Holdet 2022 HI/bcx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Friedrich Erik Knauer, Lasse Grønbech Olsen
Hold 2022 HI/bcx (1bcx HI, 2bcx HI, 3bcx HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Thukydid og den peloponnesiske krig
Titel 2 2. DHO-optakt: Døden! (L)
Titel 3 3. Vikingerne og Europa
Titel 4 4. Europæisk Middelalder og korstoge
Titel 5 5. Renæssance i Italien & Reformation i Danmark
Titel 6 6. Enevælde og de store revolutioner
Titel 7 7. Kina
Titel 8 8. Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig
Titel 9 9. Danmark efter 1945
Titel 10 Kronologiforløb
Titel 11 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Thukydid og den peloponnesiske krig

Introducerende forløb, der behandler det klassiske Grækenland med fokus på Thukydid og den peloponnesiske krig. Intensivt kildearbejde næsten udelukkende med samme forfatter + historiebrug - "Thucydides trap" som analyseredskab i amerikansk udenrigspolitisk diskurs.

Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie   
-opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-historiebrug og -formidling


Litteratur:
Thiedecke, Europa i støbeskeen, 2005, s. 10-19
Bryld, Carl Johan, Verden før 1914, s. 15-27
https://www.welt.de/kultur/article9515866/Bei-Marathon-besiegten-Buerger-ein-Weltreich.html
https://denstoredanske.lex.dk/Det_Deliske_S%C3%B8forbund
https://denstoredanske.lex.dk/Den_Peloponnesiske_Krig
https://denstoredanske.lex.dk/Thukydid
https://denstoredanske.lex.dk/Perikles
https://www.bbc.com/news/world-47613416
https://foreignpolicy.com/2017/06/09/the-thucydides-trap/
https://web.archive.org/web/20200705234915/https://www.belfercenter.org/thucydides-trap/case-file
https://archive.ph/WPj9z


Kilder:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/mette-frederiksen-vil-bevare-omskaering-vi-har-lovet-passe-paa-danske-joeder
https://www.information.dk/udland/2022/02/putins-tale-centrale-uddrag-vladimir-putins-opsigtsvaekkende-tale-ukraine
Thukydid Den peloponnesiske krig 1,22 (metodeafsnit)
Thukydid Den peloponnesiske krig 2, 35-46 (Perikles gravtale)
Thukydid Den peloponnesiske krig 3, 82-83 (Krigens indflydelse på moralen)
Thukydid Den peloponnesiske krig 5, 84-116 (Melierdialog)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. DHO-optakt: Døden! (L)

Det tematiske forløb om døden fungerer som optaktsforløb til DHO'en. I forløbet undersøger vi, hvordan og hvorfor synet på døden har forandret sig. Tidsligt arbejder vi i perioden fra middelalderen til og med WW2. Vi skal i begge fag arbejder med genstande/tekster, der omhandler og/eller vidner om døden. Fælles for begge fag gælder det, at døden er et eksistentielt grundvilkår. Døden er uundgåelig.

I dansk skal vi undersøge, hvordan synet på døden har forandret sig ved at dykke ned i forskellige perioder af litteraturhistorien (litteraturhistorisk blik på døden). Død, tab og sorg er nemlig et tema, der behandles i meget i litteraturen!
I historie skal vi undersøge, hvilke historiske forandringer (og menneskesyn) der har betydning for, hvordan/hvorfor synet på døden har ændret sig, og hvordan døden forstås i forskellige historiske perioder.


HISTORIEFAGET
Faglige mål for historie:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-politiske og sociale revolutioner

Litteratur:
Rasmus Hyllested, Mimi Olsen:Døden - fra sagatid til senmodernitet: En basisbog til dansk-historieforløbet og DHO'en (2018) - heraf kapitlerne om middelalderen, oplysningen, nationalisme og romantik, industrialiseringen og 1900-1945
s. 35-38+64-68+74-78+87-94+215

Kilder:
Ludwig Uhland: Der gute Kamerad (1809)
Wilfred Owen: Dulce et Decorum est  (1917)
Peter Faber: Den tapre Landsoldat (1848)
Thomas a Kempis: Kristi efterfølgelse
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=440#c1003
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/St%C3%A4ndeordnung.jpg

DANSKFAGET

Faglige mål:
- Træning i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftigt såvel som multimodalt
- Træning i at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- Træning i at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, analysere, diskutere, fortolke, vurdere) med formidlingsbevidsthed
- Træning i at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Træning i at dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv i litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- Træning i at demonstrere viden om og kunne perspektivere træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- Træning i at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- Træning i at undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder samspil med andre fag

Kernestof:
- Tekster fra tiden før 1700 (folkevise)
- Tekster fra 1700- og 1800-tallet herunder fra oplysningstid, romantik og naturalisme
- Tekster fra 1900-tallet, herunder realisme
- Norsk tekst ("Karens jul")
- Følgende kanonforfattere: Ludvig Holberg, H.C. Andersen, Henrik Pontoppidan, Martin A. Hansen
- Litteraturanalyse og -fortolkning
- Anvendelse af relevante litterære metoder
- Litteratur-. kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1.g.

Materiale
Ukendt forfatter (u.å.): "Aage og Else" (folkevise)
Andersen, H.C. (1860): "Barnet i Graven"
Holberg, Ludvig (1750): Uddrag af "Epistel 424"
Skram, Amalie (1885): "Karens jul" (norsk tekst)
Nielsen, Morten (1943): "Døden"
Orpen, William (1917): "Zonnebeke" - maleri
Olsen, Mimi & Hyllested, Rasmus (2018): "Døden - fra sagatid til senmodernitet", kapitlerne om middelalder, oplysningstiden, nationalisme og romantik, industrialiseringen og DMG samt tiden fra 1900-1945.
Christensen, Søren Vrist (2017, 9. min): "Læringsvideo: Det moderne gennembrud - dansk litteratur", Youtube.

Omfang: 80 sider i dansk

Anvendte tekster til DHO-kompendium :

Hansen, Robert L. (1923): ”Froissant om flagellanterne og jøderne” in Froissarts Krønike i udvalg. Selskabet for historiske kildeskrifters oversættelse, s. 128-130. (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=206)

Cipolla, Carlo M. (1972): Europasbefolkningstal 500-1450 in The Fontana Economic History of Europe

Ukendt forfatter, (u.å.): ”Hillelilles sorg”

Andersen, H.C. (1848): ”Den lille pige med svovlstikkerne”

Grove, P.V. (1864): ”Farvel Du Dyrebare Dannevirke”, in Den nationalliberale københavneravis, Dagbladet, 07.02.1864  ( https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162)

Pontoppidan, Henrik (1889): ”Muldskud”

Stephen Smith (1911): Uddrag af ”The City That Was”

Berthold von Deimling (1930): Om tyskernes anvendelse af giftgas in ”Aus deralten in die neue Zeit, Ullstein Verlag 1930, s. 201-203 (https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=417)

Giftgas i skyttegravskrigen https://industrialiseringen.systime.dk/?id=229

Hansen, Martin A. (1947): ”Soldaten og pigen”

Lauritz Jørgensen om det første tyske gasangreb ved
Ypres, 1954: Øjenvidner 1914-1918. Sønderjyske soldaters beretninger, Lindhardt og Ringhof 2014, 5. 146-147. (https://krigenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 3. Vikingerne og Europa

Behandler vikingetiden med fokus på dansk rigsdannelse i kontekst af skiftende forhold til det kristne "Europa". Indeholder ekskursion til Tissø-museet.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
2
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder


Faglige Mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

Tekster:
Primær:
Bryld, Carl Johan, Verden før 1914, s. 69 - 74
Bryld, Carl Johan, Danmark - Tider og Temaer, https://danmark.systime.dk/?id=128-32, som wordfil: "Forholdene derhjemme" og "in hoc signo vinces"
Danmarks tilblivelse - Thiedecke, Europa i støbeskeen, 2005, s. 104-118 (pdf af samme navn)

Sekundær:
https://denstoredanske.lex.dk/Hasting
https://www.spiegel.de/geschichte/ueberfaelle-von-wikingern-in-europa-im-mittelalter-erst-verschleppt-dann-auf-dem-sklavenmarkt-feilgeboten-a-16617f47-0002-0001-0000-000206671386
Varberg, Jeanette, Viking - Ravn, ild og sværd, s.193 - 96 + 502 - 506 (som pdfer "harald klak" og "i øst")
Baastrup, M., Bican, J. F. 2008. Højttømret hov og hørg - Eddadigtningens stormandsresidenser, s. 24-27
Bican, J. F., 2009. Bulbrogård og magtens arkitektur (beggge pdf med disse navne)


Benyttede kilder:
”Lovbestemmelse om de undertvungne saksere, omkring 800”  (fra Vf1914)
Ejnhart: ”Kejser Karl den stores liv og levned” Kapitel 9+ 14
http://heimskringla.no/wiki/Vita_Karoli_Magni
Rolandskvadet https://www.youtube.com/watch?v=FOwFnBar4bk
"Beretningen om Rig" http://heimskringla.no/wiki/Beretningen_om_Rig
Annaler fra St. Bertin
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/aarboegerne-fra-st-bertin-frankerriget-841-866
Dudo om vikingerne og Hasting (manden, ikke stedet)
https://the-orb.arlima.net/orb_done/dudo/chapter02.html
Magnussønnernes saga
https://heimskringla.no/wiki/Magnuss%C3%B8nnernes_saga_(dansk)
Rimbert om Ansgars mission
Ottos frihedsbrev til de danske
bispesader,965 (fra Thiedecke, Europa i støbeskeen, s.115)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Europæisk Middelalder og korstoge

Behandler også tidlig islamisk historie inklusive debat om historieforståelser i kontroverser om Mohammeds handlinger og deres fortolkning i dag.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Faglige Mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Tekster:
Primær:
Bryld, Carl Johan, Verden før 1914, s. 74 - 116
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/feudalisme
Thiedecke - Kirke og fyrstemagt i middelalderen (pdf af samme navn)
Kim Beck Danielsen m.fl., Fokus 1 - Fra antikken til reformationen, 2007, s. 134-142 (som pdf - "Peter frederiksen Korstogene")
Ali og uvenner.pdf

Sekundær:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/klostervaesen
Ridderliv, Arne Olsen m.fl., Billeder og kilder til vh indtil 1750, 1990, s. 35-39 (pdf af samme navn)
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fejde
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fredslovgivning
https://www.thoughtco.com/what-is-the-chevauchee-1221912
https://www.deutschlandfunk.de/sure-33-verse-26-27-die-ausloeschung-eines-juedischen-100.html (som wordfil "sura 33")
http://normansicily.org/en/resources/learn/group_one/
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/vendertogter-ca-1100-1185
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmark-og-estland-ca-1200-1645

Brugte kilder:
"Kirkens to sværd" (uddrag af "Unam Sanctum", 1302 via Thiedecke s. 95
"Til den falske munk!" (Heinrich IV.'s brev til paven, via Thiedecke s.98)
Regula Benedicti 48
"De nye riddere - tempelherreordenen" (Bernhard af Clairvaux, fra Arne Olsen, Billeder og kilder til verdenshistorien før 1750, s.34-36)
"Kvindetjenste" (Ulrich von Liechtenstein, uddrag, Arne Olsen, s. 38-39
Le Roi Louis (sang) https://www.youtube.com/watch?v=sLr1GZ5oI2Y
"Fredsvilkår for kristen fyrste i Spanien, 713" (fra Vf1914 - Araberne og de erobrede områder)
"Umars pagt"
Sura 33 Vers 26-27
Uddrag af Dabiq (islamisk stats magasin) - kun indirekt pga. meget dårlige tilgangsmuligheder.
"More than 120 top academics and scholars" i https://www.wilsoncenter.org/article/muslims-against-isis-part-1-clerics-scholars
"En arabisk vurdering af årsagerne til den første korstog" (Ibn al-Athir, ca. 1230)
"Crusader" (sang af Saxon, https://www.youtube.com/watch?v=JPbSjmToWXY)
"Korstogene som kristen generobring" (2004, Helle Merete Brix, Torben Hansen, Lars Hedegaard)
Billede af Eisenhowers "Crusade in Europa"
Nazistisk plakat "La Grande Croisade"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Renæssance i Italien & Reformation i Danmark

Studieturen til Firenze skete under forløbet.
Indeholder også en behandling af reformation og religionskrige i Nordeuropa samt et lille indslag om hekseforfølgelse.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Faglige Mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

Tekster:
Primær:
Firenzes Historie.pdf
Køn og sociale forhold i Renaissance.pdf
Bryld, Carl Johan, Verden før 1914, s. 125-140+144-146+150-154
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/reformationen-i-danmark-fra-ca-1520-1539
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kalmarunionen-1397-1523


Sekundær:
https://denstoredanske.lex.dk/hansest%C3%A6der
https://www.britannica.com/biography/Etienne-Marcel
https://www.sueddeutsche.de/leben/kaiser-konstantin-schenkung-katholische-kirche-1.2207887 (som word-dokument "Verdenshistoriens største svindel")
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/trolddom-i-danmark-i-1500-1600-tallet
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/de-danske-konger-som-hertuger-af-slesvig-og-holsten-1460-1864
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/delingerne-af-slesvig-holsten-i-1490-1544-og-1564
https://graenseforeningen.dk/leksikon/tyske-kancelli
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-lutherske-kulturarv-i-danmark-ca-1536-1708
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/bogtrykkets-betydning-for-reformationens-indfoerelse-ca-1450-1536
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/grevens-fejde-1534-36
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/det-stockholmske-blodbad-1520
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-2s-eftermaeler-i-sverige-og-danmark
https://www.welt.de/geschichte/article865923/Was-der-Sex-zum-Hexenwahn-beitrug.html (som word fil "Hekseforfølgelse feministisk...")



Brugte kilder:
"Kongespejlet" (afsnittet "Hvorledes løfter bör holdes" https://heimskringla.no/wiki/Kongespejlet#Andet_afsnit)
"Fyrsten" (Machiavelli, 1532 - afsnit: "Hvad er det vigtigste for en fyrste"+"Skal fyrsten holde ord")
"Skipper Klements morgensang" (https://www.youtube.com/watch?v=iVxdUZa-K9M)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Enevælde og de store revolutioner

Behandler både enevældens begyndelse og virke i DK, samt dens intellektuelle begrundelse og kritik i oplysningen. Går derfra videre til de store revolutioner, med fokus på den franske revolution.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling

Faglige Mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Tekster:
Primær:
Bryld, Carl Johan, Verden før 1914, s. 175-178+181-230
Bryld, Carl Johan, Danmark - tider og temaer, https://danmark.systime.dk/?id=491 (som wordfil "Enevælde under uduelige konger..."
Anders Bjørn, Leve revolutionen! - det revolutionære Frankrig 1789-99, 1988, s. 126-133 (som pdf "Revolutioner - kompendiet")
Sekundær:
https://denstoredanske.lex.dk/Frederik_2._den_Store
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/da-jordsk%C3%A6lvet-%C3%B8delagde-lissabon
https://www.britannica.com/biography/Marquis-de-Pombal
https://www.welt.de/print-welt/article222012/Moerder-im-Namen-der-Reinheit.html  (som wordfil "Robbespierre og renhed")
https://www.welt.de/welt_print/article2168373/Die-dunkle-Seite-der-Revolution.html  (som wordfil "Vendee")

Brugte kilder:
"Leviathan" (Thomas Hobbes, 1651, uddrag "Hvorfor er en stat nødvendig" + "Hvordan skal et samfund styres")
Charles de Secondat, baron de Montesquieu: Om Lovenes Ånd, 1748
Jean-Jacques Rousseau: Contrat Social, 1762
Francois de Voltaire i anonymt udgivet skrift
(alle tre i ekstrem begrænsede uddrag i Vf1914, s. 196-99
"Join or Die" (Benjamin Franklin, 1754)
Billede af det såkaldte "Gadsen-flag" fra 1775 - også kendt som "Don't tread on me"
”George Washington”, 1832, Horatio Greenough
Menneskerettighedserklæringen af 1789 via https://web.archive.org/web/20120615053515/http://menneskeret.dk/menneskerettigheder/historie/kilder+til+historen/den+franske+menneskerettighedserkl%C3%A6ring
"Bill of Rights" (i den amerikanske forfatning) https://constitutioncenter.org/the-constitution/amendments
"Petition fra tre sektioner samlet i Faubourg San Antoine til konventet 4. juli 1793."
"Petition fra Sans-culottes sektionen til konventet den 2. september
1793"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Kina

I forløbet om Kina har holdet beskæftiget sig Kinas historie, primært siden man mødte europæerne i slutningen af 1700-tallet. Det har omhandlet den sidste del af kejserrigets historie samt om det kommunistiske Kina frem til nutiden. Undervejs har holdet starten af spillefilmen "Den Sidste Kejser" med henblik på at diskutere, hvordan det moderne Kina ønsker deres fortid portrætteret.
I fokus har været kommunisme samt Kinas forhold til udlandet frem til kejserdømmets fald i 1911.

Holdet har arbejdet med følgende problemstilliger:

Hvordan påvirkede globaliseringen Kina?
Hvorfor faldt det kinesiske kejserdømme?
Hvilken betydning har kommunismen haft på Kina?
Hvad kendetegner det moderne Kina?

Pensum:

Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 2". Columbus, 2020, s. 210-229

Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 3". Columbus, 2021, s. 232-253

"Mennesker bliver ædt op af systemet". Politiken, 9/12 2023. https://politiken.dk/internationalt/int_kina/art9609588/Noget-er-forandret-i-Kina.-Nu-forsvinder-der-to-eller-tre-fra-den-kinesiske-elite-hver-m%C3%A5ned

Film:

"Den Sidste Kejser". Bernardo Bertulucci, 1987. De første ca. 45 minutter. Kan ses på Filmstriben: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005519/den-sidste-kejser

"Røde Kina fylder 60 år". DR1. MitCFU. 24 minutter.

"Opbygningen af Mao". DR2, 2013. MitCFU. 53 minutter.

Kilder:

"Det nye Kina", "De 23 forbud", "Rødgardist under kulturrevolutionen", "Socialismens mål", "Kinas socialistiske modernisering", "Studenternes åbne erklæring", alle fra "Vores Verdenshistorie 2".

"Den kinesiske kejsers brev til George 3.", "Lin Zexus brev til dronning Victoria" og "Bokserprotokollen", alle fra "Vores Verdenshistorie 3".

"Det store spring fremad" og "Hungersnød", begge fra Mette Holm: "Kina - fra kejserdømme til kapitalisme." Frydenlund. www.his2rie.dk

Prøveeksamenssæt:
"Det nye traktatsystem" fra Bonne Larsen & Smitt: "Kina efter 1840". Systime, 2010
"En holdningsændring hos folket" fra Lars Bluhme: "Det sidste dynasti". Gyldendal, 1980.
"Nanjing-traktaten" (billede) og "Bokseropstanden 1899-1901. Øjenvidneberetning" fra Kina: temaer i moderne kinesisk historie. iBog, Systime. https://kinatemaerimodernekinesiskhistorie.systime.dk/?id=167


Samlet omfang i alt ca. 75 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig

Forløbet har haft fokus på perioden umiddelbart efter Første Verdenskrig frem til Anden Verdenskrigs afslutning.
I forløbet begyndelse blev Første Verdenskrig, herunder den russiske revolution, kort gennemgået af læreren.
Der var har været særligt fokus på jødeforfølgelserne, Holocaust og konspirationsteorier mod jøder i forløbet.

Forløbet er blevet valgt af klassen efter afstemning om et antal valgmuligheder.

I slutningen af forløbet blev afholdt en prøveeksamen.

I forløbet har holdet arbejdet med følgende problemstillinger som ledestjerne:
Hvad var årsagerne til fascismens og nazismens fremvækst, og hvad karakteriserer disse nært beslægtede politiske ideologier?
Hvem havde ansvaret for de uhyrligheder, som nazismen gjorde sig skyldig i?
Var det Hitler og nærmeste medarbejderes personlige ansvar, eller kan man pålægge det tyske folk et kollektivt ansvar?
Hvad blev forklaringen på, at hverken kommunisme eller højre-nationalistisk fascisme slog igennem i Danmark?
Hvorfor forblev den danske befolkning loyal over for demokratiet trods de økonomiske trængsler?
Kunne datidens britiske og franske statsmænd have ført en anden politik, der ville have bremset Hitler? Eller var krigen ligefrem ønsket af det nazistiske styre?
Kan man moralsk forsvare en krigsførelse rettet mod civile, eller er det i moderne krig en illusion at tro, at krigshandlinger kan begrænses til selve slagmarken?

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling

Materiale:

Bryld, Carl-Johan: "Verden efter 1914", 2. udgave, Systime 2013/2006, s. 81-146

Kilder:

"Forbud mod andre partier.", "Den totale revolution", "Arbejdsløshed i Tyskland (gennemsnit)", "Index for industriproduktion (1928=100)", Pædagogiske principper" og "Den tyske presses mission", alle fra Henrik Pers: "Dagligdag under fascismen". Gyldendal, 1979.

"Görings ordre til Heydrich 31. juli 1941" og "Wannsee-protokollen", begge fra Peter Frederiksen: "Det tredie rige", Systime, 1998, s. 215-216.

"Jøden frister tysk pige." fra tysk børnebog fra 1936 af Elvira Bauer.

"NSDAP's 25-punktsprogram, februar 1920" fra Bender & Gade: "Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919-1945 belyst ved kilder". Munksgaard, 1984.

"Statsminister Buhl i radioen 2. september 1942 om sabotagen" fra Barfor & Kruchow: "Danmark under 2. verdenskrig", bd. 1, Gyldendal, 1978.

Samlet omfang ca. 75 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. Danmark efter 1945

I forløbet "Danmark efter 1945" har holdet arbejdet med danmarkshistorien fra slutningen af besættelsen til i dag.
Undervejs har der været fokus på bl.a. det økonomiske opsving i efterkrigstiden, Danmarks medlemskab af NATO, jordskredsvalget, kvinders stilling samt ændringen fra fordelings- til værdipolitik.
Forløbet har haft følgende hovedproblemstillinger:

Hvad skyldtes den store vækst i efterkrigstiden?
Hvordan ændrede indførelsen af velfærdsstaten samfundet?
Hvordan gik Danmark fra at være neutralt til at blive et krigsførende land?
Hvordan ændrede kulturen sig i 1960’erne?

Faglige mål - eleverne skal kunne:
- redegøre for centrale udviklingslinjer i Danmarks og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringe
- kulturmøder i Danmark
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Materiale:

Poul Steiner Jensen m.fl.: "Grundbog til Danmarkshistorien". 3. udgave. Systime, 2002, s. 249-263 og 287-300

"Historien om Danmark", afsnit 10: "Velfærd og kold krig". DR TV. 60 minutter. https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-velfaerd-og-kold-krig_145568

"Den Kolde Krig". Lex.dk. https://lex.dk/den_kolde_krig

"Tidsmaskinen om kvinder" DR2, 2013. https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031303272210

Kilder:

"Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003". https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/anders-fogh-rasmussen-v-om-samarbejdspolitikken-29-august-2003/  (26/3 2025)

"Anders Fogh Rasmussen: Hvad skal det nytte?" og "Mogens Lykketoft: Fogh dyrker falsk aktivisme", begge fra "Fokus - kernestof i historie 3. Fra verdenskrig til velfærd". Gyldendal.

"Danskerne findes i mange modeller". Fællessang - nr. 212 i Højskolesangbogen.

"Danmarks udgifter til forsvar". Wikipedia. https://da.wikipedia.org/wiki/Statistik_over_forsvarsudgifter_i_Danmark

"En kvindes dag (1975)" fra "Grundbog til Danmarkshistorien". iBog, Systime. https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=210

"For og imod EF - Argumenter for EF" fra "Grundbog til Danmarkshistorien". iBog, Systime. https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=201

"For og imod EF - Argumenter imod EF" fra "Grundbog til Danmarkshistorien". iBog, Systime. https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=202

"Hun og han (Alt for damerne)" fra danmarkhistoriskoversigt.systime.dk. Link ikke længere aktivt.

"Ole Hyldtoft: Ædel Nationalisme". Jyllands-Posten, 8/8 2000.

"Simone Aaberg Kerns portræt af Anders Fogh Rasmussen". Information. https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2010/12/burde-skamme

"Ung mandlig flygtning om sin integration i Danmark (2020)" og "Tre piger med muslimsk baggrund fortæller (2020)", begge fra "Grundbog til Danmarkshistorien". iBog, Systime. https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=317

"Vi tjener mere" fra "Grundbog til Danmarkshistorien". iBog, Systime. https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=197

Samlet omfang ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kronologiforløb

I slutningen af 3.g gennemføres et kronologiforløb, hvor stoffet fra det samlede treårige forløb indplaceres i en kronologisk sammenhæng med fokus på brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.
Undervisningen har været en blanding af læreroplæg om verdens historie samt elevarbejde om at indplacere de gennemgåede forløb i denne orden.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering

Eleverne skal kunne følgende faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Til eksamen er det tilladt at bruge egne noter og medbragte bøger.
Det er tilladt at bruge Lectio og de links, der findes i studieplanen for historie.
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre - heller ikke med Lectio.

Alt andet brug af internet er strengt forbudt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer