Holdet 2022 DA/bcx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Julie Thygesen
Hold 2022 DA/bcx (1bcx DA, 2bcx DA, 3bcx DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Taler, vol. 1 (S)
Titel 2 Mennesker og dyr (L)
Titel 3 Terminsprøve + tilladte hjælpemidler
Titel 4 Forløb om kortfilm (M)
Titel 5 2. DHO-optakt: Døden! (L)
Titel 6 Den debatterende artikel - litteraturens betydning
Titel 7 Hiphoppens lyriske univers (S)
Titel 8 Syndefaldet i litteraturen (L)
Titel 9 Litt. der udfordrer grænser -reflekterende artikel
Titel 10 Skriftlig årsprøve 2g
Titel 11 Det moderne gennembrud (L)
Titel 12 Argumenter for forandring (S + M)
Titel 13 Eventyrforløb (L)
Titel 14 I krig med virkeligheden (M)
Titel 15 Skriftlighedsforløb 3g
Titel 16 Danskhed på vers (S + L)
Titel 17 Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 18 Populærvidenskabelig formidling (FF3)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Taler, vol. 1 (S)

Formålet med dette forløb er at introducere eleverne retorik og argumentation med særligt fokus på nytårstalen som genre. Eleverne får udvidet deres analytiske begrebsapparat i forhold til analyse af taler, herunder kendskab til talens virkemidler.

Som afslutning på forløbet laver eleverne deres egen nytårstale med en dertilhørende metarefleksion.

Begreber til analyseværktøjskassen:
- typer af taler (informerende, politisk og lejlighedstalen)
- appelformer (patos, etos, logos)
- det retoriske pentagram
- sproglige figurer (anafor, epifor, tretrinsraket)
- argumentation (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkører)


Forløbets faglige mål
- Træning i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst (skriftligt)
- Træning i anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- Træning i at beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- Træning i at dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Træning i at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Træning i at demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- Træning i navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof:
- Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- Tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Norsk tekst

Materiale
Rangvid, Mads & Sørensen, Mimi (2018): "Perspektiver i dansk", s. 29-30, 115-116
Høie, Bent (2020): "Tale til ungdommen" (norsk tekst)
Vanopslagh, Alex (2021): Uddrag af "Tale ved Liberal Alliances landsmøde 2021"
Dronning Margrethes nytårstale fra 2018
Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholms juletale 2022
Læreproduceret dokument om nytårstalens kendetegn
Lærerproduceret pptx om billedsprog og retoriske virkemidler

Cirka-omgang i sidetal: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Mennesker og dyr (L)

Dette forløb har fokus på litterære tekster, som leger med dyret som motiv. Det være sig implicit - mennesker der opfører sig som dyr, eller mere eksplicit – mennesker, der sammenlignes med dyr, er optagede af dyr eller har et forhold til dyr. Som afslutning på forløbet arbejder vi med filmen "Mowgli", der behandles som et værk, der er knyttet til et fortrinsvist litterært perspektiv, idet emnet har en tydelig rød tråd/tilknytning til forløbet (jf. Dansk A - Vejledningen, s. 12)

Faglige mål:
- Træning i at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Træning i at dokumentere kendskab til bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv i litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- Træning i at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Tekster fra før 1700 (folkevise)
- Tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
- Følgende kanonforfattere: Martin A. Nexø, Peter Seeberg
- Litteraturanalyse og - fortolkning
- Anvendelse af litterære metoder
- Litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Værklæsning


Materiale:
Ukendt forfatter (ukendt årstal): ”Germand Gladensvend”
Nexø, Martin A. (1915): ”Ulven og Faarene”
Seeberg, Peter (1981): ”Biografi af en snegl”
Hesselholdt, Christina (1998): ”Månestrålesofaen”
Johannesen, Stine & Grøn Rasmus: ”Nye øjne at se med – virkelighedstemaet i dansk realisme” – den korte intro til ”Naturen og det dyriske”. Dansklærerforeningens Forlag, 2006
Christensen, Søren Vrist (2019): Læringvideo: Folkeviser
Serkis, Andy (2018): Mowgli" (medieværk)
Lærerproduceret pptx om kendetegn ved den traditionelle og moderne novelle

Omfang: 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Terminsprøve + tilladte hjælpemidler

I denne terminsprøve i 1g har eleverne skulle lave en retorisk analyse af en tale.

Faglige mål :
- Træning i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst (skriftligt)
- Træning i at beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- Træning i at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed

Kernestof:
- Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituation, appelformer og argumentation


Tilladte hjælpemidler online:

- Alt materiale på Lectio
- Ordbog (ordnet.dk)

Noter med videre fra undervisning, GF med mere må også bruges :-)
Dokumenter, der er downloadet ned og ligger lokalt på computeren må også gerne bruges.

Cirka omfang i sidetal: 5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb om kortfilm (M)


Dette forløb har til formål at introducere eleverne til kortfilmsgenren og dens kendetegn. Filmene, eleverne har arbejdet med, kredser alle på den ene eller anden måde om temaet "familie".

Forløbets faglige mål:
- udtrykke sig præcist. nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Demonstrere kendskab og forholde sig til reflekteret til mediebilleder i dag
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Tekster fra 2000-tallet
- Svensk tekst ("I mammas famn")
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge



Materiale
Gustavson, Andrea Sand (2011): "Gemmeleg"
Rappe, Beata (2014):"I mammas famn" (svensk tekst)
Silset, David (2016):  "Giraf"
Stief, Andres (2016): "Mor"
Filmcentralens filmleksikon

Cirka-omfang i sider: 50 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 2. DHO-optakt: Døden! (L)

Det tematiske forløb om døden fungerer som optaktsforløb til DHO'en. I forløbet undersøger vi, hvordan og hvorfor synet på døden har forandret sig. Tidsligt arbejder vi i perioden fra middelalderen til og med WW2. Vi skal i begge fag arbejder med genstande/tekster, der omhandler og/eller vidner om døden. Fælles for begge fag gælder det, at døden er et eksistentielt grundvilkår. Døden er uundgåelig.

I dansk skal vi undersøge, hvordan synet på døden har forandret sig ved at dykke ned i forskellige perioder af litteraturhistorien (litteraturhistorisk blik på døden). Død, tab og sorg er nemlig et tema, der behandles i meget i litteraturen!
I historie skal vi undersøge, hvilke historiske forandringer (og menneskesyn) der har betydning for, hvordan/hvorfor synet på døden har ændret sig, og hvordan døden forstås i forskellige historiske perioder.


HISTORIEFAGET
Faglige mål for historie:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-politiske og sociale revolutioner

Litteratur:
Rasmus Hyllested, Mimi Olsen:Døden - fra sagatid til senmodernitet: En basisbog til dansk-historieforløbet og DHO'en (2018) - heraf kapitlerne om middelalderen, oplysningen, nationalisme og romantik, industrialiseringen og 1900-1945
s. 35-38+64-68+74-78+87-94+215

Kilder:
Ludwig Uhland: Der gute Kamerad (1809)
Wilfred Owen: Dulce et Decorum est  (1917)
Peter Faber: Den tapre Landsoldat (1848)
Thomas a Kempis: Kristi efterfølgelse
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=440#c1003
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/St%C3%A4ndeordnung.jpg

DANSKFAGET

Faglige mål:
- Træning i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftigt såvel som multimodalt
- Træning i at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- Træning i at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, analysere, diskutere, fortolke, vurdere) med formidlingsbevidsthed
- Træning i at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Træning i at dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv i litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- Træning i at demonstrere viden om og kunne perspektivere træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- Træning i at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- Træning i at undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder samspil med andre fag

Kernestof:
- Tekster fra tiden før 1700 (folkevise)
- Tekster fra 1700- og 1800-tallet herunder fra oplysningstid, romantik og naturalisme
- Tekster fra 1900-tallet, herunder realisme
- Norsk tekst ("Karens jul")
- Følgende kanonforfattere: Ludvig Holberg, H.C. Andersen, Henrik Pontoppidan, Martin A. Hansen
- Litteraturanalyse og -fortolkning
- Anvendelse af relevante litterære metoder
- Litteratur-. kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1.g.

Materiale
Ukendt forfatter (u.å.): "Aage og Else" (folkevise)
Andersen, H.C. (1860): "Barnet i Graven"
Holberg, Ludvig (1750): Uddrag af "Epistel 424"
Skram, Amalie (1885): "Karens jul" (norsk tekst)
Nielsen, Morten (1943): "Døden"
Orpen, William (1917): "Zonnebeke" - maleri
Olsen, Mimi & Hyllested, Rasmus (2018): "Døden - fra sagatid til senmodernitet", kapitlerne om middelalder, oplysningstiden, nationalisme og romantik, industrialiseringen og DMG samt tiden fra 1900-1945.
Christensen, Søren Vrist (2017, 9. min): "Læringsvideo: Det moderne gennembrud - dansk litteratur", Youtube.

Omfang: 80 sider i dansk

Anvendte tekster til DHO-kompendium :

Hansen, Robert L. (1923): ”Froissant om flagellanterne og jøderne” in Froissarts Krønike i udvalg. Selskabet for historiske kildeskrifters oversættelse, s. 128-130. (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=206)

Cipolla, Carlo M. (1972): Europasbefolkningstal 500-1450 in The Fontana Economic History of Europe

Ukendt forfatter, (u.å.): ”Hillelilles sorg”

Andersen, H.C. (1848): ”Den lille pige med svovlstikkerne”

Grove, P.V. (1864): ”Farvel Du Dyrebare Dannevirke”, in Den nationalliberale københavneravis, Dagbladet, 07.02.1864  ( https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162)

Pontoppidan, Henrik (1889): ”Muldskud”

Stephen Smith (1911): Uddrag af ”The City That Was”

Berthold von Deimling (1930): Om tyskernes anvendelse af giftgas in ”Aus deralten in die neue Zeit, Ullstein Verlag 1930, s. 201-203 (https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=417)

Giftgas i skyttegravskrigen https://industrialiseringen.systime.dk/?id=229

Hansen, Martin A. (1947): ”Soldaten og pigen”

Lauritz Jørgensen om det første tyske gasangreb ved
Ypres, 1954: Øjenvidner 1914-1918. Sønderjyske soldaters beretninger, Lindhardt og Ringhof 2014, 5. 146-147. (https://krigenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Den debatterende artikel - litteraturens betydning

Dette forløb har fungeret som et skriftlighedsforløb med særligt fokus på at introducere den debatterende artikel som skriftlig eksamensgenre i dansk. Eleverne har arbejdet med opgavehæftet fra december 2018. Eleverne har skrevet en debatterende artikel om, hvad litteraturen kan betyde for os.

Faglige mål
- At træne eleverne i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst
- At træne eleverne i at anvende centrale mundtlige og skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- At præsentere eleverne for et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af skønlitterære tekster, og derigennem give eleverne kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne. Der er arbejdet med tekster fra oplysningstid og romantisme, tekster fra 1900-tallet (realistiske og modernistiske) samt verdenslitteratur i oversættelse.
-  Træning i at analysere og vurderer mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- At arbejde metodisk med argumenterende tekster
- Appelformer og argumentation

Kernestof
- Træning i sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Verdenslitteratur i oversættelse
- Tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
- Følgende kanonforfattere: Tom Kristensen, Klaus Rifbjerg

Materiale
Causevic, Alen: "Strunge, Kerouac, Hemingway og Knausgård integrerede mig i Danmark", artikel fra Information d. 24. juni 2017
Simonsen, Peter: "Hvad litteraturen kan", SDU. Video fra opgavehæftet december 2018, HF
May, Josefine: "7 bøger i 2017". Video fra opgavehæftet december 2018, HF
Malinowski, Ivan (1958): "Argumenter for os"
Kristensen, Tom (1921): "Nat i Berlin"
Rifbjerg, Klaus (1956): "Jul"

Cirkaomfang i sidetal: 35 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Hiphoppens lyriske univers (S)

I dette forløb dykker vi ned i hiphoppens lyriske univers. Fokuspunkter har særligt været været rapgenrer og stil, formål, intertekstualitet og stilistiske virkemidler. Forløbets afsluttes med en aflevering, hvori eleverne dokumenterer værklæsning (digtsamling).

Begreber til hiphopværktøjskassen
Rapudsagnets formål: battle, selvpromovering, følelses-/holdningstilkendegivelse, politisk rap, dagligdagsfilosoferen/poesi, episk fortælling, fest - farver og nydelse
Rapundergenre & stil gangsterrap, mainstream/poppet rap, undergrundsrap, skør/humoristisk rap
Autenticitet: "At holde den ægte", være tro over for hiphoppens kulturarv. Her undersøger man fx, hvordan skabes den via sprogbrugen, intertekstuelle referencer (brugen af intertekstualitet = en tradition i hiphoppen), udvise sin opposition til den borgelige kultur (at være undergrund), påklædning
Intertekstualitet: At referere til andre tekster eller at samle andres lydspor. Intern musisk = lydlige referencer indenfor hiphoppens verden. Intern sproglig = sproglige referencer indenfor hiphoppens verden. Ekstern musisk = lydlig reference til musik udenfor hiphoppens verden. Ekstern sproglig = sproglig reference til en tekst udenfor hiphoppens verden.
Sociolingvistik (en måde at vise sin identitet på): Undersøg, hvordan rapperens sprogbrug "afslører", hvor personen stammer fra geografisk, socialt og aldersmæssigt. Man kan afkode, hvilket tilhørsforhold rapperen har til en bestemt gruppe i samfundet ved at kigge på ordvalg og udtryk og ved måden, disse udtales på.
Sproglige virkemidler: rimtyper, rimstrukturer, flow, billedsprog, gentagelsesfigurer (anafor, epifor, tretrinsraket), slang og etnolekt, overdrivelse/underdrivelser, ordspil.

Faglige mål
- Træning i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Træning i at beherske stilistiske grundbegreber
- Træning i at demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Træning i at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
- Træning i at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Kernestof:
- Træning i at arbejde med tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Træning i sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Værklæsning - digtsamling
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år

Tekster:
- Riisager, Magnus (2019): "RAP. Rim, rytme og reaktion", s. 37-47 om formålet med rapudsagn, s. 50-52 om rapundergenre og stil, s. 54-56 om iscenesættelsesstil, s. 59-60 om modpol
- Sivas (2013): "DAUDA"
-  Fenar Ahmad (2014): "Ækte vare"
- Ukendt Kunstner (2023): "Dansktop" (album - digtsamling, værklæsning)
- Pede B (2008): "Superstar"
- U$O (2018): "Udvalgt"
- Per Vers (2018): "Blærede linjer"

Cirka sideomfang: 80 sider


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den debatterende artikel - litteraturens betydning 03-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Syndefaldet i litteraturen (L)

Eleverne introduceres for Syndefaldsmyten som motiv i dansk litteratur og film. Syndefalds-myten som mytemotiv bruges som værktøj til at læse udvalgte litterære tekster. Sigtet er her, at eleverne bliver bevidste om mytens muligheder for at opnå en dybere forståelse for teksterne og deres temaer (som fx fokus på overgangen fra barn til voksen). Eleverne præsenteres også for, hvordan man laver en psykoanalytisk læsning af en given tekst.

Som afslutning på forløbet præsenteres eleverne for og skriver danskaflevering i eksamensgenren: "Den analyserende artikel". Derudover dokumenterer de i gruppefremlæggelser deres værklæsning af "Den kroniske uskyld".

Faglige mål
- Træning i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Træning i at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- Træning i at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- Træning i at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Træning i at dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- Træning i at demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- Træning i at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Værklæsning: romanen "Den kroniske uskyld" (1958) + filmatiseringen
- Følgende kanonforfattere: Karen Blixen, Martin A. Hansen
- Tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Litteraturanalyse og -fortolkning
- Anvendelse af relevante litterære metoder
- Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Materiale:
1. Mosebog, kap. 2. "Edens have" og kap. 3. "Syndefaldet”
Blixen, Karen (1958): ”Ringen”
Hansen, Martin A. (1953): ”Paradisæbler”
Rifbjerg, Klaus (1958): "Den kroniske uskyld", roman, værklæsning
Fleming, Edward (1985): "Den kroniske uskyld", filmatisering (medieværk)

Cirka omfang i sidetal: 250 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Litt. der udfordrer grænser -reflekterende artikel

Dette forløb har fungeret som et skriftlighedsforløb med særligt fokus på at introducere den reflekterende artikel som skriftlig eksamensgenre i dansk. Forløbet kredser om emnet: ”Litteratur og kunst der udfordrer grænser”.

Faglige mål
- Træning i at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Træning i at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- Træning i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Træning i at beherske skriftsprogets normer for korrekthed

Kernestof:
- Tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
- Argumenterende tekster


Materiale
Broby-Johansen, Rudolf (1922): ”BORDELPIGE DRÆBER UFØDT”
De Rola, Balthasar Klossowski (”Balthus”): Maleriet Thérése Dreaming, 1938
Eriksen, Nicolai Rekve (2019): "Eksamensgenrerne dansk stx" om den reflekterende artikel
Tøjner, Poul Erik: ”Frihed er det bedste guld”, Weekendavisen, 29. december 2017


Cirka-omfang i sideantal: 12 sider

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Skriftlig årsprøve 2g

Skriftlig årsprøve, hvor eleverne har arbejdet med eksamenshæftet fra 10. august 2022

Cirka omfang i sidetal: 35 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Det moderne gennembrud (L)

Forløb om den litteraturhistoriske periode "Det moderne gennembrud". Indledningsvis tilegnes der viden om perioden. Herefter læses nogle centrale tekster fra perioden. Der er fokus på litterær analyse og placering af teksterne i tid og litterær strømning.

Faglige mål
- Træning i at dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Træning i at demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- Træning i at dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden


Kernestof:
Følgende kanonforfattere: Herman Bang & Henrik Pontoppidan
- Svensk tekst (Ur Morkret")
- Værklæsning med litterært fokus (drama) + filmatiseringen
- Læsning af en afgrænset periode før 2000
- Litteraturanalyse og -fortolkning
- Træning i anvendelse af relevante litterære metoder
- Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Tekster fra 1800-tallet og 2000-tallet

Materiale:
- Bang, Herman (1887): "Den sidste balkjole"
- Pontoppidan, Henrik (1887): "Naadsensbrød" og "En Vandringsmand"
- Ibsen, Henrik (1879): "Et Dukkehjem" (værklæsning)
- Kjærulff-Schmidt (1974): "Et Dukkehjem" (medieværk)
- Benedictsson, Victoria (1888): "Ur mörkret" (svensk tekst)
- Uddrag af TV-serien "SKAM", s. 1, ep. 8, s. 2, ep. 12 og s. 4, ep. 4
- Læringsvideo af Søren Vrist Christensen om DMG: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE

Cirka omfang i sidetal: 200 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Argumenter for forandring (S + M)

Dette forløb kredser tematisk om klima- og miljøforandringer, og formålet med forløbet er, at eleverne får indgående kendskab til argumentation (Toulmin) – argumentationskneb – vurdering af argumentation – retoriske virkemidler og appelformer. Derudover arbejder vi også med dokumentaren "Before the flood", hvorfor forløbet også har et mindre mediemæssigt perspektiv.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- Kommunikationsanalyse
medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- Værklæsning (dokumentarfilm)

Materiale:
Desholm, Martin m. fl.: ”Planeten står ved en skillevej”, Altinget den 20. september 2016
Skyggebjerg, Jacob: "Vi ses på Mars, når klimaet går amok og lokummet eksploderer"  Politiken den 21. maj 2017.
Jacob Skyggebjerg (f. 1985), forfatter og debattør.
Larsen, Ole Schultz (2015): “Håndbog til dansk” – øvelser til argumentation.
Rangvid, Mads & Sørensen, Mimi (2018): “Perspektiver i dansk”, s. 143, 150-155, 158-160
Stevens, Fisher (2016): ”Before The Flood”, dokumentarfilm - værklæsning
Læringsvideo om Toulmins argumentationsmodel: https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA
Conservation International: “I am Nature Julia Roberts” https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM


Cirka-omfang i sideantal: 120 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Eventyrforløb (L)


I dette forløb tilegner eleverne sig viden om særligt folkeeventyret (karakteristika med mere). Vi har særligt fokus på strukturalistisk og psykoanalytisk læsning, og hvordan disse læsemetoder kan frembringe forskellige fortolkninger.

Faglige mål:
- Træning i at demonstrere viden og reflektere over danskfagets identitet og metoder med særligt fokus på at træne anvendelsen af følgende litterære metoder: strukturalisme og psykoanalyse
- Træning i analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster med særligt fokus litteraturanalyse og fortolkning
- Træning i at arbejde med tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Træning i udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Kernestof:
- tekster fra tiden før 1700 og fra 1800-tallet
- Følgende kanonforfattere: H.C. Andersen
- Værklæsning: En samling eventyr med et særligt tema for øje. Der er arbejdet med følgende eventyr, der alle har temaet "overgange" - jf. UVM-vejledningen til dansk A s. 11


Materiale
Ukendt forfatter: "Askepot"
H.C. Andersen (1845): "De Røde Skoe"
Ukendt forfatter: "Rødhætte"

Fibiger, Johannes & Lütken, Gerd (2019): "Litteraturens Veje":
Om folkeeventyret
om kunsteventyret
Vibeke Blaksteen & Kirsten Møller: "Eventyr i dansk", s. 15-21 om strukturalistisk og freudiansk læsning af eventyr.

Cirkaomfang i sidetal: 30 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 I krig med virkeligheden (M)

I dette forløb er eleverne  blevet introduceret for dokumentaren som genre. Eleverne har fået kendskab til dokumentartyper, fakta- og fiktionskoder (autenticitetsmarkører og fiktionalisering) samt basale filmiske virkemidler. Som et led i forløbet har eleverne skulle producere deres egen shot-dok og kunne lave en mundtlig metarefleksion over denne.

Faglige mål
- Træning i at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Træning i at demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- Træning i at navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
- Træning i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Kernestof
- Medieanalyse- og fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
- Værk (dokumentarfilm)


Materiale
Rangvid, Mads & Sørensen, Mimi (2018): "I krig med virkeligheden", kap. 10 in "Perspektiver i dansk"
Håndbog i dansk, Systime: https://hbdansk.systime.dk/?id=123 &  https://hbdansk.systime.dk/?id=254 om fakta, fiktion, kontrakter og koder
Munch-Petersen, Laurits (2015): ”Skyggen af en helt” (VÆRK)

Cirka-omfang i sideantal: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Skriftlighedsforløb 3g

Dette mini-skriftlighedsforløb er hardcore træning til eksamen i skriftlig dansk. Eleverne har arbejdet med eksamensopgavesættet fra  24. maj 2024.

Cirka omfang i sidetal: 40 sider.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Danskhed på vers (S + L)

I dette forløb skal vi undersøge, hvordan Danmark og danskheden er blevet fremstillet særligt i 1800-tallet, men også med en lille afstikker til 1900-tallet.

Forløbets primære formål er at give eleverne et mere indgående kendskab til lyrikgenren og hertil udvide elevernes faglige begrebsapparat i forhold til at foretage analyser af lyriske tekster. Forløbet har primært et sprogligt perspektiv, men vi vil undervejs hente viden til at udfolde og styrke vores analyser fra litteraturhistorien, hvorfor det også har et mindre litterært perspektiv.

Faglige mål:
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof
- Følgende kanonforfattere: N. F. S. Grundtvig, Johannes V. Jensen, Adam Oehlenschläger, Steen Steensen Blicher
- Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering

Materiale
Öhlenchläger, Adam (1819): Uddrag af ”Der er et yndigt land”
Blicher, Steen Steensen: ”Kær est du, Fødeland”
Grundtvig, N.F.S. (1820): ”Danmarks Trøst”
Om Grundtvig og den litteraturhistoriske periode: Kilde: https://litthist.systime.dk/index.php?id=252&L=


Cirka-omfang i sidetal: 40 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Tilladte hjælpemidler til eksamen

I må bruge:
Jeres noter fra undervisningen (både dem på computeren og de håndskrevne).

Ordnet.dk er tilladt at bruge til at slå ord op.

Nettet kan kun benyttes, når der er tale om
adgang til undervisningsmateriale, der er blevet
anvendt i undervisningen og fremgår af
undervisningsbeskrivelsen, og som ikke kan
medbringes af eksaminanden og opbevares lokalt
på eksaminandens udstyr. Det vil sige: I må tilgå
Lectio og alt det materiale, der ligger på Lectio.

Har vi brugt et Youtubeklip, som fremgår af
undervisningsbeskrivelsen, så må I fx gerne
bruge den - og kun den. Ditto gælder for fx
ibøger og litteraturportalen.dk - de må gerne
tilgås, hvis de har været brugt i undervisningen
og fremgår af undervisningsbeskrivelsen. Ibøger,
der har været anvendt i undervisningen, og som
fremgår af undervisningsbeskrivelsen, må tilgås
online, hvis det ikke er muligt at opbevare
materialet lokalt, og det er i så fald udelukkende de konkrete afsnit/sider, som er brugt i undervisningen og nævnt i undervisningsbeskrivelsen, som må tilgås, ikke andre afsnit/sider i ibogen.

Ebøger, der har været anvendt i undervisningen, og som optræder i undervisningsbeskrivelsen, må tilgås, men hvis der er links, som fører ud af ebogen, fx til lex.dk, må disse ikke aktiveres. OBS! Man må IKKE søge videre end de links, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen. Med andre ord: Man må ikke bruge nettet, udover de links, der er at finde i undervisningsbeskrivelsen!


Websteder som gymdansk.dk, denstoredanske.dk, forfatterweb.dk, litteratursiden.dk, sproget.dk og studienet.dk må ikke tilgås til eksamen - I må heller ikke bruge offline-versionen af Studienet.dk. DERFOR: I skal på forhånd have downloadet ting fra gymdansk   mm.  og gemt det lokalt på jeres PC - som noter.

Til ordblinde:
Er man ordblind - og har fået bevilliget - søgt og
GODKENDT ”IntoWords” og/eller Appwriter,
må man gerne bruge det.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Populærvidenskabelig formidling (FF3)

Dette forløb er et obligatorisk flerfagligt forløb i 2g i samspil med elevernes studieretningsfag. I dansk arbejder eleverne med at tilegne sig viden om populærvidenskabelig formidling. Vi har fokus på det retoriske pentagram, nyhedskriterier, relevanskriterier, kompositionsmodeller (nyhedstrekanten, kronik-disposition, scener + faglig viden), layout, argumentationskneb, scenisk fremstilling, retoriske spørgsmål, pronominer, modsætninger, billedsprog og sproget generelt. FF3-forløbet afsluttes med, at eleverne skriver en populærvidenskabelig artikel, hvori de formidler viden selvvalgt viden (med udgangspunkt i studieretningsfaget) til en bred målgruppe.

Faglige mål:

Kernestof:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
- kommunikationsanalyse
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
- Tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
- Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge

Materiale:
Perspektiver i dansk: https://m2.dansklf.dk/pub/media/DANSKLF/PDF/Ekstramateriale-shop/Kap6d-Populaervidenskabelig-artikel-Perspektiveridansk.pdf
Derudover forskellige eksempler på populærvidenskabelige artikler og lærerproducerede pptx

Cirka omfang i sidetal: 40 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer