Titel
3
|
Demokratiets historie (Enkeltfagligt)
Dette forløb er et enkeltfagligt forløb i historie, som tager udgangspunkt i en kronologisk gennemgang af de vigtigste nedslag i historien fra antikken og til moderne tid med fokus på hvordan demokratiet som begreb og styreform har udviklet sig, samt hvordan man igennem historien har forstået demokratiet. I denne sammenhæng ser vi også på hvorfor demokratiet i dag i størstedelen af verden ses som den eneste accepterede styreform. Forløbet starter i 1 hf, og fortsætter ind i 2 hf.
Kernestoffet som dækkes i dette forløb er:
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Udviklingen af den Europæiske Union efter Anden verdenskrig.
Indhold
1. Antikkens Demokrati.
Det gamle Athen, De fem søjler, folkeforsamlingen, folkedomstolen og femhundredmandsrådet.
2. Oplysningstiden.
Flere filosoffer (John Locke, Charles de Montesquieu, Jean-Jaque Rosseau, Thomas Hobbes, Voltaire ,Johann Struensee, Immanuel Kant og Ludvig Holberg), den amerikanske revolution, den franske revolution.
3. Demokratiet i mellemkrigstiden.
1. verdenskrig, ideologiernes epoke, Versaillesfreden og det nye europa, den russiske revolution, Kommunisme, Lenin og samfundsstyre i Rusland, Nazisme, Hitlers vej til magten, påskekrisen i Danmark (1920), Stauning, arbejderbevægelsen og kvindebevægelsen i Danmark.
4. Kampe for demokratiet.
Bevægelser.
5. Murens fald.
Afslutning på den kolde krig, Jerntæppet, demokrati i handling.
6. Europæisk integration.
Opbyggelse af EU, Kul- og stålunion, Romtraktaten, Maastrichttraktaten.
7. 11. september
Ændringer efter 9/11, demokratitab? eller demokratigevinst?
Historiefaglige begreber:
- Levn og beretning.
- Historisk kontekst.
- Levnsslutning/ophavssituation.
- Tendens.
- Årsagsforklaringer
Faglige mål:
- Indsigt i forskellige væsentlige perioder, begivenheder og udviklingslinjer i både verdens, Europas og dansk historie.
- En forståelse for årsagsforklaringer og -sammenhænge.
- Kendskab til ideologiernes kamp i det 20. århundrede.
- Historiefaglige metoder.
- Kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper.
- Gennemføre en mindre empirisk undersøgelse.
- Kildeanalyse samt formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi.
Kernestof:
- "Da demokratiet blev opfundet og genopfundet" af Af Anders Hassing, lektor i historie og samfundsfag på Ørestad Gymnasium. Nationalmusset og skoletjenesten, 2011.
- "Ideologiernes kamp" af Lars Andersen m.fl., Fokus 3 - fra verdenskrig til velfærd, 2006, s. 9-32, 47.
- "Europæisk integration" af Lars Andersen m.fl., Fra Verdenskrig til Velfærd - Fokus 3, 2007, s. 163-175.
Kilder:
- Tale "Perikles' grav tale over de faldne". Talen indgår i den græske historiker Thukydids (ca. 460-400 f Kr.) værk ’Den Peloponnesiske Krigs Historie’, der er skrevet mellem 424 og 404.
- "Den Gamle Oligark". Aksel Damsgaard Madsen, Det athenske Demokrati, 1974, sp. 127-129
- Uddrag af den Amerikanske uafhængighedserklæring, 4. juli, 1776.
- Uddrag af den Franske menneskerettighedserklæring.
|