Holdet 2023 DA/1p DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christian Kronow, Sofie Selmer Thorup
Hold 2023 DA/1p DA (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Selvfremstilling (L, M og S)
Titel 2 Overbevisningens kunst (M og S)
Titel 3 Dokumentar (M)
Titel 4 Juleforløb (L, S)
Titel 5 PPA (M)
Titel 6 Michael Strunge og 80'er-lyrikken (L, M, S)
Titel 7 Hiphoppens lyriske univers
Titel 8 Optakt til HO-besættelsestiden
Titel 9 fra folkeviser til science fiction
Titel 10 de skriftlige genrer + SSO skriv
Titel 11 minimalisme (s og L)
Titel 12 Det moderne og det folkelige gennembrud (S + L)
Titel 13 Rap (S og M) opsumering
Titel 14 Filmisk analyse (M)
Titel 15 kanonforfatterforløb + værk
Titel 16 romantikken
Titel 17 Humor i dansk
Titel 18 tilladte hjælpemidler
Titel 19 Romantikken (L og S)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Selvfremstilling (L, M og S)

Dette grundforløb havde til formål at introducere det litterære, sproglige og mediemæssige stofområde. Forløbet indeholdt selvfremstillingen gennem tekster, som tematiserer handicap, opvækst og etnicitet. Eleverne har haft særligt fokus på de to litterære storgenrer lyrik og epik gennem læsning af digte, kortprosa og romanuddrag. Derudover blev forholdet mellem fiktion og fakta undersøgt gennem autofiktive tekster og dokumentarfilm. Forløbet indeholdt kreativ skrivning, hvor eleverne arbejdede med deres egen selvfremstilling.  

Tekster:
Andersen, H.C.: ”I Danmark er jeg født” (uddrag), 1851   
Eric, Caspar: Nye balancer, 2023 (værk)  
Hassan, Yahya: ”Barndom” i Digte, 2013   
Hesselholdt, Christina: ”Kælken”, ”Månestrålesofaen” og ”Skridt” fra Hovedstolen, 1998  
Keegan, Claire: Omsorg (uddrag i dansk oversættelse), 2010   
Koritzinsky, Roskva: "Fra den anden side", 2018
Langvad, Maja Lee: ”Part C 20 spørgsmål til mig selv”, 2006  
Lec, Simon: Being human (uddrag), 2023  
Louis, Eduard: "Manererne" i Færdig med Eddy Bellegueule (uddrag i dansk oversættelse), 2014  
Pape, Morten: ”Planen” (uddrag), 2015  
Turéll, Dan: ”Hyldest til hverdagen”, 1984

Baggrundsmateriale om lyrikanalyse, autofiktion mv.

Kernestof:

L: Dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse.
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år  
- værk, digtsamling

M: Dokumentartekst og visuelle udtryksformer
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler  
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

S: Et genremæssigt udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering  
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Selvfremstilling 05-09-2023
Tilbageblik 09-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Overbevisningens kunst (M og S)

Forløbet havde fokus på tekster, der forsøger at overbevise modtageren om noget. Forløbet indeholdt taler, kampagner og debatindlæg. Teksterne udgjorde således et bredt udvalg af temaer om blandt andet coronanedlukning, ligestilling og #metoo samt klimakrisen. Eleverne har mødt følgende fagbegreber:

Kommunikationsmodellen
Ciceros retoriske pentagram
Talegenrer (den informative, den politiske og lejlighedstalen)
Retoriske virkemidler: Sproglige figurer, herunder gentagelsesfigurer (anafor, epifor, epanastrofe), rytmiske figurer (tretrinsraket/triade, assonans og allitteration), modsætningsfigur (antitese, oxymoron) og dramatisk figur (udråb, retorisk spørgsmål)
Appelformer (logos, patos og etos, herunder forventningsetos og situationsetos)
Argumentation (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning og styrkemarkør)

Tekster:

Mette Frederiksens tale ved pressemøde om første coronanedlukning d. 11. marts 2020

Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla d. 26. august 2020 https://nyheder.tv2.dk/video/SGhpODJEUUxLZzkzeHNZV0N3b2NkYVJGVGZ1VkhYdlE  

Bødtcher-Hansen, Maja og Mose, Susan: ”#Metoo” fra Det moderne gennembrud og #metoo, Gyldendal, 2019

”Børnekaffe er tilbage” fra Børns Vilkår og Circle K, 2020
(https://www.facebook.com/watch/?v=1101903363834261)

”Vi behøver pissemycket mer pengar till vår fucking forskning om Tourettes syndrom och andra jävla diagnoser” af Nord DBB for Hjärnfonden, Sverige, 2020¨

”Hjelm har alle dage været en god idé” af NewLand Film og &Co for Rådet for Sikker Trafik, 2021
(https://www.facebook.com/sikkertrafik/videos/265033932070618/)

Opslag d. 18. juni og 7. september på Rådet for Sikker Trafiks instagramprofil (raadet_for_sikker_trafik)

Baggrundsmateriale om retorisk analyse mv.

Kernestof:
M: Visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.  
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler  
- Kommunikationsanalyse  
- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge  

S: Medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster.
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering  
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentar (M)

Forløbet havde fokus på dokumentaren som genre. Eleverne fik indblik i de forskellige slags dokumentargenrer - kendskab til de tre klassiske genrer - den observerende, den autoritative og den deltagende dokumentar.
De skal kunne identificere genretræk, hvad man må, når man producerer dokumentarfilm. De skal lære om dokumentars forhold til virkeligheden -
herunder om: Faktakontrakt, autencitetsmarkører, fakta -og fiktionskoder, mockumentary og dogmefilm.
De skal have et overblik over dokumentarfilmens historie og de skal lære at næranalysere dokumentarfilm.

Filmmateriale:
"Nanook of the North",1922, Robert J. Flaherty
"Night Mail", 1936, Harry Watt og Basil Wright
"White Wilderness", 1958, Walt Disney (udklip)
"Fire Drill", The Office, US, 2009, Jeffrey Blitz (udklip)
"Searching for Sugarman", 2012, Malik Bendjelloul (udklip)
"Idioterne", 1998, Lars von Trier (udklip)
"God jul, Frank", Klovn, 2007, Frank Hvam og Casper Christensen (udklip)
"AFR", 2007,  Morten Hartz Kaplers (trailer)
"Paranormal activity 2", 2010, Tod Williams (udklip)
"Dømt til behandling", 1997, Lars Engels, DR
"Advokaternes tag-selv-bord", DR 2015
"Opartion X - narret til porno", 2010, DR
"Super Size Me", 2004, Morgan Spurlock (Trailer)
"Sicko", 2007, Michael Moore (udklip)

Læsestof:

Kernestof:
M: Dokumentartekst og visuelle udtryksformer
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler  
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge






PP4: Værk og virkelighed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
barndommens gade 09-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Juleforløb (L, S)

Forløb om julen i litteratur, sange og salmer og nytårstaler.

Læsestof:
-"Grantræet", H.C. Andersen, 1844
-"Dronningens nytårstale 2022"

Salmer:
- "Dejlig er Jorden", B.S. Ingemann, 1850
- "Et barn er født i Betlehem", N.F.S. Grundtvig, 1820 og 1845
- "En rose så jeg skyde", Thomas Linnemann Laub, 1920
- "Jule har bragt velsignet bud",  B.S. Ingemann, 1839

Julesange:
- "Guld Jul", Gulddreng, 2017
- -Til Dem (Nytårstale 2015)", Minds of 99, 2015
- "Anywhere with you", Hymnes from Nineveh, 2011


Kernestof:
L: Dansksprogede tekster.
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1820 til i dag
- værk, eventyr

S: Et genremæssigt udvalg af teksttyper, herunder eventyr, sange, salmer og taler
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 PPA (M)

PPA

Tværfagligt forløb.

Kernestof:
M - analyse af dokumentarfilm

Materiale:

"Mit børnehjem - uden mor og far"
"De usårlige betjente"
"De skadede patienter"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Michael Strunge og 80'er-lyrikken (L, M, S)

“Væbnet med ord og vinger” (2018), Torben Skjødt Jensen

Væbnet med vinger (1983), Michael Strunge

Torben Skjødt Jensens "City Slang – redux, 2011

"Væbnet med vinger", Emil Kruse, 2022

Kernestof:
L - litteraturanalyse, historisk periode

M - Dokumentarfilm

S - Sproglig analyse af digte
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Natmaskinen 11-01-2024
Natten som fænomen 25-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hiphoppens lyriske univers

Forløbets afsluttes med en aflevering, hvori eleverne dokumenterer værklæsning (digtsamling).

Faglige mål:
Træning i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
Træning i at dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
Træning i at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
Træning i at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Kernestof:
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Optakt til HO-besættelsestiden

Tværfagligt forløb med historie.

Dette forløb havde til formål at introducere litteratur og litterære strømninger under besættelsestiden og tiden lige efter.
Forløbet indeholdt temaer som censur, modstandsbevægelse og generationskløfter og berørte Heretica-modernisme som litterær periode med særligt fokus på kanonforfatter Martin A. Hansen.
Eleverne har haft særligt fokus på de to litterære storgenrer lyrik og epik gennem læsning af digte, sange og en enkelt novelle. Derudover blev der vist en film.


Tekster:
- "Skæbne", Morten Nielsen, 1945
- "Roden", Martin A. Hansen, 1955 (KANONFORFATTER)
- "Til ungdommen", Nordahl Grieg, 1936 (NORSK)
- "Man binder os på mund og hånd", Poul Henningsen, 1940
- "Kristus i kornet", Ole Sarvig

Film:
- Hvidsten Gruppen, Anne-Grethe Bjarup Riis, 2012 (VÆRK)

Videoer:
- Katinka synger 'Man binder os på mund og hånd" https://www.youtube.com/watch?v=TxiGLQ5nroU

- Til ungdommen: https://www.youtube.com/watch?v=6qDCx1iM4aA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 fra folkeviser til science fiction

Eleverne er blevet taget fra den ene ende af den danske litteraturhistorie til den anden - fra folkeviser og -eventyr til nyeste sci-fi, som jo i virkeligheden nok mere er clifi og økodystopi. Vi har fokuseret på begreber som Økodystopi, folkeeventyr, trylle, historiske- og Ridderviser og naturligvis science fiktion.

Pensum er dette slideshow: https://docs.google.com/presentation/d/1atKEHp341U5pVMQAZd1D0gPGkJnqgw7dO42XdolwWI0/edit#slide=id.p   

og

https://docs.google.com/presentation/d/1895-77R_IKRHD-p55mS-ZceK8nMswM-DO-jkliTz32s/edit#slide=id.p6

kernestof:
Harpens kraft
Ebbe Skammelsen
Nøkkens Svig
Dronning Dagmar-visen
Kong Lindorm
Prins Hvidbjørn
Skabt for hinanden af Sven Åge Madsen
Patienten af Peter Seeberg

Værk: Institutitionaliseret af Haidar Ansari (2022) (medieværk)

Værker:
Qeda - film af Max Kestner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 de skriftlige genrer + SSO skriv

Eleverne er blevet undervist i de skriftlige genrer, samt hvordan man skriver en vellykket SSO.

værk: Institutionaliseret af Haidar Ansari (digtsamling)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 minimalisme (s og L)

Vi har arbejdet med minimalisme i forskellige former. Eleverne er er gået i dybden med den minimalistiske novelle, men har også læst eksempler på punktromaner og nyere tekster med minimalismetræk. Eleverne er bekendt med begreber som tomme pladser, isbjergsmodellen og generelle tematikker og sproghandlinger.

kernestof:
Fasaner og Der findes ikke flere sennepsmarker af Helle Helle
Du burde skamme dig, Marie Aubert 2016


Romanværk:
Mente I det af Thomas Korsgaard
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det moderne og det folkelige gennembrud (S + L)

Eleverne er blevet undervist i det moderne og folkelige gennembrud ud fra følgende slideshow.

https://docs.google.com/presentation/d/1BdMPGLc7IwNOHFa-fDltrM9gSbzAk7Dk/edit#slide=id.p1

Eleverne har stiftet bekendtskab med de gængse tematikker og skrivestile - bl.a. impressionisme, poetisk realisme og naturalisme.

Kernestof:
Tyvetøs af Martin Andersen Nexø
Jens Vejmand af Jeppe Aakjær
Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan
Sig nærmer tiden af Steen Steensen Blicher
Branden af Herman Bang
En sømand har sin enegang af Johannes V. Jensen


Værker: 1800 tallet på vrangen - afsnittene om DMG
Medieværk, Før Frosten af Michael Noer
Rugens sange af jeppe Aakjær (lyrikværk)



https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-det-svaere-demokrati_145573  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Rap (S og M) opsumering

18/2-23/3 Rap
Eleverne er blevet genintroduceret for rap - den historiske udvikling for genren og stilistiske genretræk og positionering og modpol.

Slideshow: https://docs.google.com/presentation/d/1CaJJpia9MTLNjnsK4NiWSEQmHIvOrhlYW63RAmTQP-w/edit?hl=da#slide=id.g7e09efb2e7_2_10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Filmisk analyse (M)

Eleverne er blevet høvlet igennem basisredskaber til filmisk analyse.
De er blevet introduceret til:
Rashkins 7 parametre
næranalyse
fuld filmisk analyse som metode
historisk filmanalyse
farvelære/linjer
filmiske virkemidler 101

Kernestof:

værker:
Gaia af Zinini Elkington (svensk sprog)
Tornen dør Blomsten lever (kortfilm) https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/btornen-dr-blomsten-lever/  

dokumentarværk om Lamin og Artige Ardit - nu hvor vi er her: https://soundvenue.com/musik/2023/09/artigeardit-og-lamin-deler-dokumentar-om-deres-nye-album-se-filmen-her-538405  

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 kanonforfatterforløb + værk

Vi har læst de kanonforfattere, vi manglede og også læst et værk.

kernestof:
Ludvig Holberg, "For og imod Te, Kaffe og Tobak", 1748
Steen Steensen Blicher, sig nærmer tiden
H. C. Andersen - I Danmark er jeg født og Jeg har en angst som aldrig før
Tom Kristensen, det er os, det er os
Rifbjerg, livet i badeværelset
Adam Ø, der er et yndigt land


Kortfilm:
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/btornen-dr-blomsten-lever/
Dokumentarværk: Nu hvor vi er her, soundvenue dokumentar om Lamin og Artige Ardit
romanværk: Mente I det, Thomas Korsgaard
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 romantikken

Eleverne er blevet introduceret til Romantikkens litteratur - men med stærkt fokus på nationalromantikken og begreber som:
universalromantik, nationalromantik, besjæling, Platons dualismetanke, organismetanken, guldaldertanken.

kernestof:
der er et yndigt land af Adam Oehlenschläger
Natasja - giv mid Danmark tilbage
Vindens farver (pocahontas - oversat af Adam Price)
Indvielsen af Schack Staffeldt
Sig nærmer tiden af Steen Steensen Blicher
I danmark er jeg født af H.c. Andersen
Jesus, Jylland og Når mænd de græder af Tobias Rahim
Rugbrødsreklame med Tobias Rahim, Schulstad 2025

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Humor i dansk

I dette forløb arbejder eleverne med humor som kulturelt, sprogligt og psykologisk fænomen. Vi undersøger, hvorfor vi griner, og hvad humor siger om os som mennesker og samfund. Forløbet tager udgangspunkt i tre centrale humorteorier: overlegenhedsteorien, forløsningsteorien og uoverensstemmelsesteorien, som anvendes til analyse af både danske og udenlandske humoristiske udtryk – fx stand-up, satire, sketches og memes.

Eleverne arbejder desuden med sprogets rolle i humor, herunder sproghandlinger og sproglige virkemidler. Forløbet afsluttes med analyse og fortolkning af humoristiske tekster eller medieklip med inddragelse af teori og sproglige virkemidler. Der er mulighed for at afslutte med en kreativ eller reflekterende opgave, hvor eleverne selv producerer eller vurderer humor.

Faglige mål:
• Analysere og fortolke forskellige typer af tekster og udtryksformer.
• Anvende relevant litterær, retorisk og medieteoretisk begrebsapparat.
• Perspektivere tekster kulturelt og historisk – fx i forhold til verdenssyn og samfund.
• Forholde sig reflekteret til sprogbrug og sproglige virkemidler – herunder sproghandlinger og humor.

Den faglige begrebs- og teoriværktøjskasse:
- Humorteori herunder overlegenhedsteorien, forløsningsteorien og uoverensstemmelsesteorien
- Sproghandlinger
- Ironi
- Satire
- Billedsprog
- Appelformer
- Præsuppositioner

Materiale:
- "Humor i dansk" (2007-2013) af Michael Balle Jensen, Systime
- - “Danish Dynamite Magic (sjoveste fra kongerne af Næstved), (2019), YouTube https://www.youtube.com/watch?v=ELc4I2yv9bA   



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 tilladte hjælpemidler

eleverne må bruge dansksiderne.dk, analysesiderne.dk, gymnasiedansk.dk og alle slideshows - men de skal være downloadet.

derudover naturligvis bøger og computer

ordblinde må også bruge relevante programmer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Romantikken (L og S)

Titel 2
Romantikken
Indhold Forløbet i Romantikken vil give eleverne viden om periodens forskellige retninger indenfor Romantikken, samt evne til at analysere og fortolke teksterne ud fra denne baggrund.

Kernestof:
- ”Indvielsen ”, A.W. Schack von Staffeldt, 1804
- ”Guldhornene”, Adam Oehlenschlaeger, 1802 + "Der er et yndigt land"
- ”Skyggen”, H.C. Andersen, 1847
”Paa Sneen”, Emil Aarestrup, 1938
- ”1800-tallet på vrangen” dokumentarudsendelse 2 første programmer







Omfang
22 lektioner á 50 minutter
Særlige fokuspunkter











Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/elevoplæg / gruppearbejde og selvstændigt arbejde/skriftlig aflevering og genaflevering


Introduktion til den analyserende artikel. De laver en skriftlig analyse af ”Skyggen” af H.C. Andersen på min.2 sider.










Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer