Holdet 2023 Fy/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Jeppe Guldager
Hold 2023 Fy/y (1y Fy, 2y Fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Bølger - lyd og lys
Titel 3 Verdensbilledet
Titel 4 Den nære astronomi
Titel 5 El-lære
Titel 6 Tryk, opdrift og gassers fysik
Titel 7 Atomer og andre småting
Titel 8 Stråling og helbred
Titel 9 Atomkernes energi
Titel 10 Stjerners fysik
Titel 11 Historien om alting
Titel 12 Terminsprøveforberedelse
Titel 13 Mekanik
Titel 14 Projekt: sensorer
Titel 15 Tilladte hjælpemidler til den mundtlige eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Indeholder:
- Elektrisk energi
- Varmeenergi
- Brændværdi og nyttevirkning
- Mekanisk energi

Eksperimentelt arbejde:
- Måling af elektrisk energi og effekt (journal)
- Vands specifikke varmekapacitet (Journal)
- Fordampning + Is' smeltevarme (rapport)
- Nyttevirkning af et gasblus (journal)
- Nyttevirkning (rapport)
- Energibevarelse i et lodret kast (journal)

Faglige mål:
- at ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Bølger - lyd og lys

Indeholder:
- egenskaber for bølger
- bølgeligningen
- Lydbølger
- lydens hastighed
- decibelskalaen
- Musikinstrumenter
- den svingende streng
- den halvåbne ressonansrør
- toneskalaer

Eksperimentelt arbejde:
- Frekvensbestemmelse med LoggerPro (journaløvelse)
- Den svingende streng (journaløvelse)
- Orgelpiben (journaløvelse)
- Laerlysets bølgelængde (rapport)

Film:
Den farvede verden ( 1 ) - farven som sans
Hvad er lyd?

Faglige mål:
- at ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Personlige
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Verdensbilledet

Indeholder:

Verdensbilledets historie
- Mytologiske verdensbilleder
- Det græske verdensbillede
- Kopernikus, Brahe, Kepler og Galilei
- Newton

Verdensbilledet i dag
- Solen
- Stjerner
- Galakser

Faglige mål:
- at kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- at kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Den nære astronomi

Indeholder:
- Jorden
- Nat og dag
- Årstider
- Månen
- De andre planeter

Eksperimentelt arbejde:
Densitet (rapport)

Faglige mål:
- kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 El-lære

Indeholder:
- Elektrisk ladning
- Elektrisk strøm
- Elektrisk spændingsforskel
- Resistans og Ohms lov
- Resistorer

Eksperimentelt arbejde:
- Måling af elektrisk strømstyrke (journal)
- Spændingsmåling (journal)
- Ohms lov (journal)
- Joules lov (rapport)

Faglige mål:
- at ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- at kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Tryk, opdrift og gassers fysik

Forløbet indeholder:
- Kræfter
- Tryk
- Opdrift
- Den barometriske højdeformel
- Dykning og fysik

Eksperimentelt arbejde:
- Trykket i en væske
- To gaslove

Faglige mål:
- at kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
- at gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Atomer og andre småting

Indeholder:
- Stoffers byggesten
- Kemiske forbindelser
- Tilstandsformer og varmeteori
- Bohrs kvantemodel for lys
- Atomkerner og radioaktivitet
- Svækkelse af stråling

Eksperimentelt arbejde:
- Halveringstid og halveringstykkelse (rapport)

Faglige mål:
- at kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Stråling og helbred

Indeholder:
- Absorption af stråling i væv
- Stråling kan helbrede
- Stråling kan være skadelig

Faglige mål:
- at kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 9 Atomkernes energi

Indeholder:
- Massedefekt og bindingsenergi
- Fusion og fission
- Forskningen mister sin uskyld

Faglige mål:
- at ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 Stjerners fysik

Indeholder:
- Stjerners udstråling
- Stjerner og grundstoffer

Faglige mål:
- at kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 Historien om alting

Indeholder:
- Kvarker og kræfter
- Big Bang
- Argumenter for Big Bang (de fire søjler)
- Fra Big Bang til menneske


Film: https://fysikleksikon.nbi.ku.dk/k/kvark/ Kim Splitthoff om kvarker

Faglige mål:
- at kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 12 Terminsprøveforberedelse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Mekanik

Forløbet indeholder:
- sted, hastighed,  og accelerationsfunktioner og tilhørende grafer
- Frit hold
- Bevægelse med konstant acceleration
- Arealet under (t,v)-grafen
- Lodret kast
- Bremselængde
- Kræfter
- Newtons love
- Gnidning
- Luftmodstand
- Effekt og kinetisk energi
- Energisætningen

Eksperimentelt arbejde:
- Galileis faldlov - med videoanalyse i LoggerPro
- Frit fald med luftmodstand
- Coulombs gnidningslov

Faglige mål:
- at ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- at ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og
præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 14 Projekt: sensorer

Projektforløb om sensorer.

Eksperimentelt arbejde:
- spændingsdeleren
- dioden
- forsøg med "sjove" modstande
- Kobling af modstande
- byg en lille lyssensor

Faglige mål
- at kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 15 Tilladte hjælpemidler til den mundtlige eksamen

Tilladte hjælpemidler i forberedelsen til den mundtlige eksamen:

- Alle bøger, noter, vejledninger, opgaver mm.
- Rapporter, journaler og opgaver

Tilladte online hjælpemidler:
- Lectio
- www.kernekort.dk (Kernekort)
- www.ptable.com (periodisk system)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer