Holdet 2022 DA/a DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ditte Henriksø, Oliver Holm
Hold 2022 DA/a DA (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Verdenskanoner (introforløb)
Titel 2 Nyhedsmedier og journalistik
Titel 3 Holberg & den poetiske raptus
Titel 4 Retorik, kunsten at tale godt
Titel 5 "Ånd & legeme" ~ Romantikken
Titel 6 Døden (optakt til DHO)
Titel 7 Kampagner
Titel 8 Det moderne gennembrud
Titel 9 Skrive-bootcamp
Titel 10 Dialekter i Danmark
Titel 11 Begreber og værktøjer
Titel 12 Tilladte hjælpemidler
Titel 13 Syndefaldet i litteraturen
Titel 14 Dokumentar
Titel 15 Minimalisme
Titel 16 Skriftlighedsforløb
Titel 17 Analysemetoder og perspektiver på læsning
Titel 18 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Verdenskanoner (introforløb)

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
svensk tekst, norsk tekst, verdenslitteratur, tekster fra tiden før 1700 litterær analyse og sproglig analyse.

FAGLIGE MÅL
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

KERNESTOF
- trad. - "Jomfruen i fugleham" (ukendt år)
- Giovanno Boccaccio - "Falken" (fra "Dekameron", 1351?)
- William Shakespeare: "Sonet 18" (1609)
- Charles Perrault - "Den lille Rødhætte" (1697)
- Jacob & Wilhelm Grimm - "Den lille Rødhætte" (1812)
- Edgar Allan Poe - "Hjertet der sladrede" (1843)
- Henrik Ibsen - "Mindets magt" (1871)
- Fjodor Dostojevskij: "Forbrydelse og straf" (uddrag, 1866)
- Edith Södergran - "Dagen svalnar ..." (1916)
- George Orwell - "En hængning" (fra "I hvalfiskens bug ..." 1931)

SUPPLERENDE STOF
- David Bailly: "Self-Portrait with Vanitas Symbols" (maleri, 1651)
- reklame for Høng-ost (1966)
- klip fra Led Kulidzhanovs filmatisering af "Forbrydelse og straf" (1970)
- Peter Carlsen: "Danmark 2009" (maleri, 2009)
- LOFavør: "Fordelene ved å være mange er mange" (reklame, 2010)
- Stinne Andreassen - "Jeg er uskyldig: 10 dødsfangers sidste ord" (avisartikel, 2013)

VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
Tavleundervisning, skriftlige øvelser af mindre omfang, skriftlige øvelser af større omfang og fagligt arbejde individuelt, parvis og i mindre grupper
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Nyhedsmedier og journalistik

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
1. skriftlighedsforløb, Herman Bang, nyhedsformidling og visuelle udtryksformer

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

KERNESTOF
- Herman Bang: ”Branden” (Nationaltidende, 4. oktober 1897)
- Leif Sørensen: ”Mammografi fup eller fakta” (Jyllands-Posten, 31. januar 1999)
- Iduv: ”Reportage fra Tjernobyl: Alt er dødt" (Avisen.dk, 9. maj 2008)
- Katherina Petersen: ”Mine ( . ) ( . ) skal til tjek..” (blogindlæg, 14. april 2017)
- Lea Wind-Friis & Camilla Stockmann: “Ni tidligere ansatte beskriver seksuelle ydmygelser på filmselskabet Zentropa” (Politiken, 10. november 2017)

SUPPLERENDE STOF
- Busreklame ”Fyn bliver kønnere” fra privathospitalet Nygart, 2014
- Forsider fra alle større dagblade og aviser: Politiken, Jyllands-Posten, Berlingske Tidende, Ekstra Bladet, B.T., Kristeligt Dagblad, Information og Børsen

VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
Tavleundervisning, skriftlige øvelser af mindre omfang, skriftlige øvelser af større omfang og fagligt arbejde individuelt, parvis og i mindre grupper
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Holberg & den poetiske raptus

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Ludvig Holberg, oplysningstiden og 1. værk.

FAGLIGE MÅL
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

KERNESTOF
- Geir Sveaass: "Den poetiske raptus" (teaterstykke om Ludvig Holberg oplevet på Folketeatret, 2022)
- Ludvig Holberg: "Jeppe på Bjerget", akt 5, scene 6 (uddrag, 1722)
- Hans Adolph Brorson: "Den yndigste Rose er funden" (1732)

SUPPLERENDE STOF
- Ludvig Holberg: "Epistola XCI" (1748-1754)
- Joseph Wright of Derby: A Philosopher giving that Lecture on the Orrery in which a lamp is put in place of the Sun (1766)
- Joseph Wright of Derby - An Experiment on a Bird in the Air Pump (1768)

VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
Tavleundervisning, skriftlige øvelser af mindre omfang, skriftlige øvelser af større omfang og fagligt arbejde individuelt, parvis og i mindre grupper
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Retorik, kunsten at tale godt

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Argumenterende tekster og taler, sproglig analyse og retorisk analyse.

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed  

KERNESTOF
- Henni Forchhammer: Grundlovstale (1940)
- Anne Marie Helger: Tale imod asylstramninger (26. januar 2016)
- Tine Høeg: Nytårstale 2020 (DR2's nytårskoncert)
- Tessa: Nytårstale 2021 (Deadline, DR)
- Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm: Juletale 2022 (ciliusbruun.dk)
- Mette Frederiksen: Nytårstale 2022 (TV 2)

SUPPLERENDE STOF
- Emma Gad: "Takt og Tone" (uddrag, 1918)
- forside af Magasinet Mand (1. november 2007)
- tre forskellige tandpastareklamer fra hhv. Sensodyne, Zendium og ukendt producent

VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
Tavleundervisning, skriftlige øvelser af mindre omfang, skriftlige øvelser af større omfang og fagligt arbejde individuelt, parvis og i mindre grupper
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 "Ånd & legeme" ~ Romantikken

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Romantik og romantisme, Adam Oehlenschläger, St. St. Blicher, N.F.S. Grundtvig og H.C. Andersen.

FAGLIGE MÅL
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

KERNESTOF
- Adam Oehlenschläger*: ”Guldhornene”, 1802 (fra "Digte 1803")
- Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (fra "Digte", 1804)
- N.F.S. Grundtvig*: ”Langt højere bjerge så vide på jord”, 1820 [K]
- St. St. Blicher*: ”Præludium” (fra "Trækfuglene", 1838) [K]
- Emil Aarestrup: ”Angst” (fra "Digte", 1838)
- Christian Winther: ”Skriftestolen”, 1843
- H.C. Andersen: ”Den grimme Ælling”, 1843
- B.S. Ingemann: ”Niels Dragon” (fra "Fjorten Eventyr og Fortællinger", 1847)
- H.C. Andersen*: ”I Danmark er jeg født”, 1850

SUPPLERENDE STOF
- Caspar David Friedrich: ”Der Wanderer über dem Nebelmeer” (maleri, 1818)
- Wilhelm Bendz: ”Det waagepetersenske familiebilleder” (maleri, 1830)
- J. Th. Lundbye: ”Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde” (maleri, 1847)
- Carl Bloch: ”Fra et romersk osteria” (maleri, 1863)

VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
Tavleundervisning, skriftlige øvelser af mindre omfang, skriftlige øvelser af større omfang og fagligt arbejde individuelt, parvis og i mindre grupper
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Døden (optakt til DHO)

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
DHO og 2. værk.

FAGLIGE MÅL
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

KERNESTOF
- H.C. Andersen: "Det døende Barn" (1827)
- Amalie Skram: ”Karens jul” (1885)
- Johannes Jørgensen: "Tråden ovenfra" (1898)
- Tom Kristensen: "Det blomstrende Slagsmaal" (fra "Fribytterdrømme", 1920)
- Rudolf Broby-Johansen: "Stridsmænd for det vi elsker (fra "Blod", 1922)
- Halfdan Rasmussen: "Efter Bikini" (1942)
- Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
- Birgit Munch: "Død gange fem" (fra "Prikken under I'et", 2000)

SUPPLERENDE STOF
- Christopher Nevinson: "La Mitrailleuse" (maleri, 1915)
- Max Beckmann: "The Night" (maleri, 1918-19)
- Undergang: "Menneskeæder" (fra albummet "Aldrig i livet", 2020)

VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
Tavleundervisning, skriftlige øvelser af mindre omfang, skriftlige øvelser af større omfang og fagligt arbejde individuelt, parvis og i mindre grupper
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kampagner

I forløbet arbejdes med grundlæggende viden om forskellige kampagnetyper og kommunikationssituationen med udgangspunkt i Laswells kommunikationsmodel. I elevernes analysearbejde arbejdes med sproglige, retoriske og filmiske virkemidler. Der arbejdes desuden med argumentation og teksters funktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det moderne gennembrud

Mål for forløbet:
Gennemgå begreber til litterær analyse
Novellen som genre
Den litteraturhistoriske periode
Lave analyse af et antal tekster fra perioden (Bang, Pontoppidan, litteraturhistorie som begreb, værk: Ibsen: Et dukkehjem, filmatisering)

– demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Kende til og kunne identificere træk fra de tre skrivestilarter impressionisme, naturalisme, kritisk realisme.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel - En stor Dag 05-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Skrive-bootcamp

Arbejde med skrivning af debatterende artikel. Genren er introduceret, og eleverne har arbejdet med forskellige fokuspunkter i forhold til deres egne skriveudfordringer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dialekter i Danmark

Forløb  om dialekter i Danmark, hvor der kigges på forskellige dialekter geografisk samt kronolekt og sociolekt.

Vi arbejder med hvordan dialekter bruges i satire og kigger i den forbindelse på satiren som genre samt humorteori.

Vi afslutter forløbet med værklæsning: Yahya Hassan.
Bearbejdning af værket: vi kigger på det sproglige, sociolekt samt arbejder med digtanalyse. Afrundes med en aflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Begreber og værktøjer

Styr på de forskellige værktøjer til forskellige genre.
Træning i brug af fagtermer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tilladte hjælpemidler

Tilladte hjælpemidler til årsprøve i skriftlig dansk:

ordnet.dk

Lectio

Noter fra jeres computer eller håndskrevne.

OBS: de sider fra gymdansk, som vi har brugt i undervisningen, skal downloades.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Syndefaldet i litteraturen

Eleverne introduceres for Syndefaldsmyten som motiv i dansk litteratur og film. Syndefalds-myten som mytemotiv bruges som værktøj til at læse udvalgte litterære tekster. Sigtet er her, at eleverne bliver bevidste om mytens muligheder for at opnå en dybere forståelse for teksterne og deres temaer (som fx fokus på overgangen fra barn til voksen). Eleverne præsenteres også for, hvordan man laver en psykoanalytisk læsning af en given tekst.



Faglige mål
- Træning i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Træning i at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- Træning i at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- Træning i at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Træning i at dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- Træning i at demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- Træning i at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Værklæsning: romanen "Den kroniske uskyld" (1958)
- Følgende kanonforfattere: Karen Blixen, Martin A. Hansen, Klaus Rifbjerg
- Tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Litteraturanalyse og -fortolkning
- Anvendelse af relevante litterære metoder
- Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Materiale:
1. Mosebog, kap. 2. "Edens have" og kap. 3. "Syndefaldet”
Blixen, Karen (1958): ”Ringen”
Hansen, Martin A. (1953): ”Paradisæbler”
Rifbjerg, Klaus (1958): "Den kroniske uskyld", roman
Fleming, Edward (1985): "Den kroniske uskyld", filmatisering (t. 37. min.)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Dokumentar

Forløbet har været fokuseret omkring:
Arbejde med produktion af minidokumentar i grupper med fokus på at være analytisk bevidst om, hvilke filmiske virkemidler, der anvendes, fakta- og fiktionskoder samt hvilken type dokumentar. Formålet er at styrke elevernes bevidsthed og analytiske evner.

Mål for forløbet:
- Fokus på at kende og identificere de tre klassiske genrer:
Den observerende
Den autoritative
Den deltagende dokumentar
Derudover at kende til den refleksive.

- at kunne identificere genretræk
- forholde sig til dokumentars forhold til virkeligheden,
herunder faktakontrakt, fakta- og fiktionskoder, autencitetsmarkører og mockumentary.

Materiale:

"White Wilderness" https://www.youtube.com/watch?v=xMZlr5Gf9yY

Om fakta- og fiktionskoder: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3469#c22108

A Storm Foretold - official trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Wp7njYQDRD0

Forskellige typer dokumentar: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3471#c11470

"The Majestic Plastic Bag - A Mockumentary" https://www.youtube.com/watch?v=GLgh9h2ePYw

"Paranormal Activity 2 - Dragged to the Basement":  https://www.youtube.com/watch?v=7PfDjA-3RP4


Værk: TV2 Dokumentaren "Balladen om kolonihaven", fokus på "Første vers".


Arbejdsformer: Tavleundervisning, gruppearbejde med fremlæggelser for mindre grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Minimalisme

Der er arbejdet med minimalistiske tekster fra 1990'erne, hvor der har været fokus på at finde minimalistiske træk ved teksterne:

Helle Helle: Fasaner
Helle Helle: To kilometer
Simon Fruelund: Min sommerferie
Katrine Marie Guldager: Når dagene skifter hænder
Katrine Marie Guldager: Morgenbrød
Katrine Marie Guldager: Position
Katrine Marie Guldager: Villavej

Tilhørende aflevering til forløbet: Analyserende artikel om Helle Helle: Køreplaner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Skriftlighedsforløb

I forløbet er læst valgfrie tekster af Johannes V. Jensen "Himmerlandshistorier", samt fælles læsning af et uddrag af "Himmerlands Beskrivelse" s. 3-10. Der er arbejdet med at lave problemstillinger til teksten samt fokuseret arbejde med indledning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Analysemetoder og perspektiver på læsning

I dette forløb arbejdes med forskellige metoder til tekstlæsning:
- Litteraturhistorisk læsning
- Biografisk læsning
- Psykoanalyse
- Nykritik

Der læses forskellig litteratur i forløbet:

Martin Andersen Nexø

Caspar Eric

Noget af forløbet repeteres tekster fra tidligere forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Tilladte hjælpemidler til eksamen

I må bruge:
Jeres noter fra undervisningen (både dem på computeren og de håndskrevne).

Ordnet.dk er tilladt at bruge til at slå ord op.

Nettet kan kun benyttes, når der er tale om
adgang til undervisningsmateriale, der er blevet
anvendt i undervisningen og fremgår af
undervisningsbeskrivelsen, og som ikke kan
medbringes af eksaminanden og opbevares lokalt
på eksaminandens udstyr. Det vil sige: I må tilgå
Lectio og alt det materiale, der ligger på Lectio.

Har vi brugt et Youtubeklip, som fremgår af
undervisningsbeskrivelsen, så må I fx gerne
bruge den - og kun den. Ditto gælder for fx
ibøger og litteraturportalen.dk - de må gerne
tilgås, hvis de har været brugt i undervisningen
og fremgår af undervisningsbeskrivelsen. Ibøger,
der har været anvendt i undervisningen, og som
fremgår af undervisningsbeskrivelsen, må tilgås
online, hvis det ikke er muligt at opbevare
materialet lokalt, og det er i så fald udelukkende de konkrete afsnit/sider, som er brugt i undervisningen og nævnt i undervisningsbeskrivelsen, som må tilgås, ikke andre afsnit/sider i ibogen.

Ebøger, der har været anvendt i undervisningen, og som optræder i undervisningsbeskrivelsen, må tilgås, men hvis der er links, som fører ud af ebogen, fx til lex.dk, må disse ikke aktiveres. OBS! Man må IKKE søge videre end de links, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen. Med andre ord: Man må ikke bruge nettet, udover de links, der er at finde i undervisningsbeskrivelsen!


Websteder som gymdansk.dk, denstoredanske.dk, forfatterweb.dk, litteratursiden.dk, sproget.dk og studienet.dk må ikke tilgås til eksamen - I må heller ikke bruge offline-versionen af Studienet.dk. DERFOR: I skal på forhånd have downloadet ting fra gymdansk   mm.  og gemt det lokalt på jeres PC - som noter.

Til ordblinde:
Er man ordblind - og har fået bevilliget - søgt og
GODKENDT ”IntoWords” og/eller Appwriter,
må man gerne bruge det.

TIL EKSAMEN I MUNDTLIG DANSK:
De samme hjælpemidler er tilladte, og de samme regler for søgning på nettet gælder som ved skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer