man skal lave taleanalyse. Eleverne læser og analyserer i den forbindelse en tale af Steve Jobs. Der sluttes af med at eleverne laver deres egne korte taler.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Feelings in Fiction

Fra Kristine Lund Knudsen og Jakob Bækgaard: Horizons, Praxis, In Press:

Rita Felski’s four categories of reader response

Matthew Fray: "Matched"

Chimamanda Ngozi Adichie: "Chinasa"

Max Andrew Dubinsky: "Thirst"

Katherine Mansfield: "Sixpence"

Introforløb til litteraturanalyse. Med udgangspunkt i Rita Felskis fire kategorier af emotionel respons på litteratur har eleverne arbejdet med deres oplevelse af litteratur med fokus på den rolle som følelserne spiller i teksten og hos dem selv. Eleverne skal kunne redegøre for Felski og uddybe hvilken rolle følelser kan spille i læsningen af litteratur. Gradvist bliver den følelsesmæssige tilgang suppleret med mere traditionel litteraturanalyse, hvor klassiske analysebegreber som setting, plot, point of view, characterisation og theme bliver introduceret.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer