Holdet 2023 DA/1q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Karen Kirstine Bengtson, Marianne Tybirk
Hold 2023 DA/1q (1q DA, 2q DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til dansk og tekstlæsning (L+S+M)
Titel 2 Skriftlig dansk og kommunikation (S)
Titel 3 "Nye Balancer" (L+S)
Titel 4 Filmanalyse og PP4 (M)
Titel 5 Retorik (S)
Titel 6 Mennesker og dyr (L)
Titel 7 Besættelsestiden i dansk litteratur og film (L+M)
Titel 8 Dokumentar - mellem fakta og fiktion (M)
Titel 9 "Institutionaliseret" - Performativ bio. (L+S+M)
Titel 10 Juleforløb (L+S)
Titel 11 Den debatterende artikel (S+M)
Titel 12 Hvem er lyset for? (L+S)
Titel 13 Syndefaldsmotivet i dansk litteratur og film (L+M)
Titel 14 Retorik og argumentation (M+S)
Titel 15 Minimalisme (L)
Titel 16 Repetition
Titel 17 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG DANSK
Titel 18 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL MUNDTLIG EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til dansk og tekstlæsning (L+S+M)

Forløbets fokus er introduktion til tekstlæsning i dansk: Fakta og fiktion.

Faglige mål:
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Introduktion til undersøgelse og metodisk arbejde inden for Sproglige perspektiver, mediemæssige perspektiver og litterære perspektiver.
- Kanonforfatter: Ludvig Holberg, Klaus Rifbjerg, H.C. Andersen,

Materiale:
- H.C.A: "Prinsessen på ærten" (1835)
- Ibsen, Henrik: "Et Dukkehjem" (1879) (uddrag)
- Rifbjerg, Klaus: "Engang" og "Forelsket" (1965)
. Kihljee, Naiha: "12-talspige"
- Holberg, Ludvig: 1. akt af Erasmus Montanus.
- Rostrup, Kaspar: 1. akt af Erasmus Montanus. (filmatiseringen)
- Ejersbo, Jacob: "Moderdyret"
- Romer, Knud: "Den som blinker er bange for døden" (uddrag) (2006)
- Helle, Helle: "De" (uddrag) (2018)
- Aakesen, Kim Fupz: "Læreplads"
- Jexen, Gry: "Kvinde kend din historie", 2021. (uddrag)
- "Presset ungdom" ( dokumentar 2. del), TV2 2023.
- "Jagten efter 12-taller" ( I: Politiken)
- Artikler fra UD& SE september 2023.
- "Da verden blev blå" (artikel).

Supplerende:
- Birgitte Darger m.fl.: Begreb om dansk, kapitel 2 side 15-23.
- "Litteraturhistorien på langs og på tværs": analysemodellerne til novelle, roman, lyrik og drama.


Omfang: ca. 150 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skriftlig dansk og kommunikation (S)

Et forløb om skriftlighed: I forløbet arbejdes med skriftlig kommunikation især:
Processkrivning, Grammatik: Sproget.dk og Min læring. Korrekt dansk: Sproget.dk og Min læring. Skriveøvelser, Ciceros pentagram, Skriftlige opgaver i forskellige skrivegenrer, En af opgaverne er at skrive om et lyrisk værk. Fokuspunkter i forløbet er: Skriveprocessen, Skriftlig dansk, Grammatik og sprogrigtighed.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.

Kernestof:
- Det første af de to obligatoriske skriftlighedsforløb.

Materiale:
- Meyer, Louise Elly: "Versefødder". Ud&SE, 2023.

Omfang: 3 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 "Nye Balancer" (L+S)

I dette korte forløb læses og arbejdes der med digtsamlingen "Nye Balancer".

Faglige mål:
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Her undersøges med en sproganalytisk tilgang litterære tekster,
- Her arbejdes metodisk med: sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Tekster fra de seneste fem år.
- Digtsamling som værk.
- Her arbejdes metodisk med: litteraturanalyse og -fortolkning, anvendelse af relevante litterære metoder.

Materiale:
- Eric, Caspar: "Nye Balancer" (2023) (VÆRK)

Omfang: 225 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Filmanalyse og PP4 (M)

Forløbet har til formål at arbejde med  levende billeder og at kunne analysere, fortolke og perspektivere film med brug af de grundlæggende faglige begreber til filmanalyse. I forløbet arbejdes der med både med spillefilm, remediering, kortfilm og dokumentarfilm. Forløbet er en del af PP4: Værk og virkelighed.

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Kernestof:
- Her undersøges med en medieanalytisk tilgang dokumentartekster, fiktionstekster,
- Her arbejdes metodisk med: medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler, produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Materiale:
Pedersen, Jannick Dahl: "Trekanter af Lykke" (2014)
Neye, Anna: "Sommer i Tyrol" (2010)
Selvvalgte kortfilm.
Pilgaard, Stine: "Meter i sekundet" (2020) (uddrag)
Joof, Hella: "Meter i sekundet" (2023)
Artikel: Lyden af landet, om filmatiseringen ( UD &SE).

FAGPAKKEVÆRK:
DR: "De usårlige betjente" (2020) eller DR: "De skadede patienter" (2018) eller DR: "Vores Børnehjem" (2022).

Omfang: ca. 200 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Retorik (S)

Forløbets fokus er retorik  og retoriske virkemidler med henblik på at kunne analysere, fortolke og vurdere og skrive en tale og desuden appelformernes brug i forbindelse med andre former for tekster.

Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber.
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Her undersøges med en sproganalytisk tilgang medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster.
- Her arbejdes metodisk med: retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Materiale:
- Dronningens Nytårstale (1984)
- Statsministerens nytårstale 2012
- Statsministrens nytårstale 2023.
- H.K. H. Kronprinsessens tale  til Kronprinsens 50 års fødselsdag.
Analyse af 3 reklamer.
Analyse artikel ( Digital dannelse er en anomali).
                  
Supplerende:
Ciceros pentagram.
Retorik, kapitel 9 I: Sprogets veje ( red. Benedicte Kieler).
Ole Ravn m.fl. Forløb i sprog side 111 (Retoriske virkemidler).
Janne Børsting og Tina Dunø: Til tasterne (2015), kapitel 2 side 23-34.
Sprog og kommunikationssituation: Dokumentar  om det dansk sprog.

Omfang: ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mennesker og dyr (L)

Forløbet har fokus på litterære tekster, som leger med dyret som motiv. Det være sig implicit, mennesker som opfører sig som dyr, eller mere eksplicit - mennesker som sammenlignes med dyr, er optagede af dyr eller har forhold til dyr. I forløbet trænes eleverne i litterær analyse, og sammenligninger med andre tekster. I forløbet ligger der en værklæsning af en novellesamling. Afslutningsvis introduceres eleverne til den analyserende artikel, hvori de foretager en analyse af en novelle inden for forløbets tema.

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Fra dansk litteratur kanons læses Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
- Der arbejdes med værk: Novellesamling.
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Materiale:
Eske K. Mathisen: ”Skyggen af en myg”, ”Kragerne”, ”Hindbærlygterne”, ”Stankelbenet”, ”Mågeskelettet fjedrer ivrigt”, Samlede Digte 1882-2004, Asger Schnacks Forlag, 2015
Carsten René Nielsen: ”Pindsvin”, ”Frø”, ”Malkeko”, ”Rotter”, Enogfyrre dyr, prosadigte, Borgen, 2005
Peter Seeberg: ”Biografi af en snegl”
Villy Sørensen “Tigrene”, Sære Historier, 1956
Naja Marie Aidt ”Bavian” (VÆRK)
Klaus Rifbjerg: ”Fasan” (1962)
Kirkeby, Lotte: "Myggestik" (2016)

Supplerende stof:
kort intro til "Naturen og det dyriske" fra Rasmus Grøn og Stine Johannesen ”Nye øjne at se med – virkelighedstemaet i dansk realisme” , Dansklærerforeningens Forlag, 2006

Samlet omfang: 250 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af en tale 20-02-2024
En lille evaluering 09-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Besættelsestiden i dansk litteratur og film (L+M)

Forløbet er et tværfagligt forløb med historie i forbindelse med eleverne skal skrive Historieopgave i 1hf. Forløbets tema og titel er Besættelsestiden i litteratur og film. Forløbet har fokus på tekster, der er skrevet under besættelsestiden eller om besættelsestiden. Der er særligt fokus på ”Modstand” eller modstandsbevægelsen, hvor eleverne analyser og fortolker tekster, der er et eksempel på modstand uden våben. Desuden arbejder eleverne med en spillefilm, hvor modstandskampen under besættelsestiden skildres. Eleverne arbejder med filmklip fra andre film om modstandsbevægelsen med det formål at klarlægge, hvilke forskellige måder modstandsbevægelsen fremstilles på i film. Eleverne får kendskab til den litterære periode Heretica, der kan forstås som være en strømning efter krigen, der bærer præg af krig og modstand. Afslutningsvis i forløbet arbejdes der med skriftlighed, der skal forberede eleverne på at skrive deres første større opgave - Historieopgaven i 1hf.

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster.
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder
samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- fra dansk litteraturkanon læses Martin A. Hansen
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Materiale:
Nielsen, Morten: ”Skæbne” (udgivet 1945)
Grieg, Nordahl: ”Til ungdommen”/”Kringsat af fjender” (1936)
Henningsen, Poul: ”Man binder os på mund og hånd” + censurerede vers (1940)
Gelsted, Otto: ”De mørke fugle fløj” (1940)
Nielsen, Mads: ”En lærke letted og tusind fulgte” (1945)
Bjarup Riis, Anne-Grethe: ”Hvidstensgruppen” (2012)
Hansen, Martin A.: ”Roden” (1955)

Supplerende materiale:
Filmklip:
Citat fra De røde enge, instrueret af Lau Lauritzen og Bodil Ipsen. ASA, 1945
Citat fra Drengene fra Sankt Petri, instrueret af Søren Kragh-Jacobsen. Metronome Productions A/S, 1991
Citat fra Flammen og Citronen. Instrueret af: Ole Christian Madsen. Produceret af: Nimbus Film Productions m.f., 2008.

Samlet omfang: 115 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentar - mellem fakta og fiktion (M)

Dette er et medieforløb, hvor eleverne har en medieanalytisk tilgang til dokumentartekster. I dette forløb arbejder eleverne med dokumentargenren, hvor de opnår et kendskab til dokumentaren som genre. Fokusset i forløbet er desuden autencitetsmarkører og faktionskoder, hvor den dramatiserende dokumentar, der bevæger sig mellem fakta og fiktion er i fokus - en såkaldt hybridfilm. Herved reflekterer eleverne også over kreativ bearbejdning af virkeligheden. Eleverne trænes i medieanalyse og mediefortolkning og opnår kendskab til filmiske virkemidler. Forløbet afsluttes med en medieanalyse af ”En fremmed flytter ind”.

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
- navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier.

Kernestof:
- arbejde med værk herunder dokumentarfilm.
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Materiale:
- Nicole N. Horanyi: ”En Fremmed flytter ind”, 2017 (værk)

I grupper har eleverne arbejdet med to af disse seks uddrag:
- DR: "Limbo – når sabbatår er fucked" (2019), episode 1 (00:00-04:10)
- Stæhr, Lene: "Eskimo Diva" (2015) (00:00-06:20)
- DR: "Ung, nøgen og udstillet" (2016) (00:00-04:30)
- DR: "Drengene på kanten" (2015) (00:00-07:53)
- DR: "Historien bag historien: De perfekte piger" (2015) (00:00-04:36)
- DR: "Prinsesser fra Blokken" (2016) (01:20-06:20)

Omfang: ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
delaflevering 23-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 "Institutionaliseret" - Performativ bio. (L+S+M)

Dette lille forløb fungerer som en optakt til at skrive en Mini-SSO i dansk. Temaet i forløbet er Digte fra Kvarteret og performativ biografisme, og tager udgangspunkt i Haidar Ansari's digtsamling "Institutionaliseret" og dokumentaren "Haidar lægger kokain og knivstik bag sig". Eleverne opnår kendskab til performativ biografisme, lyrikanalyse samt bruger deres medieanalytiske tilgang fra dokumentarforløbet. Eleverne trænes yderligere i vurdering i danskfaget. I dette tilfælde at vurdere dokumentaren og digtenes genreforhold og forholdet til virkeligheden. Eftersom forløbet er en optakt til at skrive en Mini-SSO, så har forløbet også en skriftlig dimension.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst skriftligt
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- udvalg af tekster fra de seneste 5 år.
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler.

Materiale:
- Ansari, Haidar: "Institutionaliseret", (2022)- Første del "Kvarteret", Og digtene "den sikrede institution sølager" & "kahlid" fra samme digtsamling.
- Ditlevsen, Tove: "Barndommens gade" (digt) (1946)
- Hassan, Yahya: "LANGDIGT" (uddrag) (2013)
- TV2: "Haidar lægger kokain og knivstik bag sig" (2022). Link: https://www.youtube.com/watch?v=ny5v1V9BdQU


Omfang:
ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Juleforløb (L+S)

Dette er et lille litterært juleforløb, der også i høj grad er et skriftlighedsforløb, hvor eleverne træner analyse og fortolkning af fiktive tekster, samt den skriftlige genre: Den analyserende artikel. Desuden er der fokus på litteraturhistoriske perspektiveringer, hvor der perspektiveres til Det moderne gennembrud.

Faglige mål:
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- suppleret med norsk tekst.
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag,
- fra dansk litteraturs kanon læses H.C. Andersen
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Materiale:
- Andersen, H.C.: ”Den lille pige med svovlstikkerne” (1845)
- Skram, Amalie: ”Karens jul” (1885) (norsk)

Omfang:
ca. 6 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den debatterende artikel (S+M)

Dette er et skriftlighedsforløb, der har til opgave at introducerer eleverne for den debatterende artikel.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med særligt fokus på skriftlighed.

Materiale:
- Den debatterende artikel fra HF Dansk A, 16. maj, 2023

Omfang:
ca. 5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Hvem er lyset for? (L+S)

Forløbet Hvem er lyset for? er et litterært forløb, der har til hensigt at skabe et overblik over litteraturhistorien samt at give eleverne et kendskab til de fleste kanonforfattere. Desuden trænes eleverne i lyrikanalyse, novelleanalyse samt litteraturhistoriske perspektiveringer. Titlen Hvem er lyset for? giver litteraturhistorien et fokus, hvor eleverne tematisk fokusere på, hvordan litteraturhistorien også er en fortælling om at mennesket er blevet mere individualiseret, og at hver tid har forskellige samfundsklasser, der udvikler sig og bliver beskrevet i litteraturhistorien på forskellige måder. På den måde er litteraturhistorien som den fortælles i dette forløb, også en grundlæggende fortælling i et dannelsesperspektiv, hvor individualiseringen hænger sammen med ideen om at skabe dannede borgere – uanset hvilken samfundsklasse man tilhører. Forløbet har arbejdet med disse nedslag: ”Lyset tændes – Oplysningstiden”, ”Er lyset for de lærde blot?”, ”Er lyset for mændene blot?”, ”Arbejderklassens mørke”, ”Lyset under omvæltning?”. Herudover har eleverne arbejdet med realisme og modernisme i dansk litteratur.

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Kernestof:
- En litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
- Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
- Et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag,
- Tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme.
- Fra dansk litteraturs kanon er én folkevise samt én tekst af Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen.
- Metodisk arbejde med litteraturanalyse og -fortolkning.
- anvendelse af relevante litterære metoder
- Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Svensk tekst.

Materiale:
- Fibiger, Johannes: "Litteraturens Linjer" (2010)
- Aasbjerg Petersen, Jan: ”Årtusindeskiftet til nyeste tid ca. 2000-2020: Er lyset for de blonde blot?”, Systime, 2022. tilgængelig her: https://danskitiden.systime.dk/?id=264
- ”To søstre” (folkevise)
- ”Kat og mus i bofællesskab” (folkeeventyr)
- Uddrag af ”Erasmus Montanus” (1723) af Ludvig Holberg
- ”Er lyset for de lærde blot” (1839) af Grundtvig
- ”Morgenvandring” (1805) af Adam Oehlenschläger
- ”I Danmark er jeg født” (1850) af H.C. Andersen
- ”Indvielsen” (1804) af Schack Staffeldt
- ”Kær est du, fødeland” (1814) af Steen Steensen Blicher
- ”Den sidste Balkjole” (1887) af Herman Bang
- ”Nådsensbrød” (1887) af Henrik Pontoppidan
- ”Jens Vejmand” (1905) af Jeppe Aakjær
- Uddrag af ”Pelle Erobreren” (1910) af Martin Andersen Nexø
- ”Nattens Dronning” (1952) af Tove Ditlevsen
- ”På Memphis Station” (1906) af Johannes V. Jensen
- ”Nat i Berlin” (1921) af Tom Kristensen
- ”Dagen Svalnar” (1916) (svensk tekst) af Edith Sódergran
- ”Hvad tror du jeg tror” (1977) af Vita Andersen
- ”Livet i Istedgade” (1977) af Dan Turell
- ”FORSTADSNAT” (1980) af Michael Strunge
- ”Den hæslige by” (1981) af Michael Strunge
- "BARNDOM” (2013) af Yahya Hassan

Supplerende materiale:
Øgendahl og de store forfattere: Herman Bang, Pontoppidan, Tove Ditlevsen.

Samlet omfang: 150 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Syndefaldsmotivet i dansk litteratur og film (L+M)

Dette forløb er et litterært og mediemæssigt forløb, hvor eleverne introduceres for Syndefaldsmyten som motiv i dansk litteratur og film. Eleverne læser udvalgte litterære tekster og ser film, hvor syndefaldsmotivet bruges som et redskab til at fortolke disse tekster. Eleven præsenteres for novellen som genre - både den klassiske og moderne novelle. Herudover præsenteres eleverne for en psykoanalytisk læsning af en given tekst. I forløbet læses kanonforfatterne Karen Blixen og Klaus Rifbjerg. Der læses et værk i forløbet og arbejdes med filmatiseringen af værket.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
- fra dansk litteraturs kanon læses Karen Blixen og Klaus Rifbjerg.
- Her arbejdes metodisk med: litteraturanalyse og -fortolkning, anvendelse af relevante litterære metoder
- Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af fiktiosntekster.
- Her arbejdes metodisk med: medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler, herunder kendskab til remediering.

Materiale:
Aidt, Naja Marie: ”Den blomstrende have” (1993)
Blixen, Karen: ”Ringen” (1953)
Rifbjerg, Klaus: ”Den kroniske uskyld” (1958) (VÆRK
Fleming, Edward: ”Den Kroniske Uskyld” (1985) (VÆRK)
Hasselbalch, Ask: ”Vilddyr” (2010)

Cirka-omfang i sideantal:
Ca. 500 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Retorik og argumentation (M+S)

Dette forløb er et sprogligt og mediemæssigt forløb. Eleverne får genopfriskede begreberne retorik og argumentation, og der arbejdes med taler samt sociale medier. Formålet med arbejdet med taler er både at repetere forløbet ”Retorik” fra 1 HF, og at skabe et bredere kendskab til talegenren. Formålet med ar arbejde med sociale medier, er at klæde eleverne på til at aflæse og gennemskue politikers opslag på de sociale medier. Eleverne overdrager begreberne fra retorik og argumentation over i en undersøgelse af sociale medier, herudover får de kendskab til begreber som Gatekeepers, frontstage, backstage m.v. I dette forløb er der yderligere et fokus på at træne mundtlig analyse.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder medietekster, argumenterende tekster, taler
- Her arbejdes metodisk med: retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling og tekster fra sociale medier.
- Her arbejdes metodisk med: kommunikationsanalyse, analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge.

Materiale:
- Albæk, Morten: Tale til ungdommen (2020)
- Andersen, Mette Viktoria Pabst: ”Mette Frederiksens lønløfte: Over en halv million offentligt ansatte forventer lønforhøjelse”, 29. oktober, 2022. Folketingsvalg, 2022.
- Frederiksen, Mette: 1. maj tale ved Kløften, Haderslev (1. maj, 2024) (uddrag)
- Juul, Anna Winum: Båltale på Islands Brygge (23. juni, 2019) (uddrag)
- Tessa: Nytårstale i Deadline (2021) (video)
- Vanopslagh, Alex: Blå 1. maj tale på Christiansborg (1. maj, 2024
- Diverse opslag af politikere på sociale medier.
- Selvvalgt politikers Facebook- eller Instagramprofil.

Omfang: ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Minimalisme (L)

Forløbet Minimalisme er et litterært forløb, hvor eleverne introduceres for minimalisme i dansk litteratur både som strømning og så som skrivemåde. Desuden trænes novelleanalyse i forløbet, samt den mundtlige formidling af litterære analyser. Forløbet afsluttes med en perspektivering til verdenslitteratur i form af Hemingway, og tidligere læste tekster af Herman Bang.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodaltanvende
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
- Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse.
- Her arbejdes metodisk med: litteraturanalyse og -fortolkning, anvendelse af relevante litterære metoder, litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer.

Materiale:
- Helle, Helle: ”En stol for lidt” (1996)
- Helle, Helle: ”Film” (1996)
- Larsen, Ole Schultz: ”Minimalistisk realisme hos Helle Helle”, Dansklærerforeningens Forlag. 2022. Tilgængelig her: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=231
- Hemmingway, Ernest: ”Oppe i Michigan” (1923)
- Guldager, Katrine Marie: ”Blomster” (2004)

Omfang: ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition

Dette er et repetitionsforløb!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG DANSK

TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG EKSAMEN 25:

Medbring:
- Høretelefoner!
- ”Litteraturens linjer (den lille grå)
- Evt. andre papirnoter/udprint.

Tilladte hjemmesider:
- Lectio (alt materiale fra undervisningen ligger i dokumenter).
- Ordbøger på ordnet.dk
- One note link med info om skriftlighed og øvelser: https://o365itcfyn-my.sharepoint.com/:o:/g/personal/kb_hoeng-gymhf_dk/EqmDzkJV0Q9EgRozHfFIChMBtyj88XOXen9XR-_OhhcvQg?e=otDUOd


Dokumenter, der er downloadet ned og ligger lokalt på computeren må også gerne bruges.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL MUNDTLIG EKSAMEN

TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL MUNDTLIG EKSAMEN 25:

Medbring:
- Fibiger, Johannes: ”Litteraturens linjer" (den lille grå litteraturbog)
- Evt. andre papirnoter/udprint.

Tilladte hjemmesider:
- Lectio (studieplaner + alt materiale fra undervisningen ligger i dokumenter).
- www.ordnet.dk (ordbog)

Dokumenter, der er downloadet ned og ligger lokalt på computeren må også gerne bruges.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer