Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2025/26
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Lasse Grønbech Olsen
|
Hold
|
2022 MU/c (1c MU, 2c MU, 3c MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Rap
I forløbet om rap har holdet beskæftiget sig med rappens opståen i New York i 1970'erne og 1980'erne.
Holdet har lært, hvordan man analyserer tekster og flow i rap, samt hvordan man analyserer rappens brug af samples. Metoderne, både musikfaglige og danskfaglige, er hentet fra Systimes "Rap", og er de fleste tilfælde blevet introduceret via lærergennemgang uden at eleverne har læst siderne (undtagen det noterede materiale nederst). I forløbet er der tillige lagt fokus på de fire tekstgenrer indenfor rap.
Holdet har også arbejdet med at identificere samples ved hjælp af whosampled.com.
I forløbet er der arbejdet med grooveanalyser af "The Message" og "Walk This Way" med udgangspunkt i analysemetoder fra "Rockmusik i tid og rum".
Holdet har kigget på brudstykker af flere sange, og har lavet en dybdegående analyse af Per Vers' "Black Power".
I sammenspil har holdet spillet "Gangsta's Paradise" og "Spændt op til li'r".
Faglige mål:
Musikkundskab
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
Musikudøvelse
̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Materiale:
Aare, Anders, Johannes Grønager og Poul Rønnefelt: "Rockmusik i tid og rum". Systime, 2000-2010, s. 82-88
Lund-Olsen, Søren og Thomas Meesenburg: "Rap - historie og analyse". Systime, 2013, s. 77-85 (gennemgået i matrixgrupper) og 121-126.
Nielsen, Per Reinholdt: "Rebel og Remix". 3. udgave. Systime, 2021/2003, s. 197-209
Samlet omfang ca. 20 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Julekor i 1.g
Holdene har indøvet flerstemmige sange fra et dansk og internationalt repertoire af julesange og fremført dem til skolens juleafslutning sammen med skolens øvrige musikhold.
Faglige mål - eleverne skal kunne:
- synge flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Kernestof:
- et varieret udvalg af flerstemmige vokalsatser fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Carl Nielsen
I forløbet om Carl Nielsen har holdet fået indblik i dele af Carl Nielsens liv og virke som komponist.
Holdet er blevet introduceret til hvad en symfoni er, og har lavet auditiv analyse af starten af satserne i hans 2. symfoni med henblik på at beskrive følelserne i musikken.
Holdet har lært om forskellene på en kunstsang og folkelig sang.
En række af Carl Nielsens sange er blevet sunget, og der er lavet en melodisk analyse af "Tit er jeg glad", "Irmelin Rose" og "Jens Vejmand".
Som en yderligere praktisk disciplin har holdet arbejdet innovativt med at fortolke et par af Carl Nielsens sange i en ny genre.
Materiale:
https://www.musikipedia.dk/carlnielsen/fokus - kap. 1,3 og 4
https://www.musikipedia.dk/carlnielsen/indblik - kap. 1,4, 7 og 8
https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse - kap. 2 og 3
Supplerende materiale:
"Carl Nielsen og musikken". DR Kultur, 2015. 38 minutter.
Faglige mål - eleverne skal kunne:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
-synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk repertoire
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum
Samlet omfang ca. 20 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hits
I emnet "Hits" arbejder holdet med at opnå forståelse for hvorfor popmusikkens konventioner er opstået, og hvilken rolle teknologisk udvikling har spillet i denne proces.
Der har også været fokus på de kommercielle aspekter af hitmusik, herunder hvilke krav der stilles til en god single, og hvad dennes forhold til albummet er.
Der er taget udgangspunkt i et mindre uddrag af "Hitskabelonen" og til analyse er metoder fra "Rockmusik i tid og rum" anvendt.
Selve hitskabelonen fra bogen af samme navn er præsenteret som lærerstyret gennemgang.
Analyserede sange:
Andreas Odbjerg: "I morgen er der også en dag" fra "Hjem fra Fabrikken". Universal, 2022.
Dua Lipa og Elton John: "Cold Heart (Pnau Remix)" fra "The Lockdown Sessions", EMI 2021
Materiale:
Marstal, Henrik og Morten Jaeger: "Hitskabelonen". Lindhardt og Ringhof, 2003, s. 48-53 og 85-89.
Aare, Anders, Johannes Grønager & Poul Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum". Systime, 2000-2010, s. 16-19, 41-43, 54-61 og 134-135.
Samlet omfang ca. 20 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sang og sammenspil i 2.g.og 3.g.
Der er blevet spillet og sunget en række sange i løbet af 2.g. og 3.g.
Som et didaktisk princip starter alle timer en fællessang, nogle gange valgt af eleverne, andre gange af læreren, der dermed sikrer en vis variation.
Korsang med kun tre - og siden to - elever sætter visse begrænsninger, men holdet har alligevel sunget flere satser, både alene og undertiden skolens øvrige musikhold. Sammen har de optrådt med klassisk kor til juleafslutningen i Finderup Kirke og med sammenspil til gymnasiets kunstaften.
I 2.g. spillede og sang holdet sammen med skolens 3.g. A-hold, men da der ikke blev oprettet nogen studieretning året efter dette, eksisterede den mulighed ikke i 3.g.
Faglige mål:
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
- udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en-
og flerstemmige sange og satser
- samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum
Kernestof:
- musikalsk stilkendskab, fortolkning og indstudering med henblik på fremførelse
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
- et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og instrumentalsatser fra ind- og udland
- stemmedannelse og instrumentale teknikker
- indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke, solistisk og i gruppe
- teoretisk og praktisk arbejde med arrangement.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Akkorder | Musikipedia
-
Akkorder (opgave).pri
-
Bastarden, s. 3-6.pdf
-
Sangskrivning – Lær at skrive sange | Musikipedia
-
Læs kap. 1-4 i linket hjemme.
-
Sangens titel og sangtekst | Musikipedia
-
Læs kap. 1-3 i linket. Tag også en sang med, som du synes har en god tekst.
-
Opgave 11.2 (gennemgangsbas).pri
-
Emilie har dagens sang med.
-
Medbring "Bastarden" og høretelefoner.
-
Ethel Cain - American Teenager (Official Video)
-
Ethel Cain - American Teenager.pri
-
Sebastian har dagens sang med.
-
Thomas Hammer: Bastarden nyeste udgave, Praxis; sider: 7-18, 31-33, 36-37, 41-45
-
OBS: der kan være forskelle i sidetallene i "Bastarden". I skal læse fra den side, hvor der står "Anden del - Groove" i toppen og så de efterfølgende to sider.
-
Vilja har dagens sang med.
-
Stemmen og øret | Musikipedia
-
Opgave 11.3 (kromatisk gennemgang).pri
-
Læs afsnit 11.3 og 11.4 i Bastarden. De angivne sidetal passer desværre kun næsten.
-
Sangens melodi og akkorder | Musikipedia
-
Læs de fire afsnit i linket. Spring gerne over alle bokse.
-
Vilja øver på en fællessang (eller to).
-
Medbring "Bastarden"
-
Karriere som sangskriver | Musikipedia
-
Læs afsnit 3.1 og 3.2 om hhv. melodirytmefordobling samt melodirytmefordobling og dissonans hjemme.
-
Johannes Grønager: Nøgle til musikken, Systime; sider: 22-30, 45-47
-
Læs de angivne sider om skalaer hjemme.
-
Opgave 13.2 (liftet og uliftet standardrytme).pri
-
Opgave 4 Betoning og lift.pri
-
Opgave 5 (Joanna & And I Love Her).pri
-
Læs afsnit 4.1 om taktart og betoningsmønstre og 4.2 om lift i Bastarden.
-
White Winter Hymnal.pri
-
Medbring "Bastarden"!
-
M1_2. sats_hovedtema.docx
-
Kringsatt av fiender.pri
-
Metoder til analyse, s. 72-79.pdf
-
Fleet Foxes - White Winter Hymnal (OFFICIAL VIDEO)
-
Guldimund - Det' kun vigtigt, hvad det er i E-dur.docx
-
Medbring "Bastarden".
-
Du kom med alt der var dig.pri
-
Medbring Bastarden!
-
Medbring "Nøgle til musikken"!
-
Funktionstegn - vejledning.pdf
-
Funktionsharmonik-1-opgaver.doc
-
Funktionsharmonik-2-opgaver.doc
-
Medbring "Nøgle til musikken"
-
Funktioner2021.ttf
-
Opgave 6a (Brick In The Wall).pri
-
Opgave 6b (Don't Look).pri
-
Læs kapitlerne 5 og 6 i Bastarden og tag bogen med. Det kan være, at de angivne sidetal ikke passer helt.
-
Tænk over følgende inden timen:
-
Filmmusikteori | Musikipedia
-
Læs kap. 1-3 i linket.
-
Opgave 13.3 (halvtempo & lift).pri
-
Læs afsnittene 13.3, 13.4, 14 og 15.1 i Bastarden. Det kan være at sidetallene ikke passer helt.
-
Filmmusikkens historie
-
Filmmusikkens historie | Musikipedia
-
Vejledende eksamensopgave.zip
-
Sange med fire akkorder 2021 edition.docx
-
b2-trinbestemmelse-af-akkorder.pdf
-
B2-modal-harmonik-oversigt.pdf
-
Lektier:
-
Mean Streets - Be My Baby
-
Analyseguide filmmusik.docx
-
Pop-rock-analyse - sådan gør du 2023.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
66 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sangskrivning
Holdet startede 2.g med at arbejde med sangskrivning.
Da der kun er tre elever på holdet, var formålet at skrive én færdig sang som cowriting mellem de tre elever.
Principperne bag sangskrivning blev gennemgået, og rettighederne til musikken blev ligeledes drøftet.
Der er både blevet arbejdet med tekstskrivning, sætte akkorder sammen, samt lave en melodi og slutteligt arrangere sangen.
Fagligt mål:
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
Materiale:
https://www.musikipedia.dk/sangens-titel-og-sangtekst
https://www.musikipedia.dk/sangskrivning (kap. 1-4)
https://www.musikipedia.dk/karriere-som-sangskriver (kap. 4, 6, 7 og 13)
I alt ca. 30 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Skriftlig musik
I skriftlig musik har holdet valgt at arbejde med pop/rock-arrangement. Undervisningen i dette foregår løbende uafhængigt af holdets øvrige forløb. Der trænes løbende i de forskellige teknikker, der kan anvendes, når man arrangerer pop/rock-musik for kor og rytmegruppe.
M1-disciplinerne akkordlæsning, harmonisk analyse, melodisk analyse og rytmisk analyse er introduceret løbende fra 1.g til 2.g og trænet jævnligt undervejs.
Det skriftlige arbejde er integreret med musikteori, hørelære, musiklære og musikudøvelse.
Fagligt mål: - eleverne skal kunne udfærdige en teoretisk konsistent, nodebaseret, skriftlig sats digitalt.
Kernestof: - teoretisk og praktisk arbejde med arrangement.
Materiale:
Thomas Hammer: "Bastarden". Praxis, 2019.
Materialet har et anslået omfang på ca. 55 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Akkorder | Musikipedia
-
Akkorder (opgave).pri
-
Bastarden, s. 3-6.pdf
-
Sangskrivning – Lær at skrive sange | Musikipedia
-
Læs kap. 1-4 i linket hjemme.
-
Sangens titel og sangtekst | Musikipedia
-
Læs kap. 1-3 i linket. Tag også en sang med, som du synes har en god tekst.
-
Opgave 11.2 (gennemgangsbas).pri
-
Emilie har dagens sang med.
-
Medbring "Bastarden" og høretelefoner.
-
Ethel Cain - American Teenager (Official Video)
-
Ethel Cain - American Teenager.pri
-
Sebastian har dagens sang med.
-
Thomas Hammer: Bastarden nyeste udgave, Praxis; sider: 7-18, 20-23, 26-33, 36-37, 41-48, 51-58
-
OBS: der kan være forskelle i sidetallene i "Bastarden". I skal læse fra den side, hvor der står "Anden del - Groove" i toppen og så de efterfølgende to sider.
-
Vilja har dagens sang med.
-
Stemmen og øret | Musikipedia
-
Opgave 11.3 (kromatisk gennemgang).pri
-
Læs afsnit 11.3 og 11.4 i Bastarden. De angivne sidetal passer desværre kun næsten.
-
Sangens melodi og akkorder | Musikipedia
-
Læs de fire afsnit i linket. Spring gerne over alle bokse.
-
Vilja øver på en fællessang (eller to).
-
Medbring "Bastarden"
-
Karriere som sangskriver | Musikipedia
-
Læs afsnit 3.1 og 3.2 om hhv. melodirytmefordobling samt melodirytmefordobling og dissonans hjemme.
-
Johannes Grønager: Nøgle til musikken, Systime; sider: 22-30, 45-47, 63-67
-
Læs de angivne sider om skalaer hjemme.
-
Opgave 13.2 (liftet og uliftet standardrytme).pri
-
Opgave 4 Betoning og lift.pri
-
Opgave 5 (Joanna & And I Love Her).pri
-
Læs afsnit 4.1 om taktart og betoningsmønstre og 4.2 om lift i Bastarden.
-
White Winter Hymnal.pri
-
Medbring "Bastarden"!
-
M1_2. sats_hovedtema.docx
-
Kringsatt av fiender.pri
-
Metoder til analyse, s. 72-79.pdf
-
Fleet Foxes - White Winter Hymnal (OFFICIAL VIDEO)
-
Guldimund - Det' kun vigtigt, hvad det er i E-dur.docx
-
Medbring "Bastarden".
-
Du kom med alt der var dig.pri
-
Medbring Bastarden!
-
Medbring "Nøgle til musikken"!
-
Funktionstegn - vejledning.pdf
-
Funktionsharmonik-1-opgaver.doc
-
Funktionsharmonik-2-opgaver.doc
-
Medbring "Nøgle til musikken"
-
Funktioner2021.ttf
-
Opgave 6a (Brick In The Wall).pri
-
Opgave 6b (Don't Look).pri
-
Læs kapitlerne 5 og 6 i Bastarden og tag bogen med. Det kan være, at de angivne sidetal ikke passer helt.
-
Tænk over følgende inden timen:
-
Filmmusikteori | Musikipedia
-
Læs kap. 1-3 i linket.
-
Opgave 13.3 (halvtempo & lift).pri
-
Læs afsnittene 13.3, 13.4, 14 og 15.1 i Bastarden. Det kan være at sidetallene ikke passer helt.
-
Filmmusikkens historie
-
Filmmusikkens historie | Musikipedia
-
Vejledende eksamensopgave.zip
-
Sange med fire akkorder 2021 edition.docx
-
b2-trinbestemmelse-af-akkorder.pdf
-
B2-modal-harmonik-oversigt.pdf
-
Lektier:
-
Mean Streets - Be My Baby
-
Analyseguide filmmusik.docx
-
Pop-rock-analyse - sådan gør du 2023.pdf
-
Skalaer » Pentatone og blues » Noder | Musikipedia
-
Blues, s. 7-19.pdf
-
Samme som i tirsdags.
-
Opgave 15a (Ain't No Mountain).pri
-
Læs kap. 15.1 (Forholdet mellem groove og melodi) i Bastarden, og tag den med til timen.
-
Skalaer | Musikipedia
-
Strange Fruit - Billie Holiday.pdf
-
Øvelser » Toner | Musikipedia
-
Læs afsnittene "Udvidelser og alterationer", "Tritonus-substitution" og "Indskudt II'er" i Nøgle til musikken.
-
Jazzbogen, s. 53-60.pdf
-
Øvelser » Intervaller | MusikipediaØv dig mindst 20 minutter i noget, du har svært ved på Musikipedia.
-
Læs afsnittene 7.1 Den basale teknik, 7.2 Treklangsmedstemmer og udvidelser og 7.3 Treklangsmedstemmer og store spring i Bastarden.
-
Lektierne er de samme som til sidste tirsdag (10/9).
-
Opgaver til KoKo
-
Duke Ellington - Ko Ko (1940)
-
Transponerende instrumenter | Musikipedia
-
I skal læse afsnit 15.2 "Mere om liftstrukturer og strukturelle lifts" i Bastarden. Sidetallene er kun vejledende.
-
Rebel og Remix, s. 172-179.pdf
-
Soul (3c 24/25)
-
analyse af pop-rock (skabelon).docx
-
Marvin Gaye - What's Going On
-
Motown | lex.dk – Den Store Danske
-
Marvin Gaye | lex.dk – Den Store Danske
-
Læs de to opslag fra Den Store Danske hjemme.
-
Opgave 8a (Take My Breath Away).pri
-
Opgave 8b (Summer of 69).pri
-
Lektier
-
Øv dig i 20 minutter på noget, du har lidt svært ved på Musikipedia. Det behøver ikke være det, linket henviser til.
-
Opgave 8c (Don't Look For Love).pri
-
194078_musikteori1.docx
-
Green, White and Orange s. 57-73.pdf
-
The Soldier's Song (inkl. opgave).docx
-
Bloody Sunday (Britannica)
-
Rebel og remix, s. 150-154 og 158-161.pdf
-
Musikeksamen.zip
-
Medbring Bastarden.
-
Rebel og Remix, s. 134-140 og 144-148.pdf
-
Læs (skim) siderne fra Rebel og Remix hjemme. Det er forholdsvist mange sider, men spring over alle de steder, jeg har sat et kryds.
-
London Calling
-
London Calling (groove - 020-027).pri
-
The Clash (Encyclopedia Britannica)
-
renæssancen - musik – Lex
-
Middelalder og renæssance, s. 116-122.pdf
-
Læs opslaget fra lex.dk hjemme plus den vedhæftede pdf-fil.
-
barok - musik – Lex
-
Spændende arbejdsspørgsmål
-
Opgave 7.1c (Cecilia).pri
-
Læs kap. 8 om korsvar og vippeakkorder i "Bastarden".
-
2022 17 maj (download, unzip og dobbelklik på index-filen).zip
-
Johann Sebastian Bach - Tysk komponist - Oversigt - Lex
-
Lektier i dag er at tænke over en sang, som I ville kunne spille til eksamen.
-
Læs kap. 17 "Mere bas" i Bastarden.
-
Analyser | Musikipedia
-
Opgave 17.2 (Motownvendingen).pri
-
Opgave 17.4 (kontrast og udvikling).pri
-
Opgave 17.1a (kvint- og oktavveksel).pri
-
Opgave 17.3 (ostinat).pri
-
Læs kap. 9, "Mere bas" og tag "Bastarden" med.
-
Melodisk analyse | Musikipedia
-
Læs kap. 18 (særlige begivenheder) og 19 (slutninger) i Bastarden. Medbring bogen bagefter.
-
Mestersangerne i Nürnberg: Foruroligende dyst på Tysklands stolte kultur
-
Richard Wagner (1813-1883) - Tysk komponist - Lex
-
Musikken i 1800-tallet, s. 14-51.pdf
-
Lektier: læs de to vedhæftede links samt s. 14-17 i filen med "Musikken i 1800-tallet". Det er mindre, end det ser ud til.
-
opera – Lex
-
Mestersangerne i Nürnberg | DET KGL. TEATER
-
Arbejdsspørgsmål til teksten:
-
Franz Schubert – Lex
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
136 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Filmmusik
I forløbet om filmmusik har holdet gennemgået filmmusikkens historie og lært at analysere filmmusik med dennes terminologi.
Filmmusikkens historie er gennemgået som matrixgrupper.
Der er set et utal af klip til eksemplificering undervejs, hvorfor kun de væsentligste er nævnt på nedenstående liste.
Undervejs i forløbet af der været tværfagligt samarbejde med dansk (FF4) og så bliver forløbet i samarbejde med engelsk afsluttet med studieretningsopgaven.
Analyserede klip:
"Et dyr" af Peter Due fra "Vilde Vidunderlige Danmark".
"Perfect Day" af Lou Reed fra "Trainspotting".
"Be My Baby" af The Ronettes fra "Mean Streets".
Kernestof:
- satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af kulturer, herunder vestlig kunstmusik
- musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
Faglige mål:
- anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
- demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Materiale:
"Filmmusikteori". Musikipedia. https://www.musikipedia.dk/filmmusik/fokus
"Filmmusikkens historie". Musikipedia. https://www.musikipedia.dk/filmmusik/indblik
"Tema: suspense og action" fra "Musikalsk Produktion". iBog. Systime
I alt ca. 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensemne 1: Protestmusik
I forløbet om protestmusik defineres "protestmusik" i bred forstand som musik, der står i (kritisk) opposition til det etablerede, enten kulturelt, socialt eller nationalt.
Holdet har beskæftiget sig med væsensforskellig musik, herunder vestlig kunstmusik i forløbet.
Analyserede stykker musik:
Billie Holiday - Strange Fruit
Duke Ellington - Ko-Ko
Marvin Gaye - What's Going On
Peadar Kearney and Patrick Heeney - The Soldier's Song
The Clash - London Calling
U2 - Sunday, Bloody Sunday
Kernestof:
-satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af kulturer, herunder vestlig kunstmusik
- musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
- tekster med relation til den udvalgte musik
- musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
Faglige mål:
- anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer ̶
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
Materiale:
Bjarne Mørup: "Blues". Systime, 2008, s. 7-19
Bjarne Mørup: "Jazzbogen". Systime, 1994, s. 53-73
"Bloody Sunday". Opslag fra Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/event/Bloody-Sunday-Northern-Ireland-1972
Cary O'Dell: "Strange Fruit", 2002. https://www.loc.gov/static/programs/national-recording-preservation-board/documents/StrangeFruit.pdf
"Marvin Gaye". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/Marvin_Gaye
"Motown": Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/Motown
Per Reinholdt Nielsen: "Rebel og Remix". 3. udgave. Systime, 2021/2003, s. 72-79, 134-140, 144-148, 150-154 og 158-161
Poul Aage Fogde: "Green, white and orange". Gyldendal, 1984, s. 57-64
"What's Going On". Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/What%27s_Going_On_(song) (3/11 2023)
Samlet omfang ca. 85 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring "Bastarden".
-
Skalaer » Pentatone og blues » Noder | Musikipedia
-
Blues, s. 7-19.pdf
-
Samme som i tirsdags.
-
Opgave 15a (Ain't No Mountain).pri
-
Thomas Hammer: Bastarden nyeste udgave, Praxis; sider: 20-23, 29-30, 43-48
-
Læs kap. 15.1 (Forholdet mellem groove og melodi) i Bastarden, og tag den med til timen.
-
Skalaer | Musikipedia
-
Strange Fruit - Billie Holiday.pdf
-
Øvelser » Toner | Musikipedia
-
Johannes Grønager: Nøgle til musikken, Systime; sider: 63-67
-
Læs afsnittene "Udvidelser og alterationer", "Tritonus-substitution" og "Indskudt II'er" i Nøgle til musikken.
-
Jazzbogen, s. 53-60.pdf
-
Øvelser » Intervaller | MusikipediaØv dig mindst 20 minutter i noget, du har svært ved på Musikipedia.
-
Læs afsnittene 7.1 Den basale teknik, 7.2 Treklangsmedstemmer og udvidelser og 7.3 Treklangsmedstemmer og store spring i Bastarden.
-
Lektierne er de samme som til sidste tirsdag (10/9).
-
Opgaver til KoKo
-
Duke Ellington - Ko Ko (1940)
-
Transponerende instrumenter | Musikipedia
-
I skal læse afsnit 15.2 "Mere om liftstrukturer og strukturelle lifts" i Bastarden. Sidetallene er kun vejledende.
-
Rebel og Remix, s. 172-179.pdf
-
Soul (3c 24/25)
-
analyse af pop-rock (skabelon).docx
-
Marvin Gaye - What's Going On
-
Motown | lex.dk – Den Store Danske
-
Marvin Gaye | lex.dk – Den Store Danske
-
Læs de to opslag fra Den Store Danske hjemme.
-
Opgave 8a (Take My Breath Away).pri
-
Opgave 8b (Summer of 69).pri
-
Lektier
-
Øv dig i 20 minutter på noget, du har lidt svært ved på Musikipedia. Det behøver ikke være det, linket henviser til.
-
Opgave 8c (Don't Look For Love).pri
-
194078_musikteori1.docx
-
Green, White and Orange s. 57-73.pdf
-
The Soldier's Song (inkl. opgave).docx
-
Bloody Sunday (Britannica)
-
Rebel og remix, s. 150-154 og 158-161.pdf
-
Musikeksamen.zip
-
Medbring Bastarden.
-
Rebel og Remix, s. 134-140 og 144-148.pdf
-
Læs (skim) siderne fra Rebel og Remix hjemme. Det er forholdsvist mange sider, men spring over alle de steder, jeg har sat et kryds.
-
London Calling
-
London Calling (groove - 020-027).pri
-
The Clash (Encyclopedia Britannica)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamensemne 2: Musik og tekst
I forløbet ”musik og tekst” har holdet arbejdet med analyse af forskellige sangbaserede genrer af musik, hentet fra den vestlige kunstmusik fra renæssancen til og med sen romantik. De gennemgåede genrer er den romantiske lied og ABA-arien fra barokken samt opera.
Eleverne har arbejdet med at sætte stykkerne ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel og genre- og stilmæssig sammenhæng.
Et særligt fokus har ligget på at se sammenhæng mellem musik og tekst.
Som en praktisk dimension har holdet sunget et blandet repertoire af enstemmige sange.
Undervejs i forløbet har eleverne været i Operaen for at overvære generalprøven på Wagners "Mestersangerne i Nürnberg", og har i den forbindelse arbejdet lidt med Wagners teknik uden at gå i dybden med operaens enkeltdele.
Eleverne skal kunne følgende faglige mål:
- anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
- demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
Kernestof:
- satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af
kulturer, herunder vestlig kunstmusik
- musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
- musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
- tekster med relation til den udvalgte musik.
Følgende stykker er analyseret:
J.S. Bach: Schafe können sicher weiden
Franz Schubert: Nacht und Traüme
Pensum:
"Barok - musik". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/barok_-_musik
Brix, Lars: "Schafe können sicher weiden". Musikipedia.dk. https://www.musikipedia.dk/barokken/analyser
"Franz Schubert". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/Franz_Schubert
"Johann Sebastian Bach". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/Johann_Sebastian_Bach
"Mestersanger i Nürnberg: Foruroligende dyst på Tysklands stolte kultur". DR. https://www.dr.dk/nyheder/kultur/klassisk/operaer/mestersangerne-i-nurnberg-foruroligende-dyst-paa-tysklands-stolte
Olsen, Bent: "Middelalder og renæssance", Systime 1996, s. 116-122
"Opera". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/opera
"Renæssancen - musik". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/ren%C3%A6ssancen_-_musik
"Richard Wagner". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/Richard_Wagner
Vinther, Orla: "Musikken i 1800-tallet", Systime 1995, s. 14-35
Film:
"The Romantic Period - Music History Video Lesson". Liberty Park Music. https://www.youtube.com/watch?v=UAKWm1LfSes
Samlet omfang på ca. 70 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Til eksamen (skriftligt og mundtligt) er det tilladt at tilgå alle egne noter og medbragte bøger. Det er tilladt at bruge Lectio og de links, der findes i studieplanen for musik.
Alt andet brug af internet (Netprøver undtaget) er ikke tilladt.
Du må medbringe et instrument af eget valg til eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796668603",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796668603",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796668603"
}