Titel
5
|
2. DHO-optakt: Døden! (L)
Det tematiske forløb om døden fungerer som optaktsforløb til DHO'en. I forløbet undersøger vi, hvordan og hvorfor synet på døden har forandret sig. Tidsligt arbejder vi i perioden fra middelalderen til og med WW2. Vi skal i begge fag arbejder med genstande/tekster, der omhandler og/eller vidner om døden. Fælles for begge fag gælder det, at døden er et eksistentielt grundvilkår. Døden er uundgåelig.
I dansk skal vi undersøge, hvordan synet på døden har forandret sig ved at dykke ned i forskellige perioder af litteraturhistorien (litteraturhistorisk blik på døden). Død, tab og sorg er nemlig et tema, der behandles i meget i litteraturen!
I historie skal vi undersøge, hvilke historiske forandringer (og menneskesyn) der har betydning for, hvordan/hvorfor synet på døden har ændret sig, og hvordan døden forstås i forskellige historiske perioder.
HISTORIEFAGET
Faglige mål for historie:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-politiske og sociale revolutioner
Litteratur:
Rasmus Hyllested, Mimi Olsen:Døden - fra sagatid til senmodernitet: En basisbog til dansk-historieforløbet og DHO'en (2018) - heraf kapitlerne om middelalderen, oplysningen, nationalisme og romantik, industrialiseringen og 1900-1945
s. 35-38+64-68+74-78+87-94+215
Kilder:
Ludwig Uhland: Der gute Kamerad (1809)
Wilfred Owen: Dulce et Decorum est (1917)
Peter Faber: Den tapre Landsoldat (1848)
Thomas a Kempis: Kristi efterfølgelse
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=440#c1003
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/St%C3%A4ndeordnung.jpg
DANSKFAGET
Faglige mål:
- Træning i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftigt såvel som multimodalt
- Træning i at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- Træning i at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, analysere, diskutere, fortolke, vurdere) med formidlingsbevidsthed
- Træning i at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Træning i at dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv i litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- Træning i at demonstrere viden om og kunne perspektivere træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- Træning i at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- Træning i at undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder samspil med andre fag
Kernestof:
- Tekster fra tiden før 1700 (folkevise)
- Tekster fra 1700- og 1800-tallet herunder fra oplysningstid, romantik og naturalisme
- Tekster fra 1900-tallet, herunder realisme
- Norsk tekst ("Karens jul")
- Følgende kanonforfattere: Ludvig Holberg, H.C. Andersen, Henrik Pontoppidan, Martin A. Hansen
- Litteraturanalyse og -fortolkning
- Anvendelse af relevante litterære metoder
- Litteratur-. kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1.g.
Materiale
Ukendt forfatter (u.å.): "Aage og Else" (folkevise)
Andersen, H.C. (1860): "Barnet i Graven"
Holberg, Ludvig (1750): Uddrag af "Epistel 424"
Skram, Amalie (1885): "Karens jul" (norsk tekst)
Nielsen, Morten (1943): "Døden"
Orpen, William (1917): "Zonnebeke" - maleri
Olsen, Mimi & Hyllested, Rasmus (2018): "Døden - fra sagatid til senmodernitet", kapitlerne om middelalder, oplysningstiden, nationalisme og romantik, industrialiseringen og DMG samt tiden fra 1900-1945.
Christensen, Søren Vrist (2017, 9. min): "Læringsvideo: Det moderne gennembrud - dansk litteratur", Youtube.
Omfang: 80 sider i dansk
Anvendte tekster til DHO-kompendium :
Hansen, Robert L. (1923): ”Froissant om flagellanterne og jøderne” in Froissarts Krønike i udvalg. Selskabet for historiske kildeskrifters oversættelse, s. 128-130. (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=206)
Cipolla, Carlo M. (1972): Europasbefolkningstal 500-1450 in The Fontana Economic History of Europe
Ukendt forfatter, (u.å.): ”Hillelilles sorg”
Andersen, H.C. (1848): ”Den lille pige med svovlstikkerne”
Grove, P.V. (1864): ”Farvel Du Dyrebare Dannevirke”, in Den nationalliberale københavneravis, Dagbladet, 07.02.1864 ( https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162)
Pontoppidan, Henrik (1889): ”Muldskud”
Stephen Smith (1911): Uddrag af ”The City That Was”
Berthold von Deimling (1930): Om tyskernes anvendelse af giftgas in ”Aus deralten in die neue Zeit, Ullstein Verlag 1930, s. 201-203 (https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=417)
Giftgas i skyttegravskrigen https://industrialiseringen.systime.dk/?id=229
Hansen, Martin A. (1947): ”Soldaten og pigen”
Lauritz Jørgensen om det første tyske gasangreb ved
Ypres, 1954: Øjenvidner 1914-1918. Sønderjyske soldaters beretninger, Lindhardt og Ringhof 2014, 5. 146-147. (https://krigenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164)
|