Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Jonas Ainsworth Jochumsen
|
Hold
|
2023 Ty/g (1g Ty, 2g Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro + Generation Selfie
Beskrivelse:
Eleverne reintroduceres til det tyske sprog. Vi arbejder først med mundtlighed og hvordan tysk udtale adskiller sig fra den danske. Herefter bliver eleverne indført til den grammatiske del af faget og hvilke regler man skal være opmærksom på som dansker. Herunder ordstilling, kasus/køn og verbernes bøjning. Vi begynder her efter vores første tema. Grundlaget for dette emne er kapitlet Generation Selfie fra bogen Auf Uns. Her arbejder vi med hvilken effekt det digitaliseringen af vores hverdag har haft på områder af vores liv som for eksempel skole, kærlighed og selvfremstilling.
Materiale
Tim Bendzko. "Programmiert" (2013)
Lukas Böing "Wie wäre mein Leben ohne Internet" (2015)
Tobias Moorstedt "Chronik einer Liebe" (2014)
Kira Brück "Gefällt mir" (2014)
Grammatisk fokus: Kasus, kongruens, modalverber, ordstilling i delsætninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Märchen + intro
Emnet arbejder først og fremmest med folkeeventyr og de ting der er typiske for dem. Vi går igennem hvem brødrene Grimm var og den betydning deres indsamling af folkeeventyr har haft for den tyske selvforståelse i 1800-tallet, Herefter læser vi en række af deres eventyr og forsøger at finde træk der går igen (og hvorfor de gør det). Senere introduceres også aktantmodellen som anvendes på følgende eventyr. Eleverne skal derudover forsøge at filme et selvvalgt eventyr som kortfilm samt skrive deres eget eventyr hvor de skal forsøge at følge genrekravene. Grammatikopgaver er indarbejdet til de individuelle eventyr vi læser og har blandt andet fokus på modalverber og ordstilling i ledsætninger.
Kernestof:
Aschenputtel
Hänsel und Gretel
Dornröschen
Schneewitchen
Rotkäppchen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Reisen und Heimat (EKSAMENSEMNE)
Forløbsbeskrivelse:
I dette tema står begrebet "at rejse" i centrum. Vi arbejder med de forskellige grunde der kan være til at mennesker rejser og hvordan forskellige rejseformer tilfredsstiller disse behov. Med udgangspunkt i dette, ser vi på hvordan forskellige rejsedestinationer forsøger at sælge sig selv. Vi kigger derudover på hvordan rejsen er brugt som i motiv i fiktion og hvad det er den repræsenterer.
Vi kigger desuden på det særligt tyske begreb "Heimat" og hvad ens hjemstavn betyder for ens identitet, herunder forskelle på land- og byliv.
Materiale:
-Warum reisen wir eigentlich?" Jonas Martinyi, 2023
-"Rebecca: Faulenzen und entspannen"Pierre Balmisse, 2019
-"Ich Brauch Schweiz", Switzerland Tourism, MySwitzerland, 2021
-"Ganz Wien" Vienna Tourist Board, 2019
- "Einmal um die Welt", Cro ,2012
-"Im Juli", Selim Özdoğan, 2000
-"Im Juli" Fatih Akin, 2000
-"Der Neffe, Monika Helfer, 1991
-"Was bedeutet Heimat für Sie?" 2017
-Jugendportät: Stephanie, Goethe Institute, 2012
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Der Krimi (EKSAMENSEMNE)
Forløbsbeskrivelse:
Vi starter med at se nærmere på krimigenren: Hvad kendetegner egentlig en god krimi? I den forbindelse træner vi også et basalt ordforråd til emnet. Vi læser herefter de første egentlig krimitekster og prøver at anvende teorien om genretrækkene på dem. I midten af forløbet læser vi en artikel fra et tidsskrift om hvorfor mennesker, og måske tyskere især, er så fascinerede af genren.
Faglige mål for forløbet:
Eleverne skal kunne:
•Læse og forstå tysksprogede krimitekster, herunder tekster fra de seneste 10 år, samt analysere og fortolke disse
•Redegøre for og samtale om krimigenren og teksterne med brug af centrale gloser og Redemittel samt relevante kommunikationsstrategier
•Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emnet krimi samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
•Udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og en vis sikkerhed i stavning, grammatik og sætningsopbygning.
Grammatik:
•repetition af haben, sein og werden, de svage verber og modalverber
•repetition af sætningsanalyse og kasus
•stærke verber
•relative pronominer
Materiale:
Helle Egendahl: Krimi - Merkmale und Definition 2017
HP Karr: Der Würger, 1978
Jan Flieger: Liebfrauenmorgen 2010
Leoni Rottman: Warum Wir so Gerne von Verbrechen Lesen 2018
Andrea Schenkel: Finsterau 2012 (uddrag)
Ferdinand von Schirach: Anatomie 2010
Ferdinand von Schirach Einsam 2010
Axel Hildebrand: Die Chefin Sæson 4/Afsnit 3 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sport und Körperkultur (EKSAMENSEMNE)
Beskrivelse
Omdrejningspunktet har været unge menneskers forhold til deres egen krop og køn. Centrale spørgsmål i emnet har været: Hvad betyder kønnet og udseendet for et ungt menneskes identitet? Hvilke metoder bruger unge til at få det udseende, de ønsker? Hvilken rolle spiller de sociale medier ift krop og køn?
Faglige mål:
Læse nyere tekster. – læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere og enkle ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
Lære emnets ordforråd – redegøre på tysk for studerede tysksprogede tekster og emner, analysere disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
Udtrykke sin mening – anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
Vise viden om det vestlige samfund – inddrage en grundlæggende viden om levevilkår, værdier og normer i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med andre kultur- og samfundsforhold
Materialer:
Meget af materialet til dette emne kommer fra bogen Wer bin ich? Sport und Identität af Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann.
Krehan, Kirsten og Kirsten Stammerjohann: Einleitung zum Thema: Was ist Körperkult? 2020,
Krehan, Kirsten og Kirsten Stammerjohann: Ziehes soziologische Theorie. 2020,
Stremmel, Jan: Mach dich breit. Fra Süddeutsche Zeitung 20.02.2017. I Krehan og Stammerjohann,
Ruppert, Anna: Spieglein, Spieglein an der Wand. Fra Schülerzeitung.de/JUST, 2013.
Ludwig, Udo: Ich bin der Stier fra Der Spiegel, 2007
Petkovic, Andrea: Kampf um Körperbild, 2018
Warmbrunn, Benedikt: Reiner Kopfsache, 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
TBA
|
21-02-2025
|
Prøve #2
|
27-02-2025
|
Skriftlig opgave #2
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jugenderziehung im dritten Reich
Forløbsbeskrivelse:
Med udgangspunkt i indoktrineringen af den tyske ungdom ser vi nærmere på, hvad det ville sige at være almindelig tysk borger under det nationalsocialistiske regime. Den tyske ungdom var et vigtigt led i det nationalsocialistiske propagandaapparat. I skolen, i sportsforeningen og i ungdomsforeningen blev børnene og de unge systematisk påvirket af den nationalsocialistiske ideologi, som de forventedes at være bannerførere for. Et andet vigtigt aspekt af 'opdragelsen' af den tyske ungdom i 1930'erne og 40'erne var at uddanne dem til kommende soldater og til lydigt at tjene Føreren i hans krigsforehavende. Her var ungdomsorganisationen Hitler-Jugend en væsentlig faktor, men også Napola-skolerne spillede en vigtig rolle.
Materialer
Materialer:
- „Jugend dient dem Führer“, og andre udvalgte propagandaplakater for HJ
- „Die Fahne flattert uns voran!“, Baldur von Schirach, 1933 + musik og video på youtube
- „Jugend im Nationalsozialismus“ MrWissen2go, youtubevideo + transkription
- „Adolf Hitler über Jugenderziehung“ i Hermann Rausching: Gespräche mit Hitler
- „Napola. Elite für den Führer“, Dennis Gansel, 2005
- „Herr Doktor! Lassen sie mich bitte in Ruhe!“, Ernst Hiemer, 1938
- „Reichtum ist der Gott der Juden“, Ernst Hiemer, 1938
-Hitlerjunged in Königsberg, Hannes Bienert 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60632329812",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60632329812",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60632329812"
}