Holdet 2022 MU/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Lasse Grønbech Olsen
Hold 2022 MU/c (1c MU, 2c MU, 3c MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Rap
Titel 3 Julekor i 1.g
Titel 4 Carl Nielsen
Titel 5 Hits
Titel 6 Sang og sammenspil i 2.g.og 3.g.
Titel 7 Sangskrivning
Titel 8 Skriftlig musik
Titel 9 Filmmusik
Titel 10 Eksamensemne 1: Protestmusik
Titel 11 Eksamensemne 2: Musik og tekst
Titel 12 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

I grundforløbet sættes fokus på noget af den grundlæggende teori, og eleverne stifter bekendtskab med de gængse instrumenter via rotationssammenspil.
Holdet har sunget blandede énstemmige sange, og enkelte flerstemmige værker.
Holdet har også prøvet at arbejde med samples i programmet Reaper.

Faglige mål:

- identificere musikalske parametre, herunder rytmer på skrift, tonenavne i G-nøgle, intervaller inden for en oktav samt treklange.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder, herunder forskellen på musikintern og -ekstern analyse
- anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
- synge og spille én- og flerstemmige sange inden for et dansk internationalt repertoire

Sammenspilsnumre:

Alanis Morissette: "Thank You"
Beyonce og Lady Gaga: "Telephone"
Foster the People: "Pumped Up Kicks"
Tobias Rahim og Andreas Odbjerg: "Stor mand"

Materiale:

https://www.musikipedia.dk/stamtonerne
https://www.musikipedia.dk/fortegn
https://www.musikipedia.dk/puls-og-tempo
https://www.musikipedia.dk/takt-og-underdeling
https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
https://www.musikipedia.dk/intervaller
https://www.musikipedia.dk/akkorder
https://www.musikipedia.dk/musikfaget (kun kap. 4)

Gert Uttenthal: "Rytmer og noder". Upubliceret.

Samlet omfang ca. 15 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rap

I forløbet om rap har holdet beskæftiget sig med rappens opståen i New York i 1970'erne og 1980'erne.

Holdet har lært, hvordan man analyserer tekster og flow i rap, samt hvordan man analyserer rappens brug af samples. Metoderne, både musikfaglige og danskfaglige, er hentet fra Systimes "Rap", og er de fleste tilfælde blevet introduceret via lærergennemgang uden at eleverne har læst siderne (undtagen det noterede materiale nederst). I forløbet er der tillige lagt fokus på de fire tekstgenrer indenfor rap.

Holdet har også arbejdet med at identificere samples ved hjælp af whosampled.com.

I forløbet er der arbejdet med grooveanalyser af "The Message" og "Walk This Way" med udgangspunkt i analysemetoder fra "Rockmusik i tid og rum".

Holdet har kigget på brudstykker af flere sange, og har lavet en dybdegående analyse af Per Vers' "Black Power".

I sammenspil har holdet spillet "Gangsta's Paradise" og "Spændt op til li'r".

Faglige mål:

Musikkundskab
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng

Musikudøvelse
̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

Materiale:

Aare, Anders, Johannes Grønager og Poul Rønnefelt: "Rockmusik i tid og rum". Systime, 2000-2010, s. 82-88
Lund-Olsen, Søren og Thomas Meesenburg: "Rap - historie og analyse". Systime, 2013, s. 77-85 (gennemgået i matrixgrupper) og 121-126.
Nielsen, Per Reinholdt: "Rebel og Remix". 3. udgave. Systime, 2021/2003, s. 197-209

Samlet omfang ca. 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Julekor i 1.g

Holdene har indøvet flerstemmige sange fra et dansk og internationalt repertoire af julesange og fremført dem til skolens juleafslutning sammen med skolens øvrige musikhold.

Faglige mål - eleverne skal kunne:
- synge flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

Kernestof:

- et varieret udvalg af flerstemmige vokalsatser fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Carl Nielsen

I forløbet om Carl Nielsen har holdet fået indblik i dele af Carl Nielsens liv og virke som komponist.
Holdet er blevet introduceret til hvad en symfoni er, og har lavet auditiv analyse af starten af satserne i hans 2. symfoni med henblik på at beskrive følelserne i musikken.

Holdet har lært om forskellene på en kunstsang og folkelig sang.
En række af Carl Nielsens sange er blevet sunget, og der er lavet en melodisk analyse af "Tit er jeg glad", "Irmelin Rose" og "Jens Vejmand".

Som en yderligere praktisk disciplin har holdet arbejdet innovativt med at fortolke et par af Carl Nielsens sange i en ny genre.

Materiale:

https://www.musikipedia.dk/carlnielsen/fokus - kap. 1,3 og 4

https://www.musikipedia.dk/carlnielsen/indblik - kap. 1,4, 7 og 8

https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse - kap. 2 og 3

Supplerende materiale:

"Carl Nielsen og musikken". DR Kultur, 2015. 38 minutter.

Faglige mål - eleverne skal kunne:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶  sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng

-synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk repertoire
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum

Samlet omfang ca. 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hits

I emnet "Hits" arbejder holdet med at opnå forståelse for hvorfor popmusikkens konventioner er opstået, og hvilken rolle teknologisk udvikling har spillet i denne proces.
Der har også været fokus på de kommercielle aspekter af hitmusik, herunder hvilke krav der stilles til en god single, og hvad dennes forhold til albummet er.
Der er taget udgangspunkt i et mindre uddrag af "Hitskabelonen" og til analyse er metoder fra "Rockmusik i tid og rum" anvendt.
Selve hitskabelonen fra bogen af samme navn er præsenteret som lærerstyret gennemgang.

Analyserede sange:
Andreas Odbjerg: "I morgen er der også en dag" fra "Hjem fra Fabrikken". Universal, 2022.
Dua Lipa og Elton John: "Cold Heart (Pnau Remix)" fra "The Lockdown Sessions", EMI 2021

Materiale:

Marstal, Henrik og Morten Jaeger: "Hitskabelonen". Lindhardt og Ringhof, 2003, s. 48-53 og 85-89.

Aare, Anders, Johannes Grønager & Poul Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum". Systime, 2000-2010, s. 16-19, 41-43, 54-61 og 134-135.

Samlet omfang  ca. 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sang og sammenspil i 2.g.og 3.g.

Der er blevet spillet og sunget en række sange i løbet af 2.g. og 3.g.
Som et didaktisk princip starter alle timer en fællessang, nogle gange valgt af eleverne, andre gange af læreren, der dermed sikrer en vis variation.

Korsang med kun tre - og siden to -  elever sætter visse begrænsninger, men holdet har alligevel sunget flere satser, både alene og undertiden skolens øvrige musikhold. Sammen har de optrådt med klassisk kor til juleafslutningen i Finderup Kirke og med sammenspil til gymnasiets kunstaften.
I 2.g. spillede og sang holdet sammen med skolens 3.g. A-hold, men da der ikke blev oprettet nogen studieretning året efter dette, eksisterede den mulighed ikke i 3.g.

Faglige mål:
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
- udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en-
og flerstemmige sange og satser
- samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum

Kernestof:
- musikalsk stilkendskab, fortolkning og indstudering med henblik på fremførelse
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
- et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og instrumentalsatser fra ind- og udland
- stemmedannelse og instrumentale teknikker
- indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke, solistisk og i gruppe
- teoretisk og praktisk arbejde med arrangement.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 66 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sangskrivning

Holdet startede 2.g med at arbejde med sangskrivning.
Da der kun er tre elever på holdet, var formålet at skrive én færdig sang som cowriting mellem de tre elever.

Principperne bag sangskrivning blev gennemgået, og rettighederne til musikken blev ligeledes drøftet.

Der er både blevet arbejdet med tekstskrivning, sætte akkorder sammen, samt lave en melodi og slutteligt arrangere sangen.

Fagligt mål:
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk

Materiale:

https://www.musikipedia.dk/sangens-titel-og-sangtekst

https://www.musikipedia.dk/sangskrivning (kap. 1-4)

https://www.musikipedia.dk/karriere-som-sangskriver (kap. 4, 6, 7 og 13)

I alt ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skriftlig musik

I skriftlig musik har holdet valgt at arbejde med pop/rock-arrangement. Undervisningen i dette foregår løbende uafhængigt af holdets øvrige forløb. Der trænes løbende i de forskellige teknikker, der kan anvendes, når man arrangerer pop/rock-musik for kor og rytmegruppe.

M1-disciplinerne akkordlæsning, harmonisk analyse, melodisk analyse og rytmisk analyse er introduceret løbende fra 1.g til 2.g og trænet jævnligt undervejs.

Det skriftlige arbejde er integreret med musikteori, hørelære, musiklære og musikudøvelse.


Fagligt mål:  - eleverne skal kunne udfærdige en teoretisk konsistent, nodebaseret, skriftlig sats digitalt.

Kernestof: - teoretisk og praktisk arbejde med arrangement.

Materiale:

Thomas Hammer: "Bastarden". Praxis, 2019.

Materialet har et anslået omfang på ca. 55 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 136 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Filmmusik

I forløbet om filmmusik har holdet gennemgået filmmusikkens historie og lært at analysere filmmusik med dennes terminologi.

Filmmusikkens historie er gennemgået som matrixgrupper.
Der er set et utal af klip til eksemplificering undervejs, hvorfor kun de væsentligste er nævnt på nedenstående liste.

Undervejs i forløbet af der været tværfagligt samarbejde med dansk (FF4) og så bliver forløbet i samarbejde med engelsk afsluttet med studieretningsopgaven.

Analyserede klip:
"Et dyr" af Peter Due fra "Vilde Vidunderlige Danmark".
"Perfect Day" af Lou Reed fra "Trainspotting".
"Be My Baby" af The Ronettes fra "Mean Streets".

Kernestof:
- satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af kulturer, herunder vestlig kunstmusik
- musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske

Faglige mål:
- anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
- demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Materiale:

"Filmmusikteori". Musikipedia. https://www.musikipedia.dk/filmmusik/fokus
"Filmmusikkens historie". Musikipedia. https://www.musikipedia.dk/filmmusik/indblik
"Tema: suspense og action" fra "Musikalsk Produktion". iBog. Systime

I alt ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksamensemne 1: Protestmusik

I forløbet om protestmusik defineres "protestmusik" i bred forstand som musik, der står i (kritisk) opposition til det etablerede, enten kulturelt, socialt eller nationalt.

Holdet har beskæftiget sig med væsensforskellig musik, herunder vestlig kunstmusik i forløbet.

Analyserede stykker musik:

Billie Holiday - Strange Fruit
Duke Ellington - Ko-Ko
Marvin Gaye - What's Going On
Peadar Kearney and Patrick Heeney - The Soldier's Song
The Clash - London Calling
U2 - Sunday, Bloody Sunday

Kernestof:
-satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af kulturer, herunder vestlig kunstmusik
- musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
- tekster med relation til den udvalgte musik
- musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse

Faglige mål:
- anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer ̶
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng

Materiale:
Bjarne Mørup: "Blues". Systime, 2008, s. 7-19

Bjarne Mørup: "Jazzbogen". Systime, 1994, s. 53-73

"Bloody Sunday". Opslag fra Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/event/Bloody-Sunday-Northern-Ireland-1972

Cary O'Dell: "Strange Fruit", 2002. https://www.loc.gov/static/programs/national-recording-preservation-board/documents/StrangeFruit.pdf

"Marvin Gaye". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/Marvin_Gaye

"Motown": Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/Motown

Per Reinholdt Nielsen: "Rebel og Remix". 3. udgave. Systime, 2021/2003, s. 72-79, 134-140, 144-148, 150-154 og 158-161

Poul Aage Fogde: "Green, white and orange". Gyldendal, 1984, s. 57-64

"What's Going On". Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/What%27s_Going_On_(song) (3/11 2023)

Samlet omfang ca. 85 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Eksamensemne 2: Musik og tekst

I forløbet ”musik og tekst” har holdet arbejdet med analyse af forskellige sangbaserede genrer af musik, hentet fra den vestlige kunstmusik fra renæssancen til og med sen romantik. De gennemgåede genrer er den romantiske lied og ABA-arien fra barokken samt opera.
Eleverne har arbejdet med at sætte stykkerne ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel og genre- og stilmæssig sammenhæng.

Et særligt fokus har ligget på at se sammenhæng mellem musik og tekst.

Som en praktisk dimension har holdet sunget et blandet repertoire af enstemmige sange.

Undervejs i forløbet har eleverne været i Operaen for at overvære generalprøven på Wagners "Mestersangerne i Nürnberg", og har i den forbindelse arbejdet lidt med Wagners teknik uden at gå i dybden med operaens enkeltdele.

Eleverne skal kunne følgende faglige mål:
- anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
- demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur

Kernestof:
- satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af
kulturer, herunder vestlig kunstmusik
- musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
- musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
- tekster med relation til den udvalgte musik.

Følgende stykker er analyseret:

J.S. Bach: Schafe können sicher weiden
Franz Schubert: Nacht und Traüme

Pensum:

"Barok - musik". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/barok_-_musik

Brix, Lars: "Schafe können sicher weiden". Musikipedia.dk. https://www.musikipedia.dk/barokken/analyser

"Franz Schubert". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/Franz_Schubert

"Johann Sebastian Bach". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/Johann_Sebastian_Bach

"Mestersanger i Nürnberg: Foruroligende dyst på Tysklands stolte kultur". DR. https://www.dr.dk/nyheder/kultur/klassisk/operaer/mestersangerne-i-nurnberg-foruroligende-dyst-paa-tysklands-stolte

Olsen, Bent: "Middelalder og renæssance", Systime 1996, s. 116-122

"Opera". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/opera

"Renæssancen - musik". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/ren%C3%A6ssancen_-_musik

"Richard Wagner". Opslag fra Den Store Danske. https://lex.dk/Richard_Wagner

Vinther, Orla: "Musikken i 1800-tallet", Systime 1995, s. 14-35


Film:
"The Romantic Period - Music History Video Lesson". Liberty Park Music. https://www.youtube.com/watch?v=UAKWm1LfSes

Samlet omfang på ca. 70 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Til eksamen (skriftligt og mundtligt) er det tilladt at tilgå alle egne noter og medbragte bøger. Det er tilladt at bruge Lectio og de links, der findes i studieplanen for musik.
Alt andet brug af internet (Netprøver undtaget) er ikke tilladt.

Du må medbringe et instrument af eget valg til eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer