Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Marianne Tybirk
|
Hold
|
2022 FR/1g FR (1g FR, 2g FR, 3g FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fransk begynder
Begynderfransk.
Vi arbejder med grundlæggende mundtligt og skriftligt fransk.
Der arbejdes desuden med viden om Frankrig og fransk kultur.
Grundbøger :Franskbogen grundbog og øvehæfte.
Desuden film, lette og korte tekster, websites mv.
Forløbets tekster:
Vibeke Gade: Franskbogen, Systime 2020.
Vibeke Gade: Franskbogen øvehæfte, Systime 2020.
Kapitel 1-21 og 24.
Billeder i Franskbogen (dialog på fransk og små oplæg).
Tekster fra Franskbogen:
Jean-Jacques Goldman: Comme toi.
Edith Piaf: Non, je ne regrette rien.
Jacques Prévert: Familiale.
Sonia Delaunay: Cher frère blanc.
Fransk hverdagsliv:
Jul i Frankrig. Gloser jul og Il est né le divin enfant (virtuel undervisning sidste gang inden jul).
Aller au supermarché:
Carrefour.fr
Aller au restaurant:
Hjemmeside restaurant i Frankrig.
Franske film:
Frère Jacques
Vive le vent
Au clair de la lune
Claude Cloutier : Overdose.
Yann Bertrand- Arthus et Michael Pitiot: Planète Océan (2012) (klip)
Elie Grappe: Suspendu, 2015 Schweiz
Emilie Deleuze: Jamais contente, 2019.
Une Colonie, Geneviève Dulude-De Celles, 2018.
Omfang: 22%.
Fokuspunkter:
• Samtale i et enkelt fransk
• Skrive i et enkelt fransk
• Læse enkle franske tekster (læseforståelse), mest begyndersystem, men også lette ubearbejdede tekster, film og hjemmesider
• Grundlæggende ordforråd, grammatik og udtale
At lære et nyt sprog
Væsentligste arbejdsformer:
• Klasseundervisning
• Pararbejde
• Gruppearbejde
• Individuelt arbejde
• Mundtligt oplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Intro 2.g og Vivre entre plusieurs cultures.
Forløbet indeholder:
Intro 2. g: Franskbogen med udvalgte kapitler som overgang til emnelæsning (24,26,27 og 28) samt Page d' écriture Jacques Prévert og Les recettes bretonnes.
Franskportal.dk: Ici on parle francais, 29.
Sideløbende emnelæsning med tekster og film om Vivre entre plusieurs cultures på forskellig måde.
Materiale:
Une jeune Bretonne au Danemark (Interview med Gwénaëlle Normant).
Bonjour, je m'appelle Monique. Kapitel 5 i La Provence au coeur. Anna Elisabeth Kristensen og Monique Laidi Chabaud, Gyldendal 2019.
Théophile est un jeune étudiant ( Interview).
Une Colonie (film). Geneviève Dulude-De Celles, 2018
Je suis bien avec les ados de toutes les cultures og On peut prendre ce qu’on veut de la culture marocaine (articles de Paroles francophones, Gyldendal 2015.).
Supplerende:
Vejret ( Météo) : https://meteo.tf1.fr/
Forbud el-løbehjul ( Interdiction le scooter électrique) : https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-09-01-paris-forbyder-elektriske-loebehjul-fra-og-med-i-dag.
Anne og Anders i Quebec ( dokumentar)
Omfang: 11%
Fokuspunkter:
Overgangen til at arbejde med emner.
• Samtale på et enkelt fransk.
• Skrive et enkelt fransk.
• Læse enkle franske tekster (læseforståelse), begyndersystem og
lette ubearbejdede tekster, film og hjemmesider.
• Grundlæggende ordforråd, grammatik og udtale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
La famille 1
Emnet La famille indeholder tekster med temaet familie og familieliv på forskellig måde og i forskellige genrer.
Tekster:
Vive les femmes (BD). Reiser.
Mon père, un étranger og kapitlet Épilogue, fra Un parmi 55 millions, Marie-Alice Séférian, Nyt Nordisk Forlag, 1989.
Familiale, Jacques Prévert, 1946.
L'enterrement de ma mère (uddrag af kapitel 1 og 3 + 14), Alain Mabanckou, Kaleidoscope, 2001.
Fakta og en dokumentarfilm om Le Congo Brazzaville (tv5monde).
Photos la famille ( I: entrées, Mette Bering og Mimi Sørensen side 104-05)
Je vole (Louane)
Noël en France ( Franskportal.dk ).
Supplerende:
La famille, lytte: Ici on parle Francais, 18 + 19.
Franskportal.dk
Omfang: 8%.
Fokuspunkter:
• Dialog og oplæg i et enkelt fransk.
• Skrive i et enkelt fransk.
• Læse enkle franske tekster (læseforståelse)
film og hjemmesider.
• Grundlæggende ordforråd, grammatik og udtale.
Vocabulaire La famille.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
La durabilité
Emnet La durabilité handler om grøn omstilling, bæredygtighed og verdensmål i Frankrig og den frankofone verden med udgangspunkt i Zéro déchet. I forløbet inddrages sammenligning med bæredygtighed i andre lande og elevernes eget forhold til bæredygtighed.
Tekster og film:
Zéro déchet. red. Maria Hassing, Systime 2023. Kapitel 1, 2, 3, 4 og 7 .
Supplerende:
Les objectifs de développement durables.fr
Nous les Européens, le vélo, ça roule, France 2, 2020 ( documentaire).
Franskportal.dk
Omfang: 8%
Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk om kendte og almene
emner.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et mundtligt oplæg på et klart og nogenlunde flydende fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer.
• perspektivere til læste emner og viden om Frankrig, franske og
fransksprogede kultur- og samfundsforhold.
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold der har relevans for de
studerede emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
L'Amitié
Emnet tager udgangspunkt i filmmanuskriptet til Intouchables, læst med fokus på temaet Amitié som også de andre tekster i emnet handler om på forskellig måde.
Tekster og film:
Intouchables, scene 1-7,10, 18-20, 28-32 og postscriptum. Ecrit et réalisé par ERIC TOLEDANO et OLIVIER NAKACHE, 2011. Franskportal.dk.
La Provence au coeur, Anna Elisabeth Kristensen& Monique Laidi- Chabaud, 2019: chapitre 5: Bonjour, je m'appelle Monique.
Fauve (film).Jeremy Comte, Canada , 2018. filmcentralen.dk
Supplerende:
Franskportal.dk
Qu'est-ce que c'est une bonne amitié? med udgangspunkt i bl.a. franskportal.dk: 23 + mundtlig opgave til.
Billedbeskrivelse.
Omfang: 9%.
Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et mundtligt oplæg på et klart og nogenlunde flydende fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer.
• perspektivere til læste emner og viden om Frankrig, franske og
fransksprogede kultur- og samfundsforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
La francophonie
Emnet indeholder litteratur, film og artikler om Frankrig og andre frankofone lande.
Tekster og film:
Franskportal.dk:
La francophonie
Les francophones
La traite des Noirs.
La francophonie. Praxis online, 2023.
Madeleine. Jacques Brel.
Supplerende:
Le blues du businessman, Céline Dion.
Billeder med emnet la francophonie.
Elevernes PowerPoint om et fransktalende land ( un pays francophone).
Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk om kendte og almene
emner.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et kort mundtligt oplæg på fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer.
• perspektivere til læste emner og viden franske og
fransksprogede kultur- og samfundsforhold.
• relevante historiske, kulturelle og interkulturelle forhold.
la francophonie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
La francophonie (fortsat)
Emnet indeholder litteratur, film og artikler om Frankrig og andre fransktalende lande ( forsættelse fra 2. g).
I 3. g:
Pigerne fra Ouagadougou (documentaire)
Porte-paroles, Peter Jensen , systime 2001: Le Mali: Abdoulaye Guinde og Issioko Saeko (2 portraits)
Le Maroc au coeur, Anna Elisabeth Kristensen, systime 2022: Kapitlet Un voyage mémorable au Maroc : Le départ inattendu d’ Anna et de Monique.
Supplerende:
franskportal.dk
Billeder med emnet la francophonie.
Elevernes PowerPoint om et fransktalende land ( un pays francophone).
DR udsendelse om Le Maroc ( extraits).
Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk om kendte og almene
emner.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et kort mundtligt oplæg på fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer.
• perspektivere til læste emner og viden franske og
fransksprogede kultur- og samfundsforhold.
• relevante historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, her
la francophonie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
La famille 2.
Emnet er en fortsættelse af emnet la famille, som holdet arbejdede med i 2. g.
Tekster og film:
Amanda. Mikhael Hers, 2018 ( film).
Il a jamais tué personne, mon papa. kapitel 1-10 og 34-40. Jean-Louis Fournier, 2001.
Enfants du terril (documentaire), 2017.
Le garcon qui entrait dans les livres, Phillippe Claudel, 2006.
Supplerende:
Les objectifs de développement durable (Objectifs 1 et 4).
https://www.un.org/sustainabledevelopment/fr/objectifs-de-developpement-durable/.fr
Omfang: 13%.
Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk om kendte og almene
emner.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et mundtligt oplæg på et klart og nogenlunde flydende fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer.
• perspektivere til læste emner og viden om Frankrig, franske og
fransksprogede kultur- og samfundsforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Le conte de fée
Emnet indeholder tekster i genren le conte de fée/ le conte og nye versioner af eventyr.
Tekster:
Cendrillon. Jean-Louis Aubert, 1982.
Le petit Chaperon rouge, Charles Perrault, 1697.
Chapeau rond rouge, GEOFFROYDE PENNART, 2004.
Trois jeunes tambours ( Folkevise).
Amandine ou les deux jardins. Michel Tournier, 1987.
Le Petit Prince, kapitel 1,2,10 og 11. Antoine de Saint-Exupéry, 1943.
Supplerende:
Allez, parlez: Un conte de fée (om genren).
Supplerende:
Filmversion af Le petit Prince ( extraits).
Omfang: 13%.
Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk om kendte og almene
emner.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et mundtligt oplæg på et klart og nogenlunde flydende fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer, her især eventyr.
• perspektivere til læste emner og viden om Frankrig og fransk kultur.
Vi arbejder løbende med den skriftlige eksamensopgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Parlez d'un conte de fée.pdf
-
Photo Le Tour de France.docx
-
Photo Une rue.docx
-
Billedbeskrivelse eksempel.pdf
-
Cendrillon.pdf
-
Vi samler op på arbejd-selv fra sidst, så vær klar med oplæg om billedet.
-
Lektie til 1. gang efter juleferien:
-
Le Petit Chaperon rouge.pdf
-
Par écrit: Læse grundbog side 37 om le subjonctif og side 19 (endelserne i le subjonctif).
-
Se på le subjonctif, former og brug i Par écrit grundbog, som repetition.
-
Le Petit Prince, side 64-66midt på siden. Oversætte og læse op.
-
Le Petit Prince, side 66midt på til side 68 nederst. Oversættelse.
-
Trois jeunes tambours.pdf
-
Le Petit Prince, side 69-74 læse igennem og oversætte fra side 72 afsnittet og resten af kapitlet.
-
I modulet:
-
Chapeau rond rouge.pdf
-
Chapeau rond rouge avant de commencer.pdf
-
Chapeau rond rouge er ikke lektie til modulerne.
-
Ny lektie: Chapeau rond rouge, side 11linje10- 12 (resten af teksten). Vi læser op hvis tid. Ny lektie: Chapeau rond rouge, side 11linje10- 12 (resten af teksten).
-
Instruktion Terminsprøve fransk begynder A.docx
-
Amandine (1).pdf
-
Voila §14+ opgave 1,2 og evt. 3 ( le conditionnel).
-
Amandine, læse s.37+
-
Amandine , side 37-39. Læse siderne igennem.
-
Fokus: Skriftligt fransk.
-
Amandine, side 42-46. Læse siderne igennem.
-
Amandine: Læse side 46-49øverst.
-
Læse Amandine færdig ( påbegyndt i sidste modul).
-
Afrunding af Le conte de fée + vi begynder på det nye emne, hvor vi arbejder med en film.
-
Questions:
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
19,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Terminsprøve den 4. februar
• Delprøve 1: Kl. 9-10: Uden hjælpemidler.
• Delprøve 2: Kl. 10-13: Tilladte hjælpemidler er:
Alle bøger i papirform, tekster, opgaver og noter i download til egen pc.
Desuden:
Adgang til Internettet til Ibøger benyttet i undervisningen: Voilà, Zéro déchet, Le monde francophone, filmcentralen.dk og ordbogen.com.
Ikke tilladte hjælpemidler er: adgang til nettet (undtagen det ovenfor nævnte) herunder google translate og andre oversættelsesmaskiner, kommunikation med omverdenen er ikke tilladt! dvs. ingen kommunikation via chatrooms, facebook, messenger, dropbox, ghostwriters m.m.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
La violence dans la société
Emnet indeholder film og tekster med temaet sociale problemer og vold.
Les Misérables. Lady Ly. 2019. (film)
Temps présent, 2021 (documentaire)
On m'rayera pas d'ici. Lounis Lounes,
Ghettos. Matthieu Croissandeau og Claude Weill.
2 %
Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk om kendte og almene
emner.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et mundtligt oplæg på et klart og nogenlunde flydende fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer.
• perspektivere til læste emner og viden om Frankrig, franske og
fransksprogede kultur- og samfundsforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Eksamensforberedelse + hjælpemidler til eksamen
Blive klar til eksamen mundtligt og skriftligt.
Forløbet indeholder:
Repetition
Eksamensforberedende arbejde med mundtligt fransk
både emner og billeder.
Eksamensforberedende arbejde med skriftligt fransk
Materiale:
Eksempler på eksamenstekster.
Eksempler på billeder.
Eksamensopgaver fra prøvebanken.
Repetition af emner mv.
Skriftlige eksamensopgaver.
4% +løbende.
Tilladte hjælpemidler ved eksamen:
Delprøve 1: Ingen hjælpemidler. Der er 1 time til delprøve 1. Eleverne skriver med blyant.
Delprøve 2: Alle hjælpemidler undtagen kommunikation med omverdenen, dvs. ikke Internet.
Eleverne må have adgang til materiale på Internettet, brugt i timerne:
Voilà, systime.dk (grammatik)
ordbogen.com
franskportal.dk
filmcentralen.dk
Ibøger fra undervisningen.
Tekster og andet undervisningsmateriale i download til egen pc.
Alle bøger i papirform.
Fokuspunkter:
• Repetition
• Eksamensforberedelse mundtligt og skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Tilladte hjælpemidler ved eksamen:
Delprøve 1: Ingen hjælpemidler. Der er 1 time til delprøve 1. Eleverne skriver med blyant.
Delprøve 2: Alle hjælpemidler undtagen kommunikation med omverdenen, dvs. ikke Internet.
Eleverne må have adgang til materiale på Internettet, brugt i timerne:
Voilà, systime.dk (grammatik)
ordbogen.com
franskportal.dk
filmcentralen.dk
Zéro déchet.dk ( systime)
Tekster og andet undervisningsmateriale i download til egen pc.
Alle bøger i papirform.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Terminsprøve tilladte hjælpemidler
Tilladte hjælpemidler til terminsprøven den 4. februar:
• Delprøve 1: Kl. 9-10: Uden hjælpemidler.
• Delprøve 2: Kl. 10-13: Tilladte hjælpemidler er:
Alle bøger i papirform, tekster, opgaver og noter i download til egen pc.
Desuden:
Adgang til Internettet til Ibøger benyttet i undervisningen: Voilà, Zéro déchet, Le monde francophone, filmcentralen.dk og ordbogen.com.
Ikke tilladte hjælpemidler er: adgang til nettet (undtagen det ovenfor nævnte) herunder google translate og andre oversættelsesmaskiner, kommunikation med omverdenen er ikke tilladt! dvs. ingen kommunikation via chatrooms, facebook, messenger, dropbox, ghostwriters m.m.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54799613200",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54799613200",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54799613200"
}