Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Jeppe Guldager
|
Hold
|
2023 Fy/y (1y Fy, 2y Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Indeholder:
- Elektrisk energi
- Varmeenergi
- Brændværdi og nyttevirkning
- Mekanisk energi
Eksperimentelt arbejde:
- Måling af elektrisk energi og effekt (journal)
- Vands specifikke varmekapacitet (Journal)
- Fordampning + Is' smeltevarme (rapport)
- Nyttevirkning af et gasblus (journal)
- Nyttevirkning (rapport)
- Energibevarelse i et lodret kast (journal)
Faglige mål:
- at ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Bølger - lyd og lys
Indeholder:
- egenskaber for bølger
- bølgeligningen
- Lydbølger
- lydens hastighed
- decibelskalaen
- Musikinstrumenter
- den svingende streng
- den halvåbne ressonansrør
- toneskalaer
Eksperimentelt arbejde:
- Frekvensbestemmelse med LoggerPro (journaløvelse)
- Den svingende streng (journaløvelse)
- Orgelpiben (journaløvelse)
- Laerlysets bølgelængde (rapport)
Film:
Den farvede verden ( 1 ) - farven som sans
Hvad er lyd?
Faglige mål:
- at ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Verdensbilledet
Indeholder:
Verdensbilledets historie
- Mytologiske verdensbilleder
- Det græske verdensbillede
- Kopernikus, Brahe, Kepler og Galilei
- Newton
Verdensbilledet i dag
- Solen
- Stjerner
- Galakser
Faglige mål:
- at kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- at kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Den nære astronomi
Indeholder:
- Jorden
- Nat og dag
- Årstider
- Månen
- De andre planeter
Eksperimentelt arbejde:
Densitet (rapport)
Faglige mål:
- kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
El-lære
Indeholder:
- Elektrisk ladning
- Elektrisk strøm
- Elektrisk spændingsforskel
- Resistans og Ohms lov
- Resistorer
Eksperimentelt arbejde:
- Måling af elektrisk strømstyrke (journal)
- Spændingsmåling (journal)
- Ohms lov (journal)
- Joules lov (rapport)
Faglige mål:
- at ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- at kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Tryk, opdrift og gassers fysik
Forløbet indeholder:
- Kræfter
- Tryk
- Opdrift
- Den barometriske højdeformel
- Dykning og fysik
Eksperimentelt arbejde:
- Trykket i en væske
- To gaslove
Faglige mål:
- at kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
- at gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Atomer og andre småting
Indeholder:
- Stoffers byggesten
- Kemiske forbindelser
- Tilstandsformer og varmeteori
- Bohrs kvantemodel for lys
- Atomkerner og radioaktivitet
- Svækkelse af stråling
Eksperimentelt arbejde:
- Halveringstid og halveringstykkelse (rapport)
Faglige mål:
- at kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Stråling og helbred
Indeholder:
- Absorption af stråling i væv
- Stråling kan helbrede
- Stråling kan være skadelig
Faglige mål:
- at kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Atomkernes energi
Indeholder:
- Massedefekt og bindingsenergi
- Fusion og fission
- Forskningen mister sin uskyld
Faglige mål:
- at ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Stjerners fysik
Indeholder:
- Stjerners udstråling
- Stjerner og grundstoffer
Faglige mål:
- at kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Historien om alting
Indeholder:
- Kvarker og kræfter
- Big Bang
- Argumenter for Big Bang (de fire søjler)
- Fra Big Bang til menneske
Film: https://fysikleksikon.nbi.ku.dk/k/kvark/ Kim Splitthoff om kvarker
Faglige mål:
- at kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Terminsprøveforberedelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Mekanik
Forløbet indeholder:
- sted, hastighed, og accelerationsfunktioner og tilhørende grafer
- Frit hold
- Bevægelse med konstant acceleration
- Arealet under (t,v)-grafen
- Lodret kast
- Bremselængde
- Kræfter
- Newtons love
- Gnidning
- Luftmodstand
- Effekt og kinetisk energi
- Energisætningen
Eksperimentelt arbejde:
- Galileis faldlov - med videoanalyse i LoggerPro
- Frit fald med luftmodstand
- Coulombs gnidningslov
Faglige mål:
- at ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- at ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og
præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
14
|
Projekt: sensorer
Projektforløb om sensorer.
Eksperimentelt arbejde:
- spændingsdeleren
- dioden
- forsøg med "sjove" modstande
- Kobling af modstande
- byg en lille lyssensor
Faglige mål
- at kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
15
|
Tilladte hjælpemidler til den mundtlige eksamen
Tilladte hjælpemidler i forberedelsen til den mundtlige eksamen:
- Alle bøger, noter, vejledninger, opgaver mm.
- Rapporter, journaler og opgaver
Tilladte online hjælpemidler:
- Lectio
- www.kernekort.dk (Kernekort)
- www.ptable.com (periodisk system)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62554564630",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62554564630",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62554564630"
}