Holdet 2022 SA/ab - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jakob Lystrup Lolck
Hold 2022 SA/ab (1ab SA, 2ab SA, 3ab SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Folketingsvalg i Danmark 2022
Titel 2 Individet i det senmoderne samfund
Titel 3 Samfundsøkonomi I - Et spørgsmål om prioritering
Titel 4 Kultur, normer og fællesskaber i DK og andre lande
Titel 5 Ulighed og velfærd
Titel 6 Politik og politiske systemer i DK, USA og EU
Titel 7 International Politik og Økonomi
Titel 8 Tilladte hjælpemidler ved skriftlig terminsprøve
Titel 9 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen i SA A

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Folketingsvalg i Danmark 2022

Forløbet har taget udgangspunkt i temaet "Folketingsvalget 2022".

Forløbet har haft fokus på at koble elevernes faglige viden om faget til udvalgt materiale, med særlig fokus på at forstå udvalgte problemstillinger som har været relevant i arbejdet med forløbet.

Forløbets overordnede problemstilling har været følgende:

- Hvordan kan man forklare og forstå de tendenser der var ved folketingsvalget 2022 med udgangspunkt i relevant teori og faglig viden fra forløbet?

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data (Synopsis-skrivning)

- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed. (Konfidensintervaller ved meningsmålinger og tolkning af disse)

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.  

Materiale:
- Rasmussen Hjarsbæk, Jesper: Politikkens Kernestof, udvalgte kapitler 1-7, Columbus, 2021

- Carlsen Berg, Marie: Sådan skriver du i samfundsfag, Columbus, 2021

Supplerende materiale: (Se under studieplanen)


Omfang: ca.75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Individet i det senmoderne samfund

Dette forløb har haft fokus på at introducere eleverne til centrale tilgange og metoder i sociologi, med særlig fokus på hhv. aktør og strukturperspektivet.

Forløbet har haft fokus på identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, med fokus på følgende problemstillinger:

- Hvilke samfundsforandringer ligger til grund for den type af samfund som vi lever i i dagens Danmark?

- Hvad er de centrale kendetegn ved det senmoderne samfund, og hvordan påvirker det det enkelte individs identitetsdannelse og socialisering ift. tidligere samfundstyper?

- Hvilke positive og negative tilgange kan man opstille og diskutere om det senmoderne samfund?

Kernestof:

- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler

- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Materiale:

- "Sociologiens Kernestof" af Thorndal, Hansen Morten, Columbus, 2022, kap 1,3,4,5,6,7.

- "Sådan skriver du i samfundsfag" af Carlsen, Berg Marie, 2023

Omfang: Ca.70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Samfundsøkonomi I - Et spørgsmål om prioritering

Forløbet har haft til formål at introducere til grundlæggende økonomiske begreber, teorier og modeller, og undervejs undersøge følgende overordnede problemstilling:

- Hvad er en god samfundsøkonomi, og hvordan måler og undersøger man det?

- Hvilke forskellige opfattelser er der politisk og økonomisk på, hvordan en god samfundsøkonomi ser ud?

Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf

- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold

- Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Nogle af kernestofområderne behandles mere detaljereret i 3.g, og/eller i andre forløb om f.eks. ulighed og velfærdssamfund.

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.  

- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå

Materiale:
"Økonomiens kernestof" af Sørensen, Graves Jacob, kap. 1-6.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kultur, normer og fællesskaber i DK og andre lande

Dette forløb har fokus på at undersøge kulturelle, politiske, sociale og seksuelle kulturelle normer og værdier i Danmark og andre lande, og undersøge hvordan begreber som f.eks. "familie" "køn" "demokrati" opfattes i forskellige lande.

(KAN GØRES FOKUSERET MOD ENGELSKSPROGEDE LANDE HVIS DET SKAL KOBLES TIL SRO - emne)

Forløbet afsluttes med en projektopgave, hvor eleverne kan vælge sig ind på de temaer, som vi har arbejdet med i forløbet og formulere egne problemformuleringer og finde egen empiri. Projektet fremlægges mundtligt med efterfølgende feedback.

Materiale:
"Sociologiens kernestof" kap.9,10,11,14,15 og 17. (90 sider)

Supplerende materiale lægger løbende under studieplanen i Lectio.

Kernestofområder:

- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data

- komparativ metode og casestudier


Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ulighed og velfærd

Kernestof: "Økonomiens kernestof" kap.9,10 og 11 og "Sociologiens kernestof" kap. 12,13,og 16.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Politik og politiske systemer i DK, USA og EU

Kernestofmateriale:

- Rasmussen, Hjarsbæk Jesper. "Politikkens kernestof", Columbus, Kap. 9-15. s.110-204.

- Sørensen, Graves Jacob. "Økonomiens kernestof", Columbus. Kap. 12 s.154-169.

- Brøndum, Peter og Rasmussen, Annegrethe, "USA's udfordringer" Columbus, s.45-137


Kernestof:

- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.  

- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

- komparativ metode og casestudier



Faglige mål:

- Eleverne skal gennem forløbet opnå en grundlæggende forståelse for centrale strukturer, aktører og processer i amerikansk politik.

- Eleverne vil igennem varierende arbejdsformer styrke kendskabet til samt forbedre deres evne til at anvende centrale fagbegreber og teorier til at forstå og forklare centrale kendetegn ved det amerikanske politiske system, styreform, vælgeradfærd osv.

- Eleverne vil igennem forløbet træne deres evne til at lave opgavetyperne hypotese, sammenligning.

- Eleverne vil igennem forløbet styrke deres evne til at anvende parti- og vælgeradfærdsteori
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 International Politik og Økonomi

Forløbet har arbejdet med følgende hovedproblemstillinger:

- Hvordan kan man forstå international politik ud fra forskellige teorier og begreber om staters handlinger?

- Hvordan undersøger og sammenligner man forskellige staters ressourcer, muligheder og indflydelse ud fra forskellige definitioner af magt?

- Hvordan påvirkes forskellige staters handlemuligheder af deres placering i det internationale samfund?

- Hvordan har DK historisk og nutidigt forsøgt at positionere sig i forskellige systemer af polariteter og med ændrede handlemuligheder?

- Hvordan og hvilke konsekvenser har globaliseringen haft for udviklingen i verden, og er denne udvikling positiv eller negativ?


Forløbet har gennemgået følgende kernestof:

- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt

- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

- komparativ metode og casestudier

- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Kernestof-materiale:

- Branner, Hans, "Global Politik", 4.udg. s.36-127 og 241-278. (145 sider)

- Sørensen, Graves Jacob, "Økonomiens Kernestof",
Kap.15 s.208-226

Supplerende materiale lægges under undervisningsbeskrivelsen.

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rådgiver for Udenrigsministeren 24-01-2025
Terminsprøve 07-02-2025
PP om NGO 28-02-2025
Sammenligningsopgave 21-03-2025
Diskuter 25-04-2025
Synopsis IP 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35,47 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Tilladte hjælpemidler ved skriftlig terminsprøve

I må bruge følgende hjælpemidler/materiale til terminsprøven:

Dette gælder både den 1. og 2. del af terminsprøven (UDEN OG MED BILAGENE)

- ALLE bøger.

- ALLE noter som I har taget i modulerne.

- ALLE de noter som I som hold har lavet til hinanden eller som grupper og som ligger under jeres holddokumenter i Lectio (3ab SA)

- ALLE de PDF sider som I har fået udleveret enten via jeres holddokumenter i Lectio eller under de enkelte moduler i Lectio. (GEM DEM NED INDEN PRØVENS START)

- I må klikke på de links som ligger under de forskellige undervisningsbeskrivelser for de forløb vi har været igennem i ALLE tre år. I må IKKE klikke videre end det første link I kommer til via UV-beskrivelsen.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen i SA A

Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen i samfundsfag A:

Overordnede regler og retningslinjer
- Digitale og ikke-digitale hjælpemidler er tilladte ved de skriftlige prøver, medmindre der er begrænsninger i det enkelte fag. Disse fremgår af nedenstående oversigt og af læreplan og vejledninger i de enkelte fag.

- For alle prøver gælder, at besvarelsen skal være elevens egen og selvstændige besvarelse. Brug af hjælpemidler, der hindrer dette, er ikke tilladt.

- For de digitale hjælpemidler gælder:

Det er tilladt:

- At anvende egne noter eller egne arbejder,, som opbevares lokalt på eksaminandens computer, og som ikke kræver adgang til internettet,
medmindre der er begrænsninger i det enkelte fag.

- At anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, som ikke kræver internetadgang, med mindre der er begrænsninger i det enkelte fag, eller hjælpemidlerne eller materialerne ændrer på prøvens vilkår eller niveau.

- At anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, der kræver internetadgang, hvis disse fremgår af undervisningsbeskrivelsen og
ikke kan opbevares lokalt på eksaminandens computer. Det gælder fx digitale ordbøger eller digitale lærebøger, der er brugt i undervisningen.

- Eksaminanden må tilgå og anvende alle kapitler i en given digital bog, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen, og ikke blot kapitler eller
sider, som eksaminanden har anvendt i forbindelse med undervisningen.

Det er ikke tilladt:

- At benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst, fx chatbots, da en besvarelse således ikke længere eksaminandens egen, selvstændige besvarelse.

- At foretage søgninger på nettet, fx ved brug af Google.

- At benytte hele portaler, digitale biblioteker og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale, der ikke har været benyttet i undervisningen.

- At benytte portaler med eksempler på besvarelser af eksamenssæt, med mindre disse er indgået i en undervisningssammenhæng og fremgår
af prøvefagets undervisningsbeskrivelse.

- At benytte digitale bøger, som ikke fremgår af undervisningsbeskrivelsen.

- At benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly).

- At kommunikere med omverdenen (fx Messenger, WhatsApp).

Eksempler på ikke-tilladte digitale hjælpemidler:

- ChatGPT og andre former for generativ kunstig intelligens

- Google og andre internetbaserede søgemaskiner

- Tilføjelsesprogrammer til Word, der selv genererer tekst

Hjælpemidler i de enkelte fag: Samfundsfag A

- Regneark
- Høretelefoner

Tilladte hjælpemidler ved prøven:
- Jf. de overordnede regler og retningslinjer. Se toppen!

Eksempler på tilladt brug af digitale hjælpemidler:

- Digitale undervisningsmaterialer, eksempelvis en konkret i-bog fra Systime eller Columbus, hvis den er anvendt i undervisningen.

- Excel-ark med indsatte formler.

- Den Samfundsfaglige Regnemaskine.

Ikke-tilladte hjælpemidler ved prøven:
- Databaser og interaktive programmer, der kan beregne virkning af økonomiske indgreb, statistiske mål eller lignende. (F.eks. Vismandsspillet)

Eksempler på ikke-tilladt brug af digitale hjælpemidler:
- Surveybank, statistikbanken, infomedia og andre lignende databaser. Beregning af økonomiske indgreb, statistiske mål og andre lignende interaktive programmer.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer