Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Hjalte Schøsler
|
Hold
|
2022 EN/ac (1ac EN, 2ac EN, 3ac EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
American History before 1900
Materiale:
- "Abolishment Movement", 2019. History.com (3 ns.).
- "Indentured Servants", 2022. ushistroy.org
- Library of Congress. "Slave Narratives", 1936-1938. Loc.gov (selvvalgte tekster fra hjemmesiden) (2 ns.).
- Lincoln, Abraham. Uddrag fra breve og taler (3 ns.).
- "The 13 Colonies" from History.com, 2010. (4 s.)
- "Map showing the primary movement of Enslaved Africans, raw materials, and manufactured goods" from National Park Service, opdateret 2021. (2 s.)
- Blackmore, Erin. "Why America's First Colonial Rebels Burned Jamestown to the Ground", 2019. History.com
- BBC, "My Nigerian great-grandfather sold slaves", 2020. BBC.com (5 ns.)
- McNally, Deborah. "Anthony Johnson (?-1670)", 2010. Blackpast.org (2 s.).
- ” My Nigerian great-grandfather sold slaves“ af BBC, 2020 (7 ns.)
- "How To Pick Cotton" by MediaBurnArchives. https://www.youtube.com/watch?
v=IW4dBODmN9o&ab_channel=MediaBurnArchive (2 ns.)
- "Patsey". Artikel om karakteren Patsey fra "12 Years a Slave". Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Patsey (2 ns.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dystopia Land
I forløbet "Dystopia Land" har vi arbejdet med dystopisk fiktion, samt non-fiktion som vil kunne bruges til perspektivere til de fiktive elementer i forløbet. Der har været fokus på at kunne: 1) Genkende genren ud fra dens særtræk; 2) sammenligne fiktive værker inden for samme genre; 3) Perspektivere dystopisk fiktion til den virkelige verden i forhold til brugen af teknologi til overvågning.
Faglige mål:
- "analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold".
- "perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk".
- "gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster".
Kernestof:
- "et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk".
- "udtale, ordforråd og idiomer".
- "væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA".
- "tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster".
Materiale:
- Armsby, David. "Model Citizen", 2020. YouTube.com
- Benjamin, Carl. "The Terrifying Future of Social Justice", 2014.
- Brdlik, Matthew. "Dissidence" (2020). YouTube.com.
- Black Mirror. "Nosedive", 2016. NetflixEpisode 1, sæson 3.
- Hare, Stephanie. “Racial Recognition Is Now Rampant” (2019), The
Guardian, UK.
- Jacobs, Emma. "Canada will delay providing medical assistance in dying to people with mental illness" (2023). NPR.org (1 side).
- Kruta, Virginia. "Disabled Veteran And Paralympian Asked For A Wheelchair Ramp — Canada’s VA Offered To Help Her Commit Suicide Instead", 2022. TheDailyWire.com (1 side).
- Vonnegut, Kurt. "2BRO2B" (1962). Fra "Context" af Engberg-Pedersen, Grønvold & Ohland-Andersen. Udg. 1, 2005 ed. (9 sider).
- Østergaard, Trine. "Dystopian Fiction" i 'The English Handbook', 2017. S. 69-70.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Lingua Franca
Materiale:
- Asian Boss. "Do Indians Know How Their English Accent Sounds?", (2018). YouTube.com. URL:https://www.youtube.com/watch?v=dJgoTcyrFZ4&ab_channel=AsianBoss (3 s.)
- Frederiksen. "Why English?" (2007) (2 s.)
- Uddrag fra "World's of English" (2016) s. 26-31 (8 s.)
Sider i alt: 13.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
War
Dette forløb tager udgangspunkt i skønlitteratur fra første og anden verdens krig, samt tekster, som giver en historisk og kulturel forståelse for USA og UK - både ved fronten og på hjemmefronten.
Fokus er lagt på skønlitteratur skrevet af soldater, som har været i krig, samt hvad disse har til fælles. De "usete skader" som soldater kommer hjem med har været et gennemgående tema.
Materiale:
- Gurney, Ivor. ”To His Love” + introduction. The Norton Anthology of English Literature, Vol. 2. Page 2028-9 (2 ns.).
- Hemingway, Ernest. ”Soldier’s Home” (1925). (6 ns.)
- Law, T. S. “Good Angel” (1944) (1 ns.).
- Milne, A. A.. ”Poem” (1918). (3 ns.).
- US National Archieves. ”A Welcome to Britain, 1943”. YouTube.com. 13 ns. https://www.youtube.com/watch?v=SyYSBBE1DFw&ab_channel=USNationalArchives
- Owen, Wilfred. “Miners” + “Dulce Et Decorum Est” + ”Strange Meeting” + introduction. The Norton Anthology of English Literature, Vol. F. Page 2034, 2036-8 (4 ns.).
- “Voices from World War I”. The Norton Anthology of English Literature, Vol. F. Page 2016-8 (2 ns.).
- Sassoon, Siegfried. “Glory to Women” + introduction. The Norton Anthology of English Literature, Vol. F. Page 2023-4 (2 ns.).
- YouTube. “Narnia LWW clip On board the train and opening credits”, 2018 (1 ns.).
- Zimmerman, Dwight Jon. “Operation Pied Piper” (2021) (3 ns.).
35 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Professionalisering af Engelsk
Materiale:
- "What's Supp" (2023) The Sun UK. Thesun.uk (2 ns.)
- "Frivillig i Forsvaret" (2 ns.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
'Tis the Season
Med udgangspunkt i Dickens julefortælling "A Christmas Carol" læser vi julefortællinger som er inspireret af Dickens. Her undersøger vi, hvordan motiver og temaer fra "A Christmas Carol" går igen i efterfølgende julefortællinger.
Værkslæsning: "A Christmas Carol"
- Capras, Frank. "It's a wonderful Life" (1946) (43 ns.)
- Dickens, Charles. "A Christmas Carol" (1843) (60 ns.)
- Disney. "A Christmas Carol" (2009) (33 ns.)
136 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
The Victorian Age
Materiale følger.
Materiale:***
Charles Dickens - David Copperfield
Emily Dickinson - "Because I Could Not Stop for Death"
Emily Brontë - "Wuthering Heights"
Robert L. Stevenson - "The Strange case of Dr. Jykell and Mr. Hyde"
Mark Twain - "The Adventures of Huckleberry Finn"
- English Heritage UK. "The Victorian Era". Selvvalgt materiale (2 ns.).
- "High School English". Season 15, episode 7 from Family Guy (7,5 ns.).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Exam prep.
Materiale:
- Frost, Robert. "The Road Not Taken" (1 s.)
- Foster, E.M. "The Road to Colonus" (1942) (3 s.)
-Trump, Donald. "Never Ever Give Up" (2017) (3 s.)
- Hall, Rachel. "Disposable vapes should be banned to protect
children, UK paediatricians say" fra BBC (1 s.)
- Hemingway, Ernest. "Soldier's Home" (1925) fra "In Our Time" (8 s.)
- Khalil, Shaimaa. "New Zealand's youth vaping crisis clouds
smoke-free future" fra BBC. (2 s.)
- Tolkien, J. R. R. "The Hobbit", uddrag fra kapitel 1. (2 s.)
- Østergaard, Trine. "analyse af digte" + "analyse af fiktion" + analyse af non-fiktion" (15 s.)
Sider i alt: 35.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Shakespeare
Et forløb om Shakespeare og hans eftermægle på kulturen op til i dag.
Faglige mål
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
-- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-- uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
Materiale
1. “William Shakespeare” from Wikipedia (1 ns.)
2. Early Modern English – MinLæring.dk (18 ns.)
3. Excerpt from A Midsummer Night’s Dream by Shakespeare. Act 1, scene 1. (4 ns.)
4. Thug Notes on A midsummer Night’s Dream (3 ns.)
5. Excerpts from Romeo & Juliet (act 2, scene 2, line 1-54) + Prologue. (3 ns.)
6. Balcony Scene fra Romeo & Juliet (1968) + Romeo + Juliet (1996) + Scene where Romeo sees Juliet for the first time. (4 ns.)
7. West Side story trailer + balcony scene. (5 ns.)
8. Introducton to Sonnet + Sonnet 18+130 (5 ns.)
9. Selvvalgt sonnet (1 ns.)
10. “Shylock’s Shadow” by Allen (4 ns.)
11. Excerpts from The Merchant of Venice (Act 1, scene 3) page 12-15 + “Shylock’s Speech” + Scene from 2004 film (5 ns.)
Sider i alt: 52
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
The American Election
Et forløb om den amerikanske valgkamp 2024.
Materiale:
- Colvin & Price. "Trump’s Madison Square Garden event turns into a rally
with crude and racist insult". Fra TheGlobeandMail.com, 2024 (4 ns.).
- Cooper, Brett. "Trump's Dirtiest Troll Yet". Fra YouTube.com (Kanal: The
Comment Section with Brett Cooper), 2024 (1 ns.)
- Harris, Kamala. "A New Way Forward" (partiprogram) fra
Kamalaharris.com (10 ns.)
- Harris, Kamala. "Concession Speech" fra YouTube.com (Kanal: Associated Press), 2024 (4 ns.)
- Harris, Kamala. "Concession Speech". Transcript, 2024 (2,7 ns.)
- KSDK News. "President Biden calls Trump supporters "garbage". Fra
YouTube.com (KSDK News' egen kanal), 2024 (1 ns.).
- NYT. "An Extremely Detailed Map of the 2020 Election" Fra
NewYorkTimes.com, 2021 (3 ns.).
- NYT. "Presidential Election Results: Trump Wins". Fra
NewYorkTimes.com, 2024 (2 ns.).
- NYT. "Pro-Kamala Harris spot targeting ‘real men’ ripped as ‘cringiest political ad ever’". Fra
YouTube.com (Kanal: New York Post), 2024 (1 ns.)
- Statista. "Most important issue for voters in the United States as of July
2024". Fra Statista.com (1 ns).
- Trump, Donald. "Agenda 27" fra Donaldjtrump.com (2 ns.)
- Trump, Donald. "Victory Speech". Fra YuoTube.com (Kanal: The Independent), 2024 (8 ns.)
- Trump, Donal. "Victory Speech". Transcript, 2024 (7.8 ns.)
- Valuetainment. "“Floating Island Of Garbage” - Tony Hinchcliffe ROASTED
For Puerto Rico Joke At Trump MSG Rally". Fra YouTube.com
(Valuetainments egen kanal), 2024 (5 ns.).
- 2024 GOP PLATFORM: MAKE AMERICAN GREAT AGAIN!" fra
Donaldjtrump.com (16 ns.)
- "2024 Trump 'The Great Debate'. Fra YouTube.com (Kanal The Jim Heath Channel), 2024 (1 ns.)
- 270toWin.com (kort over staternes stemmedata) 2024 (3 ns.)
Normalsider i alt: 73 NS.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
On The Edge of Society & The Homeless
I forløbet har vi fokuseret på sociale forhold med blik på samfundslag i England og USA. Derefter har vi undersøgt hjemløsekrisen i San Fransisco, USA. Vi slukkede forløbet af med på en mere humoristisk tone med et afsnit af South Park om hjemløse.
Materialer:
- https://www.indeed.com/career/. Til at undersøge løn i forhold til job (2 ns.).
- "Night of the Living Homeless" (2016). South Park. Season 15, episode 7 (7 s.)
- "Lead me Home". Netflix dokumentar (13 s.)
- Aitken, Peter. "California city removes homeless in beautification before Biden's summit with Chinese President Xi" (2023) fra Fox News (2 s.)
- Krivkovic, Alexis & co. "The ongoing crisis of homelessness in the Bay Area: What’s working, what’s not" (2023) (2 s.)
- Santenello, Peter. "Inside Skid Row - With Soft White Underbelly’s Mark Laita 🇺🇸" YouTube.com (7 ns.).
- Walsh, Matt. "Here's How You Solve The Homelessness Problem" YouTube.com (4,5 ns.).
Følgende tekster er fra kapitel 6 & 7 i "Your Society" (2006) af Gregers Friiberg.
- "Ever higher society, ever harder to ascend" (3 s.)
- "Gaps in income and wealth remain large" (2 s.)
- "Class war" (2 s.)
- "Class war 2" ( 3s.)
- "S.F. man is homeless - by choice" af Kevin Fagan (3 s.)
Sider i alt: 50.
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner.
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder.
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning.
---udtale, ordforråd og idiomer.
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Call of the Wild
Et med fokus på "Gold Rush" i Nordamerika, centreret om et hovedværk. Dertil er et sekundært fokus på menneskets relation til naturen i perioden.
- "Call of the Wild" (1903) af Jack London (80 ns.)
- "Gold Canyon" From "The Tales of Buster Scrugg" Netflix (9 ns).
- "What Was It Like To Be In The Yukon Gold Rush" YouTube.com (Kanal: Weird History) (4 ns.)
Sider i alt: 93.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Analyse og metodik i Engelsk
Et forløb om faget analyseværktøjer og metode.
Materiale
Carver, Raymond. The short story “Fever” is taken from "Where I’m calling From", Vintage, 1989, pages 303-100 and 328-331 (3 ns.)
Coupland, Douglas. Excerpt from "Microserf" (1995) (3 ns.)
Faheid. "California city criminalizes ‘aiding’ and ‘abetting’ homeless camps" CNN (2025) (3 ns.)
Fry, Stephen "Only the Lonely" (3 ns.)
Hemingway "Cat in The Cat" (3 ns.)
Hudson, Alex. "Charles Dickens: Six things he gave the modern world” BBC (2011) 3 ns.)
Rowling, J.K. "The Fountain of Fair Fortune" (2008) (3 ns.)
Shakespeare. Sonnet 73 (1 ns.)
Simkins. "As Some School Increase Security, Some Arm Teachers" Voanwes.com (2022) (2,8 ns.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Lingua Franca
Materiale:
Asian Boss. "Do Indians Know How Their English Accent Sounds?" (2018). YouTube.com URL:https://www.youtube.com/watch?v=dJgoTcyrFZ4&ab_channel=AsianBoss
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796555399",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796555399",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796555399"
}