Holdet 2022 FR/1g FR - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Marianne Tybirk
Hold 2022 FR/1g FR (1g FR, 2g FR, 3g FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fransk begynder
Titel 2 Intro 2.g og Vivre entre plusieurs cultures.
Titel 3 La famille 1
Titel 4 La durabilité
Titel 5 L'Amitié
Titel 6 La francophonie
Titel 7 La francophonie (fortsat)
Titel 8 La famille 2.
Titel 9 Le conte de fée
Titel 10 Terminsprøve den 4. februar
Titel 11 La violence dans la société
Titel 12 Eksamensforberedelse + hjælpemidler til eksamen
Titel 13 Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 14 Terminsprøve tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fransk begynder

Begynderfransk.
Vi arbejder med grundlæggende mundtligt og skriftligt fransk.
Der arbejdes desuden med viden om Frankrig og fransk kultur.
Grundbøger :Franskbogen grundbog og øvehæfte.
Desuden film, lette og korte tekster, websites mv.

Forløbets tekster:
Vibeke Gade: Franskbogen, Systime 2020.
Vibeke Gade: Franskbogen øvehæfte, Systime 2020.
Kapitel 1-21 og 24.
Billeder i Franskbogen (dialog på fransk og små oplæg).

Tekster fra Franskbogen:
Jean-Jacques Goldman: Comme toi.
Edith Piaf: Non, je ne regrette rien.
Jacques Prévert: Familiale.
Sonia Delaunay: Cher frère blanc.

Fransk hverdagsliv:
Jul i Frankrig. Gloser jul og Il est né le divin enfant (virtuel undervisning sidste gang inden jul).
Aller au supermarché:
Carrefour.fr
Aller au restaurant:
Hjemmeside restaurant i Frankrig.

Franske film:
Frère Jacques
Vive le vent
Au clair de la lune
Claude Cloutier : Overdose.
Yann Bertrand- Arthus et Michael Pitiot: Planète Océan (2012) (klip)
Elie Grappe: Suspendu, 2015 Schweiz
Emilie Deleuze: Jamais contente, 2019.
Une Colonie, Geneviève Dulude-De Celles, 2018.
Omfang: 22%.


Fokuspunkter:
• Samtale i et enkelt fransk
• Skrive i et enkelt fransk
• Læse enkle franske tekster (læseforståelse), mest begyndersystem, men også lette ubearbejdede tekster, film og hjemmesider
• Grundlæggende ordforråd, grammatik og udtale
            At lære et nyt sprog

Væsentligste arbejdsformer:
• Klasseundervisning
• Pararbejde
• Gruppearbejde
• Individuelt arbejde
• Mundtligt oplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Intro 2.g og Vivre entre plusieurs cultures.

Forløbet indeholder:
Intro 2. g: Franskbogen med udvalgte kapitler som overgang til emnelæsning (24,26,27 og 28) samt Page d' écriture Jacques Prévert og Les recettes bretonnes.
Franskportal.dk: Ici on parle francais, 29.



Sideløbende emnelæsning med tekster og film om Vivre entre plusieurs cultures på forskellig måde.
Materiale:
Une jeune Bretonne au Danemark (Interview med Gwénaëlle Normant).
Bonjour, je m'appelle Monique. Kapitel 5 i La Provence au coeur. Anna Elisabeth Kristensen og Monique Laidi Chabaud, Gyldendal 2019.
Théophile est un jeune étudiant ( Interview).
Une Colonie (film). Geneviève Dulude-De Celles, 2018
Je suis bien avec les ados de toutes les cultures og On peut prendre ce qu’on veut de la culture marocaine (articles de Paroles francophones, Gyldendal 2015.).


Supplerende:
Vejret ( Météo) : https://meteo.tf1.fr/  
Forbud el-løbehjul ( Interdiction le scooter électrique) : https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-09-01-paris-forbyder-elektriske-loebehjul-fra-og-med-i-dag.
Anne og Anders i Quebec ( dokumentar)

Omfang: 11%

Fokuspunkter:
        Overgangen til at arbejde med emner.
• Samtale på et enkelt fransk.
• Skrive et enkelt fransk.
• Læse enkle franske tekster (læseforståelse), begyndersystem og
        lette ubearbejdede tekster, film og hjemmesider.
• Grundlæggende ordforråd, grammatik og udtale.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 La famille 1

Emnet  La famille indeholder tekster med temaet familie og familieliv på forskellig måde og i forskellige genrer.

Tekster:
Vive les femmes (BD). Reiser.
Mon père, un étranger og kapitlet Épilogue, fra Un parmi 55 millions, Marie-Alice Séférian, Nyt Nordisk Forlag, 1989.
Familiale, Jacques Prévert, 1946.
L'enterrement de ma mère (uddrag af  kapitel 1 og 3 + 14), Alain Mabanckou, Kaleidoscope, 2001.
Fakta og en dokumentarfilm om Le Congo Brazzaville (tv5monde).
Photos la famille ( I: entrées, Mette Bering og Mimi Sørensen side 104-05)
Je vole (Louane)
Noël en France ( Franskportal.dk ).

Supplerende:
La famille, lytte: Ici on parle Francais, 18 + 19.
Franskportal.dk

Omfang: 8%.



Fokuspunkter:
• Dialog og oplæg i et enkelt fransk.
• Skrive i  et enkelt fransk.
• Læse enkle franske tekster (læseforståelse)
   film og hjemmesider.
• Grundlæggende ordforråd, grammatik og udtale.
   Vocabulaire La famille.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 La durabilité


Emnet La durabilité handler om grøn omstilling, bæredygtighed og verdensmål i Frankrig og den frankofone verden med udgangspunkt i Zéro déchet. I forløbet inddrages sammenligning med bæredygtighed i andre lande og elevernes eget forhold til bæredygtighed.

Tekster og film:
Zéro déchet. red. Maria Hassing, Systime 2023. Kapitel 1, 2, 3, 4 og 7 .

Supplerende:
Les objectifs de développement durables.fr
Nous les Européens, le vélo, ça roule, France 2, 2020 ( documentaire).
Franskportal.dk

Omfang:  8%



Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
        tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk om kendte og almene
        emner.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
        et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et mundtligt oplæg på et klart og nogenlunde flydende fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer.
• perspektivere til læste emner og viden om Frankrig, franske og
        fransksprogede kultur- og samfundsforhold.
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold der har relevans for de
        studerede emner.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 L'Amitié


Emnet tager udgangspunkt i filmmanuskriptet til  Intouchables, læst med fokus på temaet Amitié som også de andre tekster i emnet handler om på forskellig måde.

Tekster og film:
Intouchables, scene 1-7,10, 18-20, 28-32  og postscriptum. Ecrit et réalisé par ERIC TOLEDANO et OLIVIER NAKACHE, 2011. Franskportal.dk.

La Provence au coeur, Anna Elisabeth Kristensen& Monique Laidi- Chabaud, 2019: chapitre 5: Bonjour, je m'appelle Monique.

Fauve (film).Jeremy Comte, Canada , 2018. filmcentralen.dk

Supplerende:
Franskportal.dk
Qu'est-ce que c'est une bonne amitié? med udgangspunkt i bl.a. franskportal.dk: 23 + mundtlig opgave til.
Billedbeskrivelse.

Omfang: 9%.


Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
        tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
        et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et mundtligt oplæg på et klart og nogenlunde flydende fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer.
• perspektivere til læste emner og viden om Frankrig, franske og
        fransksprogede kultur- og samfundsforhold.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 La francophonie

Emnet indeholder litteratur, film og artikler om Frankrig og andre frankofone  lande.

Tekster og film:
Franskportal.dk:
La francophonie
Les francophones
La traite des Noirs.

La francophonie. Praxis online, 2023.
Madeleine. Jacques Brel.

Supplerende:
Le blues du businessman, Céline Dion.
Billeder med emnet la francophonie.
Elevernes PowerPoint om et fransktalende land ( un pays francophone).


Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
        tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk om kendte og almene
        emner.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
        et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et kort mundtligt oplæg på fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer.
• perspektivere til læste emner og viden  franske og
    fransksprogede kultur- og samfundsforhold.
• relevante historiske, kulturelle og interkulturelle forhold.
  la francophonie.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 La francophonie (fortsat)

Emnet indeholder litteratur, film og artikler om Frankrig og andre fransktalende lande ( forsættelse fra 2. g).

I 3. g:
Pigerne fra Ouagadougou (documentaire)
Porte-paroles, Peter Jensen , systime 2001: Le Mali: Abdoulaye Guinde og  Issioko Saeko (2 portraits)
Le Maroc au coeur, Anna Elisabeth Kristensen, systime 2022: Kapitlet Un voyage mémorable au Maroc : Le départ inattendu d’ Anna et de Monique.


Supplerende:
franskportal.dk
Billeder med emnet la francophonie.
Elevernes PowerPoint om et fransktalende land ( un pays francophone).
DR udsendelse om Le Maroc ( extraits).



Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
        tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk om kendte og almene
        emner.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
        et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et kort mundtligt oplæg på fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer.
• perspektivere til læste emner og viden  franske og
    fransksprogede kultur- og samfundsforhold.
• relevante historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, her
  la francophonie.











Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 La famille 2.

Emnet er en fortsættelse  af emnet la famille, som holdet arbejdede med i 2. g.

Tekster og film:
Amanda. Mikhael Hers, 2018 ( film).
Il a jamais tué personne, mon papa. kapitel 1-10 og 34-40. Jean-Louis Fournier, 2001.
Enfants du terril (documentaire), 2017.
Le garcon qui entrait dans les livres, Phillippe Claudel, 2006.


Supplerende:
Les objectifs de développement durable (Objectifs 1 et 4).
https://www.un.org/sustainabledevelopment/fr/objectifs-de-developpement-durable/.fr

Omfang: 13%.

Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
        tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk om kendte og almene
         emner.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
        et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et mundtligt oplæg på et klart og nogenlunde flydende fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer.
• perspektivere til læste emner og viden om Frankrig, franske og
        fransksprogede kultur- og samfundsforhold.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Le conte de fée

Emnet indeholder tekster i genren  le conte de fée/ le conte og nye versioner af eventyr.

Tekster:
Cendrillon. Jean-Louis Aubert, 1982.
Le petit Chaperon rouge, Charles Perrault, 1697.
Chapeau rond rouge, GEOFFROYDE PENNART, 2004.
Trois jeunes tambours ( Folkevise).
Amandine ou les deux jardins. Michel Tournier, 1987.
Le Petit Prince, kapitel 1,2,10 og 11. Antoine de Saint-Exupéry, 1943.

Supplerende:
Allez, parlez: Un conte de fée (om genren).

Supplerende:
Filmversion af Le petit Prince ( extraits).

Omfang: 13%.

Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
        tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk om kendte og almene
        emner.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
        et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et mundtligt oplæg på et klart og nogenlunde flydende fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer, her især eventyr.
• perspektivere til læste emner og viden om Frankrig og fransk kultur.


Vi arbejder løbende  med den skriftlige eksamensopgave.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 19,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Terminsprøve den 4. februar

• Delprøve 1: Kl.  9-10: Uden hjælpemidler.
• Delprøve 2: Kl. 10-13: Tilladte hjælpemidler er:
Alle bøger i papirform, tekster, opgaver og noter i download         til egen pc.
      Desuden:
Adgang til Internettet til Ibøger benyttet i undervisningen:           Voilà, Zéro déchet, Le monde francophone, filmcentralen.dk og ordbogen.com.

    Ikke tilladte hjælpemidler er: adgang til nettet (undtagen det ovenfor nævnte) herunder google translate og andre oversættelsesmaskiner, kommunikation med omverdenen er ikke tilladt! dvs. ingen kommunikation via chatrooms, facebook, messenger, dropbox, ghostwriters m.m.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 La violence dans la société

Emnet  indeholder film og tekster  med temaet sociale problemer og vold.

Les Misérables. Lady Ly. 2019. (film)
Temps présent, 2021 (documentaire)
On m'rayera pas d'ici. Lounis Lounes,
Ghettos. Matthieu Croissandeau og Claude Weill.

2 %

Fokuspunkter:
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive
        tekster.
• forstå hovedpunkterne når der tales fransk om kendte og almene
        emner.
• indgå i en dialog på fransk, dvs. deltage i samtale og diskussion på
        et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner.
• holde et mundtligt oplæg på et klart og nogenlunde flydende fransk.
• udtrykke sig skriftligt på fransk i et enkelt og flydende sprog.
• analysere og fortolke fransksprogede tekster i forskellige genrer.
• perspektivere til læste emner og viden om Frankrig, franske og
        fransksprogede kultur- og samfundsforhold.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Eksamensforberedelse + hjælpemidler til eksamen

Blive klar til eksamen mundtligt og skriftligt.
Forløbet indeholder:

Repetition
Eksamensforberedende arbejde med mundtligt fransk
både emner og billeder.
Eksamensforberedende  arbejde med skriftligt fransk

Materiale:
Eksempler på eksamenstekster.
Eksempler på billeder.
Eksamensopgaver fra prøvebanken.
Repetition af emner mv.
Skriftlige eksamensopgaver.

4% +løbende.

Tilladte hjælpemidler ved eksamen:
Delprøve 1: Ingen hjælpemidler. Der er 1 time til delprøve 1. Eleverne skriver med blyant.
Delprøve 2: Alle hjælpemidler undtagen kommunikation med omverdenen, dvs. ikke Internet.
Eleverne må have adgang til materiale på Internettet, brugt i timerne:
Voilà, systime.dk (grammatik)
ordbogen.com
franskportal.dk
filmcentralen.dk
Ibøger fra undervisningen.

Tekster og andet undervisningsmateriale i  download  til egen pc.
Alle bøger  i papirform.



Fokuspunkter:
• Repetition
• Eksamensforberedelse mundtligt og skriftligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Tilladte hjælpemidler ved eksamen:
Delprøve 1: Ingen hjælpemidler. Der er 1 time til delprøve 1. Eleverne skriver med blyant.
Delprøve 2: Alle hjælpemidler undtagen kommunikation med omverdenen, dvs. ikke Internet.
Eleverne må have adgang til materiale på Internettet, brugt i timerne:
Voilà, systime.dk (grammatik)
ordbogen.com
franskportal.dk
filmcentralen.dk
Zéro déchet.dk ( systime)

Tekster og andet undervisningsmateriale i  download  til egen pc.
Alle bøger  i papirform.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Terminsprøve tilladte hjælpemidler

Tilladte hjælpemidler til terminsprøven den 4. februar:
• Delprøve 1: Kl.  9-10: Uden hjælpemidler.
• Delprøve 2: Kl. 10-13: Tilladte hjælpemidler er:
Alle bøger i papirform, tekster, opgaver og noter i download         til egen pc.
      Desuden:
Adgang til Internettet til Ibøger benyttet i undervisningen:           Voilà, Zéro déchet, Le monde francophone, filmcentralen.dk og ordbogen.com.

    Ikke tilladte hjælpemidler er: adgang til nettet (undtagen det ovenfor nævnte) herunder google translate og andre oversættelsesmaskiner, kommunikation med omverdenen er ikke tilladt! dvs. ingen kommunikation via chatrooms, facebook, messenger, dropbox, ghostwriters m.m.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer