Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
|
Lærer(e)
|
Majken Storm Jensen
|
|
Hold
|
2025 MA/g4 (g4 MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
Et resumé af indhold og fokus herunder centrale problemstillinger
Efter grundforløbet i matematik skal eleverne have grundlæggende talforståelse og kunne anvende regnearternes hierarki korrekt. De skal forstå variable og funktioner, især lineære funktioner og deres repræsentation i tabel, graf, formel og sprog. De skal kunne bruge værktøjsprogrammer til regression og ligningsløsning, og kende til residualer. Endelig skal de kunne udarbejde en fyldestgørende skriftlig besvarelse med klare forklaringer og mellemregninger.
Kernestof
- Regnehierarki og talmængder
- Algebra
- Funktionsbegrebet
- Lineær funktioner herunder beviset for to-punktsformlen og vækstegenskaber
Faglige mål
Eleven skal
- have forståelse for de naturlige tal, de hele tal, brøker og de reelle tal
- have forståelse for regnearternes hierarki
- have forståelse for uafhængige og afhængige variable
- have viden om funktionsbegrebet
- have forståelse for definitionsmængde og værdimængde
- have forståelse for lineære funktioner, herunder betydningen af a og b
- kunne bevise formlerne for a og b
- have forståelse for ligefrem proportionalitet
- kunne oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- have forståelse for stykkevise lineære funktioner
- kunne lave lineærregression med værktøjsprogram
- have kendskab til residualer
- kunne løse simple ligninger med og uden værktøjsprogram
- kunne løse to ligninger med to ubekendte
- have forståelse for kravene til en fyldestgørende skriftlig besvarelse af en matematikopgave
Undervisningsmateriale
Matematik i grundforløbet af Mike Vandal Auerbach, Version 4.0 2025
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17,95 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71944946216",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71944946216",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71944946216"
}