Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Friedrich Erik Knauer, Sidsel Norup Enevoldsen
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Antikken og Romerriget
Titel 2 2. Døden
Titel 3 3. Danmarks tilblivelse og vikingetiden
Titel 4 4. Middelalderen i Danmark og Europa
Titel 5 5. Renæssance og reformation
Titel 6 6. Anden Verdenskrig - under og efter
Titel 7 7. Kina før og efter 1949
Titel 8 8. Frygt
Titel 9 9. Fra Grønland til Kalaallit Nunaat
Titel 10 10. Opsamling - kronologi
Titel 11 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Antikken og Romerriget

Dette forløb fokuserer på den antikke verden, med udgangspunkt i grækerne og romerne. Forløbet har taget udgangspunkt i de gamle grækeres samfundsstruktur – demokratiets fødsel. Samt Romerrigets samfundsstruktur, forvandlingen fra en republik meddemokratiske træk til et autoritært kejserdømme. Eleverne er blevet introduceret og trænet for den kildekritiske metode i historie, samt har fået et lille kendskab til skriftlighed i faget og historiebrug.

Problemstillinger:
- Hvad kendetegner de gamle grækere og deres samfundsstruktur?
- Hvilke særpræg har de givet den vestlige civilisation?
- Hvad kendetegner Romerriget?
- Hvorfor skete forvandlingen fra bystat til imperium?
- Hvordan styredes imperiet?
- Hvorfor gik Romerriget i opløsning?

Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer.

Kilder:
"Perikles Gravtale over de faldne”, fra værket: ’Den Peloponnesiske Krigs Historie’, der er skrevet mellem 424 og 404.

”Om slaven i det romerske samfund” fra skrifter af Marcus Terentius Varro og LuciusJunius Moderatus Columella. Fra Fokus 1…

”Slaverne slår deres herre ihjel”, Plinius den yngres breve, bog 3, brev 14 (i uddrag). 1.årh. e.Kr. Fra Fokus 1…

”Slaverne - er de mennesker?”, Senecas breve. Til Lucilius, bog 5, brev 6 (i uddrag). 1.årh. e.Kr. Fra Fokus 1…

Materiale:
Bryld, Carl Johan: ”Verden før 1914”. Systime, 2008-2016. S. 9-67.

Omfang:
Normalsider: ca. 40

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 2. Døden

Temaforløbet om Døden er en optakt til elevernes DHO og bliver udformet i samspil med danskfaget.
Eleverne bliver derfor trænet i at arbejde med problemformuleringer og problemstillinger i analysen af både kilder og lærebøger. Dette både skriftligt (korte skriftlige opgaver i undervisningen) og mundtligt (små fremlæggelser), så de er klædt på til DHO’ens to dele.

Problemstillinger:
-   Hvilke historiske forandringer (og menneskesyn) der har betydning for, hvordan/hvorfor synet på døden har ændret sig, og hvordan døden forstås i forskellige historiske perioder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-       forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-       Holocaust og andre folkedrab
-       stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiefaglige teorier og metoder
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv



Kilder:
- Romerske dødsmasker: https://natmus.dk/historisk-viden/verden/middelhavslandene/italien/romerske-doedsmasker/?fbclid=IwAR3IwHDUXKkjKUzXAtY3qPgCgpmfhc0F3-X8akdQEPfrsmmOMDbysIr0ss4
- Kalkmalerier fra Gjerrild og Sæby Kirke
- Martha og Marie: afbildning, skeletter og indre organer - Medicinsk Museions
- Explosionen i Hillerød - Illustreret Tidende - 31. august 1873
-       Brev fra Kresten Andresen - Ablincourt den 5.august 1916 - Hentet fra Hyllested, Rasmus og Olsen, Mimi (2018) Døden - Fra sagatid til senmodernitet, Dansklærerforeningens forlag, Frederiksberg. S.243-244
- Det er en meget stor oplevelse at ligge og vente på at dø - Line Vaaben - Information - 24. februar 2017: https://www.information.dk/mofo/stor-oplevelse-ligge-vente-paa-doe

NB! Kilder uden link findes under Dokumenter.
Billeder af kalkmalerierne kan findes i PowerPointet: Døden1 under Dokumenter


Materiale:
- Hyllested, Rasmus og Olsen, Mimi (2018) Døden - Fra sagatid til senmodernitet, Dansklærerforeningens forlag, Frederiksberg. S.64-68, 87-91, 99-106 og 126-129
- Begravelsens historie i Danmark: Fra stenalderen til i dag (livogdoed.dk) - https://livogdoed.dk/temaer/begravelse-i-danmark-historisk-set/
- Græsk mytologi: De olympiske guder - Religion.dk - https://www.religion.dk/viden/gr%C3%A6sk-mytologi-de-olympiske-guder?fbclid=IwAR04Mw4ZYBPnDrO7oSGoIqIQnBPoFajgkkpgpoMsxeGhfT2v2CYmH84Cevs
- Sokrates var skyldig i alle anklager - Arifa Akbar - Information - 9. juni 2009: https://www.information.dk/kultur/2009/06/sokrates-skyldig-anklager?fbclid=IwAR1Jrv7wlGhy2Oqw79SKwJcA1TfUBmsKZPZsegnPQMzyZ4qiKd3lP4MNd7E
- Film: Den sorte død i 1350 - Danmarkhistorien.dk - https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-sorte-doed
-       Nielsen, Hanne Sigismund Begravelsesformer i det antikke Rom - Tidsskrift.dk

Omfang:
Normalsider: ca. 45

Faglige mål:
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes/kursisternes egen tid
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 3. Danmarks tilblivelse og vikingetiden

Forløbet har haft fokus på følgende problemstillinger:

- Hvordan bliver Danmark til som stat?

- Hvordan fungerer samfundet og menneskerne i vikingetiden?

- Hvordan og hvorfor tog vikingerne på togter?

- Hvordan så omverden på vikingerne?

- Hvordan går man fra en nordisk polyteistisk religion til en kristen monoteistisk religion?

- Hvordan er vikingerne blevet brugt og misbrugt gennem tiden? (Historiebrug)

Materiale:

Grundbøger:

- Fokus 1: Danielsen et.al s.65-70
- Vinkler på Vikingetiden, s.15-37

Dokumentar/fremstilling:

- Historien om Danmark - Vikingetid

Podcast:
- VIKING - Episode #04 - Æthelfelt af Jeanette Varberg for Gyldendal
- VIKING - Episode #05 - Thorbjørn Lillevølve af Jeanette Varberg for Gyldendal


Kilder:
- Jellingstenene som kilde, se pdf
- Ibn Fadlan om Vikingernes (Arrus) skikke, år 922
- Årbøgerne fra St. Bertin 841-866
- Kort over England, 878
- Den angelsaksiske krønike 789-954
- Widukinds saksekrønike - Harald Blåtand og Poppo
- En arabisk købmands beretning om Hedeby ca 950
- Odin fra Lejre (støbt sølvfigur), ca. 950
- Jellingebægeret
NB!: Foto af Odin fra Lejre og Jellingebægeret findes i PowerPointet om det funktionelle kildebegreb.

Omfang:
Antal normalsider: 70

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-  formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag -  forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 4. Middelalderen i Danmark og Europa

Vi arbejder med følgende problemstillinger i forløbet:

1.    Hvordan var forholdet mellem kongemagten og kirken i middelalderen?
2.    Hvordan udviklede kirkens magt sig igennem middelalderen?
3.    Hvordan ændrede den kristne ekspansion de generelle samfundsmæssige strukturer i Europa?
4.       Hvordan udviklede ridderkulturen sig i Middelalderen, og hvordan påvirkede den samfundets struktur og værdier?  
5.       Hvad var baggrunden for epidemierne i middelalderen?
6.    Hvordan ændrede og påvirkede de mange epidemi-udbrud det danske og europæiske samfund?
7.       Hvad skyldes den fremdrift danerne oplevede op igennem 1200- og 1300-tallet, og hvordan formede det landets fremtid?
8.       Hvorfor kollapsede Kalmarunionen efter Margrethe d. 1. død, og hvordan prægede det danskerne.
9.    Hvordan var kvinders rolle i Middelalderen, og hvordan ændrede den sig over tid?

Materiale:
Verden før 1914 - i dansk perspektiv af Carl-Johan Bryld
Kapitel 3 & 4


The Last Duel (2021) af Ridley Scott

Web-artikler:
Danmarkshistorien.dk (brugt til projektarbejde):
- Christian 2.: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-2-1481-1559
- Valdemar Sejr: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/valdemar-sejr-1170-1241
- Saxo: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/saxo-grammaticus-og-gesta-danorum
- Margrete 1.: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/margrethe-1-1353-1412
- Margrete Sambiria: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/margrethe-sambiria-spraenghest-ca-1230-1283/
- Dorothea af Brandenburg: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/dorothea-af-brandenburg-ca-1430-1495/
- Ingeborg, Prinsesse af Danmark: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ingeborg-prinsesse-af-danmark-og-dronning-af-frankrig

DR:
https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/voldtaegt-var-haervaerk-5-vanvittige-facts-om-straf-og-lov-i

LA Times:
https://www.latimes.com/entertainment-arts/movies/story/2021-10-15/last-duel-history-fact-fiction-affleck-damon


Kilder:
- Pave Urban 2.s tale, 1095
- Imad ad-Din al-Isfaharni om det 3. korstog
- Hippolyts afvisning af militærtjeneste, nedskrevet ca. 4. århund.
- Guibert af Nogent: Udsagn og vidnesbyrd om korsfarernes motiver, ca. 1108

NB! - Hippolyt og Guibert af Nogent findes i Word-dokumentet: Det kristne motiv.

Omfang:
Antal normal sider: ca. 85

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
  
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Renæssance og reformation

I dette forløb arbejder vi med følgende problemstillinger:

- Hvordan ændrede det europæiske verdensbillede og menneskesyn sig med renæssancen?
- Hvilke forskellige argumenter havde de europæiske kongedømmer for og imod at blive protestanter?
- Hvor adskiller den lutherske kirke sig fra den katolske og calvinske?
- Hvordan påvirkede religionsskiftet den almindelige borgers hverdag?

Materiale:
Grundbog:
Verden før 1914 - i dansk perspektiv af Carl-Johan Bryld
Kapitel 5

Podcast: Dronningeriget - Fra barnebrud til bosslady, DR (2022)

Video:
Pave Frans besøger Lund, 2016
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/video-pave-frans-er-landet-i-sverige-til-sjaeldent-besoeg

How the Solar System really moves:
https://www.youtube.com/watch?v=fJuaPyQFrYk

Kilder (fra grundbogen):
Leonardo da Vinci om sine studier af menneskets krop
Giovanni Pico della Mirandola (1463-94) i en tale 1488
Leon Battista Alberti om malerkunsten, 1439
Kobberstik af den græske kæmpe Atlas, 1559
Tycho Brahe: i De Stella Nova, Om den nye stjerne, 1573
Luther, De 95 teser,1517
Luther, Til den Kristelige Adel af Tysk Nation, 1520
Luther på rigsdagen i Worms 1521
Pavelig bulle mod Elisabeth d.1. af England, 1570

Øvrige kilder :
Portræt af Karl 2 af Spanien, malet af Juan Carreño de Miranda ca. 1685
Portræt af Karl 5 af Det tysk-romerske Rige, malet af Juan Pantoja de la Cruz ca. 1605

Omfang:
Ca. 45 normalsider

Faglige mål:
1. redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
2. redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
3. analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
4. skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
5. reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
6. anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
7. opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
9. formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
10. behandle problemstillinger i samspil med andre fag
11. demonstrere viden om fagets identitet og metoder



Kernestof:
1. hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
2. forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
3. forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
4. kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
6. nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
8. demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv 12. historiebrug og -formidling
13. historiefaglige teorier og metoder.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 6. Anden Verdenskrig - under og efter

Vi arbejder med følgende problemstillinger:
- Hvordan endte verden med endnu en global krig, blot 21 år efter 1. verdenskrig?
- Hvordan var 2. verdenskrig anderledes fra tidligere krige?
- Hvordan blev krigen skildret før, under og efter?

Materiale:
Grundbog og metode:
- Verden efter 1914 - i dansk perspektiv af Carl-Johan Bryld, Systime
Uddrag fra kapitel 4, 5 og 6.
-Søg og du skal finde -Guide til informationssøgning, IVA
-Den lille hjælper til historie af Søren Kauffeldt og Lasse Nielsen, Colombus, side 68-73

Podcast:
Hitlers Æseløre: https://podcasts.apple.com/dk/podcast/sex-under-bes%C3%A6ttelsen/id1014910609?i=1000404520350

Klip fra film:
- Dunkirk, Christoffer Nolan (2017)
- Inglourious Bastards, Quentin Tarantino (2009)
- Darkest Hour, Joe Wright (2017)
- Fuglene over sundet, Nicolo Donato (2016)
- Drengene fra Sankt Petri, Søren Kragh-Jacobsen (1991)
- Drengen i den stribede pyjamas, Mark Herman (2008)
- Schindler's List, Steven Spielberg (1993)
- Intet nyt fra vestfronten, Edward Berger (2022)
- Nat og Tåge, Alain Resnais (1955)

Kilder findes på modulerne

Omfang:
70 ns

Faglige mål:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestof:
• Holocaust og andre folkedrab
• Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• Kulturmøder i Europas historie
• Politiske ideologier
• Menneskerettigheder
• Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• Historiebrug og -formidling
• Historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Kina før og efter 1949

I dette forløb arbejder vi med følgende problemformulering:
- Er Kina på vej tilbage til at være 'Riget i midten'?

Materiale:

Grundbog (og kilderne her i):
- Vores Verdenshistorie 2 side 210-229 af Peter Frederiksen, Forlaget Columbus
- Vores Verdenshistorie 3 side 234-250 Peter Frederiksen, Forlaget Columbus

Ekstra kilder (Findes under modulerne):
- Largest cities in the world by population (1500-2020): https://www.youtube.com/watch?v=V-aZMrwY94Y
- Uddrag fra Maos Lille Røde
- Anslaget til 'One Child Nation' (2019) af Nanfu Wang
- Ted Talk med Nanfu Wang: https://www.ted.com/talks/nanfu_wang_what_it_was_like_to_grow_up_under_china_s_one_child_policy
- 'Den sidste kejser' (1987) af Bernardo Bertolucci
- Deng Xiaopings takketale efter Massakren på den Himmelske Freds Plads

Omfang: ca. 60 normalsider

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.


Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Frygt

Problemstilling i forløbet:
- Hvordan har frygten været både historieskabende og historieskabt igennem tiden?

Materiale:
Litteratur:

- Hvad står der i biblen om dommedag - Kristendom.dk:
https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-st%C3%A5r-der-i-bibelen-om-dommedag
- Hvad er Ragnarok? - Skjalden.com:
https://skjalden.com/da/ragnarok-er-verdens-undergang-i-den-nordiske-mytologi/
- Maslows behovspyramide
- Pestens tid af Kristian Brøndum, Kapitel 1.1 og 3.1 (om Pesten)
- Den fjerde rytter af Jeanette Varberg og Poul Duedahl s.139-149 (om Syfilis)
- Industrialiseringen af Helle Folkersen, kapitel: Sundhed og sygdom i byerne (om Kolera)
- 1. verdenskrig af Birgitte Thomassen kapitel 19.2 (om den spanske syge)
- AIDS-epidemien i Danmark: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/aids-epidemien-i-danmark-ca-1981-1996
- Verden efter 1914 af Carl Johan Bryld s. 174-178
-History's Greatest Mysteries: The Salem Witch Trials Cause Darkness and Death: https://www.youtube.com/watch?v=1wEenXmeRHg
- The Hollywood Blacklist, Explained | Film 101: https://www.youtube.com/watch?v=Azvc6IacExI
- Sound Smart: The Hollywood 10 | History: https://www.youtube.com/watch?v=n1cF1x6V16k
- Tarana Burke On How The #MeToo Movement Started And Where It’s Headed: https://www.youtube.com/watch?v=u1Rb7TGgsp4
- How Harvey Weinstein’s Sexual Abuse Cover Up Fell Apart | The Backstory | The New Yorker https://www.youtube.com/watch?v=Y12mA5oLSgM

Historiskmetode:
- Den lille hjælper til historie af Søren Kauffeldt og Lasse Nielsen,  'Kulturmøder' og 'Årsags- og konsekvensmodel'
- Historielærerens øvelsesbog - Om kildekritik


Kilder
- Sundhedsstyrelsens pjece 'Værd at vide om AIDS', 1997
- Churchills jerntæppetale, 1946
- Stalins svar til Jerntæppetalen, 1946
- Duck and Cover, 1951 - video: https://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60
- Charlie Chaplin, Modern Times, 1936
- Metropolis, trailer, 1927
- Forsvarets Efterretningstjeneste om Afghanistan, 2016
- Anders Fogh Rasmussen om Krigen mod terror – og Danmark, 2002
- Flysikkerhed strammes op - Artikel fra Berlingske, 2001
- Foto: Præsident George W. Bush og statsminister Anders Fogh Rasmussen, København 2005.

Omfang: ca. 40 ns

Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 9. Fra Grønland til Kalaallit Nunaat

Forløbets problemstillinger:
- Hvordan har Europas imperialistiske tanker påvirket Kalaallit Nunaat?
- Hvordan har forholdet og kulturmødet været mellem Kalaallit Nunaat og Danmark udviklet sig fra det første møde i 900-tallet og frem til nu?
- Hvilke muligheder og udfordringer har Kalaallit Nunaat for at opnå større selvstændighed?

Materiale:
Litteratur:
- Kompendie: Kalaallit Nunaat: https://o365itcfyn-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/se_hoeng-gymhf_dk/EZOuRbClHSNKoJE8gjC6JGABvuceqGRCOhKmcl3lFMz8jg?e=8F857j
    -Henvisninger findes i kompendiet.
- Selvstyre, Grønland, Lex.dk: https://lex.dk/Selvstyre_-_Gr%C3%B8nland
- Podcast:
    - 15 Grønlandske sagn og myter af Arktiske Historier
       https://podcasts.apple.com/dk/podcast/15-gr%C3%B8nlandske-sagn-og-myter/id1105812597?i=1000459820011
     - 09 Slædepatruljen - Grønland under 2. Verdenskrig af Arktiske Historie  https://podcasts.apple.com/dk/podcast/09-sl%C3%A6depatruljen-gr%C3%B8nland-under-2-verdenskrig/id1105812597?i=1000380729971
- Dokumentar:
   - Historien om Grønland og Danmark afsnit 3: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-groenland-og-danmark_-et-lukket-land_494107
   - Explainer: Sådan bliver et land til en selvstændig stat, DR: https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-saadan-bliver-et-land-en-selvstaendig-stat_242038


Kilder:
- Tupilakker, udstillet ved Grønlands Nationalmuseum & Arkiv
- Tarrak - Tupilak, 2016: https://www.youtube.com/watch?v=sd-JcV0_NAA
- Kongeligt brev til den grønlandske befolkning (1746)
- Uddrag af 'Instrux for Grønland': "Om Giftermaal", 19. april 1782
- Trailer til Eksperimentet (2010): https://www.youtube.com/watch?v=p805okXS4Ss
- Læserbrev: Kynisk spekulation i grønlandsk offermentalitet og dansk uvidenhed, 2010: https://180grader.dk/artikel/kynisk-spekulation-i-groenlandsk-offermentalitet-og-dansk-uvidenhed
- Statsministerens undskyldning d. 8. december 2020
- Spiralkampagnen - DR 2022 https://www.dr.dk/nysgerrig/webfeature/spiralkampagne
- Danmarks historien fortalt for børn (undervisningsbog), "Hans Egede", 1914
- Video: Midnight Sun in the Arctic (Time-Lapse), 2019 https://www.youtube.com/watch?v=Sl6DbRoX9X4
- Demokraatit vinder valget i Grønland, DR, 2015: https://www.dr.dk/nyheder/indland/groenland/partiet-demokraatit-vinder-valget-i-groenland
- Klip fra Súme, lyden af en revolution, 2014: https://www.levendegronland.dk/historie/erindringer/opgaver-til-sume/

Omfang: ca. 50 normalsider

Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 10 10. Opsamling - kronologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio - Få styr på studieplaner, dokumenter mv.
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 11 Tilladte hjælpemidler til eksamen

I forberedelseslokalet må du bruge disse hjælpemidler:

- Historiebøgerne:
   - Verden før 1914
   - Verden efter 1914

- Alle dokumenter og links fra faget på Lectio
   - Dvs. også værktøjskasser med historiebegreber.

- Egne noter
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer